مدیریت دانش

۱-با اطلاعات سروکار دارد.

۱-با دانش سروکار دارد.

۲-گردآوری، سازماندهی و اشاعه‌ی اطلاعات مرکزیت دارد.

۲-تبدیل و به­اشتراک‌گذاری دانش مرکزیت دارد.

۳- فرآیندگراست.

۳- نتیجه‌گراست.

۴- بر منابع اطلاعاتی تأکید دارد.

۴- بر متخصصان و صاحبان دانش تأکید می‌کند.

۵- دسترسی به اطلاعات مهم است.

۵- زمینه‌سازی برای به‌کارگیری دانش مهم است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۶- حوزه‌ی وسیعی را دربر می‌گیرد و از تنوع بیشتری برخوردار است.

۶- بر یک سازمان متمرکز است.

۷- مدیریت اطلاعات از طریق نظام‌های رایانه‌ای امکان‌پذیر است.

۷- در مدیریت دانش علاوه بر ابزارها، فرهنگ سازمانی نقش اساسی دارد.

۸- مدیریت اطلاعات ابزارگراست.

۸- مدیریت دانش انسان‌گراست.

۹- منابع اطلاعاتی از گستردگی و تنوع بیشتری برخوردار است.

۹- منابع دانش نسبت به منابع اطلاعات از تنوع کمتری برخوردار است.

۲-۳-۸- تاریخچه‌ دانش و مدیریت دانش
دورنمای تاریخی از مدیریت دانش امروزی، به این مطلب اشاره دارد که مدیریت دانش یک خواسته‌ی قدیمی بوده است. دانش شامل دانستن و دلایل دانستن است که به کوشش فلاسفه‌ی غربی به­ صورت مدون شاید هزار سال قبل ایجاد شده باشد. هم‌چنین فلاسفه‌ی شرقی به همین میزان در تولید دانش مشارکت داشته‌اند، اگر چه بیشتر تأکید آن‌ها بر دریافت هدایت‌های روحانی و زندگی مذهبی بوده است(ویگ، ۱۹۹۹). حتی برخی از این هم فراتر رفته‌اند و معتقدند که تلاش‌ها و نیروهای انسانی اولیه در محیط ناآشنای زندگی خود برای فهم روابط و بقا، نمونه‌های عملی از جست‌وجوی دانش و هدایت آن دانش به سوی خود است. مدیریت دانش از اواخر دهه ۱۹۷۰ مطرح گردید(حسن­زاده، ۱۳۸۶). می‌توان گفت مفهوم مدیریت دانش برای نخستین بار توسط کارل ویگ[۷۹] در سخنرانی وی در کنفرانس بین‌المللی سازمان کار[۸۰] در سال ۱۹۸۶ ارائه گردید. اما قبل از وی پیتر دراکر ، تافلر[۸۱] و سایرین نیز به­ طور ضمنی ظهور این پدیده را بشارت داده بودند(پیری و آصف­زاده، ۱۳۸۵).
در اواسط دهه­ ۱۹۸۰ و آشکار شدن جایگاه دانش و تأثیر آن بر رقابت در بازارهای اقتصادی، اهمیت آن مضاعف شد. در این دهه نظام‌های مبتنی بر هوش مصنوعی[۸۲]و نظام‌های هوشمند برای مدیریت دانش به کار گرفته شد و مفاهیمی چون فراهم‌آوری دانش، مهندسی دانش[۸۳]، نظام‌های دانش‌مدار و مانند آن رواج یافت. در اواخر دهه ۸۰ سیر صعودی انتشار مقالات مربوط به مدیریت دانش در مجلات حوزه‌های مدیریت، تجارت و علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی را می‌توان مشاهده کرد. در همین دوران، اولین کتاب‌های مربوط به این حوزه منتشر شد. در آغاز دهه ۱۹۹۰، فعالیت گسترده‌ی شرکت‌های آمریکایی، اروپایی و ژاپنی در حوزه‌ی مدیریت دانش به نحو چشم‌گیری افزایش یافت. ظهور وب جهانی در اواسط دهه ۱۹۹۰، تحرک تازه‌ای به حوزه‌ی مدیریت دانش بخشید. شبکه‌ی بین‌المللی مدیریت دانش در اروپا و مجمع مدیریت دانش ایالت متحده، فعالیت‌های خود را در اینترنت گسترش دادند. در سال ۱۹۹۵، اتحادیه‌ی اروپایی طی برنامه‌ای به نام اسپریت، بودجه‌ی قابل ملاحظه‌ای را برای اجرای طرح‌های مدیریت دانش اختصاص داد(حسن­زاده، ۱۳۸۶).
در سال ۲۰۰۶، چن و چن[۸۴]، عملکرد مدیریت دانش را از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ در ۱۰۸ مقاله که از ۸۰ مجله­ی ادبی مدیریت دانش به­دست آمده بود مطالعه نمودند. تجزیه ‌و تحلیل کیفی و تجزیه‌ و تحلیل کمی، تجزیه ‌و تحلیل شاخص‌های مالی، تجزیه ‌و تحلیل شاخص‌های غیرمالی، تجزیه‌ و تحلیل عملکرد داخلی، تجزیه‌ و تحلیل عملکرد بیرونی، تجزیه ‌و تحلیل جهت‌گیری پروژه و تجزیه ‌و تحلیل جهت‌گیری سازمانی همراه با قالب‌های پیمایشی برای ارزیابی عملکرد مدیریت دانش نشان داد که توانایی تغییر مداوم و به­دست آوردن بینش‌های جدید در مورد قدرت موثر، عملکرد مدیریت دانش بودند(چن و چن، ۲۰۰۶).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...