روش و طرح تحقیق

روش‏های تحقیق را می‏توان با توجه به دو ملاک: الف) هدف تحقیق ب) نحوه گردآوری داده ها تقسیم کرد. از آنجایی که در تحقیق حاضر سعی شده است که به بررسی و توسعه دانش کاربردی در حیطه اثرات تعاملی قابلیت های نوآوری مدیران بر مهارتهای کارآفرینی پرداخته شود، می‏توان این پژوهش را از لحاظ هدف تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی به شمار آورد. ملاک دیگر در تقسیم‏بندی روش‏های تحقیق بر حسب نحوه گردآوری داده‏ها می‏باشد که براساس این ویژگی، تحقیق حاضر را می‌توان از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری به حساب آورد. در ادامه به طور مختصر به توضیح تحقیقات کاربردی و تحقیقات توصیفی میپردازیم.

تحقیق کاربردی

هدف تحقیقات کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. به عبارت دیگر تحقیقات کارُبردی به سمت کاربرد علمی دانش هدایت می‌شود. ویژگیهای تحقیقات کاربردی به شرح زیر است:
آزمودن کارایی نظریه های علمی در یک حوزه خاص
تعیین روابط تجربی در یک محدوده خاص
افزودن به دانش کاربردی در یک زمینه خاص
پیشبرد تحقیق و روش شناسی در یک زمینه خاص
ارائه مجموعه دانش کاربردی تایید شده در یک زمینه خاص (سرمد، بازرگان، حجازی، ۱۳۹۱).

تحقیق توصیفی

تحقیق توصیفی (غیرآزمایشی): تحقیق توصیفی شامل مجموعه روش‌هایی است که هدف آنها توصیف کردن شرایط یا پدیده‌های مورد بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی می‌تواند صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم‌گیری باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

تحقیق توصیفی را می‌توان به دسته‌ه ای زیر تقسیم کرد :
تحقیق پیمایشی[۱۵۳]
تحقیق همبستگی[۱۵۴]
اقدام پژوهشی[۱۵۵]
بررسی موردی[۱۵۶]
تحقیق پس _رویدادی[۱۵۷]
پژوهشهای توصیفی که داده ها را بگونه ای معنادار ارائه می کنند در موارد زیر سودمند هستند:
شناخت ویژگیهای یک گروه در موقعیت مورد مطالعه
کمک به تفکر نظام گرا درباره یک وضعیت
ارائه دیدگاههایی مبنی بر ضرورت بررسی و پژوهش بیشتر
کمک به اخذ تصمیم های خاص (سکاران، ۱۳۸۱).
همانطور که قبلاً اشاره شد یکی از انواع روش های تحقیق توصیفی تحقیق همبستگی است. تحقیقات همبستگی، شامل کلیه تحقیقاتی است که در آنها سعی می‌شود رابطه بین متغیرهای مختلف با بهره گرفتن از ضریب همبستگی، کشف و یا تعیین شود. هدف روش تحقیق همبستگی مطالعه حدود تغییر است(دلاور، ۱۳۸۰). هدف تحقیق همبستگی عبارت است، از درک الگوهای پیچیده رفتاری از طریق مطالعه همبستگی بین این الگوها و متغیرهایی که فرض می‌شود بین آنها رابطه وجود دارد. این روش علی‌الخصوص در شرایطی مفید است که هدف آن کشف رابطه متغیرهایی باشد که در مورد آنها تحقیقاتی انجام نشده است (دلاور، ۱۳۸۰). تحقیقات همبستگی برحسب هدف به سه دسته تقسیم می‌شود:
مطالعه همبستگی دو متغیری
تحلیل رگرسیون[۱۵۸]
تحلیل ماتریس همبستگی یا کواریانس (مدل معادلات ساختاری)
در مطالعات همبستگی دو متغیری، هدف بررسی رابطه دو به دو متغیرهای موجود در تحقیق است. در تحلیل رگرسیون هدف پیش‌بینی تغییرات یک یا چند متغیر وابسته (ملاک) با توجه به تغییرات متغیرهای مستقل (پیش‌بینی) است. در بعضی از بررسیها از مجموعه همبستگی‌های دو متغیری، متغیرهای مورد بررسی در جدولی به نام ماتریس همبستگی یا کوواریانس استفاده می‌شود. از جمله تحقیقاتی که در آنها ماتریس همبستگی یا کوواریانس تحلیل می‌شود، تحلیل عاملی[۱۵۹] و مدل معادلات ساختاری[۱۶۰] است (سرمد، بازرگان حجازی، ۱۳۹۱).
بطور کلی روش اجرای پژوهش حاضر توصیفی (غیر آزمایشی) و طرح پژوهشی همبستگی از نوع معادلات ساختاری است؛ زیرا در این پژوهش، روابط بین متغیرها در قالب الگوی علّی مورد بررسی قرار میگیرد.

جامعه آماری، نمونه و نحوه نمونه گیری

مدیران بخش خصوصی استان یزد

روش های جمع‌ آوری اطلاعات

مهمترین روش های گردآوری اطلاعات در این تحقیق بدین شرح است:
مطالعات کتابخانه‌ای
در این قسمت جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق موضوع، از منابع کتابخانه‌ای، مقالات، کتابهای مورد نیاز استفاده می شود.
تحقیقات میدانی در این قسمت به منظور جمع‌ آوری داده‌ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه استفاده می شود.

تعیین روایی[۱۶۱] و پایایی[۱۶۲] ابزارهای اندازه گیری پژوهش

مفهوم روایی یا اعتبار به این معنی است که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می سنجد . بدون آگاهی از روایی ابزار اندازه گیری، نمی توان به دقت داده های حاصل از آن اطمینان داشت. (سرمد و همکاران، ۱۳۸۳ ، ۱۷۰ ) .
در روش تحلیل عاملی تاییدی با بهره گرفتن از حداقل مجذورات جزئی، ابتدا به ساکن لازم است تا روایی سازه[۱۶۳] مورد مطالعه قرار گرفته تا مشخص شود نشانگر های انتخاب شده برای اندازه گیری سازه های مورد نظر خود از دقت لازم برخوردار هستند. به این شکل که بار عاملی هر نشانگر با سازه خود دارای مقدار t بالاتر از ۹۶/۱ باشد. در این صورت این نشانگر از دقت لازم برای اندازه گیری آ ن سازه یا صفت مکنون برخوردار است(نانالی و برنسترین،۱۹۹۴). در تحلیل عاملی تاییدی علاوه روایی سازه که برای بررسی اهمیت نشانگر های انتخاب شده برای اندازه گیری سازه ها به کار می رود، روایی تشخیصی[۱۶۴] نیز مورد نظر است به این معنا که نشانگر های هر سازه در نهایت تفکیک مناسبی را به لحاظ اندازه گیری نسب به سازه های دیگر مدل فراهم آورند. به عبارت ساده تر هر نشانگر فقط سازه خود را اندازه گیری کند و ترکیب آنها به گونه ای باشد که تمام سازه های به خوبی از یکدیگر تفکیک شوند. در نهایت از روایی همگرا[۱۶۵] که برای بررسی این موضوع است که هر نشانگر دارای بیشترین همبستگی با سازه خود نسبت به سایر سازه ها باشند استفاده می شود و برای بررسی این موضوع از بار عاملی متقاطع[۱۶۶] استفاده می شود (رنچر،۱۹۹۸).
در نهایت جهت بررسی پایایی نیز از شاخص پایایی ترکیبی استفاده می شود. پایایی به این معنا است که بین پاسخ دهندگان مختلف مورد مطالعه برداشت یکسانی از سوالات وجود داشته است. در روش تحلیل عاملی تاییدی از ضریب پایایی ترکیبی نیز استفاده می شود که مقادیر بالاتر از ۶/۰ برای هر سازه نشان از پایایی مناسب آن دارد(نانالی و برنسترین،۱۹۹۴).
نتایج مربوط به پایایی و روایی پرسشنامه که به وسیله نرم افزار اسمارت پی ال اس استخراج می شود.

معرفی ابزارهای پژوهش

متغیرهای مورد سنجش پژوهش حاضر قابلیت های نوآوری و مهارتهای کارآفرینی میباشد. برای سنجش هریک از این متغیرها از پرسشنامه استفاده می شود که در ادامه به معرفی هریک از آنها می پردازیم.

قابلیت‌های نوآوری مدیران

برای اندازه گیری قابلیت‌های نوآوری بر اساس پرسشنامه های جیمنز- جیمنز و همکاران (۲۰۰۸)؛ پنیادز (۲۰۰۶) و پراجگو و سوهل (۲۰۰۶) پرسشنامه ای ۱۷ سؤالی تدوین گردید. ۷ سوال بعد تولیدی، ۶سؤال بعد فرآیندی و ۴ سؤال بعد اداری را می سنجند. سؤالات بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت از کاملا مخالفم تا کاملاً موافقم اندازه گیری می شوند.

مهارتهای کارآفرینی مدیران

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...