محقق

ویزگی ها

مقیمی (۱۳۷۷)

۱ـ سازمان را شرح می دهد.
۲ ـ یک سازمان را از سایر سازمانها جدا می کند.
۳ ـ در طول زمان نسبتا با دوام است.
۴ ـ افراد از آن اثر می پذیرند و هدایت می شوند.

تاگی یوری[۱۳۴] (۱۹۸۸)

۱ ـ به وسیله اعضاء تجربه می شود.
۲ ـ بر روی رفتار آنان تاثیر می گذارد.
۳ ـ می تواند بر حسب ارزشهای ویژه یا ارزشهای اعتقادی سازمان تعریف شود.

موران[۱۳۵] و هوی[۱۳۶] (۱۹۹۸، ۲۷)

۱ ـ اشاره به کل سازمان دارد.
۲ ـ به جای یک اصطلاح ارزشی یک اصطلاح توصیفی است.
۳ ـ مبتنی بر ادراک دسته جمعی اعضاء سازمان است.
۴ ـ بر نگرش و رفتار اعضاء سازمان تاثیر می گذارد.

منون[۱۳۷] ( ۱۹۹۷، ۳)

۱ ـ ساختمند در مقابل غیر ساختمند.
۲ ـ حمایت در مقابل فقدان حمایت
۳ ـ عدم تمرکز در مقابل تمرکز
۴ ـ رویکرد حل مسئله در مقابل رویکرد موقعیتی با اختیار
۵ ـ هدفهای عملکردی بالا در مقابل اهداف عملکردی پایین
۶ ـ متقائد کردن از طریق تخصصی در مقابل اجبار
۷ ـ کار همکارانه در مقابل رویکرد رقابتی
۸ ـ تناسب وظایف کارمند در مقابل فقدان تناسب وظایف
۹ ـ ریسک پذیری در مقابل آسایش خاطر از کار ثابت
۱۰ ـ مصالحه در مقابل قرارداد یکطرفه

لی فام(۱۹۹۰، ۱۳۹)

۱ ـ اصطلاح توصیفی است: جو سازمانی بیانگر ادراک اعضاء از پاسخگویی به سوالاتی از قبیل زیر است: آیا سازمان به خلاقیت و نوآوری بها می دهد؟ آیا سازمان براساس عملکرد پاداش می پردازد یا نه؟
۲ ـ پایداری نسبی: جو عبارت است از کیفیت نسبتا پایدار محیط که معلمان آن را تجربه کرده، بر رفتار آنان تاثیر گذاشته و مبتنی بر ادراک جمعی رفتار در مدرسه می باشد. جو سازمانی به مرور زمان در میان اعضای سازمان شکل می گیرد و برای ایجاد تغییر در آن به زمان نسبتا طولانی نیاز است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳ ـ حالتی ادراک شونده دارد: حالتی ادراک شونده دارد: بر خلاف فرهنگ سازمانی که به خود سازمان مربوط و با تغییر و جابجایی اعضاء، فرهنگ آن همچنان دست نخورده می ماند، جو سازمانی به اعضای آن مربوط و بازتاب ادراکات اعضاء از کیفیت درونی سازمان است.
۴ ـتمایز بخشی: یعنی صرفنظر از اهداف سازمان، سبک مدیریت، تخصص کارکنان و … جو سازمانی نیز موجب تمایز مدارس از یکدیر می گردد و در نتیجه نتایج کارها و فعالیتهای مدرسه را تحت تاثیر قرار می دهد.
۵ ـ پویایی: جو سازمانی به عنوان یک نظام روان شناختی با ابعاد دیگر سازمان از جمله ساختار سازمانی، تکنولوژی، سبک مدیریت، و … در ارتباط متقابل است . به عبارت دیگر، هر تغییری در دیگر ابعاد سازمان موجب تغییر و واکنش در جو سازمانی می گردد.

مقیمی
( ۱۳۷۷، ۱۷۰)

۱ ـ میزان استقلال فردی که به اعضاء سازمان داده شده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...