۳۲

؟

در اختیار گارد پادشاهی

مجموع ادوات ضد تانک عمان در سال ۲۰۱۳ : ۸۸ دستگاه

۴-۵ نیروی هوایی عمان
نیروی هوایی عمان در سال ۱۹۵۹ توسط افسران انگلیسی پایه گذاری شده و در سال ۱۹۶۸ اولین هواپیماهای تهاجمی به این نیرو جهت مبارزه با شورشیان ظفار واگذار گردیده و پس از ان بتدریج این نیرو توسط کشور انگلستان توسعه یافته و مجهز گردید . در سال ۱۹۹۰ به فرمان سلطان قابوس نیروی هوایی عمان به «نیروی هوایی پادشاهی عمان » تغییر نام داد و طی دو دهه گذشته به تجهیزات و تسلیحات مدرن و پیشرفته غربی مجهز گردیده است
در حال حاضر نیروی هوایی عمان یک نیروی سازماندهی شده و آموزش دیده برای اجرای انواع ماموریت های هوایی می باشد ولیکن با توجه به غربی تجهیزات هوایی ، این کشور فاقد توانایی تعمیر و نگهداری تجهیزات بوده و همواره به کشورهای غربی وابسته می باشد ، لذا نیروی هوایی عمان را نمی توان پیشرفته ترین و بزرگترین نیروی هوایی منطقه خلیج فارس دانست ولیکن این نیرو یکی از پیشرفته ترین نیروهای هوایی در جهان عرب محسوب می گردد (۲۰۱۴ ،global security )

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۴-۵-۱ ساختار سازمانی نیروی هوایی عمان
نیروی هوایی عمان در حال حاضر (۲۰۱۴) دارای ۵۰۰۰ نفر پرسنل می باشد و فرماندهی آن را
«سرلشکر خلبان ستاد مطار بن علی بن مطار العبیدانی » برعهده دارد .
ستاد نیروی هوایی عمان در شهر مسقط پایتخت این کشور واقع شده و با دارا بودن معاونت های نیروی انسانی، اطلاعات ، عملیات و پشتیبانی نسبت به انجام هماهنگی های لازم جهت راهبری یگان های هوایی این کشور اقدام می نماید .
۴-۵-۲ پایگاه های هوایی نیروی هوایی عمان
نیروی هوایی عمان دارای هفت پایگاه هوایی مهم بشرح ذیل می باشد(۲۰۱۴، scramble)
-پایگاه هوایی المثنی[۱۴]
پایگاه هوایی المثنی عمان جدیدترین پایگاه هوایی این کشور می باشد که در منطقه المثنی واقع در ۷۵ مایلی غرب مسقط و در مختصات جغرافیایی ۲۳°۳۸’۳۰”N 057°۲۹’۱۲”E احداث شده است .
در پایگاه هوایی المثنی اسکادران های بالگردی بشرح ذیل مستقر می باشند :
– اسکادران ۱۴ بالگردی : این اسکادران متشکل از بالگردهای پیشرفته اروپایی SA330J و NH90TTH
می باشد .
– اسکادران ۱۵ بالگردی : این اسکادران متشکل از بالگردهای پیشرفته اروپایی NH90-TTH و
Super Lynx Mk.120 می باشد . (۲۰۱۴ ، SCRAMBLE)
-پایگاه هوایی خصب[۱۵]
پایگاه هوایی خصب از جمله پایگاه های راهبردی نیروی هوایی عمان محسوب می گردد که در منطقه استراتژیک و حیاتی شبه جزیره مسندام واقع شده است که با توجه به جدا بودن این منطقه از سرزمین اصلی عمان توسط کشور امارات عربی متحده و از طرفی کنترل تنگه استراتژیک هرمز توسط این منطقه ، از اهمیت قابل توجهی برخوردار می باشد ( ۲۰۱۴ ، Arabian aerospace )
پایگاه هوایی خصب در مختصات جغرافیایی ۲۶°۱۰’۱۵”N 056°۱۴’۲۶”E واقع شده و بخشی از اسکادران ۱۴ بالگردی در این پایگاه مستقر گردیده است (۲۰۱۴ ،SCRAMBLE)
-پایگاه هوایی مصیره[۱۶]
پایگاه هوایی مصیره در جزیره ساحلی مصیره و در مختصات جغرافیایی ۲۰°۴۰’۳۲”N 058°۵۳’۲۶”E واقع شده است . دانشکده پرواز سلطان قابوس و نیز دانشکده فنی پرواز در این پایگاه هوایی واقع شده است .
اسکادران های پروازی مستقر در پایگاه هوایی مصیره بشرح ذیل می باشند :

  • اسکادران ۱ آموزشی : این اسکادران شامل هواپیماهای آموزشی Super Mushshak و PC-9(M)
    می باشد که در اختیار دانشکده پرواز سلطان قابوس قرار داشته و به منظور آموزش دانشجویان خلبانی از آن بهره برداری می شود .
  • اسکادران ۶ آموزشی : این اسکادران شامل هواپیماهای آموزشی Hawk 103 ،Hawk 103A و
    Hawk 203 می باشد که در اختیار دانشکده پرواز سلطان قابوس قرار داشته و به منظور آموزش دانشجویان خلبانی از آن بهره برداری می شود .
  • اسکادران ۱۵ بالگردی : بخشی از اسکادران ۱۵ بالگردی نیز در پایگاه هوایی مصیره مستقر گردیده
    است (۲۰۱۴ ، SCRAMBLE)

-پایگاه هوایی مسقط ( پایگاه هوایی سیب )[۱۷]
پایگاه هوایی سیب یا فرودگاه بین المللی مسقط در شهر مسقط پایتخت عمان و در مختصات جغرافیایی ۲۳°۳۵’۳۵”N 058°۱۷’۰۴”E واقع گردیده است . دانشکده فنی نیروی هوایی عمان نیز در پایگاه هوایی سیب واقع شده که دانشجویان خلبانی ابتدا آموزش های تئوریک را در این پایگاه طی نموده و سپس آموزش های عملی را در پایگاه هوایی مصیره می گذرانند . این پایگاه همچنین مهمترین پایگاه هوایی ترابری و پشتیبانی نیروی هوایی عمان می باشد .
اسکادران های مستقر در پایگاه هوایی سیب بشرح ذیل می باشند (۲۰۱۴ ،SCRAMBLE)

  • اسکادران ۲ ترابری : این اسکادران متشکل از هواپیماهای ترابری SC7-3M-4022 Seavan می باشد که یک هواپیمای نوزده نفره سبک محسوب می گردد .
  • اسکادران ۴ ترابری : این اسکادران متشکل از هواپیماهای A320-214CJ و G-IV می باشد .
  • اسکادران ۱۴ بالگردی : این اسکادران که بخشی از بالگردهای آن در پایگاه هوایی المثنی مستقر
    گردیده اند ، شامل بالگردهای NH90-TTH ، SA330J ، AB205 و بالگردهای سوپر پوما AS332C می باشد .
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...