۰۰۱/۰

نتایج جدول ۴-۲۴ نشان می‌دهند که نتایج حاصل بین مجموعه رتبه‌های پنج مولفه های برنامه ریزی استراتژیک در بیمارستان امام رضا(ع) در وضعیت مطلوب در سطح ۰۱/۰>p معنی‌دار است(مقدار خی دو ۴۳۸/۳۴). لذا تاثیر طراحی برنامه استراتژی درتوسعه پایداربیمارستان امام رضا(ع)بابررسی مولفه های برنامه ریزی استراتژیک ازطریق پرسشنامه جهت رسیدن به وضعیت مطلوب تأیید می‌گردد.
فصل پنجم
بحث و نتیجهگیری
مقدمه
در این فصل ابتدا با توجه به سوالات و اهداف تحقیق هر یک از سوالات به صورت جداگانه تجزیه و تحلیل شده است. در هرمورد ابتدا نتایج حاصله به صورت خلاصه بیان شده و در ادامه با نتایج تحقیقات انجام شده به وسیله دیگر محققان در داخل و خارج از کشور مقایسه های لازم انجام گرفته است. در پایان نیز پیشنهاداتی جهت بهبودتوسعه بیمارستان با توجه به نتایج حاصل از انجام پژوهش بیان گردیده و همچنین محدودیتها و نیز پیشنهادهایی برای انجام تحقیقات دیگر در این زمینه توسط محققان ارائه شدهاست.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۵-۱ تحلیل یافته های پژوهش
سؤال اول:آیاتوجه به تفکر استراتژیک در توسعه پایداربیمارستان امام رضا(ع) موثراست؟
بر اساس یافته های جدول(۴-۱۱) میانگین تاثیر تفکر استراتژیک در بیمارستان امام رضا(ع) در وضعیت موجود ۸۰/۲ و میانگین تاثیرتفکر استراتژیک در بیمارستان امام رضا(ع) در وضعیت مطلوب ۴۴/۴ می‌باشد که میانگین تاثیر تفکر استراتژیک در بیمارستان امام رضا(ع) در وضعیت مطلوب از وضعیت موجود بالاتر میباشد. در واقع، تفاضل میانگین وضعیت مطلوب و موجود ۴۲/۱ میشود. قدرمطلق t محاسبه شده از tجدول بزرگتر بوده است. همچنین مقدار t زوجی به دست آمده بر اساس جدول(۴-۱۲)، برابر ۰۲۰/۲۹- میباشد که از مقدار بحرانی جدول بیشتر است(۰۱/۰>p) لذا بین تاثیر تفکر استراتژیک در بیمارستان امام رضا(ع) در وضعیت موجود و وضعیت مطلوب تفاوت معنی‌دار وجود دارد و در واقع تاثیر تفکر استراتژیک در بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه در وضعیت مطلوب از وضعیت موجود فراتر است.
یافته های نشان داد که تفکر استراتژیک برای رسیدن به سازمانی اثربخش و پویا لازم و ضروری است اما برنامههای بیمارستان از تفکر استراتژیک بطورکافی برخوردار نیستند. بنابراین دربرنامهریزیها باید بر این نکات توجه داشته باشند: توجه به نیازهای جامعه ، توجه به تغییرات جامعه و توجه به آینده
بنابراین به صورت کلی میزان تاثیرتفکر استراتژیک در وضعیت موجود پایینتر از حد متوسط است و این در حالی است که اکثر نمونه مورد نظر اعتقاد راسخ به این مولفه در بیمارستان داشتند.
اخلاصی(۸۳) بیان میدارد، برنامه ریزی استراتژیک و تفکر استراتژیک دو روی یک سکه میباشند که هریک به نوبه خود لازم و ضروری هستند و هردو باید متحد و هماهنگ با هم فعالیت کنند. و آقازاده(۸۳) عدم وجود تفکر استراتژیک را به عنوان کاستی سازمانها شناخته است. همچنین حسینی(۸۷) بیان میدارد که تفکر استراتژیک در زمان حاضر برای اثربخشی سازمانها در چنین شرایطی لازم و ضروری هستند که در سازمانها کشورمان کمتر به آن توجه میشود و همچنین با پژوهش خوبیاری(۸۹) و آقاسی(۸۵) که تفکر استراتژیک مهمترین زمینه درتحقق برنامه ریزی استراتژیک میباشدهمسویی دارد.
سؤال دوم: آیاتوجه به بازاندیشی در توسعه پایداربیمارستان امام رضا(ع) موثراست؟
یافته های جدول(۴-۱۴) نشان می‌دهد مقدار t زوجی به دست آمده برابر ۴۷۰/۲۲- می‌باشد که از مقدار بحرانی جدول بیشتر است(۰۱/۰>p) لذا بین تاثیر بازاندیشی در بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه در وضعیت موجود و وضعیت مطلوب تفاوت معنیداری وجود دارد و در واقع تاثیر بازاندیشی در بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه در وضعیت مطلوب از وضعیت موجود فراتر است. در واقع میانگین تاثیر بازاندیشی در بیمارستان امام رضا(ع) در وضعیت موجود ۷۹/۲ و میانگین تاثیربازاندیشی در بیمارستان امام رضا(ع) در وضعیت مطلوب۰۱/۴ میباشد که میانگین تاثیر بازاندیشی در بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه در وضعیت مطلوب از وضعیت موجود بالاتر میباشد.
بنابراین به صورت کلی میزان بازاندیشی در وضعیت موجود پایینتر از حد متوسط است ویافته هانشان که در تدوین اهداف باید به نیازهای تمام افراد(ذیربط، ذیعلاقه و ذیصلاح) و آرمانها، باورها و ارزشها مورد نظر افراد توجه کرد تا نسبت به برنامهها تعهد لازم را داشته باشند.
ایرجی(۱۳۸۳) آیندهنگری و آیندهنگاری را ابزار مفید برای تدوین اهداف میداند. علاوه بر این در تدوین اهداف باید با توجه به نیازسنجی، فاصله بین وضع موجود و مطلوب مشخص گردد و بر آن اساس برنامه ریزی صورت گیرد. همچنین خوبیاری(۸۹) بیان میکند که در برنامهریزیهای سازمانها باید به تمام افراد درگیر در برنامه از قبیل افراد ذینفع، ذی صلاح، ذی علاقه و ذی ربط در تدوین اهداف باید توجه کرد.
سؤال سوم:آیاتوجه به بازسازی در توسعه پایداربیمارستان امام رضا(ع) موثراست؟
یافته های جدول(۴-۱۵) حاکی از آن بود که میانگین تاثیر بازسازی در بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه در وضعیت موجود ۷۹/۲ و میانگین تاثیر بازسازی در بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه ۱۴/۴ می‌باشد که میانگین تاثیر بازسازی در بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه در وضعیت مطلوب از وضعیت موجود بالاتر میباشد. در واقع، تفاضل میانگین وضعیت مطلوب و موجود ۳۲/۱ می‌شود. قدر مطلق t محاسبه شده از tجدول بزرگتر بوده است. وهمچنین یافته های جدول(۴-۱۶) نشان داد که مقدار t زوجی به دست آمده برابر ۱۵۲/۱۹- میباشد که از مقدار بحرانی جدول بیشتر است(۰۱/۰>p) لذا بین تاثیربازسازی در بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه در وضعیت موجود و وضعیت مطلوب تفاوت معنیداری وجود دارد و در واقع تاثیر بازسازی در بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه در وضعیت مطلوب از وضعیت موجود فراتر است.
بنابراین به صورت کلی میزان تاثیربازسازی ساختارهادر وضعیت موجود پایینتر از حد متوسط است. بنابراین برنامهریزها باید بر این نکتهها توجه داشته باشند: توجه به هماهنگیهای برنامههای تدوین شده با بافت محیطی حاکم بر آن – تلاش برای رسیدن به توافق جمعی جهت اولویت‌بندی هدفهاوبرنامهها -تلاش برای کاهش ویارفع ناهماهنگیها.
نتایج تحقیق نشان میدهد که مولفه بازسازی ساختارها در بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه در وضعیت موجود پایینتر از حد متوسط است. و با تحقیق زین الدین میمند(۱۳۸۶) و خوبیاری(۸۹) که نتایجشان نشان داد که امکان به کارگیری برنامه‌ریزی استراتژیک در مرحله طراحی و بازسازی کمتر از حد متوسط است همسویی دارد.
سؤال چهارم:آیاتوجه به بازآفرینی در توسعه پایداربیمارستان امام رضا(ع) موثراست؟
بر اساس یافته های جدول(۴-۱۷) میانگین تاثیر بازآفرینی بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه در وضعیت موجود ۷۸/۲ و میانگین تاثیر بازآفرینی در بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه ۰۸/۴ می‌باشد که میانگین تاثیر بازآفرینی بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه در وضعیت مطلوب از وضعیت موجود بالاتر بوده و در واقع، تفاضل میانگین وضعیت مطلوب و موجود ۳۰/۱ می‌شود. قدرمطلق t محاسبه شده از tجدول بزرگتر بوده است. بنابراین تاثیربازآفرینی در بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه در وضعیت موجود پایین‌تر از سطح متوسط و در وضعیت مطلوب، بالاتر از سطح متوسط میباشد. و همچنین یافته های جدول(۴-۱۸) نشان داد که مقدار t زوجی به دست آمده برابر ۲۸۹/۲۴- می‌باشد که از مقدار بحرانی جدول در سطح(۰۱/۰>p) بیشتر است.
بنابراین به صورت کلی میزان تاثیربازآفرینی در وضعیت موجود پایینتر از حد متوسط است و نتایج حاکی از آن است در واقع برنامهها بر روی کاغذ خوب نوشته میشوند، اما در زمان اجرا به علت عدم مشارکت افراد و خوب تفهیم نشدن افراد مجری یا درگیر در آن، از اثربخشی لازم برخوردار نمیگردد و نکتهای که اکثر افراد به آن اشاره کردند نبود بازنگری و تجدید نظر در برنامههای به اجرا در آمده است
این نتیجه با تحقیق زین الدین میمند و خوبیاری در زمینه اجرا، نظارت و ارزیابی که نتایجشان نشان دادند، میزان توجه به این مقوله ها پایینتر از حد نرمال است هم خوانی دارد.
سؤال پنجم:آیاتوجه به به قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها در توسعه پایداربیمارستان امام رضا(ع) موثراست؟
یافته های جدول(۴-۱۹) حاکی از آن بود که میانگین توجه به قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها دربیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه در وضعیت موجود ۶۱/۲ و میانگین توجه به قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها در بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه ۹۹/۳ میباشد که میانگین توجه به قوت‌ها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها در بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه در وضعیت مطلوب از وضعیت موجود بالاتر میباشد. در واقع، تفاضل میانگین وضعیت مطلوب و موجود ۳۷/۱ میشود. قدرمطلق t محاسبه شده از tجدول بزرگتر بوده است. بنابراین توجه به قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها در بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه در وضعیت موجود پایین‌تر از سطح متوسط و در وضعیت مطلوب، بالاتر از سطح متوسط میباشد. و همچنین مقدار t زوجی به دست آمده بر اساس جدول(۴-۲۰) برابر ۵۹۲/۲۰- میباشد که از مقدار بحرانی جدول بیشتر است(۰۱/۰>p).
اکثر کارکنان معتقدبودند که که اول باید از پتانسیلها و نقاط قوت سازمان آگاه بود تا بتوان بر اساس این پتانسیلها بیشترین بهره برداری لازم را به عمل آورد. اما متاسفانه در بیمارستان نه تنها از نقاط قوت استفاده نمیشود بلکه باعث هدر رفتن و عدم کاربرد آن پتانسیلها میشود. بنابراین لازم است در برنامه ریزی‌ها به محیط داخلی(قوتها و ضعفها) و محیط خارجی(فرصتها و تهدیدها) توجه شود.
نتایج تحقیق با نتایج زین الدین میمند(۱۳۸۶) هم راستا میباشد. وی در پژوهش خود به این نتیجه رسید که تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها در سازمانها پایین‌تر از حد متوسط است، همسویی دارد.
۵-۲ارائه مدل پیشنهادی ازنظرمحقق
حال باتوجه به بررسی بعمل آمده ازبرنامه استراتژی از طریق پرسشنامه درارتباط بامولفه های آن وتعیین وضعیت موجودومطلوب می توان الگوی برنامه ای استراتژیی که مورداتفاق کارشناسان ومدیران مرکزباشدراجهت حرکت ازوضع موجودبه مطلوب وپوشش این فاصله مطرح نمود۰.The abstract is typically a ssummhe contents o
برنامه‌ استراتژیک بیمارستان امام رضا(ع)
سازمانهای امروزی درراستای تحقق اهداف ناگزیر ازبرنامه ریزی می باشندوبرنامه ریزی بعنوان یکی ازارکان مدیریت بدنبال ایجادارتباط مابین زمان حال وآینده می باشد.برنامه ریزی یعنی تعیین هدفهای درست وسپس انتخاب مسیر،راه،وسیله یاروش درست برای تامین این هدفها.
امروزه درراستای برنامه ریزی ،بعلت وجودمحیط ناپایدارسازمانهای پیشروبه سمت متدجدیدباقالب استراتژیک دربرنامه ریزی پیش می روند.دراین تحقیق باتوجه به تعیین وضعیت موجودومطلوب ازدبدگاه نمونه آماری باطراحی برنامه استراتژی می توان تغییرات موردنظررابرای رسیدن ازوضع موجود به مطلوب ایجادنمود.
باتحلیل وشناسایی آنچه سازمان انجام می دهد وسپس آنچه سازمان می خواهدانجام دهدمی توان مشخص نمود سازمان چقدربااهداف مطلوب خودفاصله داردواین فاصله درچه جهتی است .آیاسازمان به اهداف مطلوب خوددست نیافته وبرای تحقق آن هامی بایستی منابع صرف نمایدواین منابع درچه حدی بایدصرف گرددیااینکه به اهداف دستی یافته ونیازبه بررسی وتعریف مطلوبیت جدیدداردکه می بایستی باتوجه به مولفه های برنامه استراتژی باتحلیل صحیح ازتغییرات وتفکراستراتژیک نوع خدماتی که بایدبه متقاضیان ارائه شودراازطرق بازاندیشی بامشارکت مدیران وکارشناسان مشخص کرده ومتناسب باآن ساختارهای جدیدرابازسازی کندوبااستقراریک نظام کارآمد(بازآفرینی) زمینه تبدیل برنامه عملیاتی به عمل وازعمل به اجراءرافراهم سازد .
باتوجه به ضرورت ایجادشده برنامه ریزی استراتژیک رامی توان تلاشی منظم وسازمان یافته درجهت اتخاذتصمیمات وطراحی روش های جدیدبمنظورایجادتحول درسازمان وحرکت ازوضعیت موجود به وضعیت مطلوبی که قبلا تعیین گردیده دانست .جهت تدوین وطراحی برنامه استراتژی در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه نیزباتحلیل صحیح ومطابق واقعیت ازمحیط ،تغییرات ونوع خدمتی که می بایستی بیمارستان با توجه به رسالتی که دارد ارائه دهدساختارهای لازم به معنای تغییرآنچه بایدتغییرکندبمنظوردستیابی به نتایج مثبت وحذف نتایج منفی ایجادگردیده تادرصورت لزوم وبازبینی مورد بازسازی وبازآفرینی قرارگیرد.
دراین بیمارستان الگوی تلفیقی از دیوید و مدل برایسون باتوجه به بررسی های بعمل آمده با کارشناسان ومدیران جهت ازبین بردن شکاف وفاصله بین وضعیت موجودومطلوب پیشنهادگردیده است تابااستفاه ومبناقراردادن آن بتوان زمینه راجهت ایجادتغییرات اساسی ایجادنموده ودرمراحل بعدی نیز بعنوان پایه ای جهت بازنگری برنامه ازآن استفاده نمود.امید است تا در پناه الطاف حق و با تشریک مساعی کلیه مدیران و کارکنان سازمان، تحقق چشم‌انداز متصور برای سازمان در افقی کوتاه‌تر میسر گردد تا همگان از بالندگی و رشد مجموعه آموزشی ، درمانی امام رضا (ع) کرمانشاه بر خود ببالیم.
مدل برنامه استراتژیک بیمارستان امام رضا(ع)
همانگونه که قابل مشاهده است تدوین بیانیه مأموریت و چشم‌انداز نخستین و مهمترین گام در برنامه‌ریزی استراتژیک است، چراکه بصورت مستقیم کلیه اجزای برنامه را متأثر ساخته و چارچوب کلی تمامی فعالیتهای سازمان را در افق برنامه ترسیم می کند.ماموریت سازمان بایدمتناسب باتغییرات جامعه ،نیازهاوشرایط سازمان همانگونه که دربحث مولفه های برنامه ریزی استراتژیک ذکرشدموردتحلیل قرارگیردومتناسب باوضعیتی که نقطه مطلوب سازمان است آنراموردبازبینی قراردادوجهت ارائه خدمات متناسب آنرابازسازی کرده ومسیرحرکت راتعیین نمود.
بیانیه مأموریت
بیمارستان امام رضا (ع ) بزرگترین و مدرنترین مرکز آموزشی درمانی غرب کشور با بهره گیری مطلوب ازسرمایه های ارزشمندسازمانی ، منابع انسانی متخصص ،متعهد ، مجرب و روش های نوین علمی ، تجهیزات پیشرفته و مدیریت دانایی محور منطبق برآخرین استانداردهای موجود روز ، خدمات ایمن و قابل اعتماد را در عرصه تشخیص ، درمان ، آموزش و پژوهش به منظورباز توانی، حفظ و ارتقاء سطح سلامت جامعه و جلب مشارکت ذینفعان ارائه می نماید.
چشم‌اندازبیمارستان
چشم‌انداز نهایی مرکز آموزشی و درمانی امام رضا (ع) کرمانشاه در افق ۵ساله به قرار ذیل می باشد:
پیشرو و سرآمد در ارائه خدمات تشخیصی درمانی ، آموزشی و پژوهشی در سطح کشور
۳ .اهداف کلان سازمان
به منظور تعیین اهداف در مرکز آموزشی و درمانی امام رضا جلسات مشورتی با مدیران ارشد سازمان و کارشناسان مربوطه صورت گرفته ونظرات مورد جمع بندی قرار گرفت که براساس آن اهداف ذیل به عنوان اهداف کلان سازمان برای ۵ سال آینده تعیین گردیدند.
ارتقا سطح کیفیت خدمات بر اساس استانداردهای ملی اعتبار بخشی و نظام حاکمیت بالینی
افزایش رضایتمندی ذینفعان
ارتقا سطح ایمنی و مدیریت خطرات

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...