۳-۷-۱-۳- کامل بودن خدمات بانکداری الکترونیک ۶۴

۳-۷-۱-۴- در دسترس بودن خدمات بانکداری الکترونیک ۶۴

۳-۷-۱-۵- اعتماد به خدمات بانکداری الکترونیک ۶۴

۳-۷-۱-۶- پاسخگو بودن خدمات بانکداری الکترونیک ۶۴

۳-۷-۱-۷- رضایت از خدمات بانکداری الکترونیک ۶۴

۳-۷-۲- متغیر وابسته ۶۵

۳-۸- فرضیه ­های تحقیق ۶۵

جدول ۳-۴- فرضیه ­های تحقیق ۶۶

۳-۹- روش تجزیه و تحلیل داده ­ها ۶۷

۳-۹-۱- آمار توصیفی ۶۷

۳-۹-۲- آمار استنباطی ۶۸

فصل چهارم ۶۹

تجزیه و تحلیل اطلاعات ۶۹

۴-۱- مقدمه………………………… ۷۰

۴-۲- یافته­های توصیفی ۷۰

۴-۲-۱- گروه ­های سنی ۷۱

۴-۲-۲- جنسیت ۷۲

۴-۲-۳- سطح تحصیلات ۷۲

۴-۲-۴- شغل ۷۳

۴-۲-۵- سابقه استفاده از خدمات الکترونیک ۷۴

۴-۲-۶- روش استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک بانک کشاورزی ۷۵

۴-۲-۷- بیشترین روش استفاده از خدمات الکترونیک بانک کشاورزی ۷۶

۴-۲-۸- دفعات استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک ۷۷

۴-۲-۹- دفعات مراجعه به شعب بانک کشاورزی ۷۸

۴-۲-۱۰- استفاده از تسهیلات بانکی ۷۹

۴-۲-۱۱- کارآیی خدمات بانکداری الکترونیک بانک کشاورزی ۸۰

۴-۲-۱۲- کامل بودن خدمات بانکداری الکترونیک بانک کشاورزی ۸۱

۴-۲-۱۳- در دسترس بودن خدمات بانکداری الکترونیک بانک کشاورزی ۸۲

۴-۲-۱۴- اعتماد به خدمات بانکداری الکترونیک بانک کشاورزی ۸۳

۴-۲-۱۵- پاسخگویی بانکداری الکترونیک بانک کشاورزی ۸۴

۴-۲-۱۶- رضایت از خدمات بانکداری الکترونیک بانک کشاورزی ۸۵

۴-۲-۱۷- وفاداری به بانکداری الکترونیک بانک کشاورزی ۸۶

۴-۳- یافته­های استنباطی ۸۸

۴-۴- مقایسه گروه ­های مورد مطالعه از نظر وفاداری ۹۴

۴-۴-۱- مقایسه دو گروه زنان و مردان از نظر میزان وفاداری ۹۴

۴-۴-۲- مقایسه گروه ­های تحصیلی از نظر میزان وفاداری ۹۵

۴-۴-۳- مقایسه افراد با شغل­های مختلف از نظر میزان وفاداری­ ۹۶

فصل پنجم ۹۷

خلاصه، نتیجه ­گیری، بحث و پیشنهادها ۹۷

۵-۱- خلاصه………………………… ۹۸

۵-۱-۱- مقدمه ۹۸

۵-۱-۲- سوال­های تحقیق ۹۸

۵-۱-۳- اهداف تحقیق ۹۹

۵-۱-۳-۱- هدف کلی ۹۹

۵-۱-۳-۲- اهداف اختصاصی ۹۹

۵-۱-۴- محدوده تحقیق ۹۹

۵-۱-۴-۱- محدوده مکانی ۹۹

۵-۱-۴-۲- محدوده زمانی ۱۰۰

۵-۱-۵- محدودیت­های تحقیق ۱۰۰

۵-۱-۶- روش و نوع تحقیق ۱۰۰

۵-۱-۷- جامعه آماری ۱۰۰

۵-۱-۸- روش نمونه گیری ۱۰۰

۵-۱-۹- متغیرهای تحقیق ۱۰۱

۵-۱-۹-۱- متغیرهای مستقل ۱۰۱

۵-۱-۹-۲- متغیر وابسته ۱۰۱

۵-۱-۱۰- فرضیه ­های تحقیق ۱۰۱

۵-۱-۱۱- روش­های تجزیه و تحلیل اطلاعات ۱۰۱

۵-۱-۱۱-۱- آمار توصیفی ۱۰۲

۵-۱-۱۱-۲- آمار استنباطی ۱۰۲

۵-۲- نتیجه گیری………………………… ۱۰۳

۵-۲-۱- یافته­های توصیفی ۱۰۳

– گروه ­های سنی ۱۰۳

– کارآیی خدمات بانکداری الکترونیک بانک کشاورزی ۱۰۴

– کامل بودن خدمات بانکداری الکترونیک بانک کشاورزی ۱۰۴

– در دسترس بودن خدمات بانکداری الکترونیک بانک کشاورزی ۱۰۴

– اعتماد به خدمات بانکداری الکترونیک بانک کشاورزی ۱۰۴

– پاسخگویی بانکداری الکترونیک بانک کشاورزی ۱۰۵

– رضایت از خدمات بانکداری الکترونیک بانک کشاورزی ۱۰۵

– وفاداری به بانکداری الکترونیک بانک کشاورزی ۱۰۵

۵-۲-۲- یافته­های استنباطی ۱۰۵

۵-۳- بحث………………………… ۱۰۶

۵-۴- پیشنهادها………………………… ۱۰۷

۵-۴-۱- پیشنهادهای پژوهش حاضر ۱۰۷

۵-۴-۲- پیشنهاد پژوهش­های آینده ۱۰۸

منابع ۱۰۹

۱۱۴

فهرست جداول

جدول ۲-۱: مقایسه تطبیقی بین ویژگی­های بانکداری الکترونیکی و سنتی ۳۴

۲-۵- جدول مرور سوابق تحقیق (چارچوب نظری تحقیق) ۴۹

جدول ۳-۱- شعب روستایی بانک کشاورزی استان گیلان و تعداد پرسشنامه توزیع شده در آنها ۶۰

جدول ۳-۲- ارزش­های عددی گویه ­های پرسشنامه ۶۲

جدول ۳-۳- میزان اعتماد (پایایی) پرسشنامه با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ ۶۳

جدول ۳-۴- فرضیه ­های تحقیق ۶۶

جدول ۴-۱- توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه برحسب گروه ­های سنی ۷۱

جدول ۴-۲- توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه برحسب جنس ۷۲

جدول ۴-۳- توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه برحسب سطح تحصیلات ۷۲

جدول ۴-۴- توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه برحسب شغل ۷۳

جدول ۴-۵- توزیع فراوانی افراد برحسب سابقه استفاده از خدمات الکترونیک ۷۴

جدول ۴-۶- توزیع فراوانی کشاورزان مورد مطالعه برحسب استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک بانک کشاورزی ۷۵

جدول ۴-۷- توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه برحسب روش­های استفاده از خدمات الکترونیک بانک کشاورزی ۷۶

جدول ۴-۸- توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه برحسب دفعات استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک ۷۷

جدول ۴-۹- توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه برحسب مراجعه به شعب بانک ۷۸

جدول ۴-۱۰- توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه برحسب نظر استفاده از تسهیلات بانکی ۷۹

جدول ۴-۱۱- توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه برحسب نگرش در مورد کارآیی خدمات بانکداری الکترونیک ۸۰

جدول ۴-۱۲- توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه برحسب نگرش در مورد کامل بودن خدمات بانکداری الکترونیک ۸۱

جدول ۴-۱۳- توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه برحسب نگرش در مورد در دسترس بودن خدمات بانکداری الکترونیک ۸۲

جدول ۴-۱۴- توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه برحسب نگرش در مورد اعتماد به خدمات بانکداری الکترونیک ۸۳

جدول ۴-۱۵- توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه برحسب نگرش در مورد پاسخ­گویی خدمات بانکداری الکترونیک ۸۴

جدول ۴-۱۶- توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه برحسب نگرش در مورد رضایت از خدمات بانکداری الکترونیک ۸۵

جدول ۴-۱۷- توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه برحسب وفاداری به بانکداری الکترونیک ۸۶

جدول ۴-۱۸- متغیرها، مقیاس متغیرها، ضریب همبستگی و سطوح معنی­داری آن­ها در جامعه آماری کشاورزان ۸۹

جدول ۴-۱۹- خلاصه یافته­های استنباطی ۹۳

جدول ۴-۲۰- آزمون کلموگروف – اسمیرنف ۹۴

جدول ۴-۲۲- تست لون ۹۵

جدول ۴-۲۳- T تست برای برابری واریانس­ها ۹۵

جدول ۴-۲۴- مقایسه میانگین گروه¬های تحصیلی از نظر میزان وفاداری به بانک کشاورزی ۹۵

جدول ۴-۲۴- ۴ گروه شغلی از نظر میزان وفاداری به بانک کشاورزی ۹۶

فهرست شکل­ها

نمودار ۲-۱ – چهار حالت وفاداری ۴۱

نمودار ۲-۲ – شش برداشت از مفهوم وفاداری ۴۲

شکل ۳-۱- نقشه استان گیلان ۵۸

فصل اول

کلیات تحقیق

۱-۱- مقدمه

حیات جوامع انسانی در طول تاریخ، همواره با تغییرات بسیاری روبه­رو شده است. از دهه­ پایانی قرن بیستم و ظهور انقلاب دیجیتال و فناوری اطلاعات، سرعت تغییرات، تمامی ارکان حیات انسانی را درنوردید و آرامش نسبی و تحول تدریجی پیشین را با قدرت و سرعت برهم زده و مفاهیم و راهبردهایی را که سال­های سال، قرین زیست اجتماعی اقتصادی انسان بوده است، برای نسل جدید بی­خاصیت کرده و زمینه ­های گسست نسلی را در واحد زمان، پدیدار ساخته است. در چنین عصری، توفیق تنها از آنِ جوامع و سازمان­هایی است که پارادایم حاکم را به خوبی دریافته و برای زندگی در آن، متناسب با شرایط و مقتضیات چاره­جویی کنند. بر این اساس بازنگری تعریف­ها، راهبردها و راهکارها، برای سازمان­ها ضرورتی اجتناب ناپذیر است (جوینده آبکنار و همکاران، ۱۳۹۲).

در محیط رقابتی، پیچیده و پویا در نظام بانکداری، کوچکترین تفاوت در ارائه خدمات منجر به نقل و انتقالات عظیم در صنعت می­ شود. بانک­های سنتی تا حدود زیادی به­ صورت بانک­های مشتری­ محور در می­آیند، آن هم طبق اصول و مبانی بازاریابی رابطه­مند که وفاداری مشتری را به­عنوان هدف اصلی خود می­داند. در این محیط پویا، ایجاد و پیاده­سازی استراتژی­هایی که به وفادار نمودن مشتریان منتهی شود از اهمیت به­سزایی برخوردار است (Beerli et al., 2004).

ایجاد وفاداری در مشتریان؛ بخصوص مشتریان بانکی مفهومی است که در کسب و کارهای امروزی به لحاظ اینکه مشتریان وفادار به­ صورت مؤلفه اصلی موفقیت بانک­ها در آمده­اند، مورد توجه بیش از پیش قرار گرفته است. هیچ کسب و کاری به جز سازمان­های انحصاری دولتی نمی ­توانند بدون داشتن مشتریانی وفادار دوام آورند. افزون بر این به لحاظ این واقعیت که انتظارات مشتریان نیز دائماً در حال افزایش است، بانک­ها ملزم هستند تا فراتر از نیاز اولیه ارضای مشتریان رفته، انتظارات آنها را نیز تامین کرده، کانون توجه خود را از ارضای صرف مشتری به ایجاد وفاداری و اعتماد از طریق ایجاد ارتباطی بلندمدت، دوجانبه و سودآور برای هر دو طرف معطوف نمایند (Disk & Basu, 1994).

با توجه به اهمیت حفظ مشتریان برای بانک­ها، در این تحقیق تلاش شده است ضمن سنجش میزان وفاداری، عوامل موثر در ایجاد وفاداری در مشتریان خدمات الکترونیک بانک کشاورزی در شعب روستایی استان گیلان مورد شناخت، بررسی و اولویت­ بندی قرار گیرد.

۱-۲- بیان مساله

ظهور و پیشرفت انقلاب دیجیتال و فناوری اطلاعات، سرعت تغییرات را متحول کرد، به شکلی که انسان به­عنوان پدید آورنده­ی آن نیز، هنوز نتوانسته خود را با آن وفق دهد. در این میان بانک­ها توانستند با حذف دو قید مکان و زمان از خدمات بانکی و به کمک بستر اینترنت، نسبت به افزایش سرعت رویکرد مبادلات از آفلاین به آنلاین، با ایجاد بانکداری الکترونیکی نسل جدیدی از مشتریان را به نام مشتریان الکترونیکی تجربه کنند. از این رو، سودآوری بانک­ها، در جذب سهم بیشتری از این مشتریان و به­خصوص وفاداری آنها نسبت به بانک است (جوینده آبکنار و همکاران، ۱۳۹۲).

در دنیای رقابتی امروز، بانک­ها برای حفظ مشتریان خود بایستی بیشترین توجه را به نیازها، نظرات و اعتراضات آنان در ارتباط با خدمات بانکی داشته باشند و باید بدانند که در امر بانکداری، صدای مشتری، صدایی است که سیاست­های بانک می­بایست بر پایه آن شکل گیرد. در این خصوص، مواردی مانند تکریم مشتریان، تعامل مناسب با مشتریان، نظرسنجی از مشتریان، داشتن رابطه مناسب دوطرفه با مشتریان، بررسی مشکلات مشتریان و رسیدگی به­موقع به شکایات آنان، آگاهی از رضایتمندی مشتریان، بالا بردن کیفیت و سرعت ارائه خدمات، تطبیق سیاست­های بانک با نیازهای مشتریان، بررسی صحت خدمات ارائه شده به مشتریان و غیره می ­تواند کمک بسیار زیادی به بانک­ها در امر حفظ مشتریان نماید و این امر امکان­ پذیر نمی­ شود مگر اینکه بانک­ها بپذیرند که توجه به مشتریان، رمز ماندگاری آنها است (سلطانی، ۱۳۸۶).

از آنجا که تاکنون مطالعه­ ای در زمینه شناخت عوامل موثر در ایجاد وفاداری مشتریان شعب روستایی بانک کشاورزی استان گیلان در زمینه خدمات الکترونیک صورت نگرفته است و بانک کشاورزی مانند سایر بانک­ها و موسسات مالی دیگر علاقمند است با ایجاد خدمات مطلوب­تر و ایجاد وفاداری در مشتریان خود، ضمن ارتقای کیفیت خدمات، سوددهی خود را نیز افزایش دهد، در این مطالعه سعی می­ شود به بررسی میزان وفاداری، و نیز عوامل موثر بر وفاداری مشتریان الکترونیک در شعب روستایی بانک کشاورزی استان گیلان و رتبه ­بندی آن­ها پرداخته و سپس به چگونگی وفادارسازی مشتریان در بانک و ارائه برنامه­هایی در این راستا پرداخته شود.

۱-۳- اهمیت و ضرورت تحقیق

در دنیای کنونی، بانکداری از عوامل حیاتی توسعه کشورهاست. به این ترتیب مشتریان به­عنوان علت وجودی در ادامه حیات بانکداری از اولویت خاصی برخوردار می­باشند. باتوجه به اینکه بانک به­عنوان یک موسسه مالی و اعتباری که سرمایه اصلی و منابع مالی آن از طریق سپرده­گذاری و ارائه خدمات به مشتریان تامین می­گردد، وفاداری مشتری به­عنوان یک عامل کلیدی در موفقیت و سودآوری بانک­ها مورد توجه قرار گرفته است. این ویژگی زمانی که در سطح بالایی در مشتریان بروز می­نماید، باعث تمایل مشتریان به ادامه و توسعه روابط خود با موسسه می­ شود. مساله­ای که امروز باید مورد توجه قرار گیرد این است که موسسات باید باور داشته باشند که هرگونه اقدامی برای حفظ مشتریان کاری مفید و سودمند است چرا که بیشتر تحقیقات نشان می­ دهند که هزینه جذب مشتری جدید در عمل بارها از هزینه حفظ مشتری فعلی بیشتر است و نیز سودآوری مشتریان فعلی بر این فرض استوار است که «ارزش چرخه حیات» (Lifetime Value Circl) آنها مثبت باشد (برادران و همکاران، ۱۳۹۰).

امروزه دیگر رضایتمندی مشتریان کافی نبوده و سازمان­ها از جمله بانک­ها نباید به رضایتمندی مشتریان خویش دل خوش کنند. آنها باید مطمئن شوند که مشتریان رضایتمندشان، وفادار هم هستند. هدف از این امر برقراری روابط بلندمدت با مشتری به­منظور کسب منافع بلندمدت برای بانک است. بنابراین امروزه باید بانکداران خود را در آینه وجود مشتری ببیند و سعی نمایند در شرایطی که با گذشت زمان برای بانک­ها رقابت سخت­تر و پیچیده­تر می­ شود، مشتریان خود را درک کرده و کاری نمایند که مشتریان آنها وفاداری کامل داشته باشند. در این راستا اتخاذ تصمیمات صحیح بر اساس درک صحیح از شرایط و موقعیت بانک صورت می­گیرد، و تاکنون راه­کارها و استراتژی­ های تعریف شده­ای به­ طور کامل در این ارتباط با بانک تعریف نشده است (سلطانی، ۱۳۸۶).

از آنجا که تاکنون تحقیقی در زمینه عوامل موثر در وفاداری مشتریان شعب روستایی بانک کشاورزی استان گیلان صورت نگرفته است، نتایج این تحقیق می ­تواند راهنمایی برای مدیران بانک باشد تا به نیازها و اولویت­های مشتریان خود دست یافته و شرایط را برای ایجاد وفاداری در مشتریان فراهم آورند.

۱-۴- اهداف و سوالات

۱-۴-۱- اهداف

۱-۴-۱-۱- هدف کلی

هدف کلی این پژوهش بررسی عوامل موثر بر وفاداری مشتریان خدمات الکترونیکی در شعب روستایی بانک کشاورزی استان گیلان.

۱-۴-۱-۲- اهداف اختصاصی

بررسی ویژگی­های فردی، اقتصادی و اجتماعی پاسخ­گویان.

سنجش سطح وفاداری مشتریان بانک.

تعیین عوامل موثر در ایجاد وفاداری در مشتریان بانک.

تعیین سهم هر یک از عوامل موثر در ایجاد وفاداری در مشتریان بانک.

۱-۴-۲- سوالات تحقیق

آیا مشتریان کارآیی خدمات الکترونیکی بانک کشاورزی را مناسب می­دانند؟

آیا مشتریان خدمات الکترونیکی بانک کشاورزی را کامل می­دانند؟

آیا مشتریان خدمات الکترونیکی بانک کشاورزی را در دسترس بودن می­دانند؟

آیا مشتریان به خدمات الکترونیکی بانک کشاورزی اعتماد دارند؟

آیا مشتریان پاسخ­گویی خدمات الکترونیکی بانک کشاورزی را مناسب می­دانند؟

آیا مشتریان از خدمات الکترونیکی بانک کشاورزی رضایت دارند؟

آیا مشتریان نسبت به خدمات الکترونیکی بانک کشاورزی وفاداری دارند؟

چه تفاوتی بین مشتری­های وفادار بانک از نظر ویژگی­های فردی، اقتصادی و اجتماعی وجود دارد؟

چه عواملی بر وفاداری مشتریان بانک کشاورزی در محیط الکترونیکی مؤثر است؟

میزان تأثیر هر یک از عوامل مؤثر بر وفاداری الکترونیکی چگونه است؟

۱-۵- محدوده تحقیق

محدوده تحقیق، مشتریان خدمات الکترونیک شعب روستایی بانک کشاورزی استان گیلان در سال ۱۳۹۲ می­باشد.

۱-۶- محدودیت تحقیق

از مهم­ترین محدودیت­های تحقیق می­توان به سطح سواد پایین برخی از مشتریان شعب روستایی و عدم آشنایی آنان با پاسخگویی به پرسشنامه ­ها اشاره نمود. اعلام نکردن و یا ندانستن درآمد واقعی نیز از محدودیت­ها بوده است.

واژه­ های کلیدی

وفاداری مشتری، وفاداری الکترونیکی، رضایت مشتری، کیفیت خدمات.

وفاداری مشتری: وفاداری مشتری در اصطلاح به حالتی گفته می­ شود که مشتری در مرحله­ بالاتر از رضایت قرار گرفته، خرید دائمی داشته، به رقبا توجه نکرده و از سازمان نزد دیگران تعریف و تمجید می­ کند. وفاداری با سه رویکرد رفتاری، نگرشی و در دسترس بودن همراه است. الیور چهار مرحله برای رویکرد نگرشی قائل شده است (جوینده آبکنار و همکاران، ۱۳۹۲ به نقل از Oliver, 1999):

وفاداری شناختی: به باور مشتری مربوط بوده و به رفتار او منجر می شود.

وفاداری احساسی: به احساس مربوط است و به تعهد و اعتماد مشتری منجر می شود.

وفاداری کنشی: به قصد مشتری برای خرید در آینده مربوط می شود.

وفاداری در عمل: قصد خرید، به آمادگی برای عمل تغییر می یابد.

وفاداری الکترونیکی: اندرسون و سرینیواسان[۱]، نگرش مثبت و مطلوب یک مشتری به یک کسب و کار الکترونیک که منتج به رفتار خرید مجدد شود را، وفاداری الکترونیکی تعریف کرده ­اند (جوینده آبکنار و همکاران، ۱۳۹۲).

رضایت مشتری: رضایت مشتری به دو صورت تعریف شده است: به عنوان خروجی، و به­عنوان فرایند. دسته اول رضایت مشتری را به­عنوان نتیجه نهایی حاصل از مصرف یک کالا یا خدمت برای مشتری تعریف می­ کند. دسته دوم نتیجه مقایسه خدمات و هزینه­ های خرید با آنچه توسط مشتری پیش ­بینی شده بود حاصل می­ شود (برادران و همکاران، ۱۳۹۰).

کیفیت خدمات: به­طورکلی تعاریف متعدد و گوناگون در مورد کیفیت ارائه شده است. کیفیت به­عنوان درجه­ای که یک محصول با انتظارات مشتری و مشخصات ارائه شده تطبیق دارد تعریف شده است (روستا و دیگران، ۱۳۸۴). کیفیت توسط مشتری تعیین می­گردد، نه توسط تولید کننده. به عبارت دقیق­تر، کیفیت مجموعه ­ای از خصوصیات و مشخصات یک کالا یا خدمت است که احتیاجات و رضایت مصرف کننده را تامین می­ کند. جامعه­ کنترل کیفیت آمریکا واژه کیفیت را به­ صورت زیر تعریف کرده است: مجموعه ویژگی­ها و خصوصیات یک قلم کالا یا یک نوع خدمت که بتواند نیازهای آشکار و پنهان خریدار را تامین نماید (کاتلر و آرمسترانگ، ۱۳۸۶). کامل­ترین تعریف از کیفیت خدمات از سوی پاراسورامن و همکارانش ارائه شده است: «کیفیت خدمات شکلی از نگرش مرتبط با رضایت اما نه معادل با آن است که از مقایسه میان انتظارات مشتری از خدمات و عملکرد خدمات به دست می ­آید» (عطافر و شفیعی، ۱۳۸۵).

فصل دوم

مبانی نظری تحقیق

۲-۱- مقدمه

سازمان­ها در گذشته تنها در اندیشه یافتن مشتریان جدید بودند و رشد دادن مشتریان معنا و مفهومی نداشت. دستیابی به هر مشتری تازه به عنوان یک پیروزی تلقی می شد و توجه خاصی نیز به مشتریان موجود معطوف نمی شد. اما اکنون این وضعیت دگرگون شده و نگهداری و رشد دادن مشتریان سودآور نخستین هدف سازمان هاست؛ به گونه ای که کاتلر (۲۰۰۰) بازاریابی را دانش و هنر یافتن، نگهداری، و رشد دادن مشتریان سودآور تعریف کرده است (اعرابی و ورزشکار، ۱۳۸۴).

رضایت مشتری، کلیدی برای حفظ وفاداری مشتری و عملکرد مالی برتر شرکت است. از سوی دیگر در دنیای رقابتی امروز، کیفیت خدمات یکی از زمینه هایی است که سازمان ها می توانند از طریق آن به مزیت رقابتی دست یابند. کیفیت خدمات به عنوان نگرش یا قضاوتی جهان شمول درباره برتری و رجحان یک خدمت تعریف شده است که از مقایسه میان انتظارات مشتری و ادراک آنان از عملکرد واقعی خدمات ناشی می شود. بیشتر تحقیقات انجام شده به خوبی اهمیت این دو مفهوم را نشان داده اند (عطافر و شفیعی، ۱۳۸۵).

از آغاز دهه ۱۹۹۰ اتفاق نظر جهانی بین صاحب نظران پدبدار شده که سازمان های مشتری گرا در بازارهای رقابتی جهانی موفق ترند. سودمندترین و مناسب ترین استراتژی برای بانک ها مشتری مداری است. در حقیقت این جمله را قدری قوی تر می توان بیان کرد و گفت که بنیان و اساس نظام بانکی مشتری است. در بازاریابی امروز هزینه از دست دادن یک مشتری برابر است با از دست دادن منافع مربوط به خدماتی که آن مشتری در طول عمر خود با آن نیاز دارد (ونوس و صفائیان، ۱۳۸۳).

برای تحقق مشتری مداری، باید به چند نکته توجه شود که مهمترین آنها پاسخگویی روشن و صریح به نیازهای روز مشتری یعنی تنوع خدمات و خدمات تازه، جدید و ابتکاری است. اگر امروز بحث دنیای الکترونیک مطرح می شود، بانک هایی موفق هستند که ابزارها و زمینه های لازم برای پاسخ دادن در زمینه ی بانکداری الکترونیکی را فراهم آورند. اگر امروز کارت اعتباری مورد نیاز است، بانکی موفق است که زمینه ی استفاده از آن را بهتر از رقبا فراهم کند. برای بانک ها حفظ مشتری و ارتباط دائم با مشتری به شکل های مختلف ضروری است. این ارتباط می تواند از طریق رییس شعبه و با هر یک از کارکنان شعبه صورت گیرد. نظرسنجی از مشتریان دایمی و انتخاب مشتریان نمونه یا فعال و حل مشکلات مشتریان از طریق مشاوره های مطلوب و حرفه ای از جمله مواردی هستند که در مشتری مداری مطرح می شوند. وقتی مشتری در یک شعبه با مانع روبرو می شود، سعی می کند خواسته خود را در بانک دیگری تامین نماید و با توجه به رقابت شدید در عرصه بانکداری، بانکی که بتواند رضایت مشتری را تامین کند، موفق تر خواهد بود (ونوس و صفائیان، ۱۳۸۳).

بانک کشاورزی در بیست و یکم خرداد سال ۱۳۱۲ تاسیس شده است. این بانک هم‌اکنون با پشتوانه­ی هشتاد سال‌ تجربه خدمت‌رسانی به عنوان یک بانک پیشرو در زمینه ارائه خدمات بانکی در سراسر کشور فعال است. مأموریت این بانک خلق خدمات متمایز به صورت پایدار برای تأمین نیاز و افزایش بهره‌وری است و با چشم‌انداز تحقق بانکی پیشرو در نوآوری و به کارگیری فناوری‌های جدید در صنعت بانکداری و خدمات مالی همواره تلاش می‌کند (پایگاه اینترنتی بانک کشاورزی).

در این فصل، مفاهیم مرتبط با موضوع تحقیق در چهار بخش مورد بررسی قرار می­گیرد. در بخش اول، در خصوص بانک و بانکداری و تاریخچه آن، و نیز تاریخچه بانک کشاورزی مطالبی آورده می­ شود. در بخش دوم، تعاریفی از وفاداری مشتری و وفاداری الکترونیکی بیان و ضمناً در زمینه کیفیت خدمات توضیحاتی داده می­ شود. در بخش سوم تحقیقات و پژوهش­های صورت گرفته در داخل و خارج کشور که بیشترین ارتباط را با موضوع تحقیق دارند تحت عنوان پیش­نگاشته­ ها آورده شده است. در بخش چهارم هم بر اساس مرور منابع صورت گرفته، چهارچوب نظری تحقیق در قالب جدول ارائه گردیده است که بیان کننده متغیرها و روابط موجود بین آنها می­باشد.

بخش اول

۲-۲- بانک و بانکداری

۲-۲-۱- تعریف بانک

بانک نهادی اقتصادی است که وظیفه‌هایی چون تجهیز و توزیع اعتبارات، عملیات اعتباری، عملیات مالی، خرید و فروش ارز، نقل و انتقال وجوه، وصول مطالبات اسنادی و سود سهام مشتریان، پرداخت بدهی مشتریان، قبول امانات، نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان، انجام وظیفه­ی قیمومیت و وصایت برای مشتریان، انجام وکالت خرید یا فروش را بر عهده دارند. وظایف بانک مرکزی عبارتست از انتشار اسکناس و تنظیم حجم پول در گردش، نگهداری فلزات گرانبها و ارزهای متعلق به دولت، نگهداری ذخایر قانونی و موجودی نقدی بانک‌های تجاری، ایجاد امکانات اعتباری برای بانک‌های تجاری، انجام دادن عملیات تصفیه حساب بین بانک­ها، صندوقداری و نمایندگی مالی برای عملیات بانکی دولت، اجرای سیاست پولی و کنترل حجم اعتبارات. این بانک مسئولیت کنترل شبکه بانکی و اداره سیاست پولی ثبات را بر عهده دارد و بانک‌ها را در جهت ارائه­ خدمت و هماهنگی با اقتصاد به فعالیت وامی­دارد (ویکیپدیا).

۲-۲-۲- شکل­ گیری بانک

گفته شده است که تاریخ بانک و بانکداری از زمان پیدایش پول شروع می­ شود و تاریخش به همان قدمت تاریخ پول است. این مطلب نه کاملاً با حقیقت تطبیق پیدا می­ کند و نه این­که به کلی دروغ است. در کاوش در تاریخ سوریه قدیم و بابل، به تشکیلات بانکی برخورد می­کنیم، و در مصر قدیم و رم هم همین تشکیلات مشاهده می­ شود. اما این تجار پول و اعتبار، برای این­که شغل پرمنفعتی داشته باشند، این کار را انجام میداده­اند و به کلی وظایف متفاوتی با بانک­های امروزی داشته اند. این مؤسسات ابتدایی، پایه بانک­های امروزی بوده ­اند که کم­کم در اثر تکامل به صورت بانک­های امروزی درآمده­اند، ولی شکل دیگری داشته اند و وظایف دیگری را انجام می­داده­اند (رفیعی، ۱۳۵۱).

واژه بانک، اصطلاحی است قدیمی که از واژه آلمانی Bank به معنای نوعی شرکت، اخذ شده و رواج یافته و شاید هم از کلمه Banko که یک لغت ایتالیایی به معنای نیمکت صرافان است، اشتقاق یافته است. در هر حال، بانک یا همان مؤسسات صرافی آن روز، با همان نام و روش کهن به تدریج سازمان یافته­اند و مرکز کلیه فعالیت­های پولی و اعتباری بانک­های امروزی شده ­اند.

معمولاً وجه تمایز بانک از مؤسسات مالی دیگر این است که بانک در زمینه سپرده و وام محصولاتی را ارائه می­نماید. محصول ناشی از سپرده آن است که بانک، در هر زمان طبق درخواست صاحب سپرده، پول را پرداخت می­ کند و این بخشی از محصول (ناشی از سپرده) به حساب می ­آید. بنابراین کار بانک، مدیریت بر بدهی­هاست. در این فرایند، بانک­ها پول هم قرض می­ دهند و بدین­گونه، دارایی­ های بانک به ­وجود می ­آید. از سوی دیگر، می­توان استدلال کرد که بانک در زمینه مدیریت دارایی­ ها فعالیت می­ کند (مدیریت بر پول­هایی که از طریق سپرده مردم یا سایر بدهی­ها به ­وجود می ­آید (زنگی­آبادی و حسینی ۱۳۸۹ به نقل از: هفرنان[۲]، ۱۳۸۲).

می­توان گفت که بانک در اصل ریشه دینی دارد و پیدایش آن به دوران بسیار ابتدایی زندگی بشر برمی­گردد. در واقع، از همان هنگام که پول فلزی گران­بها به­ صورت اولیه مرسوم شد، بانک نیز به مفهوم ابتدایی آن به­عنوان پدیده­ای لازم رخ نمود. در تمدن­های قدیمی، معابدی وجود داشته اند و در آنها گنجینه­هایی نگهداری می­شدند که لزوماً تا ابد دست نخورده باقی نمی­ماندند، بلکه معابد در بسیاری از نقاط به مؤسسات وام­دهنده تبدیل شدند. این معابد با کسب شهرت، نه­تنها شروع به جمع­آوری هدایا کردند، بلکه به قبول سپرده نیز پرداختند. بدین­سان برای عامه مردم فرصتی پیش آمد تا اجناس با ارزش خود را در محلی مطمئن به امانت بگذارند و معابد نیز موفق شدند وام­های بیشتری را اعطا کنند و در نتیجه، بهره­های قابل توجهی را نیز به دست آوردند. خطرات ناشی از نقل و انتقال پول، وصول مطالبات از مشتریان دور و نزدیک و سپردن وجوه نقد به جایی امن و مطمئن، نخستین علل ایجاد بانک و بانکداری در جهان به شمار می­روند (توتونچیان، ۱۳۷۵).

در قوانینی که حمورابی، ششمین پادشاه سلسله سلاطین بابل (۲۰۶۷ تا ۲۰۲۵ قبل از میلاد) وضع کرد، مقرراتی برای دادن وام و قبول سپرده­های تجاری دیده می­ شود. در یونان قدیم هم بانکداری رواج داشته است. در قرن ششم قبل از میلاد در مراکز بازرگانی و معابد یونانیان ضرب سکه آغاز شد که این امر مستلزم وجود تعداد زیادی صراف بود. در ابتدا صراف­ها به دایر کردن میزی به نام تراپوزا[۳] در بازارها قناعت کردند و بدینسان به آنها تراپوزیت[۴] گفته شد. تراپوزیت­ها قادر بودند خدمات گوناگونی را به مشتریان خود ارائه دهند که شامل این عملیات بود: جمع­آوری سپرده­ها، نگهداری اشیای گرانب­ها، اعطای اعتبار و ضمانت، پرداخت صورتحساب­ها، تبدیل و انتقال پول، بیمه­های دریایی و تصفیه حساب­های برداشت.

فعالیت تراپوزیت­ها برای معابد مزاحمتی نداشت، زیرا آنها به انجام عملیات بانکی به صورت نقدی یا جنسی ادامه می­دادند. اما مشتریان این دو متفاوت بودند: بازرگانان و شهرنشینان، مشتریان تراپوزیت­ها و روستاییان و مقامات دولتی مشتریان کاهنان بودند. مطمئن بودن معابد برای نگهداری وجوه، به­ ویژه در زمان جنگ و بروز شورش­ها، مهم­ترین عامل انجام عملیات صرافی و بانکداری در این اماکن بوده است.

سپس بر اساس الگوی یونانی، بانکداران خصوصی و بانک­های دولتی به ­وجود آمدند. بانکداران خصوصی که از لحاظ ریشه، یونانی یا اهل جنوب ایتالیا بودند، بر سرتاسر جوامع لاتین احاطه داشتند و به­ ویژه، چون نرخ بهره در روم محدود و در ایالات آزاد بود، لذا بازرگانی با ایالات را با طیب خاطر انجام می­دادند. غالباً این افراد آرژین تاری[۵] خوانده می­شدند. بانک­های دولتی نیز در ایالات پراکنده بودند و صندوقی مرکزی در روم داشتند (همان منبع، ۲۷۶).

آغازگر حرفه بانکداری در جهان، صرافانی بودند که با تعیین عیار فلزات قیمتی، موجب سهولت مبادله آنها با کالاها شده و با جلب اعتماد مردم و صدور اسناد تعهد، توانستند امانت­دار اموال تجاری شوند که تداوم تجارت آنان به یاری و حمایت همان صرافان امکان­ پذیر شد.

اما مبادله کالا و رواج داد و ستد – چه در داخل محدوده و چه در خارج از آن – نیاز به ابزار پرداختی داشت که در تعیین ارزش و امکان سنجش انواع کالاها و خدمات پذیرفته عموم باشد تا علاوه بر انجام معاملات، در وصول مطالبات از مشتریان دور و نزدیک با احتمال وقوع خطرات ناشی از جابجایی فلزات قیمتی موجب به­ کارگیری روشی شود که فرایند آن سهولت در عملیات صرافی و کسب وام و حمایت اعتباری به پشتوانه اندوخته صرافان باشد. این، سرآغاز حرفه بانکداری و ایجاد مؤسسات بانکی شد (پایگاه اینترنتی بانک کشاورزی).

۲-۲-۳- تاریخچه بانکداری[۶]

۲-۲-۳-۱- بانکداری در دوره قدیم

۲-۲-۳-۱-۱- بابل

در امپراتوری بابل، معاملات به شیوه ابتدایی رواج داشت و حتی در قوانین حمورابی مقرراتی برای دادن وام و قبول سپرده­های تجاری ذکر شده و دستوراتی درباره سرمایه ­گذاری آمده است. در شهر بابل تجارتخانه­ها و بانک­های بزرگی وجود داشتند و دادن حواله، برات و نیز گرفتن ربح معمول بود و میزان ربح ۲۰ درصد بود و در مواردی به ۴۰ درصد تا ۴۳ درصد هم می­رسید. معابد در این شهر در حدود ۲۰۰۰ ساله قبل از میلاد مسیح به عملیات بانکی محدودی مبادرت می­ورزیدند و در مقابل وثیقه اموال غیرمنقول، پول به عاریت می­دادند.

۲-۲-۳-۱-۲- یونان

در کشور خدایان و رب­النوع­ها، علاوه بر بانک­های خصوصی، بعضی از معابد هم به کار صرافی اشتغال داشتند. این بانک­ها سپرده­های مردم را می­پذیرفتند و به اشخاص یا شهرها وام اعطا می­کردند. از جمله آنها معبد دلفی بود در شهر افس و به علت جنگ­های مداوم داخلی، معابد مطمئن­ترین محل برای نگاهداری و حفاظت اموال گران­بها و پرارزش به شمار می­آمدند.

۲-۲-۳-۱-۳- ایران

در ایران قبل از دوره هخامنشی، بانکداری به­طرز ابتدایی مرسوم بود، ولی در انحصار معابد و شاهزادگان قرار داشت. سپس در زمان هخامنشیان بازرگانی رونق یافت و پول مسکوک رایج شد. معروف­ترین این بانک­ها اجیبی بود که به مهاجران یهودی مقیم بابل تعلق داشت و به کلیه امور بانکی از قبیل سپرده، اعطای وام و رهن گرفتن املاک می­پرداخت و سرمایه آن هم برای خرید و فروش منازل، احشام، غلامان و کشتی­های حامل کالا به­کار می­افتاد.

۲-۲-۳-۱-۴- رم

در اوایل تاسیس دولت رم که وصول مالیات­ها به شکل مقاطعه به اشخاص واگذار می­شد، مأموران غالباً به شهرها و مؤسسات دولتی وام می­دادند. آنان در واقع، به نوعی بانکداری مبادرت می­ورزیدند. بانکدارهای رومی گذشته از تبدیل پول­های خارجی به پول­های کشور و تعیین عیار آنها و قبول سپرده و دادن وام، کار صندوقداری را هم برای مشتریان خود انجام می­دادند. عملیات بانکی بانکداران رومی از بیشتر جهات شبیه به بانکداری کنونی و عبارت بود از افتتاح حساب جاری و مدت­دار به نفع افراد، پرداخت بهره به سپرده­های مدت­دار، دادن قرضه بانکی، اعم از مصرفی و تجارتی با بهره­های متفاوت، رهن و صدور اعتبارنامه تجاری و غیره.

۲-۲-۳-۱-۵- چین

در چین نیز حدود قرن ششم قبل از میلاد بانکداری رواج داشته و اختراع کاغذ (در حدود ۱۰۵ سال قبل از میلاد) در چین از نظر استفاده در عملیات بانکداری اهمیتی به­سزا یافت، زیرا همین کشف بود که برای اولین بار تهیه اسناد بانکی، تنظیم محاسبات و نگهداری حساب­ها و نقل و انتقال اسناد را به­صورتی ارزان و ساده مقدور ساخت.

۲-۲-۳-۲- بانکداری در قرون وسطا (از قرن پنجم تا پانزدهم میلادی)

در قرون وسطا، بانکداری و تجارت به مفهوم آنچه در یونان و امپراتوری روم وجود داشت، عملاً از بین رفت و پس از سقوط رم، سیری قهقرایی در عملیات بانکی و سایر مظاهر تمدن بشری آغاز شد. عرف بانکداری با انجام برخی عملیات بانکی توسط اقوام مختلف، به­خصوص یهودی­ها که با استعداد طبیعی این قوم که بیشتر به فعالیت­های بانکی پرداخته بودند، حیات تازه­ای یافت، ولی با مخالفت و تعصب شدید مقامات کلیسا علیه دریافت ربح از افراد و منع مشروط آن در قوم یهود روبرو شد. در مذهب یهود، منع دریافت بهره منحصراً به منع دریافت آن از هم­کیشان یهودی تعبیر شده است. بنابراین، عملیات صرافی و به­خصوص دریافت بهره در مقابل دادن قرضه از افراد غیر یهود بلامانع بود.

۲-۲-۳-۳- بانکداری در دوره جدید (از قرن پانزدهم به بعد)

دوره جدید با پیشرفت تدریجی تجارت و دادو ستد در سواحل دریای مدیترانه، به­خصوص در شهرهای ونیز و فلورانس شروع شد و کشف امریکا و راه­های دریایی جدید و استقرار روابط بازرگانی بین شرق و غرب، کم­کم دامنه فعالیت اقتصادی را از سواحل دریای مدیترانه به کشورهای سواحل اقیانوس اطلس مانند فرانسه، اسپانیا، پرتقال و انگلیس گسترش داد. این پیشرفت توأم با استفاده روزافزون از خدمات بانکی و در نتیجه، ازدیاد حرفه بانکداری، به­ ویژه در شهر ونیز بود. ورود طلا و نقره فراوان از آمریکا و آثار پولی در کشورهای مختلف اروپایی از یک طرف، و رفع ممنوعیت دریافت بهره در آیین مسیح بر اثر فتوای جان کالون، رهبر پروتستان­ها از طرف دیگر، و همچنین افزایش فعالیت­های بانکی و تکامل آن در فلزات قیمتی و نقل و انتقال وجوه از نقطه­ای به نقطه­ای دیگر و تسعیر پول­های خارجی و نشر اسکناس تبدیل­پذیر به فلز (طلا و نقره) به­ صورت صددرصد باعث رونق بانکداری گردید و بانک­ها محلی برای قبول سپرده­های نقدی مردم و دولت شدند، پرداخت وام و اعطای اعتبار نیز توسعه پیدا کرد و چک (پول بانکی) کم­کم جزو پول­های در گردش شد. سپس فعالیت و قدرت پولی این بانکداران به قدری توسعه پیدا کرد که حتی به پادشاهان (حکام) قرض می­دادند و همین توسعه فعالیت و استفاده بیش از حد اعتبارات بانکی، به ورشکستگی­های متعددی در نیمه دوم قرن هفدهم میلادی منتهی شد و بالاخره منجر به وضع مقررات قانونی دایر به منع عملیات بانکداران خصوصی در نشر اسکناس و ایجاد بانک­های عمومی (بانک­های مرکزی) در این آزمون گردید.

۲-۲-۳-۴- بانکداری در ایران

بانکداری در ایران از قرون وسطا تا اوایل قرن نوزدهم، منحصر به فعالیت­های صرافی بود. صرافی­های بزرگی در تبریز، مشهد، تهران، اصفهان، شیراز و بوشهر، یعنی مراکز تجاری عمده آن دوره وجود داشتند. در این دوره، هیچ موسسه دولتی یا بانک خارجی در کشور فعالیت نداشت و نقل و انتقال وجوه در داخل یا در خارج توسط صرافان انجام می­گرفت. مؤسسات صرافی عمده آن روزگار، شامل تجارتخانه برادران تومانیانس، تجارتخانه جمشیدیان، تجارتخانه جهانیان و شرکت اتحادیه بودند که فعالیت بیشتر آنها تا قبل از سال ۱۳۰۰ هجری شمسی متوقف گردید.

۲-۲-۳-۴-۱- صرافی

بانکداری در ایران از قرون وسطا تا اوایل قرن نوزدهم، منحصر به فعالیت­های صرافی بود. صرافی­های بزرگی در تبریز، مشهد، تهران، اصفهان، شیراز و بوشهر، یعنی مراکز تجاری عمده آن دوره وجود داشتند. در این دوره، هیچ موسسه دولتی یا بانک خارجی در کشور فعالیت نداشت و نقل و انتقال وجوه در داخل یا در خارج توسط صرافان انجام می­گرفت. مؤسسات صرافی عمده آن روزگار، شامل تجارتخانه برادران تومانیانس، تجارتخانه جمشیدیان، تجارتخانه جهانیان و شرکت اتحادیه بودند که فعالیت بیشتر آنها تا قبل از سال ۱۳۰۰ هجری شمسی متوقف گردید.

۲-۲-۳-۴-۲- بانکداری

۲-۲-۳-۴-۲-۱- بانکداری قبل از انقلاب اسلامی

فکر تاسیس یک بانک جدید با سرمایه و مدیریت ایرانی، قبل از انقلاب مشروطیت، یعنی ده سال قبل از تاسیس بانک شاهی ایران به ­وجود آمد. در آن زمان «حاج محمدحسین» که از صرافان بزرگ بود، پیشنهاد تاسیس بانکی با سرمایه مشترک دولت ایران و مردم را به ناصرالدین شاه ارائه داد، اما متأسفانه این طرح مورد موافقت قرار نگرفت. پس از استقرار مشروطیت، نمایندگان اولین دوره مجلس شورای ملی، تاسیس یک بانک ملی را خواستار شدند، اما سرمایه لازم فراهم نیامد (تقوی، ۱۳۸۴).

– اولین بانکی که در ایران تاسیس شد، «بانک جدید شرق» بود که مرکزش در لندن و حوزه عملیاتش مناطق جنوبی آسیا بود. این بانک بدون تحصیل هیچگونه امتیازی در سال ۱۲۶۶ شمسی (۱۸۸۸ میلادی) در شمال شرقی میدان توپخانه در محل بانک بازرگانی (بانک تجارت فعلی) شروع به فعالیت کرد و برای جلب مشتریان در شروع فعالیت، به حساب جاری معادل ۲/ ۵ درصد و به حساب سپرده­های ثابت به مدت شش ماه چهار درصد و یک سال شش درصد سود می­داد. بانک با این اقدام خود در بازار پولی ۱۲ درصد از نرخ بهره را پایین آورد و برای اولین بار اقدام به انتشار نوعی پول کاغذی به­ صورت حواله عهده خزانه بانک برای مبالغ بیش از پنج قران و قابل پرداخت در وجه حامل نمود و در سال ۱۲۶۷ در مقابل دریافت ۲۰۰۰۰ لیره انگلیسی، کلیه شعب و اثاثیه بانک را به بانک شاهی واگذار نمود.

بانک شاهی ایران: رویتر انگلیسی با اعطای وام به ناصرالدین شاه قاجار، امتیازات بزرگی را از وی گرفت که یکی از آنها حق تاسیس بانک بود. در سال ۱۲۶۷ هجری، امتیاز اول لغو شد و امتیاز دیگری به مدت ۶۰ سال که اساس آن تشکیل بانک شاهی و انحصار انتشار اسکناس بود، به وی اعطا گردید. مقر این بانک لندن بود و بانک تابع قوانین انگلستان بود. بانک از سال ۱۲۶۹ کار خود را آغاز کرد و «اولین اسکناس بانکی» را در ایران منتشر نمود. در سال ۱۳۰۹ حق انحصاری نشر اسکناس از این بانک خریداری شد و به بانک ملی ایران واگذار گردید. این بانک تا سال ۱۳۲۷، یعنی پایان مدت امتیاز ۶۰ ساله خود، در ایران فعالیت کرد و تا سال ۱۳۳۱ نیز بدون مجوز تحت نام «بانک انگلیس در ایران و خاورمیانه» به کار خود ادامه داد (همان منبع).

بانک شاهنشاهی ایران براساس امتیازی که بارون جولیوس دورویتر از دولت ایران اخذ کرد، تاسیس شد و کلیه تشکیلات بانک جدید شرق را خریدای نمود. این بانک می­توانست علاوه بر فعالیت­های بانکی و تجاری، انحصاراً به نشر اسکناس بپردازد و صندوقداری دولت در داخل و خارج از کشور هم در مقابل کارکرد به این بانک واگذار گردیده بود. سرمایه اولیه این بانک یک میلیون لیره بود و تابعیت انگلیسی داشت، و مدت امتیازش ۶۰ سال بود (حسن زاده و سلطانی، ۱۳۸۵).

بانک استقراضی ایران: پس از تاسیس بانک شاهی، امتیاز تاسیس بانک دیگری به نام «بانک استقراضی ایران» به یکی از اتباع روسیه تزاری واگذار شد. مدت امتی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...