طیف شماره (۶):۱۳C- NMR دی(۴-برمو فنیل) دی سولفید

۶۸

طیف شماره(۷):۱H- NMR دی(۴-متیل فنیل) دی سولفید

۶۹

طیف شماره(۸): ۱۳C- NMR دی(۴-متیل فنیل) دی سولفید

۷۰

طیف شماره(۹):۱H- NMR ۲-(۴-اتوکسی فنیل)-۲و۳-دی هیدروکینازولین-۴(H1)-اُن

۷۱

طیف شماره(۱۰):۱۳C-NMR ۲-(۴-اتوکسی فنیل)-۲و۳-دی هیدروکینازولین-۴(H1)-اُن

۷۲

فصل اول:
مقدمه
۱-۱مقدمه
بسیاری از ابداعات و اختراعات علمی به دنبال توسعه در سنتزهای شیمیایی صورت گرفته است. از این رو، به­ کارگیری فرایندهای کارآمدی که در راستای کاهش آسیب های آن ها به محیط زیست باشد همواره مفید خواهد بود. امروزه از این رویکرد نوین با عنوان شیمی سبز۱ یاد می شود. شیمیدانان می توانند با کاهش کاربرد یا تولید مواد سمی تولید شده در جریان فرایندهای شیمیایی به حفظ سلامت بشر و استانداردهای زیست محیطی کمک کنند.
بنابراین، یکی از راه های رسیدن به شیمی پاک۲ تولید محصولات جدید با بهره گرفتن از روش های کاتالیزگری جدید متناسب با اهداف سه گانه محیط زیست پایدار، اقتصاد پایدار و جامعه پایدار است. استفاده از کاتالیزگرها در واکنش های شیمیایی برای تسریع واکنش ها با هدف سنتز ترکیبات آلی و تبدیلات گروه های عاملی زمینه ی تحقیقاتی وسیعی را به خود اختصاص داده است. کاتالیزگر ماده ای است که اگر به مخلوط واکنشی افزوده شود، سرعت رسیدن سیستم به حالت تعادل را افزایش می دهد. بدون آنکه خود کاتالیزگر دستخوش تغییرات شیمیایی پایداری قرار گیرد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

دانشمندان همواره در پی یافتن سیستم های جدیدی هستند که توانایی: سنتز ترکیبات شیمیایی مفید، صرف هزینه و زمان کمتر، گزینش پذیری و پایداری بالا، سازگاری با محیط زیست و قابلیت به کارگیری مجدد را داشته باشد.
در جهت نیل به این اهداف، در این پایان نامه نانو کاتالیزگر باز شیف مس (II) برای اکسایش گزینش پذیر سولفیدها به سولفوکسیدها و جفت کردن گزینشی تیول ها به دی سولفیدها به کار رفته است. همچنین در این پایان نامه ترکیبات آلی، مانند ۲و۳-دی هیدروکینازولین-۴(H1)-اُنها به صورت تک ظرفی و با بازده بالا سنتز شده اند.
۱Green chemistry
۲clean chemistry
۱-۲کاتالیزگرها
واکنش­های کاتالیزگری یک علم حیاتی در صنعت مدرن محسوب می شود. بهبود در فرایندهای کاتالیزگری، بازده واکنش های شیمیایی را افزایش خواهد داد در حالیکه منجر به کاهش ضایعات می شود [۱]. کاتالیزگر گونه ای است که سرعت واکنش های شیمیایی را افزایش می دهد. هدف شیمیدانان تولید کاتالیزگرهایی با ویژگی های زیر می باشد:

  • فعالیت و بازده بالا
  • گزینش پذیری کامل
  • قابلیت جداسازی و بازیابی از مخلوط واکنش
  • صرف هزینه و انرژی کم
  • عمر بالا
  • ایمنی بالا
  • هدر رفت کم مواد شیمیایی [۲]

واکنش های کاتالیزگری یکی از زمینه های جذاب در شیمی می باشد. از این رو، حدود ٪۹۰ از محصولات صنعتی و دارویی توسط فرایند های کاتالیزگری به دست می آید. در سال های اخیر بسیاری از برندگان جایزه نوبل در زمینه ی کاتالیزگرها کار انجام داده اند که این امر اهمیت این موضوع را نشان می دهد.
دو نوع کاتالیزگر وجود دارد: کاتالیزگرهای همگن و کاتالیزگرهای ناهمگن [۳].
در سیستم کاتالیزگری همگن، کاتالیزگر و مواد واکنش دهنده در یک فاز قرار دارند. بنابراین، در این سیستم فعالیت شیمیایی بالا است در حالیکه جداسازی دشوار است. اما در سیستم کاتالیزگری ناهمگن، کاتالیزگر و مواد واکنش دهنده در فازهای مختلفی قرار دارند. این سیستم، دارای پایداری بسیار عالی، دسترسی آسان و از همه مهم تر قابل جداسازی است. هر چند کاتالیزگرهای ناهمگن دارای فعالیت کمتری نسبت به کاتالیزگرهای همگن هستند اما با توجه به محاسن و معایب ذکر شده در مورد هر دو سیستم، کاتالیزگرهای ناهمگن کارایی بیشتری دارند [۴و۵].
۱-۲-۱نانو ذرات
امروزه اغلب در تمام امور روزمره خود با فناوری نانو مواجه می شویم. نانو یک پیشوند بین المللی است که به معنی یک میلیاردم می باشد. این پیشوند به صورت ۹۱۰ یا ۱……../. نشان داده می شود. که در اغلب موارد در محدوده علم و الکترونیک به صورت پیشوند برای زمان و طول مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال سه اتم طلا حدود یک نانومتر طول دارند.
نانو برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ توسط کریس آلگرتا۱ با نام TIP بیان شد. نانو ذرات دارای اندازه ای بین ۱ تا ۱۰۰ نانومتر هستند. در فناوری نانو، یک ذره به عنوان یک واحد کوچک است که با توجه به خواص و انتقالاتش تعریف شده است. نانو ذرات دارای شکل های مختلفی از جمله: نانو کره، نانو میله، نانو بلور و در اندازه های پایین به صورت نانو خو شه ها دیده می شوند.
نانو ذرات به چهار دسته کلی شامل: نانو ذرات فلزی، سرامیکی، پلیمری و نانو ذرات نیمه رسانا طبقه بندی می شوند. این ذرات در زمینه های زیست پزشکی، نوری، الکترونیکی، صنعتی و نظامی برای تولید کاتالیزگرها، باتری ها و پیل های سوختی، مواد منفجره، دارو رسانی، آنالیز زیستی و تشخیص پزشکی و غیره کاربرد دارند. برای تولید نانو ذرات روش های بسیار متنوعی وجود دارد که این روش ها اساساً به سه گروه از قبیل: چگالش از یک بخار، سنتز شیمیایی و فرایندهای حالت جامد تقسیم می شوند[۱۰-۶].
١۲-۲نانو کاتالیزگرها
شیمی سبز به دلیل سازگاری با محیط زیست، صرف هزینه کم و سنتز ترکیبات آلی، همواره در حال گسترش است. در این راستا، نانو ذرات فلزی با داشتن برخی خواص شیمیایی و فیزیکی مفید، در شیمی سبز کاربرد دارند. امروزه نانو ذرات، به دلیل داشتن خواص متنوع به عنوان کاتالیزگر در واکنش های مختلف آلی به کار برده می شوند [۱۱].
با توجه به آنچه که در مورد سیستم های کاتالیزگری همگن و ناهمگن بیان شد. در نتیجه، ما به یک سیستم کاتالیزگری جدید نیاز داریم که مانند کاتالیزگر همگن فعال و مانند کاتالیزگر ناهمگن قابل بازیابی باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...