منابع کارشناسی ارشد با موضوع : بررسی عوامل ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
¡تبلیغات
¡ فروش حضوری
¡ روابط عمومی
ضرورت توجه به کیفیت خدمات
شرایط رقابتی
¡فعالیت رقبا
¡ رقبا جدید
¡ جایگزینها
مزایای کیفیت
¡ رضایت مشتری
¡ رضایت کارمند
¡ بهرهوری
¡ سودآوری
نمودار شماره (۲-۱) ضرورت توجه به کیفیت خدمات(سیدجوادین و کیماسی،۱۳۸۴)
۲-۲-۳- بازارگرایی و کیفیت خدمات
گرایش بازاریابی بیان میکند که سازمان براساس اطلاعات گردآوری شده درباره نیازها و خواستههای مشتریان و نیز با در نظر گرفتن فعالیتهای رقبا و دیگر شرایط محیطی تصمیمات لازم را اتخاذ مینماید.
در محیط پویای امروز بازاریابان به طور پیوسته برنامههای خود را در واکنش و یا براساس پیشبینی نیازهای مشتریان و اقدامات آتی رقبا، اصلاح میکنند.
این اقدامات سازمانهای بازارگرا، شکاف ادراکی بین مدیریت و مشتریان را محدود میکند. از اینرو واحدهای تجاری که بیشتر بازارگرا هستند از نظر عملکرد تجاری در سطح بالاتری قرار خواهند گرفت.
از طرف دیگر در مطالعات مختلفی به اثرات کیفیت خدمات بر وفاداری مشتریان و رابطه معکوس آن با تمایل به ترک اشاره شده است.
همچنین تحقیقات مختلفی حاکی از اثرات مثبت کیفیت خدمات بر سودآوری کسب و کار میباشد. بر این اساس چانگ و چن رابطه بین این مفاهیم را همانگونه که در نمودار (۲-۲) نشان داده شده ارائه کردهاند. (۱۹۹۸، Su-jan & Change )
عوامل صنعتی
دیگر عوامل میانجی
بازارگرایی
ــــــــــــــــــ
مشتریگرایی
رقابتگرایی
کیفیت خدمات
عملکرد تجاری
عوامل شرکت
نمودار شماره (۲-۲) رابطه بین بازارگرایی و کیفیت خدمات
۲-۲-۴- رویکردهای مدیریت کیفیت خدمات
موفقیت تجاری در اقتصاد جدید جهانی، به توانایی خلق ارزشهای متمایز درمحصول از طریق کیفیت در طراحی و تولید و بیان این ارزشها به صورتی اثربخش به مشتریان، بستگی دارد. در این دنیا تقریباً همیشه کسانی وجود دارند که میتوانند محصول را با قیمت کمتر عرضه کنند.
رقابت قیمت به معنای سودهای کمتر خواهد بود. بنابراین استراتژی اثربخش، حفظ مشتریان از طریق خلق ارزشهای مبتنی بر کیفیت میباشد. این حقیقت که محصول ادراک شده در حال تبدیل شدن به مهمترین عامل رقابت در دنیای کسب و کار است باعث شده است که عصر کنونی کسب و کار را «عصر کیفیت» بنامند. (۱۹۹۶، Peeler )
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
سازمانهای خدماتی در برخورد با مقوله کیفیت خدمات ممکن است یکی از دو شیوه اصلی مدیریت کیفت خدمات را اتخاذ نمایند.
۲-۲-۴-۱- واکنش یا انفعالی
در حالت انفعالی به کیفیت بعنوان یک منبع عمده و تمایز یا مزیت رقابتی نگریسته نمیشود. در کنترل و برنامه ریزی واکنشی کیفیت، تأکید اصلی برحداقل سازی ناراحتی مشتریان تا جلب رضایت مشتریان است.
در این رویکرد فعالیتهای برنامه ریزی و کنترل کیفیت بر عوامل بهداشتی تأکید دارند. عوامل بهداشتی، عواملی هستند که توسط مشتریان بدیهی و مسلم فرض میشوند.
برای جلب رضایت مشتریان این عوامل کافی نیستند، چرا که برآورده ساختن این نیازها مشتریان را خشنود نخواهد ساخت، درحالیکه فقدان آنها به صورت طبیعی نارضایتی مشتریان را در پی خواهد داشت. (سیدجوادین و کیماسی،۱۳۸۴)
۲-۲-۴-۲- استراتژیک یا فعالانه
در نگرش استراتژیک یا فعالانه، از کیفیت بعنوان عامل تمایز استفاده میشود. کیفیت در قلب استراتژی سازمان جهت رسیدن به مزیت رقابتی جای دارد.
در اینجا، معمولاً کیفیت یکی از محرکهای جلو برنده اولیه کسب و کار به شمار میرود و تصویر ذهنی شرکت در حول و حوش کیفیت ایجاد میشود. در این نگرش تأکید بر رضایت مداوم مشتری است و به پدیده کیفیت به عنوان منبعی برای برتری و تمایز خدمات سازمان از خدمات رقبا نگریسته میشود. (۱۹۹۴، Ghobadian )
موضوع بسیار مهمی که امروز مطرح است، شناخت اثر کیفیت خدمات بر سود و دیگر ستادههای مالی سازمان میباشد. (۱۹۹۶، Zeithaml )
این جمله، انحراف برجستهای از منظر سازمانی به کیفیت را نشان میدهد. در ابتدا به کیفیت بعنوان مسالهای نگاه میشد که در سطح عملیاتی قرار دارد و میباید حل شود. لیکن امروزه کیفیت بعنوان موضوعی استراتژیک درمباحث مدیریتی مطرح میشود.
همچنان که سازمانهای خدماتی به دنبال منابع منحصر به فرد مزیت رقابتی پایدار میگردند، کیفیت بعنوان یک گزینه بالقوه به شمار میرود.
همانگونه که سازمانها از طریق صرفهجویی به مقیاس، مزیت هزینهای بدست میآورند. سازمانها با ارائه خدمات با کیفیت میتوانند مزایای رقابتی از نظر جایگاه کسب کنند.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-04-18] [ 12:19:00 ق.ظ ]
|