۱- ابتدا بال را مانند یک باد بزن باز کنید
۲- به پرهای مفصل خارجی بال نگاه کنید، ردیف زیرین A ) (بنام پرهای تحتانی و ردیف بالائی بنام پرهای فوقانی نامیده میشوند.
۳- وقتی که پرهای تحتانی(زیرین) بلند تر از پرهای فوقانی باشند، جوجه مرغ است.
۴- وقتی که پرهای تحتانی برابر و یا کوتاه تر از پرهای فوقانی باشند، جوجه خروس است.
۱-۲۱ پنجره هچ (The Hatch Window)
Hatch Window بیانگر تعدادجوجه های از تخم بیرون آمده بعد از انتقال تخم مرغها از ستر به هچر می باشد. اگر جوجه ها خیلی زود از تخم بیرون بیایند، احتمال بروز دهیدراتاسیون (از دست دادن آب بدن) در آنها افزایش می یابد. دهیداتاسون در سنین پایین، منجر به افزایش تلفات ۷ تا ۱۴ روزگی و عملکرد ضعیف گله گوشتی می گردد. از طرف دیگر چنانچه جوجه ها خیلی دیرتر از موعد از تخم خارج شوند، اثرات آن به صورت قابلیت پایین جوجه درآوری، کاهش کیفیت جوجه تولیدی، افزایش تخم های نوک زده و تخم مرغهای هچ نشده حاوی جنین زنده بروز خواهد کرد.
۱-۲۱-۱ عواملی که منجر به هچ زودتر از موعد می شوند عبارتند از:

    • پیش گرم کردن طولانی مدت تخم مرغها قبل از خواباندن.
    • خواباندن تخم مرغها خیلی زودتر از موعد مقرر . افزایش طول مدت انکوباسیون
    • دما و رطوبت نامناسب ماشین ستر و هچر
    • وجود نقاط با دمای بالا در ستر و هچر
    • تهویه نامناسب
    • تغییرات فصلی دماکه بر روی درجه حرارت محیط کارخانه جوجه کشی تاثیر گذار می باشد.
    • قرار دادن تعداد زیادی تخم مرغ نطفه دار در هچر
    • اندازه تخم مرغ

۱-۲۱-۲ عواملی که منجر به هچ دیر هنگام یا با تاخیر می شوند عبارتند از:

    • خواباندن دیرتر از موعد مقرر تخم مرغها
    • دما و رطوبت نامناسب ماشین ستر وهچر
    • تهویه نامناسب
    • تغییرات فصلی دما که بر روی درجه حرارت محیط کارخانه تاثیر گذار می باشد.
    • تخم مرغهایی که به مدت طولانی ذخیره شده اند.
    • تخم مرغهایی که در دماهای پایین ذخیره شده اند.
    • روش چیدمان غیر اصولی در ماشینهای جوجه کشی چند مرحله ای
    • مشکلات باروری و بیماری

(پیشنمازی،سید علی۱۳۸۶) (سیگارودی وهمکاران۱۳۷۸)
۱-۲۲ از بین بردن ضایعات کارخانه جوجه کشی
در یک کارخانه جوجه کشی با متوسط جوجه درآوری ۸۵ % ، حدود ۱۵ %از تخم مرغها فاقد نطفه و یا دارای جنین تلف شده میباشند. این دسته از تخم مرغها به همراه پوسته های تخم مرغهای باقیمانده پس از خروج جوجه ها و همچنین تخم مرغهای نوک زده و جوجه های وازده به عنوان ضایعات کارخانه جوجه کشی محسوب میشوند . دربرخی از کشورها استفاده از این مواد در کارخانجات تهیه پودر مازاد کارخانه های جوجه کشی به دلیل احتمال انتقال عوامل بیماریزا ممنوع اعلام شده است. از آنجاییکه مضرات استفاده از پودر ضایعات جوجه کشی بیش از مزایای آن است، لذا در اغلب کارخانجات جوجه کشی ضایعات مذکور را منهدم می کنند.
۱-تخم مرغهای هچ نشده باقیمانده در سینی های هچر باید به منظور از بین بردن هرگونه جنین خارج نشده خردو پرس شوند. تخم مرغهای نوک زده و جوجه های وازده نیز به وسیله گاز دی اکسید کربن و یا هر وسیله مجاز دیگری باید در جوجه کشی معدوم شوند.
۲-تمام مواد پرس شده و ضایعات باید بوسیله اوگر(auger) به یک تریلی و یا مخزن مخصوص منتقل شوند و یا توسط پمپ مکش وارد مخازن سرپوشیده مخصوص گردند . این مواد با توجه به موقعیت و قوانین محلی بایستی معدوم شوند. (سیگارودی وهمکاران۱۳۷۸)
۱-۲۳ حمل و نقل جوجه
در زمان حمل جوجه از کارخانه به فارم پرورشی محیط اطراف جوجه باید کاملا تحت کنترل باشد.
۱-تهویه حداقل مورد نیاز برای تامین اکسیژن کافی به ازای هر۱۰۰۰ جوجه در هوای زمستان ۳۴ متر مکعب درساعت و در تابستان دو برابر این میزان می باشد.تمام کامیونهای حمل باید به سیستم گرم کننده کمکی یا تامین جریان هوای تازه کافی به منظور گرم کردن و یا خنک کردن مجهز باشند. اگر در تابستان درجه حرارت از ۳۰ درجه سانتیگراد تجاوز نماید باید از سیستم های خنک کننده استفاده شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲- کامیون حمل جوجه باید مجهز به وسائل نشان دهنده درجه حرارت در قسمت بار باشد تا راننده بتواند میزان هوای ورودی را جهت خنک کردن جوجه ها تنظیم نماید.
۳- درجه حرارت در داخل جعبه های جوجه باید حدود ۳۲ درجه سانتیگراد و درجه حرارت داخل ماشین حدود ۲۴ درجه سانتیگراد باشد. اگر از جعبه های پلاستیکی جهت حمل جوجه استفاده میشود، درجه حرات داخل کامیون حمل باید حدود ۲۰ درجه سانتیگراد باشد.
۴- استفاده از جعبه های پلاستیکی برای حمل جوجه در مقایسه با جعبه های مقوایی ، احتمال گرمازدگی یا سرمازدگی جوجه ها را بیشتر می کند، بنابر این در موقع حمل با جعبه های پلاستیکی باید از مجهز بودن کامیون به وسائل گرم کننده و خنک کننده مطمئن بود.
۵- جعبه های جوجه باید به درستی در داخل کامیون چیده شده ،به طوریکه فضای کافی جهت برقراری هوای مورد نیاز بین جعبه ها موجود باشد. بعد از چیده شدن هر ردیف از جعبه ها باید به وسیله یک میله که به طور عرضی در کامیون نصب می شود جعبه ها را مهار کرد تا از هر گونه حرکت اضافی و یا افتادن آنها در طول زمان حمل جلوگیری به عمل آید .
۶- می توان کامیون را با پرده پلاستیکی که در پشت کامیون نصب می شود مجهز نمود تا در زمان بارگیری جوجه ها، گرمای داخل کامیون حفظ شود.
۷- رانندگان کامیونهای حمل جوجه باید تعلیم دیده و وظیفه شناس باشند. رانندگان باید هر روز با لباس و کفش تمیز به سر کارآمده و برای بارگیری روپوش و چکمه خود را تعویض نمایند . ترجیح داده میشود که راننده ها در هنگام تحویل جوجه وارد سالنهای پرورشی فارم مربوطه نشوند.
۸- کامیونهای حمل باید بعد از هر سرویس تحویل جوجه، به وسیله آب و مواد ضد عفونی کننده، شستشو و ضدعفونی شوند. اگر کامیون در یک سرویس به دو فارم مختلف جوجه تحویل دهد، باید دارای یک دستگاه اسپری کننده مواد ضد عفونی کننده باشد که در فواصل بین دو فارم ماده ضدعفونی بر روی چرخهای کامیون اسپری شود.
۹- در صورتی که جعبه های جوجه از فارم پرورشی به کارخانه جوجه کشی عودت داده میشوند باید جهت جلوگیری از احتمال انتقال هر گونه آلودگی به دقت شسته و ضدعفونی گردند. (سیگارودی وهمکاران۱۳۷۸)
۱-۲۴تاثیر ارتفاع بر جوجه کشی ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...