مخالف

کاملا مخالف

۵

۴

۳

۲

۱

پرسشنامه این تحقیق شامل دو بخش اصلی می باشد:
الف) سوالات عمومی: این بخش از پرسشنامه مرتبط با ویژگیهای جمعیت شناختی
پاسخ دهندگان(شامل پست سازمانی، تحصیلات، نوع شرک) می باشد.
ب) سوالات مرتبط با متغیرهای تحقیق: این بخش از پرسشنامه متغیرهای تحقیق را که شامل پنج متغیر می باشند را اندازه گیری می کند.
۳-۶ روائی و پایائی تحقیق
۳-۶-۱ روائی پرسشنامه
مفهوم روایی یا اعتبار به این سوال پاسخ می­دهد که ابزار اندازه ­گیری تا چه حد خصیصه
مورد ­نظر را می­سنجد. بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه ­گیری نمی­ توان به دقت داده ­های حاصل از آن اطمینان داشت. ابزار اندازه ­گیری ممکن است برای اندازه ­گیری یک خصیصه ویژه بر روی یک جامعه آماری دارای اعتبار باشد، در حالیکه برای سنجش همان خصیصه بر روی یک جامعه آماری دیگر، از هیچگونه اعتباری برخوردار نباشد(سرمد و دیگران،۱۷۰،۱۳۸۵).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

روش­های متعددی برای تعیین روایی(اعتبار) ابزار اندازه ­گیری وجود دارد که عبارتند از:
اعتبار محتوا[۴] (محتوائی): اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که معمولاً برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه ­گیری بکار می­رود. اعتبار محتوائی یک ابزار اندازه ­گیری، به سوالات تشکیل دهنده آن بستگی دارد. اگر سوالات ابزار اندازه ­گیری، معرف ویژگی­ها و مهارت­ های ویژه­ای باشد که محقق قصد اندازه ­گیری آن­ها را داشته باشد، آزمون دارای اعتبار محتوائی می­باشد.
اعتبار ملاکی[۵]: اعتبار ملاکی عبارت است از کارآمدی یک ابزار اندازه ­گیری در پیش بینیِ رفتار یک فرد در موقعیت­های خاص.
اعتبار سازه[۶]: اعتبار سازه یک ابزار اندازه ­گیری، نمایانگر آن است که ابزار اندازه ­گیری تا چه اندازه می ­تواند یک سازه یا خصیصه­ای که مبنای نظری دارد را بسنجد. در بررسی اعتبار سازه باید به تدوین فرضیه­هایی درباره مفاهیم اندازه ­گیری شده، آزمون این فرضیه ­ها، و محاسبه همبستگی نتایج با ابزار اندازه ­گیری اولیه پرداخت.
با توجه به اینکه سوالات پرسشنامه این تحقیق، بر اساس پرسشنامه های استاندارد تحقیق پاراسورامن و دیگران(۱۹۸۸)، آیدین و اوزر(۲۰۰۵)، ونگ و وو(۲۰۱۲) طراحی شده است، بنابراین از روایی لازم برخوردار می­باشد. همچنین برای اطمینان کامل در مورد روایی پرسشنامه تحقیق، از نظرات اساتید راهنما و استفاده شد و اصلاحات لازم لحاظ گردید.
۳-۶-۲ پایائی پرسشنامه
به منظور اطمینان از نتایج حاصله از تجزیه و تحلیل داده ­های پرسشنامه، اقدام به بررسی قابلیت اعتماد پرسشنامه مورد استفاده می­ شود. مقصود از قابلیت اعتماد یک وسیله اندازه ­گیری آن است که اگر خصیصه مورد ­سنجش را با همان وسیله(همان ابزار اندازه ­گیری)، تحت شرایط مشابه، به طور مکرر اندازه ­گیری کنیم، نتایج بدست آمده تا چه حد مشابه، دقیق، و قابل اعتماد می­باشند.
به عبارت دیگر می­توان گفت که مقصود از قابلیت اعتماد این است که ابزار اندازه ­گیری تا چه حد در شرایط یکسان نتایج مشابه­ای را بدست می­دهد. دامنه ضریب قابلیت اعتماد از صفر(عدم ارتباط نتایج بدست آمده در اندازه ­گیری­های مکرر بر روی جامعه)، تا یک (ارتباط کامل نتایج بدست آمده در اندازه گیری های مکرر بر روی جامعه)، قابل تغییر است.
روش­های متعددی برای محاسبه قابلیت اعتماد ابزار اندازه ­گیری وجود دارد. مهم­ترین این روش­ها عبارتند از:
روش بازآزمایی[۷](اجرای دوباره)
روش موازی[۸] (همتا)
روش تنصیف[۹] (دو نیمه کردن)
روش کودر- ریجاردسون[۱۰]
روش آلفای کرونباخ[۱۱] (سرمد و دیگران،۱۶۷،۱۳۸۵).
با توجه به اینکه در این تحقیق از روش آلفای کرونباخ استفاده می­ شود، لذا فقط به توضیح آن اکتفا شده و از توضیح روش­های دیگر خودداری می­ شود:
برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، ابتدا باید انحراف معیار نمرات هر زیرمجموعه از سوالات پرسشنامه و انحراف معیار کل سوالات(زیر مجموعه­ها) را محاسبه کرده، سپس با بهره گرفتن از فرمول ذیل ضریب آلفای هر زیر مجموعه از سوالات را بدست آورد:

= ضریب آلفای کرونباخ
= انحراف معیار زیر مجموعه j ام
= انحراف معیار کل
J= تعداد زیرمجموعه سوالهای پرسشنامه
در این تحقیق با توجه به اینکه براساس الگوی مفهومی ارائه شده، پنج متغیر وجود داشت، لذا سوالات پرسشنامه نیز برای بررسی این متغیرها به پنج بخش تقسیم می­ شود. جدول ۲-۳ این ۵ متغیر، سوالات مربوطه و ضریب آلفای هر یک را نشان می دهد.
ضریب آلفای کرونباخ در دو مرحله قابل محاسبه می باشد، مرحله اجرای آزمایشی و مرحله اجرای نهایی پرسشنامه. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ در مرحله اجرای آزمایشی، نمونه ۳۰ نفری انتخاب شده، که با بهره گرفتن از تجزیه و تحلیل داده های نمونه مقدماتی از طریق نرم­افزار آمار SPSS.20، ضریب آلفای کرونباخ کل سوالات پرسشنامه ۹۰۷/۰ تعیین شد. همچنین ضریب آلفای کرونباخ کل سوالات پرسشنامه در مرحله اجرای نهایی ۹۵۷/۰ تعیین شد. بنابراین می توان گفت سوالات پرسشنامه تحقیق از پایایی مناسب و مطلوبی برخوردار می­باشند.

متغیرها

سوالات مربوطه

تعداد سوالات

آلفای کرونباخ
در مرحله آزمایشی

آلفای کرونباخ

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...