در این نوع تحقیق به توصیف وتفسیر شرایط و روابط موجود پرداخته می شود و بررسی های انجام شده بر اساس این روش درسازمانهای واقعی و توسط افراد واقعی صورت می پذیرد و متغیر ها در این روش دستکاری نمی شوند ودر حالت طبیعی مورد بررسی قرار می گیرند و این از برتریهای روش تحقیق توصیفی در مطالعات سازمانی است.
یکی از مهمترین گرایشهای جدید در راستای شناخت بهتر پدیده ها، دوری از تک علیتی(Uni- Causality ) است که خود به منزله طرد مکاتبی بسیار است. حال که هر پدیده چند یا چندین عامل دارد، باید تمامی آنان را به حساب آورد . سهم هر یک را در پیدایییا تغییر در معلول شناخت و رابطه متقابل آنان را با یکدیگر دید و سنجید. این مقدمه تحقیقات چند متغیره است که در نهایت لزوم فراهم سازی مدلهای علی را بی استثنا در همه پژوهش های اجتماعی مطرح می سازد ( سارو خانی ، جلد دوم ، ص 447 : 1375 ).

در اجرای تحقیق ، مراحل زیر پیگری شده است :

1- تدوین چار چوب مفهومی با بهره گرفتن از اطلاعات کتابخانه ای و بررسی اسناد و مدارک موجود و مشاهده سایت های اینترنتی مرتبط.
2- تدوین فرضیه هایی با بهره گرفتن از مبانی نظری، پیشینه تجربی تحقیق.
3-مصاحبه با تعدادی از مراجعین در خصوص ترکیب و شمای کلی مصاحبه و نحوه طراحی آن، سئوالات مصاحبه در قالب کلی فرضیه ها و سئوالات تحقیق بوده است.
4- طراحی ابزار مصاحبه با همکاری و راهنمایی اساتید محترم راهنما و مشاوران و سایر صاحبنظران و جمع آوری اطلاعات بر اساس چار چوب نظری و فرضیه های تحقیق.
5- نتایج بدست آمده و یافته های تحقیق با بهره گرفتن از دانش موجود و با راهنمایی استاد محترم راهنما و اساتید مبتنی بر نتایج تحقیق ارائه گردیده است.
6- پیشنهاد هایی مبتنی بر نتایج تحقیق ارائه گردیده است.

3-3- جامعه آماری و حجم نمونه مورد تحقیق قلمرو تحقیق

قلمرو تحقیق از لحاظ موضوعی مکانی و زمانی به شرح زیر می باشد.
۱- قلمرو موضوعی
تدوین استراتژی بهینه بازاریابی در بازارهای الکترونیکی
۲- قلمرو مکانی
بررسی متغیرهای پژوهش در بازارهای الکترونیکی
۳- قلمرو زمانی این تحقیق از ۱/۴/۱۳۹۲ تا ۱/۷/۱۳۹۲است.
3-4- نمونه و نمونه گیری
جامعه آماری پژوهش شامل کلیه طراحان سایت های فروش اینترنتی کلیه فروشگاه های اینترنتی و همچنین کلیه مشتریانی که خدمات خود را از سامانه های الکترونیکی دریافت می کنند، می باشد که به عنوان حجم نمونه افرادی را از جامعه کل به صورت تصادفی انتخاب نموده و پرسشنامه ای که برای هر یک تنظیم شده است را دربین آنان توزیع می گردد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

3-4-1- بر آورد حجم نمونه
حجم نمونه مورد استفاده محقق جهت جمع آوری اطلاعات با توجه به این موضوع که این بررسی در یک جامعه نامحدود صورت می گیرد از فرمول زیر تعیین گردیده است.

که در این فرمول میزان ε(خطای حدی)بستگی به انتخاب محقق دارد البته حداکثر خطای حدی که می توان در نظر گرفت بین 10% تا 12% است.
چون از قبل یک شاخص به عنوان پارامتر واریانس جامعه مورد مطالعه در دست نبوده و هیچ گونه سابقه قبلی در رابطه با موضوع مورد مطالعه وجود نداشت لذا میانگین و واریانس از پیش تعیین نشده بود، به همین جهت برای رعایت اطمینان بیشتر همراه با خطای کمتر بالاترین مقدار انحراف معیار احتمالی جامعه را که 50درصد به جای انحراف معیارجامعه قرار داده می شود بنابراین در این فرمول ∂=/5,ε=/05 در نظر گرفته شده است وبه طبع آن n حداکثر مقدار را در اختیار قرار دهد. در نتیجه باتوجه به مطالب مطرح شده حجم نمونه آماری این تحقیق 228 نفر از مراجعین جامعه آماری محاسبه گردید.

لذا با توجه به تعداد نمونه مورد نیاز تحقیق وبرای اطمینان از اینکه خالص پرسشنامه برگشتی از مقدار فوق بیشتر باشد و همچنین با در نظر گرفتن امکان عدم همکاری برخی مشتریان مورد نظر درتکمیل پرسشنامه تعداد 400 نفر از مراجعین جامعه آماری فوق به صورت تصادفی انتخاب گردید ودر پایان پس از جمع آوری پرسشنامه های قابل استفاده از طریق spss مورد تحلیل قرار خواهد گرفت .
3-5- معرفی ابزار های جمع آوری اطلاعات
در این تحقیق، برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. از آنجا که پرسشنامه استانداردی برای دریافت اطلاعات حاصل از داده های تحقیق موجود نبوده، محقق با مطالعات وسیع در ادبیات و پیشینه تحقیق، مبانی نظری و بررسی های داخلی و خارجی انجام شده اقدام به ساخت پرسشنامه کرده است، كه سوالهاي(گويه ها)پرسشنامه به شرح زير مي باشد:
الف)سوالات عمومي : درسوالات عمومي سعي شده است كه اطلاعات كلي و جمعيت شناختي در رابطه با پاسخ دهندگان جمع آوري گردد اين بخش شامل 5سوال مي باشد.
ب)سوالات تخصصي: درطراحي اين قسمت سعي گرديده است كه سئوالات پرسشنامه تاحد ممكن قابل فهم باشد.به منظور تدوین پرسشنامه مذکور از منابع معتبر بخصوص اساتید محترم راهنما و مشاور استفاده گردیده که حاوی 26سؤال براساس مقیاس 5 درجه ای ليكرت که هر سؤال شامل پنج گزینه (خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلی کم) می باشد.

رديف
مولفه ها
سوالات پرسشنامه
1
بازاریابی

4-3-2-1

2
تولید
9-8-7-6-5
3
حجم فعالیت
14-13-12-11-10

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...