۵۳۴۷۹۸

۳۴۱۶۶۲۸۸۲

۱۳۸۷

۵۰۵۰۷۱

۴۰۸۶۱۴۳۸۹

۱۳۸۸

۶۱۳۶۱۳

۴۷۱۵۹۶۷۹۸

۱۳۸۹

۶۴۹۶۰۶

۳۹۵۶۹۹۰۳۰

۱۳۹۰

۶۹۱۵۴۶

۴۴۵۹۷۶۱۹۶

۱۳۹۱

۹۳۷۴۸۰

۵۳۵۵۹۹۳۹۷

منبع: آمارسالیانه ناظرگمرکات استان گیلان
عمده ترین اقلام صادراتی استان عبارتنداز:
صنایع غذایی شامل انواع کیک و کلوچه، غلات حجیم شده، بستنی، آب معدنی، انواع سوسیس و کالباس
محصولات کشاورزی مثل چای، کیوی، مرکبات، انواع گل وگیاه
محصولات صنعتی شامل مصنوعات پلاستیکی، قطعات خودرو، انواع روغن موتورخودرو، سیمان
محصولات آبزی شامل انواع ماهیان پرورشی، میگوی پرورشی
با توجه به استعدادهای طبیعی، جغرافیایی، وامکانات اقتصادی ومزیت های موجوداشاره شده، توجه به برنامه ریزی استراتژیک وجهت گیری استراتژیک مناسب توسط بنگاه های کسب وکاروفعال تولیدی صادراتی استان می تواند باعث افزایش عملکرد صادرات وتحرک بخش بازرگانی استان گردد.
۲-۲-۶) پیشینه تحقیقات انجام شده
۲-۲-۶-۱) نمونه ای ازتحقیقات انجام شده درایران

  • آقای سید حسین جلالی (۲۰۱۱)طی تحقیقی باعنوان”توضیح ارتباط بین جهت گیری استراتژیک و عملکرد صادرات”بااستفاده ابعاد شش گانه جهت گیری استراتژیک ونکاترامن و توسعه داده شده آن توسط مورگان و استرانگ(۲۰۰۳)، رابطه بین جهت گیری استراتژیک و ابعادتهاجمی، تحیلی، تدافعی، آینده نگری، فعالانه وریسک پذیری را برعملکرد صادراتی بین صادرکنندگان صنایع غذایی در ایران با بهره گرفتن از تحلیل همبستگی و رگرسیون مورد آزمون قرارداد. یافته های مطالعه ایشان ارتباط مثبت بین جهت گیری استراتژیک وابعاد تحلیلی، تدافعی، آینده نگری، فعالانه وریسک پذیری وارتباط منفی بین، بعد تهاجمی و ریسک پذیری جهت گیری استراتژیک با عملکرد صادرات رانشان داد.
  • آقای رحیم نیا و صادقیان درسال ۱۳۸۹ طی تحقیقی تحت عنوان “جهت گیری استراتژیک و موفقیت شرکتهای صادراتی”براساس پرسشنامه ۳۴ نمونه ای تصادفی از شرکت های صادراتی واقع در شهرمشهد با استفاده ازروش تحلیل رگرسیون، ارتباط دوبعد فعال و انفعالی جهت گیری استراتژیک بر موفقیت صادراتی مورد بررسی وآزمون قرارداد. یافته هایشان نشان داد که جهت گیری استراتژیک فعال بطورمثبت موفقیت صادرات وهمچنین انتظارموفقیت آتی شرکت راتحت تاثیرقرار می دهد.
  • آقای زارعی متین و همکارانش در سال ۱۳۸۷ طی تحقیقی تحت عنوان” بررسی رابطه گرایش استراتژیک شرکت با عملکرد سازمانی با بهره گرفتن از کارت امتیازی متوازن ” براساس ۹۲ پرسشنامه از شرکت‎ها و کارشناسان فعال در زمینه فن آوری اطلاعات و با روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی به این نتیجه رسیدند که استراتژی کسب و کار نقش تعیین کننده در عملکرد سازمانی دارد و ابعاد پیش فعالی، آینده نگری، تحلیلی و تدافعی رابطه مثبت و معنا داری با عملکرد سازمانی دارند.
  • قاسمی و همکاران(۱۳۸۹) طی تحقیقی باعنوان”مدل هماهنگی بین استراتژی بازاریابی بین الملل با ابعاد محیطی سازمان و زیرسیستمهای بازاریابی بین الملل واثرآن برعملکرد صادراتی (مورد:صنعت خدمات فنی مهندسی)” نتایج تحقیق نشان می دهد که دو متغیرهماهنگی بیرونی (ابعاد محیطی سازمان) وهماهنگی درونی (زیرسیستم های بازاریابی بین الملل) برعملکردصادراتی اثر می گذارند. واثرهماهنگی درونی نسبت به هماهنگی بیرونی برعملکرد صادرات بیشتراست. نتایج همچنین نشان داد که هماهنگی بیرونی استراتژی‎های بازاریابی بین الملل باابعادمحیطی سازمان نه تنها برعملکرد صادراتی تاثیرداشته بلکه اثرآن به سود شرکت‎های باهماهنگی بیرونی زیادمی باشد. به عبارت دیگرهرچه گونه های استراتژی بازاریابی بین الملل با گونه های رقابتی، ساختارسازمانی وتکنولوژی خدمات هماهنگ ترباشد، عملکرد صادراتی افزایش می یابد.
    • رهنوردوهمکاران(۱۳۹۰)طی تحقیقی باعنوان”بررسی تاثیرهمترازی های عمودی و افقی راهبردهای صادرات برعملکردصادراتی درصدشرکت برترایران”با استفاده ازنظریه نقاط مرجع راهبردی برای تعیین درجه همترازی راهبردی، یافته هایش نشان داد که بین متغیرهای همترازی و عملکرد صادراتی همبستگی مثبت و قوی و جود دارد، متغیر همترازی عمودی به طورمستقیم برعملکردصادراتی تاثیر می گذارد و متغیرهای همترازی افقی وگروه محصولات نیزتاثیرتعدیل کننده دارند. همچنین میزان تاثیرهمترازی عمودی بر عملکرد صادراتی بیشتراست.
    • ( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

  • قره چه وهمکاران(۱۳۹۰)طی تحقیقی باعنوان” ارائه الگویی برای تعیین عوامل موثر بر عملکرد صادراتی براساس راهبرد رقابتی تمایز درصنعت کانی غیرفلزی” رویکردهای حوزه تعیین کننده عملکردصادراتی که شامل رویکرد اقتضایی، رویکرد شبکه تعاملات کسب و کارورویکردمبتنی برمنابع است راشناسایی و با بهره گرفتن از رویکرد منابع روابط بین اجزای رویکرد منابع سازمان، راهبرهای رقابتی (تمایز) و عملکرد صادراتی را مورد بررسی قرار داد. یافته هایش نشان داد که تاثیرمنابع رقابتی، قابلیت های رقابتی و سیستم‎های سازمانی بر عملکرد صادراتی با به کارگیری راهبرد رقابتی تمایزافزایش داشته است. نتایج حاکی از اهمیت منابع رقابتی در مقایسه با دیگر اجزای رویکرد مبتنی بر منابع (قابلیت‎های رقابتی سیستم های سازمانی) در تعیین عملکرد صادراتی شرکت ها است.

۲-۲-۶-۲) نمونه ای ازتحقیقات انجام شده درسایرکشورها

  • فرنسیس وکولینز(۲۰۰۰)براساس پژوهشی باعنوان “تاثیرجهت گیری استراتژیک صادرات بر عملکرد صادرات بنگاه های کوچک و متوسط با فن آوری بالای ” با بهره گرفتن از تحلیل همبستگی، تاثیر دو بعد جهت‎گیری استراتژیک فعالانه ومحافظه کارانه رابرعملکرد صادراتی مورد آزمون قرارداد و یافته هایش تاثیر مثبت آن رامورد تایید قرار داد.
  • اوکپاراوکامبایادیس(۲۰۰۸)درمطالعه ای با عنوان”جهت گیری استراتژیک صادرات بنگاه های کوچک و متوسط وعملکرد یک اقتصاد در حال توسعه(نیجریه)” یافته های اشان نشان دادکه جهت گیری صادرات بررشد صادرات بنگاه های کوچک و متوسط تاثیرمثبت دارد. بنگاه هایی که جهت گیری استراتژیکی فعال در بازارهای صادراتی اتخاذ می کنند نسبت به بنگاه های محافظه کاروانفعالی درتصمیم گیری واجرای استراتژی ها موفق تر هستند.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...