– آماده سازی لایه های اطلاعات مکانی
– رقومی کردن لایه های اطلاعات مکانی
– تهیه ی نقشه ی فواصل
– طبقه بندی مجدد نقشه ها بر اساس ارزشگذاری آنها
– تشکیل ماتریس مقایسه ی زوجی و وزن دهی معیارها با بهره گرفتن از نرم افزار AHP
– تعیین درجه ی سازگاری
– تلفیق معیارهای وزن گذاری شده و تهیه ی نقشه ی نهایی دسترسی به تسهیلات
۴-۲-۱- آماده سازی ،رقومی کردن لایه های اطلاعات مکانی و تهیه ی نقشه ی فواصل
این مرحله شامل اخذ داده، تغییرات فرمت، زمین مرجع کردن، تنظیم کردن داده ها است. با بهره گرفتن از نقشه ی ۱:۱۰۰۰ شهر گرگان در محیط GIS لایه های مربوط به هر یک از تسهیلات عمومی شهری در قالب عوارض نقطه ای و در فرمت Shape File به صورت جداگانه در سیستم Utm و سطح مبنای WGS 84 ، در زون ۴۰ تهیه شده است.
در این مرحله نقشه ی فواصل با استفاده ابزار Spatial Analyst برای هر لایه به صورت جداگانه تهیه شد. نقشه ی فاصله لایه های برداری را به لایه ی رستری تبدیل می کند که مقدار اختصاص یافته به هر یک از پیکسل های آن نشان دهنده ی فاصله ی پیکسل مورد نظر تا نزدیکترین عارضه ی موجود در لایه ی برداری می باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

نقشه شماره(۴-۲) فاصله از دبستان نقشه شماره(۴-۳) فاصله از دبیرستان
نقشه شماره (۴-۴) فاصله از مدارس راهنمایی قشه شماره (۴-۵) فاصله از بیمارستان
نقشه شماره (۴-۶) فاصله از پارک نقشه شماره (۴-۷) فاصله از کتابخانه
نقشه شماره(۴-۸) فاصله از مجموعه های ورزشی نقشه شماره(۴-۹) فاصله از کلانتریها
نقشه شماره(۴-۱۰)فاصله از مساجد نقشه شماره(۴-۱۱)فاصله از آتش نشانی
نقشه شماره (۴-۱۲)فاصله از مراکز پستی نقشه شماره (۴-۱۳)فاصله از جایگاههای سی ان جی
نقشه شماره (۴-۱۴) فاصله از جایگاههای بنزین
۴-۲-۲- طبقه بندی مجدد نقشه ها بر اساس ارزشگذاری آنها
هر فعالیتی در شهر شعاع عملکرد خاصی دارد که به آن آستانه ی فعالیتی نیز گفته می شود. طبق این ویژگی سطح متناسبی از کالبد یک شهر به آن فعالیت اختصاص می یابد. از آنجا که این خصیصه بنا به خصوصیات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه ی مورد مطالعه از شهری به شهر دیگر متفاوت است، بنابراین به منظور برخورد واقع بینانه در برنامه ریزی، شناخت و مطابقت آنها ضرورت دارد(پورمحمدی،۱۳۸۹: ۳۵). در کشور ما استانداردها و معیارهای مشخصی به منظور تعیین همه ی سرانه های شهری ارائه نگردیده است(شیعه،۱۳۸۶: ۱۷۲). و معیارهایی که در جدول شماره(۴-۱) ارائه شده فقط جنبه ی پیشنهادی دارد که در منابع ذکر شده بدان اشاره شده است.
جدول شماره(۴-۱) شعاع عملکرد هر یک از کاربریها

تسهیلات

شعاع عملکرد(مترمربع)

سرانه

دبستان

۸۰۰-۴۰۰[۴۱]

راهنمایی

۱۲۰۰-۸۰۰[۴۲]

دبیرستان

۲۰۰۰-۱۲۰۰[۴۳]

بیمارستان

۱۵۰۰-۱۰۰۰[۴۴]

پارک

۳۰۰۰-۲۰۰۰[۴۵]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...