شکل ۴- ۳۳ : دمای نقطه‌ی داغ ترانسفورماتور بدون در نظر گرفتن افزایش دمای سیم‌پیچ در اثر جریان هجومی در بارگذاری سنگین

شکل ۴- ۳۴ : تغییرات ضریب تسریع فرسودگی با در نظر گرفتن افزایش دمای سیم‌پیچ در اثر جریان هجومی در بارگذاری سنگین

شکل ۴- ۳۵ : تغییرات ضریب تسریع فرسودگی بدون در نظر گرفتن افزایش دمای سیم‌پیچ در اثر جریان هجومی در بارگذاری سنگین
تنها دغدغه در این روش بهره‌برداری آسیب‌های مکانیکی وارده به ترانسفورماتورها در اثر کثرت تعداد کلید زنی خواهد بود که با توجه تولید و نصب کلیدها و تجهیزات جدید محدود کننده‌ی جریان هجومی بر روی ترانسفورماتورها این امر نیز قابل حل خواهد بود.

            1. مقایسه عددی روش جدید بهره‌برداری با روش متداول

همانطور که در جدول (۴-۲) نشان داده شده است، میزان صرفه جویی ریالی از دیدگاه هزینه انرژی انتظاری تامین نشده و هزینه‌ی تلفات ترانسفورماتورها، عدد قابل توجهی نمی‌باشد. تفاوت بین هزینه‌های مذکور در این پایان نامه صرفا جهت تصمیم‌گیری برای خروج عمدی یکی از ترانسفورماتورها در دوره‌های کم باری پست مورد مطالعه بوده است. بر اساس نتایج شبیه‌سازی و توضیحات ارائه شده در بخش‌های قبلی این فصل، تاثیر اقتصادی عمده این روش بهره‌برداری را می‌توان از دیدگاه افزایش طول عمر ترانسفورماتورها بررسی نمود که این امر باعث به تاخیر افتادن شایان توجه نیاز به احداث پست‌های جدید در روش بهره‌برداری حتی در صورت بارگذاری سنگین بر ترانسفورماتورهای مورد مطالعه، کاهش هزینه استهلاک و تعمیر و نگهداری بهینه از ترانسفورماتورها با مدیریت بر خروج‌های برنامه‌ریزی شده خواهد شد. بعنوان مثال اگر در شرایط بارگذاری سنگین ترانسفورماتورها پست نمونه به روش جدید بهره‌برداری گردند، تقریبا ۹ سال به طول عمر هرکدام از ترانسفورماتورها افزوده خواهد شد، که تاثیر بسزای در کاهش نیاز به خرید ترانسفورماتور جدید خواهد گذاشت. از طرفی با افزایش فرصت تعمیرات پیشگرانه ترانسفورماتورها در این روش بهره‌برداری می‌توان بهبود قابل توجهی به کاهش نرخ خرابی ترانسفورماتورها بخشید.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

جدول ۴-۲: خلاصه نتایج روش‌‌های مختلف بهره‌برداری

آیتم
روش متداول
روش جدید
بدون در نظر گرفتن اثر بارگذاری
بارگذاری سبک
بارگذاری سنگین
بارگذاری سبک
بارگذاری سنگین

مجموع هزینه انرژی انتظاری تامین نشده و تلفات ترانسفورماتورها(ریال)

۸۴۰۸۳۰۰۰۰۰۰

۱۰۰۸۹۰۰۰۰۰۰۰

۸۳۸۴۰۰۰۰۰۰۰

۱۰۰۸۳۰۰۰۰۰۰۰

—-

میزان صرفه جویی(ریال)

—-

—-

۲۴۳۴۴۰۰۰۰

۶۰۰۰۰۰۰۰

—-

متوسط عمر هرکدام از ترانسفورماتورها(ساعت)

۲۵۲۰۰۰

۸۲۷۶۶

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...