4

Project 14

0.136626

0.034189

0.200151

7

Project 16

0.144966

0.032904

0.184991

8

3-3-4 مرحله سوم: مدل سازی انتخاب پروژه­ های سرمایه ­گذاری تحت محدودیت های موجود
توابع هدف:
با توجه مراحل مختلف طی شده در مدل، در این گام تعداد پروژه های وارد شده به این مرحله 9 مورد و رقم سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای همه آن ها حدود 853,16میلیارد ریال می باشد. با توجه به محدودیت منابع مالی سازمان تا سقف حدود 400 میلیارد ریال، نیاز است بهترین ترکیب پروژه ها در این مرحله با در نظر گرفتن محدودیت منابع مالی انتخاب شود بنابراین باید به مدل سازی تابع هدف با بهره گرفتن از روش های ریاضی بپردازیم. به طور خلاصه در مدل سازی انتخاب پروژه ، هدف تئوری سبد پروژه ها در یکی از سه بحث زیر خلاصه می گردد(روانشادنیا و عباسیان جهرمی، 1391):

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

1-افزایش درآمد سبد پروژه به ازای یک ریسک ثابت.
2-کاهش ریسک به ازای یک درآمد ثابت.
3-کاهش ریسک و افزایش درآمد به صورت توام.
با توجه به موارد بالا در مدل سازی این قسمت یکی از توابع هدف ما ماکزیمم کردن انتخاب پروژه ­هایی است که در روش تاپسیس در معیارهای کمی و کیفی امتیاز بالایی را کسب نموده اند. همچنین با توجه به ارزیابی ریسک صورت گرفته باید به نحوی معیارهای ریسک نیز در مدل در نظر گرفته شود. یکی از روش های دخالت میزان ریسک پروژه در مدل این است که با توجه به داشتن فهرست ریسک های شناسایی شده از مرحله شناسایی ریسک و همچنین آگاهی از میزان اهمیت هر یک از آن ها در رابطه با پروژه مورد نظر جهت ارائه راهکار مناسب پاسخ به ریسک آستانه تحمل ریسک سازمانی را تعیین کرد. تعیین آستانه تحمل ریسک سازمان فرایند شناخت، تحمل ریسک و بررسی ریسک های موجود است و درجه ایی از ریسک پذیری است که یک شرکت یا فرد می تواند تحمل کند و خود را با آن سازگار کند بدون آنکه دچار زیان های جبران ناپذیر گردد. همچنین می توان نتایج ارزیابی ریسک را به صورت یک هدف با تابع هدف کمینه سازی میزان ریسک در نظر گرفت(روانشادنیا و عباسیان جهرمی، 1391). با توجه به مطالعات صورت گرفته در ادبیات موضوع و نظر خبرگان و تعدد تکنیک ها در این مرحله، استفاده از مدل های برنامه ریزی عدد صحیح صفر و یک مناسب تشخیص داده شده است. همچنین دو تابع هدف برای مدل انتخاب پروژه ها در نظر گرفته شد که یکی شامل ماکزیمم سازی انتخاب پروژه هایی با وزن بالا حاصل شده از معیار های کمی و کیفی و دیگری مینیمم سازی انتخاب پروژه هایی با مخاطره بالا حاصل شده از معیارهای ریسک می باشد. بنابراین مدل به یک مدل دو هدفه تبدیل می شود که در ادامه نحوه تبدیل آن به یک مدل تک هدفه بیان می گردد. همچنین لیست محدودیت های شناسایی شده در سازمان مورد مطالعه به شرح زیر شناسایی گردید.
لیست محدودیت ها:

  • حجم سرمایه گذاری پروژه های انتخابی نباید از مقدار کل بودجه در نظر گرفته شده بیشتر شود.
  • حداقل یک پروژه توسعه ای انتخاب شود.
  • حداقل یک پروژه ایجادی انتخاب شود.
  • پروژه های هشتم و چهاردهم با متضاد هستند به این معنی که تنها یکی از آن ها باید انتخاب شود.
  • پروژه های ششم و نهم به هم وابسته هستند به این معنی که یا باید هر دو انتخاب شوند یا هر دو انتخاب نشوند.

با توجه به توابع هدف و محدودیت های بیان شده در بالا و همچنین اطلاعات و نتایج مدل های مورد استفاده در تحقیق که بصورت جدول 21-4 خلاصه شده است مدل سازی خطی تابع هدف و محدودیت ها به صورت جدول 22-4 ارائه می­گردد.
جدول 22-4 اطلاعات مورد نیاز در مدل سازی ریاضی

شاخص تاثیر گذار در مدل

اطلاعات پروژه­ های غربال شده

Project 2

project 3

Project 6

Project 7

Project 8

Project 9

Project 12

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...