۱۶/۱۱

۳۵/۰

۱۱/۳۵**

۰۹/۰ns

Gamma-Terpinene

۲۱/۲۰

۶۷/۰

۸۴/۱۴**

۴۹/۰ns

۱, ۸-cinole

۶۹/۱۲

۸۰/۱

۵۵/۱۶۸**

۷۷/۰ns

۰rtho Cymne

۳۱/۶

۰۵/۰

۰۲/۹**

۰۰/۰ns

Alpha –
pinene

۴-۲-۲- ترکیبات شیمیایی اسانس

در مقایسه بین جمعیت های آویشن کوهی از نظر ترکیبات شیمیایی اسانس، ترکیبات کارواکرول، تیمول، بورنئول، ۱و۸- سینئول، اورتوسایمن در همه جمعیت ها از نظر میزان حداکثر بودند (جدول ۴-۷). در مقایسه بین جمعیت های آویشن، نتایج نشان داد که بیشترین میزان کارواکرول مربوط به جمعیت های کرمان و زنجان (۳) به ترتیب ۰۸/۳۳ و ۴۹/۳۰ درصد و کمترین میزان مربوط به جمعیت های قزوین (۱)، کردستان (۲) و زنجان (۲) به ترتیب صفر، ۰۹/۲ و ۰۶/۲ درصد بود، جمعیت کرمان که دارای بالاترین میزان کارواکرول بود از نظر موقعیت جغرافیایی ارتفاع ۲۴۰۰ متر از سطح دریا، کمترین عرض جغرافیایی و بیشترین طول جغرافیایی را بین جمعیت ها داشت بنابراین این فاکتورها بر میزان کارواکرول در آویشن کوهی تاثیر دارد. میزان ترکیب تیمول در جمعیت های مختلف، متفاوت بود به طوری که بالاترین درصد تیمول در جمعیت کردستان (۱) به میزان ۴۲/۴۰ درصد بدست آمد. البته در اسانس جمعیت های قزوین(۱)، تهران، زنجان (۲)، آذربایجان غربی(۲)، لرستان و کردستان (۳)، ترکیب تیمول مشاهده نگردید. بیشترین میزان بورنئول در جمعیت کردستان (۳) و کمترین میزان در جمعیت آذربایجان غربی (۴) به ترتیب ۴۵/۲۶ و صفر درصد یافت شد. بالاترین درصد ۱و۸- سینئول در جمعیت های کرمان و آذربایجان غربی(۱) به ترتیب ۵۷/۶ و ۳۵/۶ مشاهده شد در حالی که این ترکیب در جمعیت های زنجان (۱)، قزوین (۱)، تهران و زنجان(۲) مشاهده نشد. در مقایسه بین جمعیت ها، بالاترین درصد اورتوسایمن به میزان ۱۰/۳۰ در جمعیت آذربایجان غربی (۴) و کمترین میزان آن در جمعیت های تهران، زنجان (۲)، آذربایجان غربی(۲)، لرستان و کردستان (۲) به ترتیب به میزانهای ۳۴/۳، ۰۱/۳، ۷۹/۳، ۳۲/۳ و ۶۹/۳ مشاهده شد(جدول ۴-۷).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در ضمن یافته های این تحقیق نشان داد که برخی ترکیبات از جمله بتاپینن (۷/۳ %) و میرسن (۶/۲ %) در جمعیت قزوین (۱)، اژنول (۲۶/۸ %) و آلفاترپینن (۹۷/۲ %) در جمعیت قزوین (۲)، بتابوربونن (۸۶/۲ %) در جمعیت آذربایجان غربی (۱)، تیمول متیل اتر (۸/۱۳%) در جمعیت آذربایجان غربی (۲) و بتابیسابولن (۹۴/۳ %) در جمعیت زنجان (۲) یافت شدند.
دو ترکیب کارواکرول و تیمول تعیین کننده خواص اسانس است که در بین جمعیت ها متفاوت بودند در مقایسه بین جمعیت ها نتایج نشان داد که میزان کارواکرول در جمعیت کرمان با ارتفاع ۲۴۰۰ متری از سطح دریا، بالاترین بود که نسبت به سایر جمعیت ها در عرض جغرافیایی پایین تری قرار دارد، بطوری کلی با افزایش ارتفاع میزان کارواکرول در جمعیت ها افزایش یافته است و بالاترین میزان تیمول در جمعیت کردستان (۱) مشاهده شد و در جمعیت قزوین (۱)، ترکیبات کارواکرول و تیمول مشاهده نشد. در این ارتباط، گزارشات بقالیان و نقدی بادی (۱۳۷۹) نشان می دهد که در مناطقی با ارتفاع کم و آب و هوای گرم و اقلیم های مدیترانه ای خشک، ترکیبات فنولیک تیمول و کارواکرول در گونه های آویشن بیشتر است و در مناطق مرطوب تر ترکیبات غیرفنولیک حلقوی و مونوترپن های غیرحلقوی افزایش می یابد. در پژوهشی دیگر توسط ابراهیمی ضابط و همکاران(۱۳۹۲) با بررسی اثر ارتفاع رویشگاه بر میزان اسانس و کیفیت آن در گیاه آویشن الوندی (T. elwendicus) دریافتند که تعادل بین دو ترکیب کارواکرول و تیمول تحت تاثیر ارتفاع است که با افزایش ارتفاع میزان کارواکرول کاهش و تیمول افزایش می یابد و در تحقیقات مزوجی و همکاران (۲۰۱۲) با مقایسه ترکیبات شیمیایی اسانس آویشن کوهی (T. kotschyanus) دریافتند که کارواکرول در بین جمعیت های مورد بررسی عمده نبود تفاوت در شیموتاکسونومیک به علت تفاوت فاکتورهای اکولوژی و جغرافیایی است.
در این تحقیق ۲۳ ترکیب شناسایی شد که عمده آن ها کارواکرول، تیمول، ۱، ۸- سینئول، سیمن- ارتو، کارواکرول متیل اتر، زد- کریوفیلن، کامفر و لینالول بودند. از این حیث جمعیت های مورد مطالعه از نظر ترکیبات شیمیایی اسانس با یکدیگر تفاوت زیادی داشتند که این اختلاف ترکیبات، بیانگر وجود تنوع گسترده برای همه ترکیبات شیمیایی در جمعیت های وحشی آویشن کوهی است، همچنین این تنوع به علت فاکتورهای جغرافیایی، محیطی و ژنتیکی می باشد. به طوری که تحقیقات مزوجی و همکاران (۲۰۱۲) با مقایسه ترکیبات شیمیایی اسانس آویشن کوهی دریافتند که ۱۰ ترکیب در اسانس وجود دارد عمده ترکیبات جمعیت ها تیمول (۰۸/۸۹) و گاما– ترپینن (۶۲/۴ % ) بودند و سه ترکیب شاخص آلفا پینن، بورنئول و تیمول در بین شش جمعیت مشاهده شد. در پژوهش دیگری توسط روستائیان و همکاران (۱۹۹۹) ترکیبات غالب اسانس در آویشن کوهی را تیمول، کارواکرول و ۱و۸-سینئول اعلام کردند. یافته های رسولی و همکاران (۲۰۰۳) نشان داد که ترکیبات غالب اسانس آویشن کوهی را کارواکرول، تیمول و گاماترپن بودند. در تحقیقات نیکور و همکاران (۲۰۰۵) ترکیبات غالب اسانس در آویشن کوهی تیمول، کارواکرول، پ- سیمن و گاما ترپن بیان کردند و یافته های حبیبی و همکاران (۱۳۸۳) ترکیب غالب در اویشن کوهی را لینالول و آلفاترپینن بیان نمودند. قابل ذکر است که یافته های پژوهش حاضر و تحقیقات انجام شده در مورد ترکیبات آویشن کوهی، نشان دهنده آن است که چهار ترکیب مهم و عمده کارواکرول، تیمول، ۱، ۸-سینئول و لینالول در این آویشن در اکثر تحقیقات یافت شده است.

میانگین ها با حروف مشابه در هر ستون فاقد تفاوت معنیدار میباشند(آزمون چند دامنهای دانکن)

لرستان

آذربایجان غربی(۴)

آذربایجان غربی(۳)

آذربایجان غربی(۲)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...