مشارکت

مردم و زمین

مردم و ماشین آلات

مردم و مردم

ابزار اساسی

ابزارهای دستی

ماشین آلات

فناوری اطلاعات

جعفرنژاد قمی و عباسنژاد (۱۳۸۷، ص ۹) در باب تاریخچه فناوری اطلاعات اظهار میکنند که، فناوری اطلاعات امروزی، ریشه در ابداع تلگراف در دههی ۱۸۳۰ و تلفن در دههی ۱۸۷۰ دارد. گرامافون در این دوره اختراع شد که موقعیت مهمی در تاریخ فناوری اطلاعات داشت و آغازگر
شکلهای نوین حافظهی مکانیکی بود. دورهی بین سالهای ۱۸۷۰ و ۱۹۰۰ به عنوان دورهی الکترومکانیکی فناوری اطلاعات شناخته شده است که در آن یک تغییر الکتریکی با ابزار حرکت مکانیکی پردازش اطلاعات توسعه پیدا کرد. از جملهی این ابزارها، ماشینهای تحریر، ماشینهای تکثیر و ماشین حسابهای جدولی بودند که در حدود سال ۱۹۰۰ توسعه یافتند و در تاریخ
فناوری اطلاعات به عنوان سرآغاز رایانههای نوین شناخته شدند. پیدایش صنایع الکترونیکی در حدود سال ۱۹۰۰، در توسعهی بخش عمدهای از پیشرفتهای فناوری اطلاعات تأثیر داشت. مهمّترینهای این موارد اختراع رادیو در دههی ۱۹۲۰، رادار و تلویزیون در دههی ۱۹۳۰ و رایانهی الکترونیکی در
دههی ۱۹۴۰ بود. تحول الکترونیکی در زمینهی اهداف رشد فناوری اطلاعات، بعد از جنگ جهانی دوم با اختراع ترانزیستور در سال ۱۹۴۷ آغاز شد و به دنبال آن ترکیب مدارها در سال ۱۹۵۷ توسعه یافت. به موازات پیشرفت در محاسبات، سیستمهای اصلی انتقال اطلاعات عرضه مـیشدند. از دههی ۱۹۴۰ میکروموج به عنوان اولین جایگزین کابل محوری برای اطلاعرسانی فاصله های طولانی پدید آمد. سیستـمهای ارتباطـی ماهوارهای از دههی ۱۹۵۰ برای ترافیک تلفن بین المللی و انتقال موفق اطلاعات به وسیلهی فیبر نوری در دههی ۱۹۷۰ گسترش پیدا کرد. شاید حادثهای که بزرگترین تأثیر را بر فناوری اطلاعات امروزی داشت، اختراع ریزپردازندهها در سال ۱۹۷۱ بود. صنعت فناوری اطلاعات به طور پیوسته در دههی ۱۹۹۰، با اطلاعات دیجیتالی با هر محتوایی (علامت، صدا، نور و غیره) برای گسترش، پردازش، ذخیرهسازی و بازیابی اطلاعات رشد نموده است. ظهور شبکه های رایانه ای و اینترنت، و امکان استفاده از امکانات سختافزاری و نرمافزاری، نیز در این دهه اتفاق افتاد. از این دهه به بعد نیز سیستمهای سریعتری که به هر صورت با فناوری اطلاعات همگرا میشوند، رو به گسترش نهادند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

از آنجایی که محور تمرکز پژوهش حاضر، بر رایانه و فناوریهای مرتبط با آن میباشد، لذا در ادامه به نسلهای مختلف رایانه اشاره میشود:
با ژرف نگری به اینکه هر چند سال یک بار به علت پیشرفتهای فنی و کشف مفاهیم جدید در علم رایانه دگرگونیهای اساسی در ساختمان و مشخصات فنی رایانه به وجود میآید، لذا جهت تقسیم بندی مراحل تکامل رایانهها در این دوران از واژهی نسل استفاده میگردد.
فرهادی (۱۳۹۰، ص ۳۲ و ۳۳) ویژگی نسلهای مختلف رایانهها را به شرح زیر میداند:
رایانههای نسل اول (۱۹۳۸-۱۹۵۸)
ویژگیهای بارز رایانههای این نسل عبارتند از:
استفاده از لامپ خلأ در ساختمان رایانه؛
مصرف برق زیاد و هزینه ساخت بالا؛ و
اشغال حجم زیاد.
رایانههای نسل دوم (۱۹۵۸- ۱۹۶۸)
رایانههای نسل اول دارای حجم زیادی بودند، و میزان حافظه، سرعت و دقت آنها کم بود. به علت استفاده از لامپ خلأ و ایجاد گرمای زیاد، استفاده از آنها به چند ساعت در روز محدود میشد. در رایانههای نسل دوم ترانزیستور جایگزین لامپ خلأ گردید. ترانزیستور چند مرتبه کوچکتر از لامپ خلأ بود و بر روی سرعت محاسبات رایانه تأثیر داشت. ظرفیت حافظه در این رایانهها افزایش یافت و حافظههای کمکی نیز به وجود آمدند.
ویژگیهای بارز رایانههای این نسل عبارتند از:
استفاده از ترانزیستور به جای لامپ خلأ؛
حجم کمتر رایانه؛
هزینه ساخت کمتر؛
مصرف برق کمتر؛ و
به وجود آمدن زبانهای برنامهنویسی.
رایانههای نسل سوم (۱۹۶۴-۱۹۷۱)
بارزترین ویژگی این رایانهها، استفاده از مدارهای مجتمع در قسمتهای مختلف ساختمان رایانه بود. اندازه و حجم رایانههای نسل سوم در قیاس با رایانههای نسل دوم کاهش یافت. ظرفیت حافظه در رایانههای نسل سوم به چند برابر افزایش یافت. تحولی دیگر در راستای تکامل رایانههای این نسل ساختن و استفاده از وسایل ضبط اطلاعات با قابلیت دسترسی مستقیم بود و بدین ترتیب رایانه قادر بود به هر یک از اجزاء اطلاعات ذخیره شده در کسری از ثانیه دسترسی پیدا کند. ویژگی دیگر این رایانهها امکان استفاده همزمان چند کاربر از رایانه بود. سرعت عملیات در رایانههای نسل سوم به مقدار زیادی افزایش یافت.
ویژگیهای بارز رایانههای این نسل عبارتند از:
استفاده از مدار مجتمع (مجموعهای از ترانزیستورها و دیگر عناصر در یک قطعه) به جای ترانزیستور معمولی؛
رایانههای کم حجمتر و کوچکتر؛
امکان انتقال اطلاعات از راه دور از طریق خطوط مخابراتی؛ و
پیشرفت در زبانهای برنامهنویسی.
رایانههای نسل چهارم (۱۹۷۱- ۱۹۹۰)
سرعت عمل و ظرفیت حافظهی رایانههای این نسل نسبت به رایانههای نسل سوم افزایش یافتند. در این نسل بخش پردازندهی رایانه به طور کامل در یک قطعهی کوچک به نام ریزپردازنده جای گرفت.
ویژگیهای رایانههای این نسل عبارتند از:
تراکم فوقالعادهی ترانزیستورها در یک قطعه به صورت مدارهای بسیار بسیار فشرده؛
حجم کمتر؛
کم مصرفتر و ارزانتر شدن رایانهها؛
پدید آوردن رایانههای شخصی؛
توسعهی شبکه های رایانه ای مانند اینترنت؛ و
نفوذ دادن رایانه در کلیهی رشته ها.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...