• میزان فعالیت‌های مربوط به مدیریت دانش، عبارت از، میانگین نمره‌ای می‌باشد که کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر شیراز به کلیه ی سؤالات در پرسشنامه ی تسخیص مدیریت دانش، اختصاص داده‌اند.

فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۳-۱. مقدمه
در این فصل طرح پژوهش، جامعه و نمونه‌ی آماری، روش نمونه گیری، ابزار پژوهش، اطلاعات مربوط به روایی و پایایی و نحوه‌ی اجرای ابزار پژوهش و روش‌های تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها ارائه می‌گردد.
۳-۲. روش پژوهش
تحقیق حاضر از نوع توصیفی – پیمایشی است که در آن با بهره گرفتن از پرسشنامه، فعالیت‌های مربوط به مدیریت دانش بر اساس الگوی بوکویتز و ویلیامز (۱۹۹۹) در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر شیراز مورد بررسی قرار گرفت.
۳-۳. جامعه‌ی آماری
جامعه‌ی مورد مطالعه در این پژوهش کلیه‌ی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی دولتی و آزاد شهر شیراز در سال ۱۳۹۱ شامل ۱۲۷ نفر بود و کلیه‌ی آن‌ها به عنوان نمونه‌ی پژوهش در نظر گرفته شدند؛ لذا ۱۲۷ پرسشنامه میان آن‌ها توزیع گردید که از بین آن‌ها ۱۱۹ پرسشنامه ( ۹۴ درصد) عودت داده شد.
۳-۴. ابزار پژوهش
در این پژوهش از پرسشنامه‌ی تشخیص مدیریت دانش (مقیمی و رمضان، ۱۳۹۰) استفاده شد. این پرسشنامه، که به وسیله‌ی بوکوتیز و ویلیامز در سال ۱۹۹۹ ایجاد شده است، امکان ارزیابی فعالیت‌های مربوط به مدیریت دانش در یک سازمان را فراهم می‌سازد، پس از جرح و تعدیلی که با نظر اساتید مربوطه در ارتباط با حوزه‌ی مورد پژوهش در پرسشنامه‌ی مذبور صورت گرفت، نهایتاً ۶۷ گویه برای بررسی فعالیت‌های مربوط به مدیریت دانش در نظر گرفته شد. این پرسشنامه در مقیاس طیف پنج درجه‌ای لیکرت، شامل: بسیار زیاد با نمره‌ی ۵، زیاد با نمره‌ی ۴، متوسط با نمره‌ی ۳، کم با نمره‌ی ۲ و بسیار کم بانمره ی ۱، ارزش گذاری شده است. هم چنین این پرسشنامه دربرگیرنده‌ی هفت مرحله و فعالیت مربوط به مدیریت دانش شامل: فعالیت کسب دانش با ۹ پرسش (پرسش‌های شماره‌ی ۱ تا ۹)، کاربرد دانش با ۹ پرسش (پرسش‌های شماره‌ی ۱۰ تا ۱۸)، یادگیری (از فرایند دانش) با ۱۰ پرسش (پرسش‌های شماره‌ی ۱۹ تا ۲۸)، تسهیم و مبادله دانش با ۱۰ پرسش (پرسش‌های شماره‌ی ۲۹ تا ۳۸)، ارزیابی دانش با ۱۰ پرسش (پرسش‌های شماره‌ی ۳۹ تا ۴۸)، ایجاد و تثبیت دانش با ۱۱ پرسش (پرسش‌های شماره‌ی ۴۹ تا ۵۹)، و استفاده‌ی بهینه از دانش با ۸ پرسش (پرسش‌های شماره‌ی ۶۰ تا ۶۷) می‌باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۵. روایی پرسشنامه
روایی صوری پرسشنامه با بهره گرفتن از نظرمتخصصان بررسی و بر پایه‌ی آن ویرایش‌هایی انجام گرفت و در نهایت پرسشنامه‌ای متناسب با جامعه‌ی مورد نظر پژوهش، تنظیم شد.
هم چنین، به منظور بررسی روایی ابزار پژوهش از روش تحلیل گویه و محاسبه‌ی ضرایب همبستگی بین ابعاد پرسشنامه، با نمره‌ی کل (در سطح ۰۰۰۱/) استفاده شد. همین طور که جدول شماره ۳-۱، نشان می‌دهد، دامنه‌ی ضرایب همبستگی بین مؤلفه های پرسشنامه با نمره‌ی کل از ۶۹۲/ (همبستگی فعالیت کسب دانش با نمره ی کل) تا ۸۷۰/ (همبستگی فعالیت تسهیم و مبادله ی دانش با نمره ی کل) محاسبه شده است.
جدول شماره ۳-۱. همبستگی مؤلفه‌های پرسشنامه با نمره‌ی کل (N=119).

متغیر
کسب دانش
کاربرد دانش
یادگیری از دانش
تسهیم و مبادله دانش
ارزیابی دانش
ایجاد و تثبیت دانش
استفاده بهینه دانش

مدیریت دانش
۶۹۲/**
۷۰۲/**
۸۲۲/**
۸۷۰/**
**۸۴۱/
**۸۶۹/
**۸۶۰/

۳-۶. پایایی پرسشنامه
پایایی یک سنجه، ثبات و هماهنگی منطقی پاسخ‌ها در ابزار اندازه گیری را نشان می‌دهد. (دانایی فرد و دیگران، ۱۳۸۸) تکنیک‌های آماری مختلفی برای اندازه گیری میزان پایایی پرسشنامه وجود دارد اما یکی از معتبرترین این تکنیک‌ها، آزمون آلفای کرونباخ می‌باشد. بر این اساس، نتایج حاصل از آزمون پایایی پرسشنامه در جدول ذیل آمده است.
جدول شماره ۳-۲. آزمون پایایی با بهره گرفتن از محاسبه‌ی ضریب آلفای کرونباخ.

مورد آزمون
تعداد گویه
آلفای کرونباخ

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...