که در آن :
تعداد زیر مجموعه‌های سئوال‌های پرسشنامه یا آزمون = J
واریانس زیر آزمون Jام Sj2 =
واریانس کل پرسشنامه یا آزمون S2 =
بنابراین به منظور اندازه‌گیری قابلیت اعتماد، از روش آلفای کرونباخ و با بهره گرفتن از نرم‌افزار Spss انجام گردیده است.

بنابراین در این تحقیق به منظور اندازه‌گیری قابلیت اعتماد، از روش آلفای کرونباخ و با بهره گرفتن از نرم‌افزار SPSS انجام گردیده است. بدین منظور یک نمونه اولیه شامل ۱۴ پرسشنامه برای کل سوالات پیش‎آزمون گردیدکه عدد ۹۲۵/۰٫ درصد به دست آمد. سپس با بهره گرفتن از داده‌های به دست آمده از این پرسشنامه‌ها و به کمک نرم‌افزار آماری SPSS میزان ضریب اعتماد با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که برای کل سئوالات سرمایه‎های فکری (هر سه سرمایه انسانی، ساختاری و رابطه‎ای روی هم) و عملکرد عدد ۹۲۵% .درصد بدست آمد. این اعداد نشان‎دهنده آن است که پرسشنامه مورد استفاده، از قابلیت اعتماد و یا به عبارت دیگر از پایایی لازم برخوردار می‌باشد.
۳-۷- جامعه و نمونه آماری
۳-۷-۱- جامعه آماری
یک جامعه آماری عبارت است از مجموعه‌ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. صفت مشترک صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد. (آذر و مومنی، ۱۳۸۳: ۵)
۳-۷-۲- جامعه آماری در این تحقیق کل
جامعه آماری در این تحقیق کلیه مدیران و کارشناسان ستادی و رئیس ،معاونین، وکارمندان ارشد شعب بانک قوامین دراستان تهران که ۲۰۰ و تعداد نمونه ۷۰ نفر می‌باشند.
۳-۷-۳- قلمرو مکانی تحقیق
قلمرو مکانی این تحقیق ادارات ستادی و شعب بانک قوامین استان تهران می‌باشند.
۳-۶-۴) قلمرو زمانی تحقیق
قلمرو زمانی این پژوهش ۱۸ ماه می باشد که از اوایل تیر ماه سال ۹۰ شروع واواسط دی ماه ۹۱ پایان یافت و دوره جمع آوری پرسشنامه حدود سه ماه بوده است.
۳-۷-۴) نمونه آماری و روش محاسبه حجم نمونه
نمونه، یک مجموعه فرعی از جامعه آماری است که با مطالعه آن محقق قادر است نتیجه را به کل جامعه آماری تعمیم دهد. (سکاران، ۱۳۸۱: ۲۹۵) یا به عبارت دیگر، تعداد محدودی از آحاد جامعه آماری که بیان کننده ویژگیهای اصلی جامعه باشد را نمونه گویند. (آذر و مؤمنی، ۱۳۸۳)
در این تحقیق از آن جایی که جامعه مورد نظر که همان مدیران و کارشناسان ستادی و صفی (شعب ) بانک قوامین استان تهران است محدود در نظر گرفته شده است، بنابراین، جهت محاسبه حجم نمونه مورد نیاز برای پژوهش از رابطه زیر استفاده گردیده است.

که در آن
P: برآورد نسبت صفت متغیر، (۵/۰ = P)
Z: مقدار متغیر نرمال واحد، متناظر با سطح اطمینان ۹۵ درصد، ( )
: مقدار اشتباه مجاز، (۰۸/۰ = )
N : حجم جامعه محدود=۲۰۰
مقدار P برابر با ۵/۰ در نظر گرفته شده است. زیرا اگر ۵/۰ = P باشد، n حداکثر مقدار ممکن خود را پیدا ‌می‌کند. این امر سبب می‌شود که نمونه به حد کافی بزرگ باشد. (آذر و مومنی، ۱۳۸۰).
بنابراین، حجم نمونه مورد نیاز پژوهش عبارت است از :
۷۰=n
۳-۷-۵- روش‎های نمونه‌گیری
در این تحقیق، به دلیل این که تعداد جامعه آمار مشخص می‎باشد و شانس برای انتخاب شدن با هم یکسان است، لذا از روش نمونه‎گیری تصادفی ساده استفاده می‎شود.
۳-۸- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
روش های آماری مورد استفاده:
الف) آمار توصیفی
به منظور تلخیص داده‌های جمعیت شناختی و مولفه‌های اصلی تحقیق از آمار توصیفی از قبیل جداول فراوانی و نمودار استفاده شده است.
ب)آمار استنباطی:
الف)آزمون توزیع جفت نمونه ای
در تحلیل بخش اول آزمون مقایسه میانگین دو جامعه مورد استفاده قرار می گیرد. برای آزمون میانگین دو جامعه، لازم است ابتدا بررسی شود آیا واریانس دو جامعه برابرند یا خیر. به عبارت دیگر، آزمون تساوی واریانس ها مقدم بر آزمون تساوی میانگین ها است. جهت آزمون تساوی واریانس ها از آزمون لوین[۶۰] استفاده می کنیم. در آزمون لوین نیازی نیست که توزیع داده ها نرمال باشد. در این آزمون تساوی فرضیه صفر تساوی همه واریانس های گروه های مختلف (k گروه) است.
در هنگامی که نمونه یکسان نباشد نیز می توان از آزمون لوین سود جست. آماره لوین، F (فیشر) با (k-1) درجه آزادی برای صورت و (n1+n2+…+nk-k) است.
آزمون t جهت آزمون تساوی میانگین دو جامعه، در دوحالت تساوی و عدم تساوی واریانس دو جامعه مورد نظر، محاسبه می شود. در حالت تساوی واریانس ها از رابطه زیر برای محاسبه آماره t استفاده می کنیم:
که در این حالت درجه آزادی برابر با است.
در حالت عدم تساوی واریانس ها آماره t و درجه آزادی از رابطه زیر بدست می آید.
X و S به ترتیب میانگین و انحراف معیار نمونه و n تعداد نمونه است. ثابت می‌شود در صورتی‌که حجم نمونه زیاد باشد (n>30) آماره آزمون دارای توزیع نرمال استاندارد خواهد بود. از این‌رو ناحیه رد و قبول (برای سطح اطمینان ۹۵% ) بصورت زیر است:

فرض صفر قبول می‌شود

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...