. طاعَهٌ وَ قَوْلٌ مَعْرُوفٌ فَإِذا عَزَمَ الْأَمْرُ فَلَوْ صَدَقُوا اللَّهَ لَکانَ خَیْراً لَهُمْ (محمد: ۲۱)؛ طبرسی، مجمع البیان، ج۹، ص ۱۵۸ ↑
. فَهَلْ عَسَیْتُمْ إِنْ تَوَلَّیْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ وَ تُقَطِّعُوا أَرْحامَکُمْ (محمد: ۲۲)؛ طباطبایی، المیزان، ج۱۸، ص ۲۴۰ ↑
. ذلِکَ بِأَنَّهُمُ اتَّبَعُوا ما أَسْخَطَ اللَّهَ وَ کَرِهُوا رِضْوانَهُ فَأَحْبَطَ أَعْمالَهُمْ (محمد: ۲۸) ↑
. طبری، جامع البیان، ج۶، ص ۱۸۰؛ زمخشری، کشاف، ج۱، ص ۱۴۲؛ فخررازی، مفاتیح الغیب، ج۱۲، ص ۳۹۲؛ طبرسی، مجمع البیان، ج۳، ۳۲۰؛ سیوطی، الدرالمنثور، ج۲، ص ۲۹۱ ↑
. ابن قتیبه، عبدالله بن مسلم، غریب القرآن، [بی‌جا]، [بی‌نا]، [بی‌تا]، ج۱، ص ۱۲۶ ↑
. طبرسی، مجمع البیان، ج۳، ص۳۲۰؛ قرطبی، الجامع لأحکام القرآن، ج۶، ص ۲۱۷ ↑
. وَ إِذا ما أُنْزِلَتْ سُورَهٌ فَمِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ أَیُّکُمْ زادَتْهُ هذِهِ إیماناً فَأَمَّا الَّذینَ آمَنُوا فَزادَتْهُمْ إیماناً وَ هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ (۱۲۴) وَ أَمَّا الَّذینَ فی‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَتْهُمْ رِجْساً إِلَى رِجْسِهِمْ وَ ماتُوا وَ هُمْ کافِرُونَ (۱۲۵/توبه) ↑
. جوادی آملی، تسنیم، ج۱۴، ص ۱۱۱ ↑
. طباطبایی، المیزان، ج۷، ص ۳۴۳ ↑
. سَیَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَکُمْ إِذَا انْقَلَبْتُمْ إِلَیْهِمْ لِتُعْرِضُوا عَنْهُمْ فَأَعْرِضُوا عَنْهُمْ إِنَّهُمْ رِجْسٌ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ جَزاءً بِما کانُوا یَکْسِبُون (توبه :۹۵) ↑
. واقعه: ۷۹ ↑
. طبرسى، على بن حسن‏، مشکاه الأنوار فی غرر الأخبار، چاپ دوم، نجف، المکتبه الحیدریه، ۱۳۸۵ ق ، ص ۱۰۴ ↑
. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، بحار الأنوار، چاپ دوم، بیروت، دار إحیاء التراث العربی‏، ۱۴۰۳ ق‏، ج۲۸، ص ۳۵ ↑
. هلالى، سلیم بن قیس‏، کتاب سلیم بن قیس الهلالی، تحقیق محمد انصارى زنجانى خوئینى، چاپ اول، قم، الهادى‏، ۱۴۰۵ ق‏، ص۹۱۰ ↑
. کلینی، الکافی، ج۲، ص ۱۸۳ ↑
. همان، ج۱، ص ۲۸۸ ↑
. عیاشى، محمد بن مسعود(م۳۲۰ ق)، تفسیر العیّاشی، تحقیق هاشم رسولى محلاتى، چاپ اول، تهران، المطبعه العلمیه، ۱۳۸۰ ق‏، ج۲، ص ۱۱۹ ↑
. مجلسی، بحارالأنوار، ج۱۹، صص۱۵۹، ۲۳۸، ج۲۰، ص ۱۹۳، ج۲۲، صص ۵۰، ۵۱، ۷۰ ↑
. ابن عقده کوفى، احمد بن محمد(۳۳۲ ق‏)، فضائل أمیر المؤمنین علیه السلام‏، عبد الرزاق محمد حسین‏حرز الدین، چاپ اول، قم، دلیل ما، ۱۴۲۴ ق‏، ص۲۰۴، ابن أبی زینب، محمد بن ابراهیم(۳۶۰ ق‏)‏، الغیبه( للنعمانی)، تحقیق علی اکبر غفارى، چاپ اول، تهران، نشر صدوق‏، ۱۳۹۷ ق‏، ص۲۶۱؛ مجلسی، بحارالأنوار، ج۵۲، ص ۲۹۳؛ بحرانی، البرهان، ج۵، ص ۲۱۹ ↑
. جوادی آملی، تسنیم، ج۵، ص ۲۷ و ۲۹ ↑
. ابن أبی الحدید، عبد الحمید بن هبه الله‏(م۶۵۶ ق‏)، شرح نهج البلاغه، تحقیق محمد ابوالفضل‏ابراهیم، قم، مکتبه آیه الله المرعشی النجفی‏، ۱۴۰۴ق‏، ج۱۶، ص ۲۸ ↑
. حسینى موسوى، محمد بن أبی طالب(قرن۱۰)‏، تسلیه المُجالس و زینه المَجالس( مقتل الحسین علیه السلام)، تحقیق کریم فارس حسون، چاپ اول، قم، مؤسسه المعارف الإسلامیه، ۱۴۱۸ق‏، ج۲، ص ۱۵۳ ↑
. جوادی آملی، عبدالله، ادب فنای مقربان، تحقیق محمد صفایی، قم، اسراء، چاپ سوم، ۱۳۸۹ش، ج۵، ص ۷۵ ؛ همچنان که محدود کردن رجس در قرآن (به شرک، خباثت، حرام و قمار) که به انگیزه گذر از فاجعه جمل انجام می‌گیرد بی‌ثمر است ر.ک: همان، ص ۱۸۶ ↑
. کلینی، الکافی، ج ۱، ص ۶۳ ↑
. فراهیدی، العین، ج ۵، ص ۳۴۸؛ ابن منظور، لسان العرب، ج ۱، ص ۷۰۶ ↑
. مصطفوى، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۶۰ ش، ج ۱۰، ص ۳۵ ↑
. طریحی، مجمع البحرین، ج ۲، ص ۱۵۹ ↑
. ر.ک: ابن منظور، لسان العرب، ج ۱، ص ۷۰۹ ↑
. فیومی، المصباح المنیر، ج ۲، ص ۵۲۸ ↑
. منافقون: ۶ و نیز برای توضیح بیشتر ر.ک: طبرسى، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، ج۱ ، ص۱۳۶؛ شوکانی، فتح القدیر، ج۱، ص۴۹؛ ابن عاشور، محمد بن طاهر، التحریر و التنویر، [بی‌جا]، [بی‌نا]، [بی‌تا]، ج۱، ص ۲۹۷ ↑
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

. ابن ابى حاتم، عبدالرحمن بن محمد ،تفسیر القرآن العظیم( ابن‏ابى‏حاتم)، عربستان سعودى، مکتبه نزار مصطفى الباز، ۱۴۱۹ق، ج ۱، ص ۴۴ ↑
. مصطفوی، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج ۱۰ ، ص ۳۵ ↑
. میبدى، رشید الدین، کشف الأسرار و عده الأبرار، تحقیق على اصغر حکمت، چاپ پنجم، تهران، انتشارات امیر کبیر، ۱۳۷۱ ش، ج ۱، ص ۷۱ ↑
. برای نمونه نک: الأعراف: ۸۹؛ یونس: ۱۷؛ هود: ۱۸؛ یونس: ۶۹؛ عنکبوت: ۶۸ ↑
. انعام: ۱۴۰؛ اسراء، ۷۳ ↑
. ر.ک: فراهیدی، العین، ج ۸، ص ۲۸۰ ↑
. طریحی، مجمع البحرین، ج ۱، ص ۳۲۹ ↑
. فخررازی، أبوعبد الله محمد بن عمر(م ۶۰۶ق)، مفاتیح الغیب، چاپ سوم، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، ۱۴۲۰ق، ج ۸، ص۲۹۴ ↑
. طباطبایی، المیزان، ج ۳، ص ۳۴۸ ↑
. بلخى، تفسیر مقاتل بن سلیمان، ج ۱، ص۲۹۰؛ فخر رازی، مفاتیح الغیب، ج ۸، ص۲۹۴ ↑
. قالُوا لَیْسَ عَلَیْنا فِی الْأُمِّیِّینَ سَبیلٌ وَ یَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ. ↑
. وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى‏ عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ وَ هُوَ یُدْعى‏ إِلَى الْإِسْلامِ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ ↑
. برای نمونه ر.ک: قرطبی، الجامع لأحکام القرآن، ج ۱۹، ص ۸۴ طباطبایی، المیزان، ج ۱۹، ص ۲۵۴؛ آلوسى، روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم، ج ۱۴، ص ۲۸۲؛ آل سعدى، عبدالرحمن بن ناصر، تیسیر الکریم الرحمن، بیروت، مکتبه النهضه العربیه، ۱۴۰۸ ق، ج ۱، ص ۱۰۳۴ ↑
. نیشابورى، نظام الدین حسن بن محمد(قرن۸)، تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان، تحقیق شیخ زکریا عمیرات، چاپ اول، بیروت، دارالکتب العلمیه، ۱۴۱۶ ق، ج ۶، ص ۲۹۷ ↑
. ابن عربى، تفسیر ابن عربى،، ج ۲، ص ۳۳۷ ↑
. برای نمونه ر.ک: بقره: ۳۹؛ مائده:۵، ۱۰، و ۸۶؛ انعام:۳۱؛ اعراف:۴۰؛ مومنون: ۳۳؛ یونس: ۳۹، ۴۵، ۶۹ ↑
. آل عمران:۷۵؛ ۷۸ ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...