۳-۲) بین اشتیاق هوادار و شناسه­ی هواداری ارتباط معناداری وجود دارد.

۴/۴۹

۰/۴۳

تأیید

۳-۳) بین مشارکت هوادار و شناسه­ی هواداری ارتباط معناداری وجود دارد.

۶/۰۴

۰/۶۶

تأیید

۴. بین شناسه­ی تیم و توانایی شناخت صحیح حامیان مالی ارتباط معناداری وجود ندارد.

۴/۴۹

۰/۴۳

رد

۵. بین شناسه­ی تیم و نگرش نسبت به حامیان مالی ارتباط معناداری وجود دارد.

۹/۱۴

۰/۷۴

تأیید

۶. بین شناسه­ی تیم و حمایت از حامیان مالی ارتباط معناداری وجود دارد.

۱۱/۱۲

۰/۸۰

تایید

۷. بین شناسه­ی تیم و رضایت از حامیان مالی ارتباط معناداری وجود دارد.

۱۱/۱۶

۰/۸۶

تأیید

۱-۳-۵) فرضیه اول، بررسی یا تعیین رابطه­ بین وجهه و اعتبار درک شده از تیم با شناسه­ی آن تیم
یکی از موضوعات مرتبط با شناسه­ی تیمی که در مطالعات مربوطه مطرح است، وجهه و اعتبار درک شده از تیم است.
برای فرضیه اول، مقدار ضریب مسیر ۳/۱۵ و T-value=0/37 بدست آمده است. این شاخص ­ها وجود ارتباط قوی میان این دو متغیر را تأیید می­ کند. این بدان معنی است که وجهه و اعتبار در زندگی فرد تأثیر مثبتی بر شناسه­ی یک تیم ورزشی دارد. وجود این رابطه توسط گوینر و اسوانسون (۲۰۰۳)، نیز به اثبات رسیده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

عواملی که می ­تواند بر وجهه و اعتبار یک تیم تاثیرگذار باشد عبارتند از: حضور در لیگ برتر، وجود بازیکنان مشهور، نتایج خوب در لیگ برتر، مشهور بودن هوادارانش به پرشورترین هواداران.(گوینر و اسوانسون، ۲۰۰۳، ص۲۸۴) وجود این عوامل باعث می­ شود تا فرد تیم فوتبال تراکتورسازی را به عنوان یک دارای وجهه و اعتبار قوی تلقی کند. این وجهه باعث می­ شود تا فرد به این تیم روی آورده و اخبار و اطلاعات مربوط به آن را دنبال کند و در نهایت میزان هوادارایی فرد از تیم مورد علاقه­اش افزایش یابد.
مسئولین تیم تراکتورسازی باید از وجهه و اعتبار تیم استفاده کنند تا بتوانند هواداران بیشتری به تیم جذب نمایند و شناسه­ی تیمی را با این روش روز به روز قوی­تر کنند. در این میان، انجام تحقیقات کیفی به همراه تحقیقات کمی به منظور شناسایی محرک­ها و انگیزه­هایی که میزان وجهه و اعتبار تیم را افزایش می­ دهند، از اهمیت ویژه­ای برخوردار است.
داشتن درک درست از عواملی که وجهه و اعتبار تیم را تحت تأثیر خود قرار می­ دهند، می ­تواند مدیران بازاریابی را در توسعه برنامه ­های بازاریابی مؤثر یاری رساند. علاوه بر آن این درک جامع می ­تواند مدیران را در توسعه برنامه ­های جانبی که می ­تواند میزان شناسه­ی تیمی را تحت تأثیر خود قرار دهد، یاری رساند.
۲-۳-۵) فرضیه دوم، بررسی یا تعیین رابطه­ بین مشارکت در حوزه­ ورزش و شناسه­ی آن تیم
مشارکت در حوزه­ ورزش یکی دیگر عوامل تاثیرگذار برای شناسه­ی تیم است است که در این تحقیق به­عنوان یک متغیر برونزا و اثر­گذار بر میزان شناسه­ی تیمی در نظر گرفته شد.
برای این فرضیه، مقدار ضریب مسیر۴/۶۸ و T-value=0/43بدست آمده است. این شاخص ­ها حاکی از ارتباط قوی بین مشارکت در حوزه­ ورزش هواداران با شناسه­ی تیمی است.
برخی از افراد ممکن است علاقه به یک سبک ورزشی خاص را نشان دهند، علاوه بر این علاقه­ خود را به یک تیم ورزشی خاص نیز نشان می­ دهند. فیشر و ویکفیلد(۱۹۹۸) به این نتیجه می­رسد که حوزه­ مشارکت مخصوصا برای هوادارانی تیم­هایی نفوذ می­ کند که میزان موفقیتشان کمتر است به خاطر اینکه تیم به آنها اجازه می­دهد تا فرد با یک خود پنداره­ی مثبت و قوی بوسیله­ی ارتباط تیم (و بنابراین در گروه عضو می­شوند) با دامنه­ وسیعی از هواداران به جای یک تیم در یک رشته ورزشی موفق بماند(گوینر و اسوانسون، ۲۰۰۳، ص۲۸۳).
بنابراین مدیران باشگاه­های ورزشی باید بستر حضور هواداران و مشارکت­شان را در ورزشگاه­ها فراهم آورند چرا که با توجه به تاثیری که روی شناسه­ی تیمی می­ گذارد می ­تواند یکی از عوامل تاثیرگذار مهم تلقی شود. وجود این رابطه توسط گوینر و اسوانسون (۲۰۰۳)، نیز به اثبات رسیده است.
۳-۳-۵) فرضیه سوم، بررسی یا تعیین رابطه­ بین شناسه­ی هواداری و شناسه­ی آن تیم
همان­طور که از جدول (۱-۵) پیدا است، برای این فرضیه مقدار ضریب مسیر ۰/۸۷ و T-value=12/84 بدست آمده است. این شاخص ­ها وجود ارتباط قوی میان این دو متغیر را تأیید می­ کند.
همانطوری که در تحقیق اشاره شد آنچه به شناسه­ی هواداری تاثیر گذار می­باشد عبارتند از: تعلق هوادار، اشتیاق هوادر و مشارکت هوادار
میزان تعلق فرد به یک تیم ورزشی در افراد مختلف متفاوت است. هوادارانی که از تعلق تیمی پایین­تری برخوردارند، روابط منفعلی با تیم دارند و احتمالا بخاطر سرگرم شدن، استرس­زدایی و یا داشتن فرصتی برای مراوده با دیگران جذب تیم می­شوند. در حالی که هواداران با تعلق تیمی بالا، بسیار وفادار می­باشند و تیم نقش مهمی در زندگی آنان ایفا می­ کند بطوری که شکست­ها و موفقیت­های تیم را به عنوان شکست­ها و موفقیت­های خود در نظر می­گیرند. این وفاداری، بسیار بلندمدت و تنزل ناپذیر است و فرد نسبت به آن احساس تعهد مالی و زمانی می­ کند. این احساس تعهد و دلبستگی به تیم موجب می شود تا نگرش های مثبتی که فرد از تیم محبوب خود دارد، به حامی نیز منتقل شود و تصویر شناسه حامی بهبود یابد. تعلق و وفاداری نسبت به تیم می ­تواند نتایج مطلوبی برای تیم به­همراه داشته باشد. بر اساس ایده تعصبات گروهی[۱۳۵]، تعلق تیمی بالا در افراد می ­تواند رابطه مثبتی با شناسه­ی هواداران تیم­های ورزشی داشته باشد. بر این اساس، می­توان بیان کرد که تعلق روانی به یک تیم ورزشی بیانگر جنبه های مهمی از هویت شخصی فرد است که می ­تواند باعث ایجاد نیات رفتاری در جهت حمایت از تیم گردد(گوینر و اسوانسون، ۲۰۰۳، ص ۲۸۵).
یکی از موضوعات مرتبط با شناسه­ی هواداری که در مطالعات مربوط به هواداری مطرح است، اشتیاق هوادار است. عوامل اثر­گذار بر اشتیاق هوادار که می­توانند شکل­ گیری اشتیاق فرد نسبت به یک رویداد ورزشی را تحت تأثیر قرار دهند عبارتند از: ویژگی­های شخصیتی و عوامل محیطی.
ویژگی­های شخصیتی عبارتند از نگرش­ها، ارزش­ها، انگیزه­ ها، نیازها و ترجیحات. عوامل محیطی نیز عبارتند از هنجارهای فرهنگی و اجتماعی، محدودیت های زیرساختی و فردی و انتظار از منافع اجتماعی (هاویتز، ۱۹۹۹، ص۱۳).
نظریه­ های مربوط به رفتار هواداران نشان می­دهد که افراد در طول عمر خود روندهای مختلفی از خود نشان می­ دهند. به همین ترتیب، میزان اشتیاق هوادار نیز به عنوان یک متغیر چند بعدی (محوریت و جذابیت) می ­تواند در طول حیات افراد تغییر کند. اشتیاق هوادار به عنوان یک متغیر چند بعدی این امکان را در اختیار بازاریابان قرار می­دهد تا بتوانند هواداران خود را بر اساس میزان اشتیاق­شان بخش­بندی کنند( فانک و همکاران، ۲۰۰۴، ص۴۸).
آخرین مولفه­ی تاثیر­گذار برای شناسه­ی هواداری مشارکت هوادار است، آنچه که می ­تواند یک رویداد را پررونق کند و به بازی و رویداد رنگ و بوی خاصی را ببخشد حضور و مشارکت هواداران در استادیم­ها است. در اینجا باید توجه داشت که تماشاگر با هوادار فرق می­ کند، آنکه برای تماشای مسابقه آمده است با آنکه برای تشویق تیم مورد علاقه­ خود آمده متفاوت است.
بنابراین باید توجه داشت که شناسه­ی هواداری بر شناسه­ی تیمی تاثیرگذار است که وجود این رابطه توسط گوینر و اسوانسون (۲۰۰۳)، نیز به اثبات رسیده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...