۱

آگاهی از نظام ها

۱۷

۴۱

۲

چشم انداز

۲۲

۴۰

۳

مسئولیت پذیری

۱۰

۲۰

۴

ذهنیت فرآیندی

۱۵

۲۳

این جدول شامل ۴ مولفه کلیدی و هر مولفه در دو کتاب به طور مشخص بیان می گردند. از طریق پایایی الفای کرونباخ و روایی آن نیز با نظر استاد راهنما و متخصصین امر بررسی شده است .
اطلاعات جمع آوری شده در مرحله بعد درجدول های اختصاری که شامل هر مولفه درهرکتاب درسی می باشد، قابل رویت خواهد بود.
آمار توصیفی ، هدف آمار توصیفی [۲۹] محاسبه پارامترهای جامعه با بهره گرفتن از سرشماری تمامی عناصر جامعه است .
آمار استنباطی [۳۰]پژوهشگر با بهره گرفتن از مقادیر نمونه آماره ها را محاسبه کرده و سپس با کمک تخمین و یا آزمون فرض آماری ، آماره ها را به پارامترهای جامعه تعمیم می دهد و برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها ی پژوهش از روش های آمار استنباطی استفاده می شود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

روش ازنوع تحلیل محتوایی و با بهره گرفتن از چک لیست محقق ساخته ۲۰سوالی که سوال ۱تا ۵ به مولفه اول (آگاهی از نظام ها) سوال ۵تا ۱۰به مولفه دوم (آگاهی از چشم انداز) سوال ۱۱تا ۱۵ به مولفه سوم (آگاهی از مسئولیت پذیری ) سوال ۱۶تا ۲۰ به مولفه چهارم (ذهنیت فرآیندی ) را مورد تحلیل و بررسی قرارمی دهد . هر چند به دلیل محدود کردن پژوهش سعی شده است به این مولفه ها به طور کامل بیان شود .
روش نمونه گیری بصورت تحلیل محتوا بوده و جامعه آمــــاری کتاب های درسی مطالعات اجتماعی و جغرافیا می باشد و نمونه گیری هدفمند بوده چون کل جامعه آماری نمونه آماری می باشد.
.
۳-۶ روش های تحلیل آماری
درپژوهش حاضر به منظور تحلیل داده ها علاوه بر استفاده از تکنیک های تحلیلی روش تحقیق کیفی ازروش آماری الفای کرونباخ برای بررسی روایی پرسشنامه تدوین شده برای پاسخ به سوالات استفاده خواهد شد .این تحلیل محتوا با بهره گرفتن از آزمون خی دو مورد بررسی قرارخواهد گرفت .
روش تحلیلی با تکیه بر منابع و متون عمدتاً در دسته روش های تحقیق کیفی قرار می گیردکه در شکل گسترده آن شامل مولفه های اهداف و برنامه درسی می شوند که مولفه آگاهی از نظام ها ، آگاهی از چشم انداز ، آگاهی از مسئولیت پذیری و ذهنیت فرآیندی و برنامه های درسی که در ابعاد ( مکانی ، زمانی ، مسائل و درونی مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد اما بدلیل وسیع بودن این مولفه ها به اهداف بیشتر تاکید می گردد.
علم الهدی ، جمیله (۱۳۸۶) بررسی مبانی نظری آموزش جهانی .تهران : دانشگاه شهید بهشتی . در امکان سنجی نظری برای آموزش جهانی را که به اتفاق آقای دکتر ضرغامی بیان کرده اند بر این مولفه ها تاکید شده است . و از آزمون خی دو دراین تحلیل آماری استفاده خواهد شد.
۳-۷ روش تحلیل محتوای کتاب های درسی
برای بررسی محتوای کتب درسی با مولفه های آموزش جهانی از روش تحلیل محتوا به دو صورت کیفی و کیفی استفاده شده است .
ازی (۲۰۰۲)درمقاله خود دررابطه با تحلیل محتوای با ارائه مثال هایی از تحلیل محتوای کتاب های درسی در مطالعات سالهای اخیر به نقل از کلهر (۱۹۹۳) سه گام را در تحلیل محتوا ارائه می دهد .
درتحلیل محتوا به نظر می رسد محقق می داند چه دسته بندی هایی از قبل برای تحقیق مهم خواهد بود .
درتحقیق کیفی ، تحلیل محتوا درترکیب با دیگر فرم های تحلیل داده ها که بیشتر قیاسی و حسی هستند استفاده می شود تا دسته بندی ها و تفسیر ها پدیدار شوند.
تعاریف مختلف از تحلیل محتوا ارائه شده که گرایپندروف (۲۰۰۴)درکتاب خود به آن اشاره کرده است . پژوهش حاضر با تعریف استون ،اسمیت ، الیویه و دافی (۱۹۶۶) یعنی تکنیکی پژوهشی برای تفسیر (استنباط ) داده ها از طریق مشخص کردن سیستماتیک و هدفمند کاراکترهای مورد نیاز درون متن همخوانی دارد .
کلاوس کرایپندروف (۲۰۰۴)درکتاب تحلیل محتوا ، درآمدی بر متدولوژی ، به تاریخچه تحلیل محتوا اشاره دارد .
او دررابطه با واژه تحلیل محتوا معتقد است که این واژه قدمتی ۶۰ ساله دارد دیکشنری و بستر در زبان انگلیسی به این واژه درویرایش سال ۱۹۶۱ خود اشاره و آن را اینگونه تعریف کرده است .
تحلیل پیام و محتوای پنهان یک مجموعه از موارد مربوط به هم مانند کتاب یا فیلم از طریق طبقه بندی کردن ، دسته بندی کردن و ارزشیابی سمبل ها و تم های کلیدی به منظور تشخیص معنا و اثرات احتمالی آن . این واژه در ۱۹۴۱نیز توسط واپلزوبرلسون و درکارهای آنها مورد اشاره قرار گرفته است.
درهرحال ریشه های روشنگرانه تحلیل محتوا به تاریخ انسان و با استفاده هوشمندانه از سمبل ها و صدا و مخصوصاً نوشتن در ذیل استفاده منطقی از زبان درموضوعات سنتی مانند فلسفه ، منطق و رمز نویسی پیوند شده است (همان منبع )
گرایپندروف اشاره دارد استفاده عملی از معانی ارتباطات و تحلیل محتوا به مطالعات مذهبی دراواخر سال ۱۶۰۰ بر می گردد. زمانی که کلیسا دریافت انتشار مواد غیر مذهبی روی اقتدارش تاثیر می گذارد. چنین جستجوهایی کم کم زمینه هایی شدند تا در حیطه های متعدد به عنوان تحقیق اجتماعی شکل بگیرند او مراحل تاریخی تحلیل محتوا را به شرح ذیل ارائه می دهد .
مطالعات کمی در مطبوعات
تحلیل های تبلیغاتی درخلال جنگ جهانی دوم
استفاده علوم اجتماعی (جامعه شناسی علمی ) از تکنیک (تحلیل محتوا) درمطالعات سمبل ها ونشانه های سیاسی ، اسناد تاریخی ، داده های انسانی و تعاملات وابسته به روان درمانی .
تحلیل متن کامپیوتری و رسانه های جدید .
چالش های کیفی در تحلیل محتوا
۳-۸ مراحل تحلیل محتوای کتاب های درسی
– دراین مطالعه تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره اول
متوسطه در سه مرحله انجام گرفته است
مرحله مقدماتی ، دراین مرحله اقدامات ذیل انجام شده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...