توانایی سازمان در انجام فعالیت ها

۲۵%

توانمندی خارجی

۲۵%

پتانسیل و توانایی بخش غیردولتی در انجام فعالیت ها

۱۲٫۵%

تعداد تامین کنندگان بیرونی

۱۲٫۵%

ج) سناریوی ترکیبی:
ترکیبی دو سناریوی کیفی و کمی است که فعالیت ها بر اساس استراتژی واگذاری/ عدم واگذاری و روش Topsis رتبه بندی می شوند.
مرحله۴) شناسایی روش های مناسب برای واگذاری فعالیت های قابل واگذاری:

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

بر اساس داده ها، نحوه، سطح و میزان واگذاری فعالیت های قابل واگذاری، تعیین می گردد.
فصل سوم:
روش تحقیق
۳-۱- مقدمه
هر تحقیق تلاشی است نظام مند به منظور دست یافتن به پاسخ یک پرسش یا راه حلی برای یک مسئله است. با توجه به اینکه پرسشها و مسئله ها ماهیت های گوناگونی دارند لذا می توان بر پایه چگونگی این پرسشها و مسئله ها تحقیقات را طبقه بندی کرد. نوع جهت گیری پژوهشی که در برخی کتابها از آن تحت عنوان طبقه بندی تحقیقات بر حسب هدف نام برده می شود (سرمد و دیگران،۱۳۸۴)، کلیه پژوهشها در حقیقت سه هدف متفاوت را دنبال می کنند. گاهی هدف تحقیق حل یک مشکل متداول و معمول در محیط کسب و کار است و گاهی هدف تحقیق افزودن به مجموعه کلی دانش در یک حوزه خاص است و گاهی اوقات هدف تحقیق بررسی اثرات پیشنهادی تحقیقات کاربردی است (ساروخانی،۱۳۸۳).
در این فصل به تشریح روش تحقیق، جامعه آماری، ابزار جمع آوری داده ها، روایی و پایایی ابزار، و روش تجزیه و تحلیل داده ها خواهیم پرداخت.
۳-۲- نوع تحقیق
۱- تحقیق بنیادی: پژوهشی است که به کشف ماهیت اشیاء،‌ پدیده ها و روابط بین متغیرها، اصول و قوانین و ساخت یا آزمایش تئوری ها و نظریه ها می‌پردازد و به توسعه مرزهای دانش رشته علمی کمک می کند.
۲- تحقیق نظری: نوعی پژوهش بنیادی است و از روش های استدلال و تحلیل عقلانی استفاده می کند و بر پایه مطالعات کتابخانه ای انجام می‌شود.
۳- تحقیق کاربردی: پژوهشی است که با بهره گرفتن از نتایج تحقیقات بنیادی به منظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها، روش ها، ابزارها و وسایل انجام می­ شود.
۴- تحقیق علمی: پژوهشی است که با بهره گرفتن از نتایج بنیادی و با هدف رفع مسائل و مشکلات جوامع انسانی انجام می‌شود.
با توجه به توضیحات فوق، این تحقیق از نظر هدف کاربردی می­باشد.
۳-۳- روش تحقیق
ماهیت مطالعات پژوهشی ممکن است اکتشافی یا توصیفی باشد و یا صرفاً به شکل آزمون فرضیه طراحی و به اجرا در آید. سرشت بررسی، به سطوح پیشرفت دانش در قلمرو پژوهش مورد نظر بستگی دارد. همین که از گام اکتشافی به سوی توصیفی و سپس به آزمون فرضیه روی می آوریم بر استحکام نتایج و یافته های پژوهش افزوده می شود.
برای تعیین و توصیف ویژگی های متغیر های یک پدیده، از روش مطالعه توصیفی استفاده می شود، بنابراین، هدف هر مطالعه توصیفی عبارت است از تشریح جنبه هایی از پدیده مورد نظر پژوهشگر و با دیدگاهی فردی، سازمانی، صنعتی و نظایر آن. به عبارت دیگر تحقیق توصیفی شامل مجموعه روش هایی است که هدف آنها توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی می تواند صرفاً برای شناخت شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد، تحقیقات توصیفی را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد. (سرمد و همکاران، ۱۳۸۴، ص ۸۲)

  • تحقیق پیمایشی
  • تحقیق همبستگی
  • تحقیق اقدام پژوهی
  • بررسی های موردی
  • تحقیق پس رویدادی

تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی بوده که در طی مراحل آن به دنبال توصیف فعالیت های دانشگاه کاشان به تفکیک حوزه های مختلف و همچنین نحوه واگذاری این فعالیت ها به بخش غیر دولتی می باشد. در واقع تحقیقات پیمایشی، که به نام های دیگری مانند تحقیق زمینه یابی و تحقیق نظرخواهی نیز به کار برده می شود، هنگامی به کار می رود که محقق بخواهد با نظر خواهی از یک گروه نمونه انتخاب شده، نظر یک جامعه ی آماری بزرگ را درباره موضوعات خاصی بداند و اطلاعاتی درباره دیدگاه ها، نظرات، رفتارها، یا مشخصات گروهی از اعضای جامعه آماری از راه انجام تحقیق به دست آورد. (رضایی،۱۳۸۷،ص۱۵۶)
۳-۴- روش­های گردآوری اطلاعات
دراین پژوهش، به منظور بررسی مبانی نظری، از روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای استفاده شد. بدین ترتیب که با مراجعه به کتب مربوطه، مقالات، مجلات، اینترنت، پایان نامه ها، آرشیو سازمان، قوانین، آئین نامه ها، تصویب نامه ها، بخشنامه ها، دستورالعمل ها و … اطلاعات مورد نظر جمع آوری و در بخش میدانی نیز از ابزار مصاحبه با خبرگان و مدیران و پرسشنامه برای اندازه گیری هریک از متغیرهای مدل تحقیق استفاده گردید.
۳-۵- جامعه آماری
جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می خواهد به تحقیق درباره آنها بپردازد. (سکاران، ۲۴۹،۱۳۸۵) در تحقیق حاضر جامعه آمار‌ی‌‌‌‍‌؛ کلیه مدیران، رؤسای ادارات و خبرگانی که در دانشگاه کاشان مشغول فعالیتند، می باشند که از نظر تعداد ۷۱ نفر می باشند. (N=71)
البته لازم به ذکر است که برای هر مجموعه فعالیت مرتبط با هر حوزه، تعدادی از مدیران و خبرگان فعلی و گذشته مرتبط با آن مجموعه فعالیت ها مد نظر قرار گرفته است. از آنجایی که در این تحقیق، برای تجزیه و تحلیل داده ها، از روش تصمیم گیری چند معیاره Topsis نیز استفاده شده، لذا نیازی به نمونه گیری نمی باشد.
۳-۶- داده های اولیه و ابزار جمع آوری داده های تحقیق
به منظور جمع آوری داده های تحقیق، از منابع اولیه و ثانویه استفاده می شود. داده های ثانویه از اسناد تحقیقات گذشته، آمارهای غیررسمی، و اسناد و مدارک سازمانی به دست می آید. داده های اولیه، داده هایی هستند که محقق به صورت دست اول و بیشتر از طریق مصاحبه و پرسشنامه به دست می آورد.(رضایی، ۱۳۸۷،ص۱۶۰) با توجه به این تقسیم بندی، در تحقیق حاضر از هر دو نوع منبع اطلاعات اولیه و ثانویه استفاده شده است. برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز در زمینه ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق، از مطالعه کتابخانه ای و اطلاعات ثانویه، و برای گردآوری داده های آماری مورد نیاز از مصاحبه، پرسشنامه و منابع اطلاعات اولیه استفاده شده است. تعیین ابزار تحقیق مهمترین مرحله ی طرح تحقیقاتی پیمایشی است، و باید روشن، شفاف و واضح باشد.
۳-۶-۱- ابزار جمع آوری داده های تحقیق:
به منظور جمع آوری اطلاعات پیرامون موضوع و هدف تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شد. و بر اساس این اهداف و با توجه به مدل کلی و جزئی تحقیق که در انتهای فصل دوم این پایان نامه ارائه شد؛ محقق سؤالاتی را مطرح کرده که پاسخ دهنده با مطالعه آن و انتخاب پاسخ های مناسب، داده های تحقیق را تولید کرده تا از طریق آن، محقق به باور ها، نگرش ها، و تجربه های آزمودنی های جامعه در رابطه با موضوع تحقیق پی ببرد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...