جدول ۳-۱
۳-۴-۱پایایی[۳۱] پرسشنامه
قابلیت اعتماد که واژه هایی مانند پایایی، ثبات و اعتبار برای آن به کار برده می‌شود ، یکی از ویژگی های ابزار اندازه گیری (پرسشنامه یا مصاحبه یا سایر آزمون های علوم اجتماعی) است. مفهوم یاد شده با این امر سروکار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد. از جمله تعریف هایی که برای قابلیت اعتماد ارائه شده است می توان به تعریف ارائه شده توسط ایبل و فریسبی (۱۹۸۹) اشاره کرد: «همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه دیگری از نمرات در یک آزمون معادل که به صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به دست آمده است.»

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

با توجه به این امر معمولا دامنه ضریب قابلیت از صفر (عدم ارتباط) تا ۱+ (ارتباط کامل) است. ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگی های با ثبات آزمودنی و یا ویژگی های متغیر و موقتی وی را می سنجد. (سرمد و دیگران،۱۳۷۶)
لازم به ذکر است که قابلیت اعتماد در یک آزمون می‌تواند از موقعیتی به موقعیت دیگر و از گروهی به گروه دیگر متفاوت باشد. برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری شیوه های مختلفی به کار برده می‌شود. از آن جمله می‌توان به الف) اجرای دوباره (روش بازآزمایی) ، ب) روش موازی (همتا) ، ج) روش تصنیف (دو نیمه کردن) ، د) آلفای کرونباخ و سایر اشاره کرد.
در این پژوهش برا ی تعیین پایایی پرسشنامه ، پرسشنامه ها بین ۳۰ کارمند توزیع شد و با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ در نرم افزار SPSS پایایی پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت که برای این نمونه ۳۰ تایی ضریب آلفای کرونباخ برابر ۰٫۸۸۱۲ بدست آمد که بیشتر از ۰٫۷ می باشد لذا پایایی ابزار تایید گردید.
۳-۴-۲روایی[۳۲] پرسشنامه
بطور کلی مقصود از روائی آن است که وسیله اندازه‌گیری واقعا بتواند خصیصه مورد نظر را اندازه‌گیری نماید نه متغیر دیگری را. اگر وسیله اندازه‌گیری از لحاظ خصیصه مورد نظر دارای روائی کافی نباشد، نتایج پژوهش بی‌ارزش خواهد بود. (هومن: ۱۳۶۸) اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که معمولا برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری به کار برده می‌شود. به عنوان مثال برای یک آزمون پیشرفت تحصیلی باید اعتبار محتوای آن را مورد نظر قرار داد. اعتبار محتوای یک ابزار اندازه گیری به سوال های تشکیل دهنده آن بستگی دارد. اگر سوال های ابزار معرف ویژگی ها و مهارت های ویژه ای باشد که محقق قصد اندازه گیری آن‌ها را داشته باشد، آزمون دارای اعتبار محتوا است. برای اطمینان از اعتبار محتوا، باید در موقع ساختن ابزار (مانند طراحی پرسشنامه) چنان عمل کرد که سوال های تشکیل دهنده ابزار معرف قسمت های محتوای انتخاب شده باشد. بنابراین اعتبار محتوا ویژگی ساختاری ابزار است که همزمان با تدوین آزمون در آن تنیده می‌شود. اعتبار محتوای یک آزمون معمولا توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می‌شود. از این رو اعتبار محتوا به قضاوت داوران بستگی دارد. (سرمد و دیگران،۱۳۷۶)
۳-۵جامعه ی آماری:
جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان مراکز بهداشت شهر عسلویه به تعداد ۷۰۰ نفر می باشند، تشکیل می دهد
۳-۶روش نمونه گری و حجم نمونه
بدلیل گسترده بودن جامعه و همچنین چون امکان بررسی تک تک افراد جامعه در این تحقیق امکان پذیر نمی باشد، از نمونه گیری استفاده می شود. به همین منظور با بهره گرفتن از فرمول کوکران نمونه ای ۲۴۸ نفری انتخاب شد. همچنین برای انتخاب این تعداد، از روش نمونه گیری تصادفی استفاده می شود.
(n=(N×z2×p×q)/(N×d2+ z2×p×q
n=(700*1,962 *0.5*0.5)/(700*0.05+1.962*0.5*0.5)~248
در فرمول فوق با در نظر گرفتن ضریب اطمینان ۹۵%؛ حداکثر اشتباه مجاز (d) معادل ۰۵/۰، ، ۹۶/۱= z و مقادیر p و q نیز هرکدام معادل ۵/۰ و حجم جامعه =N در نظر گرفته می‌شود. مقدار P برابر با ۵/۰ در نظر گرفته می‌شود. زیرا اگر ۵/۰ = P باشد n حداکثر مقدار ممکن خود را پیدا می‌کند و این امر سبب می‌شود که نمونه به حد کافی بزرگ باشد(سرمد و همکاران، ۱۳۸۸)
۳-۷روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
در این تحقیق و با هدف تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده و بیان ویژگی های نمونه آماری تحقیق، از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده خواهد شد. با بهره گرفتن از روش های آمار توصیفی از قبیل میانگین، انحراف معیار، ترسیم نمودارها، جداول و… اطلاعاتی درباره ویژگی های نمونه ارائه خواهد گردید. همچنین به منظور تجزیه و تحلیل داده ها و دستیابی به نتایج مورد انتظار، از روش های آمار استنباطی بهره گرفته خواهد شد.
تمامی این تحلیل ها با نرم افزار SPSS انجام میشود.
فصل ۴
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱مقدمه
تجزیه و تحلیل داده ها برای بررسی صحت و سقم فرضیه در هر نوع تحقیق از اهمیت خاصی برخوردار است . در این فصل ابتدا با آمار توصیفی به بررسی ویژگی های دموگرافیک پاسخگویان خواهیم پرداخت سپس در آمار استنباطی به بررسی فرضیه های این تحقیق خواهیم پرداخت .
۴-۲ آمار توصیفی
۴-۲-۱ وضعیت پاسخگویان به تفکیک جنسیت

جدول ۴-۱: وضعیت پاسخگویان به تفکیک جنسیت

Frequency

Percent

Valid Percent

Cumulative Percent

مرد

۱۰۸

۴۳٫۵

۴۳٫۵

۴۳٫۵

زن

۱۴۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...