می باشد و با دراختیار قرار دادن پایگاه های نظامی خود به کشورهای غربی تلاش می نماید ضمن ایفای نقش در مناقشات بین المللی از جمله در لیبی ، سوریه و ائتلاف علیه گروه تروریستی داعش ، از امتیازات آن بهره مند گردد .
یکی از مهمترین انگیزه های امارات عربی متحده جهت تجهیز نیروهای مسلح خود به تسلیحات پیشرفته و برقراری ارتباط نزدیک با کشورهای غربی ، مقابله با جمهوری اسلامی ایران بویژه با توجه به ادعاهای
بی اساس این کشور نسبت به جزایر سه گانه ابوموسی ، تنب بزرگ و تنب کوچک برآورد می گردد .
در این فصل تلاش می گردد ساختار و سازمان نیروهای مسلح امارات عربی متحده و تجهیزات نظامی این کشور به تفکیک نیروهای زمینی ، هوایی و دریایی مورد بررسی قرار گیرد .

        1. ساختار فرماندهی نیروهای مسلح در امارات عربی متحده

با توجه به ساختارسیاسی پیچیده امارات ، نیروهای مسلح این کشور نیز دارای ساختار پیچیده ای می باشد . بصورت نظری نیروهای مسلح امارات تحت یک فرماندهی واحد زید نظر رئیس دولت امارات شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان (از سوم نوامبر ۲۰۰۴ ) اداره می شوند ولیکن در واقع امارات عربی متحده به لحاظ فرماندهی نظامی به سه بخش تقسیم گردیده است :

    • فرماندهی شمالی ( راس الخیمه )
    • فرماندهی غربی
    • فرماندهی مرکزی

فرماندهی های شمالی و غربی تحت مسئولیت فرمانده کل نیروهای مسلح امارات (شیخ محمد بن زاید آل نهیان ) بوده و از سوی ابوظبی کنترل و هدایت می گردند ولیکن فرماندهی مرکزی تحت نظر وزیر دفاع و حاکم دبی ( شیخ محمد بن راشد آل مکتوم ) پشتیبانی و هدایت می گردد . بنابراین امارات در زمان صلح دارای سه سازمان نظامی جداگانه در ابوظبی، دبی و رأس‌الخیمه می باشد ولیکن در زمان جنگ این سازمان‌ها بایستی تحت فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح امارات در ابوظبی قرار

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

گیرند(۲۰۰۶، GULF MILITARY FORCES)
ساختار نیروهای مسلح امارات عربی متحده بشرح ذیل می باشد(۲۰۱۴،wikipedia)
چارت سازمانی ۳ ساختار نیروهای مسلح امارات عربی متحده
۲-۲ استعداد نیروهای مسلح امارات
امارات عربی متحده همانند اکثر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس همواره با مشکل تامین نیروی انسانی جهت نیروهای مسلح خود مواجه می باشد و علی رغم اعطاء حقوق و مزایای بسبار مناسب به افراد شاغل در نیروهای مسلح امارات ، جوانان این کشور تمایل کمتری جهت پیوستن به نیروهای نظامی دارند و این امر از فرهنگ تن پروری و عدم علاقه به اشتغال در امور سخت ناشی می شود که بویژه در دو دهه گذشته بر این کشور سایه افکنده است . امارات عربی متحده به منظور جبران کمبود نیروی انسانی در سال های گذشته نسبت به استخدام افراد غیر بومی از کشورهای عمان ، پاکستان ، هند ، بنگلادش و حتی ایران اقدام می نموده که در سال های تلاش نموده با جایگزینی نیروهای خارجی با نیروهای بومی ، به بومی سازی نیروهای نظامی بویژه ارتش این کشور اقدام نماید و وضع قانون خدمت سربازی در سال ۲۰۱۴ و نیز بکارگیری بانوان در نیروهای مسلح از جمله راهکارهای امارات جهت بومی سازی نیروهای مسلح عنوان گردیده است .
بررسی استعداد نیروهای مسلح امارات نشان می دهد این کشور در سال ۱۹۷۹ در مجموع دارای ۲۵۱۵۰ نفر نیروی نظامی بوده است که این تعداد در سال ۱۹۹۵ به اوج خود رسیده و حدود ۷۰۰۰۰ نفر بوده است ولیکن با اتخاذ سیاست بومی سازی نیروهای مسلح ، از سال ۱۹۹۹ بتدریج این تعداد کمتر شده و در سال ۲۰۱۲ به ۵۱۰۰۰ نفر رسیده است . در جدول ذیل استعداد نیروهای مسلح امارات عربی متحده از سال ۲۰۰۳ الی ۲۰۱۳ مورد بررسی قرار گرفته است (۲۰۱۲،gulf mil bal)
جدول ۱۶ استعداد پرسنلی نیروهای مسلح اماراتاز سال ۲۰۰۳ الی ۲۰۱۳

۲۰۰۳

۲۰۰۴

۲۰۰۵

۲۰۰۶

۲۰۰۷

۲۰۰۸

۲۰۰۹

۲۰۱۰

۲۰۱۱

۲۰۱۲

۲۰۱۳

امارات

۴۱۵۰۰

۵۰۵۰۰

۵۰۵۰۰

۵۰۵۰۰

۵۱۰۰۰

۵۱۰۰۰

۵۱۰۰۰

۵۱۰۰۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...