۲

لاستیک و پلاستیک

۱۸

۶

ماشین آلات و تجهیزات

۱۹

۲۰

مواد دارویی
جدول ۴-۱

۲۰

سیستم خبرۀ پیشنهادی هفت ورودی بنیادی دارد که عبارتند از Relative P/E، Relative P/S، Relative MV/BV، Relative ROE، LI، Relative DPS/EPS، Relative EBT، که به ترتیب عبارتند از نسبت نسبی قیمت به عایدی هر سهم، نسبت نسبی قیمت به فروش، نسبت نسبی ارزش بازار به ارزش دفتری، نسبت نسبی بازده صاحبان سهام شرکت، شاخص نقدشوندگی، نسبت نسبی سود تقسیمی هر سهم به سود عایدی هر سهم و نسبت نسبی سود قبل از کسر مالیات. از آنجایی که شاخص نقدشوندگی قدرت خرید و فروش سهام را در بازار نشان می دهد و نشان دهندۀ این است که آیا سهام مورد نظر را می­توان به راحتی خرید و یا فروخت، ماهیت متفاوتی نسبت به دیگر نسبت­ها دارد. بنابراین این شاخص را نسبی در نظر نگرفته­ایم.

علاوه بر ورودی­های بنیادی، دو ورودی تکنیکال به نام­های RSI و Chaikin Money Flow نیز داریم. داده ­های تکنیکال بر مبنای تغییرات گذشتۀ قیمت و حجم معاملات پایه­گذاری شده است و برای پیش بینی حرکات آینده قیمت سهام به کار می­روند. CMF نوسان­نمایی است که به کمک خط تجمع/ توزیع محاسبه می­ شود. فرمول محاسبۀ آن به شرح زیر است:
Money Flow Multiplier (MFM)= ( (CLOSE(i)-LOW(i))-(HIGH(i)-CLOSE(i)) ) / (HIGH(i)-LOW(i))
MFV(i)= MFM(i) * VOLUME(i)
CMF(n)= sum(MFV, n) / sum(Vol, n)
برای محاسبۀ CMF از دورۀ زمانی ۲۱ روزه استفاده کرده­ایم. دورۀ زمانی ۲۱ روزه به خوبی می ­تواند فشار خرید یا فروش در ماه گذشته را نمایش دهد.
RSI (شاخص قدرت نسبی)، افزایش و کاهش را در قیمت­های پایانی برای یک دورۀ معین اندازه گیری می­ کند و از این طریق شرایط اشباع خرید/ اشباع فروش را نشان می­دهد. RSI در مقیاس ۰ تا ۱۰۰ رسم می­ شود و سطوح ۳۰ و ۷۰ به عنوان سطوح سیگنال درنظر گرفته می­شوند. طریقۀ محاسبۀ RSI به شرح زیر است:
به طور کلی سیستم ارزیابی سهام ۹ ورودی خواهد داشت. سیستم، سهام­ها را با درنظر گرفتن این ورودی ها ارزیابی می­ کند و نتیجۀ آن رتبه ­بندی هر سهم از طریق رویه استنتاج فازی خواهد بود. رتبۀ نهایی عددی بین ۰ تا ۱۰۰ می­باشد. این سیستم استنتاج فازی، در محیط MATLAB توسعه داده شده است. قواعد فازی این سیستم از طریق مصاحبه با خبرگان حوز­ۀ سرمایه ­گذاری نوشته شده است. از آنجایی که خبرگان دانششان را به صورت زبانی بیان می­ کنند، ورودی­ ها و خروجی­ها هر دو باید به صورت زبانی بیان شوند. از این رو سیستم پیشنهادی ارزیابی سهام، از تکنیک استنتاج ممدنی که توسط ممدنی و آسیلان (۱۹۷۵) ارائه شده است استفاده می­ کند. قواعد مورد استفاده در این سیستم در جدول ۴-۲ نمایش داده شده است. به طور کلی ۵۳ قاعده برای این سیستم در نظر گرفته شده­است، قاعده­های شامل شاخص های تکنیکال وزنی دوبرابر وزن قواعد بنیادی خواهند داشت.

شماره قاعده

IF

THEN

۱

P/E is high

Rating is low

۲

P/E is low

Rating is high

۳

P/S is high

Rating is low

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...