با توجه به اوزان موجود در جداول ۴-۳ و ۴-۴ می‏توان یک مقیاس کلی برای تعیین اهمیت شاخص‏ها با توجه به وزن آن‎‏ها تعیین کرد. در یک جمع‏بندی از جداول ۴-۳ و ۴-۴ سه رابطه ۴-۱ الی ۴-۳ برای دسته ‏بندی میزان اهمیت شاخص‌ها در فرایند مدنظر، در نظر گرفته می‏شوند:

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

[ وزن شاخص > 0.3 ] => شاخص با اهمیت بالا (۴-۱)
[ ۰٫۲ < وزن شاخص < 0.3 ] => شاخص با اهمیت متوسط (۴-۲)
[ ۰٫۲ > وزن شاخص ] => شاخص با اهمیت کم (۴-۳)
شاخص‏هایی که در رابطه ۴-۱ صدق می‏کنند با رنگ قرمز و به‌عنوان اولویت اول در هر فرایند و شاخص‏هایی که در معادله ۴-۲ صدق می‏کنند با رنگ قهوه‏ای و به‌عنوان اولویت دوم در هر فرایند، در جدول ۴-۳ و ۴-۴ مشخص‌شده‌اند.

۴-۴-۲- تعیین فرآیندهای کلیدی و بررسی صحت ارتباطات حاصل‌شده

با انجام تحلیل FEAHP در نرم‏افزار متمتیکا، نتایج نهایی استخراج و سپس فرآیندهای کلیدی به همراه اهداف استراتژیک، دو‏به‏دو نسبت به شاخص‏های تاثیرگذار مقایسه و ارتباطات دوبه‏دوی آن‏ها استخراج می‏گردد. با اولویت‏بندی شاخص‏ها در جداول ۴-۳ و ۴-۴، اولویت‏های اول و دوم در یک ستون افقی همانند جدول ۴-۵ (بالا) قرار می‏گیرند. از طرف دیگر اهداف استراتژیک با شاخص‏های متناظر خود در یک ستون عمودی (سمت راست جدول ۴-۵) قرار می‏گیرند. هدف شناسایی فرآیندها و اهداف با شاخص‏‏ یا شاخص‏های یکسان و متناظر می‏باشد تا از این منظر، اهداف منظر فرآیندهای داخلی با بیشترین تمرکز فرآیندی مشخص شوند و از طرف دیگر، فرآیندهایی که نقش پررنگ‏تری در تحقق اهداف دارند شناسایی گردند. همچنین در بعد رشد و یادگیری، اهدافی که تمرکز بیشتری را بر پشتیبانی فرآیندها دارند شناسایی می‏شوند.
هر یک از شاخص‏های فرآیندی در ردیف بالا، به سمت پایین ادامه می‏یابند تا در راستای شاخص‏های متناظر و یکسان از اهداف استراتژیک قرار گیرند. برای مثال شاخص Y1 از فرایند P1 به سمت پایین ادامه می‏یابد تا در راستای هدف ۲-۱ با شاخص متناظر Y1 قرار گیرد. سپس این ارتباط دوبه‏دو با توجه به اولویت شاخص مدنظر با علامت × برای اولویت‏های اولیه ‏و علامت برای اولویت‏های دوم نشان‌گذاری می‏شوند ( با توجه به اهمیت بالای شاخص Y1 و دارا بودن اولویت اول، علامت × درج‌شده است).
جدول ۴- ۵- تعیین ارتباط‏های مابین فرآیندها و اهداف استراتژیک

فرآیندهای اصلی
P1
P2
P3
P4
P5
P6
P7

اهداف استراتژیک
شاخص‏های متناظر
X1
Y1
X1, X3, X2
Y4, Y1
X1, X4
Y4, Y6
X2, X3
Y2, Y4
X1, X3
Y1, Y4
X1, X4
Y1, Y6
X1, X3
Y1, Y4

۱٫ بعد فرآیندهای داخلی
هدف ۱-۱
X1
×

×

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...