۵

کاملا مخالف

مخالف

تاحدودی

موافق

کاملا موافق

۳٫۷٫ روایی [۲۴]پرسشنامه
روایی از واژهی «روا» به معنای جایز و درست گرفته شده و روایی به معنای صحیح و درست بودن است.
مقصود از روایی آن است که وسیلهی اندازه گیری بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه گیری کند. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازهگیریهای مناسب و ناکافی میتواند هر پژوهش را بی ارزش و ناروا سازد. اعتبار در اصل به صحت و درستی اندازه گیری محقق برمیگردد (خاکی، ۱۳۸۴، ۲۸۹).روایی را به شکل های مختلف طبقه بندی کرده اند که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود:
۳٫۷٫۱٫ روایی محتوایی[۲۵]
روایی محتوایی این اطمینان را به وجود میآورد که مقیاس شامل یک سری موارد کافی و نمونه برای استفاده از مفهوم است . هرچه موارد معرف حیطه مفهومی که اندازه گیری میشود بیشتر باشد ، اعتبار محتوایی آن بیشتر خواهد بود (خاکی، ۱۳۸۴، ۲۹۰).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳٫۷٫۲٫ روایی نمادی ( ظاهری )[۲۶]
یک شاخص مقدماتی و حداقل روایی محتوا است. روایی نمادی ، مواردی که انتظار میرود یک مفهوم را اندازه گیری کند ، نشان میدهد. این شاخص ظاهراً مفهوم را میسنجد و به نظر می رسد مفاهیم را اندازه گیری می نماید (خاکی، ۱۳۸۴، ۲۹۰).
همان طور که عنوان شد ، سؤالات موجود در این پرسشنامه ، بر اساس پرسشهای استاندارد و برای هریک از متغیرها طراحی شده است. علاوه بر آن با بهکار بردن پرسشنامه های آزمون شده قبلی در پژوهشهای مشابه و نظرخواهی از اساتید و متخصصان ، ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش که پرسشنامه میباشد ، از روایی لازم برخوردار است.
۳٫۷٫۳٫پایایی
پایایی[۲۷] یک وسیله اندازه گیری کمی است که معرف درجه ثبات نتایج حاصل از اندازه گیری های مکرر با روش معین تعریف شده می باشد ؛ همچنین پایایی ، میزان توانایی یک وسیله اندازه گیری برای حفظ ثبات خود در طول زمان است . در واقع پایایی ، آزمون مقیاسی است که بوسیله آن درجه اعتماد به نتایج حاصل از آن آزمون تعیین میشود ( ظهوری ، ۱۳۷۸ ، ۱۳۵).
برای تعیین پایایی پرسشنامه این تحقیق از روش پیش آزمون استفاده شده است.
پیش آزمون[۲۸]: پیشآزمون یکی از مراحل فرایند تحقیق علمی است که معمولاً پس از طراحی ابزار سنجش انجام میپذیرد. وقتی محقق ابزار سنجش را طراحی نمود، لازم است آن را بصورت آزمایشی مورد اجرا بگذارد. نتایج گردآوری شده بعد از اجرای مرحله پیشآزمون، به محقق کمک میکند تا اصلاحات لازم را در بخشها و مراحل گوناگون تحقیق به عمل آورد، زیرا محقق میتواند بر اساس نتایج آزمایش مراحل بعدی کار را تا نتیجهگیری انجام دهد و ببیند تا چه اندازه روش کار و ابزار سنجش میتواند اهداف تحقیق را برآورد نماید. آیا نتایج حاصله قادر به ارزیابی فرضیه ها و پاسخگویی به سؤالات تحقیق میباشد یا خیر؛ و بالاخره اتخاذ این روش و تکیه بر این ابزارها تا چه اندازه واقعیت مسأله را میسنجد. اگر محقق دریابد که نتایج تحقیق آزمایشی پاسخگوی اهداف وی نمیباشد، باید نسبت به اصلاح و تغییر روش های کار و ابزار بکار گرفته شده، اقدام کند و این کار را آنقدر ادامه دهد تا بالاخره روشها و ابزار سنجش از روایی، پایایی و تناسب لازم برخوردار شود. روش های عمده برآورد ضریب پایایی عبارتند از: روش های ثبات و سازگاری درونی است که روش ثبات خود شامل دو روش بازآزمایی پایایی و پایایی موازی و روش سازگاری نیز خود شامل دو روش، دونیمه کردن و سازگاری درونی میباشد (خاکی، ۱۳۸۴، ۳۰۰).
در این تحقیق جهت برآورد پایایی از روش سازگاری درونی استفاده شده است. مهمترین شاخص سازگاری درونی، آزمون آلفا کرونباخ است که نشان میدهد سؤالات آزمون تا چه حدی خصیصهی واحدی را اندازه گیری میکند .
سنجش پایایی پرسشنامهی این تحقیق از طریق تکمیل ۳۰ عدد پرسشنامه که توسط مراجعهکنندگان به مرکز تحقیقات پیشگیری از سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گردید و سپس با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ، میزان پایایی متغیرهای پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت.
جدول ۳٫۳ شاخص آلفای کرونباخ عوامل مدل در پرسشنامه

آلفای کرونباخ

تعداد سؤال

شماره سؤالات پرسشنامه

متغیر

۹۴۲/۰

۱۴

۱ تا ۱۱
۵۶ تا ۵۸

ارزش ادراکشده مشتری (CPV)

۹۴۰/۰

۹

۱۲ تا ۲۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...