در تحقیقات مشابهی که توسط ورپلانکن و هرآبادی در سال ۲۰۰۱ و فااو و لی در سال ۲۰۰۴ انجام شده است، هر کدام تأثیر ویژگیهای فردی بر خرید تفننی را مورد تأیید قرار دادند. اما از طرفی در تحقیق مشابهی که توسط هاسمَن در سال ۲۰۰۰ انجام شده است تأثیر ویژگیهای فردی بر خرید تفننی را مورد تأیید قرار نگرفته است بنابراین می‌توان گفت که نتیجه فرضیه حاضر با نتایج مطالعات قبلی و ادبیات موجود متفاوت نبوده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

تفسیر نتیجه آزمون:
در خصوص تفسیر این نتیجه بدست آمده می‌توان گفت که از لحاظ تئوریک این نتیجه دور از انتظار نبوده است و نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان‌دهنده این است که ویژگیهای فردی (نوآوری و برون‌گرایی) بر خریدهای تفننی تأثیری ندارند و برای توضیح بیشتر لازم به ذکر است که در تحقیق حاضر فقط دو بعد ویژگیهای فردی مورد مطالعه قرار گرفته است. پس منظور از ویژگیهای فردی، برون‌گرایی و نوآوری می‌باشد، چرا که اگر مؤلفه‌های دیگر غیر از این مؤلفه‌ها در دامنه تحقیق قرار می‌گرفتند احتمالاً نتایج فرق می‌کرد.
۵-۵- جمع‌بندی نتایج حاصل از تحقیق
به عنوان نتیجه‌گیری کلی می‌توان به جمله آندرهیل اشاره کرد که در این باره می‌گوید: “اگر مصرف‌کنندگان فقط در موقع نیازشان خرید کنند اقتصاد بازار با شکست مواجه می‌شود” که این جمله ارزش و حیاتی بودن خرید تفننی را در بازارهای مصرفی به وضوح آشکار می‌سازد.
با توجه به نتایج بدست آمده و ادبیات موجود در حوزه خرید تفننی می‌توان به اهمیت و نقش محیط فروشگاهی در هر چه بیشتر کردن خریدهای تفننی پی برد و نیز به نقش موثر محیط فروشگاه در بهتر شدن وضعیت روحی- روانی افراد اشاره کرد. از طرفی نتایج وضعیت روحی – روانی غیر قابل پیش بینی بود که لازم است در این حوزه بیشتر کار شود تا به نتایج و تفسیر کاملی دست یافت. اما با توجه به نتایج تحقیق حاضر، وضعیت روحی – روانی تأثیری بر خریدهای تفننی نداشتند و در مورد تأثیر ویژگیهای فردی بر خریدهای تفننی نیز با متغیرهایی که در این تحقیق استفاده شد. تأثیر ویژگیهای فردی بر خریدهای تفننی نیز تأیید نشدند که در این مورد هم می‌توان به این نکته اشاره کرد که ویژگیهای فردی بحثی کاملاً وسیع و گسترده می‌باشد که محقق با توجه به محدودیتهای تحقیق مجبور شد فقط دو بعد این ویژگی را بسنجد که آن هم با نتایج تحقیقات قبلی دور از انتظار نبود.
۵-۶- ارائه پیشنهادات
با توجه به نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها، پیشنهادات تحقیق حاضر در دو بخش ارائه می‌گردد.

    1. پیشنهادات مبتنی برنتایج تحقیق
    1. پیشنهادات برای تحقیقات آتی

۵-۶-۱- پیشنهادات مبتنی بر نتایج تحقیق

    1. با توجه به اینکه وضعیت روحی – روانی مشتریان یک حالت احساسی بوده لذا در زمان بخصوصی می‌تواند بصورت مستقیم بر خریدهای تفننی مشتریان تأثیر داشته باشد و هر دو مورد (وضعیت روحی – روانی و خرید تفننی مشتریان) قابلیت تحریک انگیزه از طریق محیط فروشگاه را دارا می‌باشد بنابراین توصیه می‌گردد که بازاریابان و از جمله فروشندگان و مدیران فروشگاه ها به این امر توجه ویژه‌ای داشته باشند. محیط فروشگاه را چنان جذاب‌تر و مناسب نمایند تا مشتریان هم از لحاظ وضعیت روانی- روانی برانگیخته شوند و هم از لحاظ انجام عمل خرید تفننی در وضعیت مطلوبی قرار گیرند.
    1. با توجه به اینکه ویژگیهای فردی مشتریان یک امر روانشناختی و درونی می‌باشد و به نسبت فرهنگ‌های مختلف متفاوت می‌باشد در خرید تفننی مشتریان نیز با بررسی عوامل فرهنگی و تأثیر آن به ویژگیهای فردی می‌توان به نتایج مطلوب دست یافت، بنابراین توصیه می‌گردد فروشگاه ها با متنوع کردن محصولات خویش به خواسته‌ها و سلایق مشتریان نزدیک شده و فروشگاه را با ویژگیهای فردی وفق دهند تا از این طریق بتوانند گامی مؤثر در هر چه بیشتر کردن خریدهای تفننی انجام دهند.
    1. در حالت کلی می‌توان پیشنهاد کرد مدیران بازاریابی با جذاب‌سازی محیط فروشگاه می‌توانند تأثیر مستقیمی را بر وضعیت روحی – روانی مشتریان ایجاد کنند که این امر به خرید تفننی مشتریان می‌ انجامد. اما اینکه با توجه به ویژگیهای فردی، مشتریان را چگونه می‌توان در خریدهای تفننی برانگیخت خود مطالعات بعدی بیشتری را طلب می‌کند. بنابراین یک بازاریاب با توجه به نتایج کلی تحقیق می‌تواند محیط فروشگاه را با ویژگیهای روحی – روانی و همچنین ویژگیهای فردی مشتریان چنان جذاب و آراسته سازد که یک حس مثبت تأثیرگذار بر خرید تفننی مشتریان را موجب شود.

۵-۶-۲- پیشنهادات برای تحقیقات آتی

    1. در تحقیق حاضر بنا به محدودیتهایی محقق مجبور شد از میان ویژگیهای فردی فقط دو بعد آن را بسنجد، بنابراین لازم است ابعاد دیگر ویژگیهای فردی نیز مورد مطالعه قرار گیرد.
    1. تحقیق حاضر در فروشگاه پوشاک صورت گرفته است، بنابراین توصیه می‌گردد که این تحقیق در مورد محصولات دیگر و در فروشگاه های دیگر نیز مورد مطالعه قرار گیرد.
    1. تحقیق حاضر جامعه آماری به نوعی قشر مرفه جامعه را مورد بررسی قرار داده است، بنابراین توصیه می‌گردد که این تحقیق با در نظر گرفتن نسبتهای مختلف اقشار جامعه در جوامع آماری دیگر نیز مورد مطالعه قرار گیرد.
    1. خرید تفننی اصطلاح و واژه‌ای است که این نوع خرید نسبت به سایر سنین، بیشتر میان جوانان و افراد مجرد صورت می‌گیرد. بنایراین توصیه می‌گردد، که این تحقیق در جو دانشگاهی که بیشتر این افراد را جوانان و مجردها تشکیل می‌دهند مورد مطالعه قرار گیرد تا ادبیات بومی خرید تفننی بیشتر و کامل‌تر گردد.
    1. تحقیق حاضر تأثیر عوامل موقعیتی و فردی بر خرید تفننی تمرکز شده است، در حالیکه عوامل مختلفی می‌توانند بر خریدهای تفننی تأثیرگذار باشند. بنابراین توصیه می‌گردد سایر عوامل تأثیرگذار بر خریدهای تفننی مورد مطالعه قرار گیرد.
    1. تحقیق حاضر در شهرستان پارس آباد صورت گرفته است، بنابراین توصیه می‌گردد این تحقیق در سایر شهرها نیز مورد مطالعه قرار گیرد.

منابع و مأخذ:
فهرست منابع فارسی:

    1. آذر، عادل و منصور مومنی، ۱۳۸۰, «آمار و کارُبرد آن در مدیریت»، انتشارات سمت، تهران، جلد دوم، چاپ پنجم.
    1. آذر، عادل و منصور مومنی، ۱۳۸۳، «آمار و کارُبرد آن در مدیریت»، انتشارات سمت، تهران، جلد اول، چاپ دهم.
    1. ایران نژاد پاریزی، مهدی، ۱۳۷۸، «روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی»، نشر میدان، تهران.
    1. حافظ‌نیا، محمد رضا، ۱۳۸۸، « روش تحقیق در علوم انسانی»، انتشارات سمت، تهران.
    1. خاکی، غلامرضا، ۱۳۸۶، «روش تحقیق در مدیریت»، مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.
    1. سرمد، زهره، عباس بازرگان و الهه حجازی،۱۳۸۸، «روش های تحقیق در علوم رفتاری»، انتشارات آگاه، تهران، چاپ هفدهم
    1. سکاران، اوما، ۱۳۸۱، «روش تحقیق در مدیریت»، ترجمه محمد صائبی و شیرازی، مرکز آموزش مدیریت دولتی، تهران، چاپ اول.
    1. کلانتری، خلیل، ۱۳۸۸،” مدل معدلات ساختاری در تحقیقات اجتماعی- اقتصادی“، انتشارات مهندسین مشاور طرح و منظر.

فهرست منابع انگلیسی:
۹- Adelaar, T., Chang, S., Lancendorfer, K. M., Lee, B., and Morimoto, M., (2003),”Effects of media formats on emotions and impulse buying intent”, Journal of Information Technology (December 2003) ۱۸, ۲۴۷–۲۶۶٫
۱۰- Ajzen, I., and Fishbein, M., (1980),” Understanding Attitudes and Predicting Social
Behavior”, Engle-wood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
۱۱-Amercan Marketing Association(n.d),Retrieved November 13,2009, from. http;//www.Marketingpower.com/_layouts/dictionary.aspx.
۱۲- Anna S. Mattila & Jochen Wirtz, (2008), “The role of store environmental stimulationand social factors on impulse purchasing” Journal of Services Marketing, Emerald Group Publishing Limited .
۱۳- Beatty, S. E., and Ferrell, M. E., (1998),” Impulse buying: Modeling its precursors” ,Journal of Retailing, 74(2), 169-191.
۱۴-Belk, R. W., (1974),” An explanatory assessment of situational effects in buyer behavior” ,Journal of Marketing Research, 11(2), 156-163.
۱۵-Bellenger, D. N., Robertson, D. H., and Hirschman, E. C., (1978),” Impulse buying varies by product” ,Journal of Advertising Research, 18(6) 15-18.
۱۶-Darden, W. R., and Barbin, B. J., (1994), “Exploring the concept of affective quality: Expanding the concept of retail personality”, Journal of Business Research, 29, 101-109.
۱۷-Dennis W. Rook., (2000), “Impulse Buying” ,The Journal of Consumer Reaserch, Stable URL: http://www.jstor.org/stable/2489616.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...