عوامل اجتماعی و فرهنگی همچون تمایل به خرید اجناس خارجی

۳٫۴۰

عوامل فناورانه همچون تغییرات شدید و مستمر فناوری

۳٫۳۳

* ۱= کاملاً مخالف ۲، = مخالف، ۳= قابل‌قبول، ۴= کاملاً موافق و ۵= کاملاً موافق
۳-۳-۳٫ روش گردآوری داده‌ها
گردآوری داده ­ها عبارت است از فراهم ساختن اطلاعاتی که مبنای تحلیل را فراهم می­ کند. معمولاً گردآوری داده‌ها را می­توان به دو دسته تقسیم کرد: اطلاعات آرشیوی (مطالعات کتابخانه‏ای) و اطلاعات میدانی. در این تحقیق از روش مطالعات کتابخانه‏ای (کتب، مقالات، وب‌سایت‌ها و …) برای بررسی ادبیات تحقیق و از روش مطالعات میدانی برای تبیین مدل تحقیق استفاده شد. در مطالعات میدانی از روش‌های گوناگونی استفاده می­ شود که در این تحقیق از دو ابزار عمده؛ یعنی مصاحبه و پرسش‌نامه استفاده شد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۴-۳-۳٫ ابزار گردآوری داده‌ها
چنانکه اشاره شد، در این تحقیق از دو ابزار مصاحبه و پرسش‌نامه استفاده گردید. در ابتدا برای تکمیل مرور ادبیات موضوع و در تعیین عوامل مؤثر بر فن‏بازارهای دفاعی و نیز بررسی موفقیت فن‏بازارهای گذشتۀ بخش دفاع از ابزار مصاحبه استفاده شد. بدین منظور با ۱۴ نفر از خبرگان و دست‌اندرکاران فن‏بازارهای دفاعی گذشته مصاحبه عمیق به عمل آمد؛ سپس، این مصاحبه‌ها مکتوب شد و با بهره گرفتن از تکنیک تحلیل محتوا و به شیوه‌ای که قبلاً اشاره شد تحلیل گردید.
در ادامه از ابزار پرسش‌نامه استفاده شد. در واقع، ابزار اصلی گرداوری داده ­ها در این تحقیق پرسش‌نامه بود. پرسش‌نامه‌ها معمولاً از ۲ بخش اصلی تشکیل می‌‌شوند. بخش اول شامل سؤال‌های جمعیت شناختی و بخش دوم شامل سؤال‌های نگرشی می‌‌‌باشد. سؤال‌های جمعیت شناختی به خصوصیات کلی پاسخ‌دهندگان می‌‌‌پردازد و سؤال‌های نگرشی با هدف کشف دیدگاه‏ها، نظرات و ادراک پاسخ‌دهندگان نسبت به ابعاد و مؤلفه‌های مدل مفهومی تنظیم‌شده است. برای اندازه‌گیری نگرش پاسخ‌دهندگان، مقیاس لیکرت در نظر گرفته شد. مقیاس لیکرت از جمله رایج‌ترین مقیاس‌های اندازه‌گیری نگرش است که از مجموعه ­ای منظم از گویه‌ها (عبارات) که به ترتیب خاصی تدوین شده است، ساخته می‌‌‌شود. این گویه‌ها حالات خاصی از پدیده‌ها یا متغیرهای مورد اندازه‌گیری را به صورتی که از لحاظ ارزش اندازه‌گیری دارای فاصله­ مساوی باشند، مشخص می‌‌‌کند (سرمد و همکاران، ۱۳۸۵). در پرسش‌نامه این تحقیق از طیف پنج گزینه­ای لیکرت استفاده شد. بخش اول پرسش‌نامه به مشخصات پاسخ‌دهنده (سؤال‌های جمعیت شناختی) اختصاص یافت و در بخش دوم پرسش‌نامه به سؤال‌های نگرشی پرداخته شد. در این بخش بر اساس ابعاد مؤثر بر موفقیت فن‌بازار دفاعی ۴ دسته سؤال طراحی شده است. یک دسته سؤال برای سنجش موفقیت فن‌بازار و یک دسته سؤال نیز برای آزمون مستقیم مدل به پرسش‌نامه افزوده شده است. پیوست شماره (۱)، پرسش‌نامه تحقیق را نشان می‌‌‌دهد.
۵-۳-۳٫ پایایی و روایی ابزار سنجش
در بخش‏های قبلی، پایایی و روایی تحلیل محتوای مصاحبه‌های انجام شده مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این بخش به پایایی و روایی پیمایش پرسش‌نامه‌ای پرداخته می‌‌شود.
مفهوم روایی به این سؤال پاسخ می‌‌دهد که ابزار سنجش تا چه حد خصیصه مورد نظر را می‌‌‌سنجد. بدون آگاهی از روایی ابزار سنجش نمی‌توان به‌دقت داده‌های حاصل از آن اطمینان داشت. ابزار سنجش ممکن است برای اندازه‌گیری یک خصیصه ویژه دارای اعتبار باشد، در حالی که برای سنجش همان خصیصه بر روی جامعه دیگری از هیچ‌گونه اعتباری برخوردار نباشد. در ادبیات موضوع برای تعیین روایی ابزار سنجش به روش‌های متعددی از قبیل روش روایی محتوا، روش روایی ملاکی و روش روایی سازه اشاره‌شده است. در این تحقیق برای تعیین روایی پرسش‌نامه از روش‌ روایی ظاهری (مؤمنی، ۱۳۸۶) و روش روایی محتوا استفاده شد.
روایی محتوایی پرسش‌نامه، نوعی از روایی است که به‌طور معمول برای بررسی اجزای تشکیل‌دهنده یک پرسش‌نامه بکار برده می‌شود؛ در واقع این نوع روایی به سؤال‌های تشکیل‌دهنده پرسش‌نامه بستگی دارد. اگر سال‌ها معرف ویژگی‌هایی باشند که محقق قصد اندازه‌گیری آن‌ها را دارد، آزمون دارای روایی محتوا است. این روایی به‌طور معمول توسط افراد متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می‌شود.
در تحقیق حاضر، برای بررسی روایی محتوایی پرسش‌نامه از نظرات ۵ نفر از اساتید و متخصصان مدیریت که با مفهوم فن‌بازار آشنا بودند استفاده شد. برای این منظور جلساتی با این افراد تشکیل شد و روایی محتوایی پرسش‌نامه مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه این مباحث، تغییراتی در جهت اصلاح و اعتباربخشی به پرسش‌نامه صورت گرفت.
برای تعیین روایی ظاهری پرسش‌نامه نیز از نظرات شش نفر از خبرگان استفاده شد و سؤالات به‌گونه‌ای اصلاح و تدوین شدند که به‌طور دقیق همان مفهوم مورد نظر محقق را مورد سؤال قرار دهند. شایان ذکر است که برای بررسی روایی پرسش‌نامه تحقیق، پرسش‌نامه‌ای نیز طراحی شد ولی با توجه با پایین بودن تعداد پاسخ‌دهندگان بالقوه از توزیع آن خودداری شد.
بعد از بررسی روایی محتوایی و ظاهری پرسش‌نامه، برای آنکه ابهامات و اشکالات احتمالی برطرف گردد، پرسش‌نامه برای تکمیل در اختیار یک گروه پنج‌نفره از جامعه هدف قرار گرفت و پرسش‌نامه بر اساس نتایج و نظرات این گروه جهت توزیع نهایی شد.
پایایی یا قابلیت اعتماد که یکی از ویژگی‌های فنی ابزار سنجش است عبارت است از احتمال اینکه اطلاعات جمع‏آوری شده در یک بررسی آماری را بتوان در صورت تکرار بررسی در زمان دیگر دوباره به دست آورد. به بیان دیگر یک ابزار سنجش (پرسش‌نامه) زمانی اعتمادپذیر است که با تکرار آزمون، نتایج مشابهی به دست دهد.
در واقع، پایایی بیانگر این مفهوم است که پرسش‌نامه در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی را به دست می‌دهد. برای سنجش پایایی ابزار سنجش از روش‌های مختلفی همچون روش آلفای کرونباخ، روش بازآزمایی، روش آزمون‏های همتا، روش کودر-ریچاردسون و روش دو نیم کردن استفاده می‌شود. در این تحقیق از روش آلفای کرونباخ استفاده شد.
روش آلفای کرونباخ برای محاسبه هماهنگی درونی ابزارهای سنجش از قبیل پرسش‌نامه‌ها یا آزمون‌هایی که خصیصه‌های مختلفی را اندازه‌گیری می‌کنند به کار می‌رود. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره‌های هر زیرمجموعه از سؤال‌های پرسش‌نامه و همچنین واریانس کل را محاسبه نمود. سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه کرد.
در این فرمول:
: تعداد زیرمجموعه سؤال‌های پرسش‌نامه یا آزمون
: واریانس زیر آزمون ام
: واریانس کل آزمون
دامنه ضریب آلفای کرونباخ از صفر (عدم ارتباط) تا ۱+ (ارتباط کامل) است. در صورتی‌که آلفای کرونباخ محاسبه شده بالاتر از ۷/۰ باشد آزمون از پایایی قابل قبولی برخوردار است.
بر این اساس، پایایی پرسش‌نامه با بهره گرفتن از نرم‌افزار SPSS بررسی شد. جدول (۴ـ۳) آلفای کرونباخ را برای هر گروه از سوال‌ها نشان می‌‌دهد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که برای همۀ گروه‌ها آلفا بیشتر از ۷/. است یعنی از پایایی بالایی بر خوردارند. تنها استثنا، گروه عوامل طرف تقاضا است که آلفای آن ۶۹۲/. بوده که آن هم در حد قابل قبول می‌‌باشد.
جدول (۴-۳). بررسی پایایی پرسش‌نامه به تفکیک هر زیرمجموعه

مفهوم

بعد

سوالات

تعداد سؤال

تعداد داده

آلفای کرونباخ

موفقیت فن‌بازار

کمیت مبادلات

Q1-Q2

۲

۱۴۲

۸۳۲/.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...