P-value

۰٫۰۶۲

۰٫۶۰

۰٫۱۱۱

۰٫۷۱

۰٫۰۵۲

برای بررسی ارتباط نوع نگرش والدین با خلاقیت از آزمون همبستگی استفاده گردید ، اطلاعات بدست آمده از پژوهش بیان میدارد میزان پیوند آماری نگرش سلطه گری و نگرش وابستگی با خلاقیت کلی تورنس به ترتیب برابر۰٫۱۶ ،۰٫۱۴۵ میباشد که این میزانها رابطه نسبتا ضعیفی را شامل میگردد. یعنی میتوان گفت والدین در نوع نگرش خود نسبت به خلاقیت فرزندانشان با تردید مواجه بوده اند. همچنین هیچ رابطه آماری بین نگرش سهل انگاری والدین با نوع خلاقیت فرزندان پدید نیامده است (p<0.05) .کما اینگه بین مقیاس ابتکار فرزندان با نگرش وابستگی و مقیاس انعطاف پذیزی با نگرش سلطه پذیری نیز پیوند آماری رویت نگردید.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

فصل پنجم:(بحث و نتیجه گیری)

  • مقدمه
  • یافته های تحقیق
  • نتیجه گیری
  • پیشنهادات
  • محدودیتها ، مشکلات و موانع تحقیق
  • فهرست منابع فارسی
  • فهرست منابع انگلیسی

مقدمه :
خلاقیت و نوآوری از الزامات اساسی زندگی پیچیده ، مدرن و شتابان جوامع و انسانهای امروزی است. بدون درک اهمیت این الزام ، ما باید تن به رکود ، عقب ماندگی ، افول زندگی و مرگ تدریجی بدهیم . همواره تغییرات سریع به ما ندا می دهد که ای انسان ” نابودی در انتظار شماست ، مگراینکه خلاق و نوآور باشید ” (حاجی دخت ، ۱۳۸۷، ص ۸۹). مخاطب هشدار فوق رهبران جامعه ، سیاستگزاران ، خانواده ها و سازمانهای آموزشی می باشند که مسئولیت خطیر تعلیم و تربیت نسلهای جوان را عهده دار هستند تا راه و روش مناسب نیل به هدف فوق را انتخاب و در پیش گیرند. بی شک راه توسعه و ترقی کشور و غنای زندگی افراد آن از مسیر به فعل آوردن استعدادها و توانمندیهای مادی و معنوی به دست می آید . در این راستا هیچ چیزی ارزشمندتر و حیاتی تر از توجه به قوای خلاقه سرمایه های انسانی نیست. گذار از سنت به مدرنیسم ، توسعه اقتصادی و ارتقای سطح زندگی ، استقرار سیستم دموکراسی ، توسعه فرهنگی ، الگوبرداری از سیستمهای پیشرفته می تواند ازجمله استراتژیهای مناسب باشد . کودکان ، نوجوان و جوانان مستعد سرمایه های ارزشمندی هستند که به فراوانی در کشور وجود داشته و می توانند عامل امیدواری باشند چرا که این کشور و جامعه جز جوانان به دست کسی ساخته نخواهد شد، اما بدانیم چنین هدفی به آسانی به دست نمی آید چرا که به برنامه ریزی ، سرمایه گذاری ، تحولات فرهنگی ، تغییر نگرش ، مدیریت و… نیاز دارد . بدیهی است از میان عوامل مختلف مربوط به موضوع ، شاید شناسایی و پرورش خلاقیت آندسته از دانش آموزان مستعد و مشغول تحصیل در مراکز پرورش استعدادهای درخشاتن اهمیت ویژه ای داشته باشد . بنابراین در صدد برآمدیم تا با انجام تحقیقی در زمینه میزان خلاقیت آنان و ارتباط آن با نگرشها و روش های تربیتی والدین ، اهمیت موضوع را اثبات و یادآور شویم . جهت نیل به هدف ، اقدام به تهیه و توزیع سه پرسشنامه به شرح زیر اقدام گردید :
۱- آزمون مداد کاغذی چند جوابی سنجش خلاقیت
۲- پرسشنامه سنجش نگرشهای فرزند پروری والدین
۳- پرسشنامه ارزیابی خلاقیت دانش آموزان توسط معلمین
نمونه آماری انتخاب شده شامل کل دانش آموزان پسر و دختر مدارس تحت مدیریت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) به تعداد ۴۱۸ نفر ( ۲۰۹ نفر پسر و ۲۱۸ نفر دختر ) و ۴۱۸ نفر والدین آنها و ۹۸ نفر معلمین دروس مرتبط با خلاقیت ( انشاء ، هنر، ریاضیات ، ادبیات فارسی ، حرفه وفن ، پرورشی ) بود . نتایج کلی اجرای آزمونها و ارزیابیها به شرح زیر است .
این پژوهش در پی تحلیل سنجش میزان نگرش والدین و سنجش خلاقیت دانش آموزان بر پایه تعریف تورنس از خلاقیت شکل گرفته است . پس از بیان اهمیت موضوع به اهمیت و ضرورت و اهداف اشاره شده است. در مباحث تئوریک فصل دوم تعاریف ، واژه شناسی نگرش و خلاقیت ومباحث مرتبط بر اساس تجربه و مطالعات و تفکرات پژوهشگران با چند حوزه و رویکرد (بسط، ابتکار ، انعطاف پذیری و سیالی ) مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
پس از بیان مباحث تئوریک، به بررسی پیشینه تحقیق پرداخته شد. در فصل سوم روش تحقیق و در فصل چهارم تحلیل داده انجام گرفت. با توجه به مباحث تئوریک از یک طرف و تحقیقات انجام گرفته قبلی از سوی دیگر و چهارچوب نظری، آزمون خلاقیت تورنس و آزمون سنجش نگرش والدین در قالب پرسشنامه برای دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان و والدین آنها تهیه و توزیع شد. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، داده ها جهت آزمون فرضیه ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای آزمون بین متغیرهای تحقیق از تحلیل t ، ضریب همبستگی ، آزمون واریانس استفاده شده است.
یافته های تحقیق :
الف) ویژگیهای شخصی افراد نمونه آماری:
با توجه به اطلاعات بدست آمده افراد نمونه آماری ۳۴% در پایه تحصیلی اول، ۳۲% در پایه تحصیلی دوم و ۹/۳۳% در پایه تحصیلی سوم مشغول به تحصیل بوده که از این تعداد ۱/۵۲% را دختران و ۹/۴۷% بقیه پسران می باشند. در بررسی وضعیت رفاهی خانواده ها ملاحظه گردید که ۲/۳۷% از رفاه کمتری برخوردارند و ۵/۴۵% دارای وضعیت رفاهی متوسط بوده و ۲/۱۷% نیز از وضعیت رفاهی بالایی برخوردارند.
بررسی وضعیت تحصیلی والدین نشانگر آن بود که ۳/۴% از پدر فرزندان بیسواد یا تحصیلاتی در حد ابتدائی داشته، ۴/۵% تحصیلات در حدود راهنمائی و متوسطه داشته اند. در حالیکه ۱/۱۸% تحصیلات دیپلم، ۸/۱۰% فوق دیپلم و ۴/۳۹% تحصیلات در حد لیسانس داشته اند. و ۱/۲۲% والدین نیز تحصیلاتی در حد فوق لیسانس و بالاتر دارا بودند.
در بررسی میزان توزیع نگرش رفتار والدین نسبت به تربیت فرزندان ملاحظه می گردد که از کل والدین پاسخگو ۵/۹۲% نگرش رفتاری متوسط نسبت به فرزندان دارند در حالیکه تنها ۵/۷% نگرش رفتاری بالایی نسبت به فرزندان دارند.
در بررسی وضعیت خلاقیت دانش آموزان ملاحظه گردید که ۵/۱۷% از کل فرزندان دارای خلاقیت کلی تورنس در حد “بسیار کم”، ۷/۲۸% در حد کم، ۲/۴۲% خلاقیتی در حد زیاد می باشد. در حالی که ۶/۱۱% از خلاقیت بسیار زیادی برخوردارند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...