(شبیه سازی= S، اندازه گیری= m)
در جدول(۳-۳)نتایج ارزیابی آماری شبیه سازی نیترات خاک توسط مدل NLEAPو مدل LEACHMدر اعماق مختلف خاک در تیمار N2 نشان داده شده است.
جدول۳- ۳) مقایسه آماری مقادیر نیترات شبیه سازی شده و اندازه گیری شده برای اعماق مختلف خاک در تیمار N2

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

عمق خاک

NLEAP

LEACHM

RMSE

R2

AE

RMSE

AE

۶۰-۳۰

۳/۲

۹۰/۰

۴/۱-

۰۶/۲

۰۶۵/۰-

۹۰-۶۰

۱۳

۷۱/۰

۱۲-

۶۲/۲

۰۶۴/۰-

۱۲۰-۹۰

۱/۲

۹۹/۰

۷/۱-

۵۷/۱

۹۷۴/۰-

در عمق ۳۰-۶۰ سانتی متر، پیش بینی غلظت نیترات در خاک برای هر سه تیمار آبیاری، روندی مشابه با مقادیر اندازه گیری شده دارد، بهطوریکه بعد از کاربرد کود در هر دو مرحله، غلظت نیترات کاهش می یابد . در این عمق نیز به ازای کاهش سطح آب کاربردی، غلظت نیترات در خاک، در هر زمان بیشتر پیش بینی شده و بیشترین مقدار در I1 است.مقدار AE برای مدل منفی است و نشان دهنده کمتر برآورد کردن غلظت نیترات می باشد. مقادیر RMSE و R2برای مدل بیانگر این است که غلظت نیترات خاک در این عمق با دقت خوبی پیش بینی شده است.
در عمق ۶۰-۹۰ سانتیمتر تغییرات غلظت نیترات خاک پیش بینی شده، دامنه نوسانات مشابه دارد.بررسی شکل مربوطه نشان می دهد، تطابق کمتری بین مقادیر پیش بینی شده و اندازه گیری شده غلظت نیترات در خاک برای هر سه تیمار آبیاری وجود دارد و مقادیر پیش بینی شده با فاصله محسوسی کمتر از مقادیر واقعی است، که منجر به افزایش RMSE و کاهش R2 شده است. مقدار منفی AE برای مدل مؤید کمتر برآورده شدن غلظت نیترات خاک در این عمق است.
روند تغییرات غلظت نیترات شبیه سازی شده در عمق ۹۰-۱۲۰ سانتی متر، مشابه با عمق متناظر با آن در تیمار N1 می باشد. مشاهده می شود شبیه سازی غلظت نیترات در خاک در هر سه تیمار با شیب ملایم رو به افزایش است و در تیمار I1 نیترات بیشتری در خاک تجمع یافته است. مقدار منفی AE برای مدل NLEAP بیانگر کمتر برآورده شدن غلظت نیترات خاک در این عمق است. همانند تیمار N1 در تیمار N2 نیز دقت مدل در پیش بینی غلظت نیترات خاک در این عمق کاهش یافته است که دلیل احتمالی آن در بخش قبل ذکر شد.

۳-۲-۳- بررسی روند تغییرات غلطت نیترات خاک شبیه سازی شده در تیمار N3

در شکل های زیر، روند تغییرات غلظت نیترات خاک پیش بینی شده و اندازه گیری شده در نیمرخ خاک از سطح تا عمق ۱۲۰ سانتی متر در تیمار N3 نمایش داده شده است.

I3N3 I2N3 I1N3

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...