این خاکها بعلت داشتن اپی پدون اکریک( Ochric ) و افق مشخصه زیر سطحی کلسیک (Calsic)با مرز بالایی در محدوده ۱۰۰ سانتیمتری سطح خاک و واکنش شدید خاک با اسید کلریدریک سرد و رژیم رطوبتی یوستیک, در زیرگروه Typic Calciustepts قرار می گیرند و چون معدل درصد وزنی ذرات رس در عمق ۲۵ تا ۱۰۰ سانتیمتری خاک ۱۸ تا ۳۵ درصد و معدل درصد وزنی ذرات شن در همین عمق بیش از ۱۵ درصد می باشد و دارای بیش از ۴۰ درصد کربنات کلسیم بوده و رژیم حرارتی خاک Hyperthermic است این خاک در فامیل:
Fine loamy, calcareous, hyperthermic
طبقه بندی می گرد.
۴-۲-۲-۳ سری کول فرح
این خاکها بعلت داشتن اپی پدون اکریک (Ochric)و افق مشخصه زیر سطحی کمبیک (Cambic) با مرز بالایی در محدوده ۱۰۰ سانتیمتری سطح خاک و رژیم رطوبتی یوستیک, در زیرگروه Typic Haplustepts قرار می گیرند و چون معدل درصد وزنی ذرات رس در عمق ۲۵ تا ۱۰۰ سانتیمتری خاک تا عمق ۵۸ سانتیمتری۱۸ تا ۳۵ درصد و معدل درصد وزنی ذرات شن در همین عمق کمتر از ۱۵ درصد و تا عمق ۸۱ سانتیمتری معدل درصد وزنی ذرات رس بیش از ۳۵ و در ادامه تا عمق ۱۰۰ سانتیمتری شرایط عمق ۲۵ تا ۵۸ مشاهده شده است و واکنش شدید خاک با اسید کلریدریک و دارای کمتر از ۴۰ درصد کربنات کلسیم بوده و رژیم حرارتی خاک Hyperthermic است در فامیل:
Fine silty over fine, aniso, mixed, calcareous, hyperthermic
طبقه بندی می گردد.
۴-۲-۲-۴ سری کهباد
این خاکها بعلت داشتن اپی پدون اکریک (Ochric) و افق مشخصه زیر سطحی کمبیک (Cambic) با مرز بالایی در محدوده ۱۰۰ سانتیمتری سطج خاک و واکنش شدید خاک با اسید کلریدریک و رژیم رطوبتی یوستیک, در زیر گروه Typic Haplustepts قرار می گیرند و چون معدل درصد وزنی ذرات رس در عمق ۲۵ تا ۱۰۰ سانتیمتری خاک ۱۸ تا ۳۵ درصد و معدل درصد وزنی ذرات شن در همین عمق بیش از۱۵ درصد و دارای بیش از ۴۰ درصد کربنات کلسیم بوده و رژیم حرارتی خاک Hyperthermic است در فامیل:
Fine loamy, calcareous, hyperthermic
طبقه بندی می گردد.
۴-۲-۲-۵ سری کمالوند
خاک بسیار عمیق با بافت خاک سطحی عموما سنگین (silty clay loam) و ساختمان کلوخه ای (A) که بر روی لایه ای با بافت سنگین (silty clay loam) تا بسیار سنگین ((silty clay و با ساختمان فشراسته که همراه با مقدار بسیار کمی آهک ثانویه میباشد قرار گرفته است (AB) لایه فوق بر روی لایه ای با بافت سنگین (silty clay loam) و با ساختمان متوسط تا قوی مکعبی گوشه دار همراه با مقدار بسیارکمی آهک ثانویه قرار گرفته است در این لایه مقداری کانکریشن های سخت شده آهکی مشاهده می شود که به نظر می رسد در زمان تشکیل این خاکها از محل دیگری آورده شده و رسوب کرده اند (Bw1). لایه های فوق بر روی لایه ای با بافت سنگین (silty clay loam) و با ساختمان ضعیف مکعبی گوشه دار قرار گرفته اند (Bw2).
Fine , Carbonatic, Hyperthermic, Fluventic Haplustepts
۴-۲-۳ راسته مولی سول ( Mollisols)
خاک هایی هستند که در آن مقادیر متنایهی از مواد آلی در جوار کلسیم، تجزیه و فساد حاصل کرده مواد آلی سرشار از کلسیم را بوجود آوراده اند. بنابراین در خاک های مالی سول درجه اشباع بازی و مقدار کلسیم قابل توجه است و بایستی انتظار داشت که در مناطق نیمه خشک و نیمه مرطوب یافت شود. تیره شدن خاک به سبب افزایش مواد آلی به خاک چیره ترین فرآیندی است که در خاک های مالی سول رخ می دهد. در این خاک ها ریشه های گیاهان حاوی لیگنین و فیبر بوده که در اثر تجزیه تشکیل هومات کلسیم و رنگ تیره در خاک را می دهد. سیکل تری و خشکی در مناطق نیمه خشک و نیمه مرطوب شرایط مساعدی را برای نگهداری وبقا ماده آلی خاک پدید آورده و از لحاظ سنی زمان کمی برای تشکیل این خاک ها لازم است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

بطورکلی مالی سول ها خاک های معدنی هستند که دارای اپی پدون مالیک می باشند. در این اپی پدون ساختمان سنگی در بیش از نیمی از کل حجم خاک از بین رفته است. رنگ اپی پدون تیره است مگر اینکه بیشتر از ۴۰ درصد ذرات ریز آهک داشته باشد. اشباع بازی این اپی پدون ۵۰ درصد یا بیشتر به روش استات آنیوم است. درصد کربن آلی ۶/۰ یا بیشتر است.
ضخامت این اپی پدون برای ۱۸ سانتی متر بالایی خاک یا همه عمق خاک تا سنگ، افق پتروکلسیک و یا دوری پن در صورتی که این افق در عمق کمتر از ۱۸ سانتی متری سطح قرار داشته باشد.
خاک های تشخیص داده شده در این راسته به دلیل وجود رژیم رطوبتی یوستیک در زیر راسته Ustolls قرار می گیرند. یوستال ها خاک های مالی سول با زهکش خوب نواحی نیمه خشک تا نیمه مرطوب می باشند. خشکسالی در تابستان رخداد معمولی اما نامنظم است و باران های نامنظم اکثر در طول فصل رشد می بارد.
۴-۲-۳-۱ سری بندان
این خاکها بعلت داشتن اپی پدون مالیک (Mollic) و افق مشخصه زیر سطحی کلسیک با مرز بالایی در محدوده ۱۰۰ سانتیمتری سطج خاک و واکنش شدید خاک با اسید کلریدریک و رژیم رطوبتی یوستیک در زیرگروه Typic,calciustoll قرار می گیرند و چون معدل درصد وزنی ذرات رس در عمق ۲۵ تا ۱۰۰ سانتیمتری خاک ۶۰ تا ۳۵ درصد می باشد و دارای بیش از ۴۰ درصد کربنات کلسیم بوده و رژیم حرارتی خاک نیز Hyperthermic است در فامیل:
Fine, carbonatic, calcareous, hyperthermic
طبقه بندی می گردد.
جدول شماره۴-۱ طبقه بندی خاکهای دشت ایذه و هماهنگی آن با طبقه بندی جهانی

PHysiograPHy
Soil Series

U.S.D.A Soil Taxonomy, 1999

WRB

No

Name

Family

Subgroup

Order

۲۰۰۶

۱

Parchestan

Fragmantal ,mixed, calcareous, hyperthermic.

Typic Ustorthents

Entisols

Calcaric Regosols

۲

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...