هرانسان با توجه به اینکه به صورت فطری گرایش ونیازبه پناه بردن به یک قدرت کاملابرتربرای کاهش فشارهای روانی دارد.هرچه این رابطه انسان-خدا قوی ترباشد؛یعنی اعتقادبه قدرت برتر برای دستگیری وکمک رسانی اودربرابرتهدیدها وبحران هابیشتراست.واین اعتقاد به افراد کمک می کند که درمشکلات وعوامل استرس زا شکیبایی بیشتری برای برطرف نمودن آنها ازخودنشان دهدودرنتیجه این افراددارای تاب آوری بیشتروسلامت روانی بهتری هستند.از طرفی انواع سبک های فرزندپروری والدین به علت شکل دادن شخصیت افراد نقش بسزایی درچگونگی نگرش افرادبه مشکلات و عوامل استرس زا دارد.اگرشیوه های فرزندپروری والدین به گونه ای باشدکه فضای گرم و صمیمی،دارای تقویت های مثبت ،گفتگو و تعامل سازنده وهمراه با کنترل باشد،به فرزندان درپذیرش وسازگاری باهنجارهای اجتماعی ومسائل پیش رو کمک بسزایی می کند.دانش آموزی که دردوران کودکی موردبی توجهی والدین قرارگرفته ویاالگوهای رفتاری مناسبی درخانواده آنهاوجودنداشته،درتفکروذهن اومفهوم موفقیت وتلاش برای بدست آوردن پیروزی به درستی شکل نمی گیردودرنتیجه سازگاری دانش آموز درشرایط بحران واسترس زا خلل ایجاد می شود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۵-۳- محدودیت‎ها:
۱- احتمال این که برخی از دانش‎آموزان شرکت‎کننده در پژوهش، در درک و فهم سؤالات پرسش‎نامه‎ها مشکل داشتند. و همچنین عواملی مانند عدم همکاری صمیمانه و صادقانه برخی از دانش‎آموزان در انجام تحقیق نیز بر یافته‎های تحقیق اثر می‎گذارد.
۲- یکی از محدودیت‎های دیگر این پژوهش مربوط به ابزار پژوهش است. بدیهی است استفاده از پرسش‎نامه به عنوان ابزار جمع‎آوری‎داده‎ها دارای محدودیت‎های عمده‎ای است. روش‎های دیگر جمع‎آوری اطلاعات از جمله مصاحبه در کنار پرسش‎نامه می‎توانست باعث غنای بیشتر یافته‎های پژوهش گردد.
۳-محدودیت منابع کتابخانه ای وکمبود پایان نامه وتحقیقات لازم درسطح کارشناسی ارشد وبالاتردراین زمینه درشهرستان وحتی استان برای استفاده والگوبرداری ازدیگرمواردبود.
۴-مشکل در یافتن پرسشنامه ، که برای این منظور پژوهشگر زمان زیادی را از دست داد.
۵-به علت مسائل مختلف از جمله زمان و هماهنگی های لازم،تنوع در انتخاب مدارس برای توزیع پرسشنامه مختلف میسر نبود.
پیشنهادهای پژوهشی:
پیشنهادهای پژوهش در دو طبقه به شرح زیر آورده شده است:
پیشنهادهای کاربردی که به مسؤولان آموزش و پرورش و والدین ارائه می‎شود. پیشنهادهایی برای پژوهش‎های بعدی که به پژوهش‎گرانی که قصد پژوهش در این زمینه را دارند ارائه می‎شود. در زیر این دو دسته پیشنهاد به تفکیک ذکر شده‎اند.
پیشنهادهای کاربردی:
۱- لازم است خانواده ها،مربیان و معلمان به شیوه های فرزند پروری خانواده ها و برنامه ریزی جهت تقویت نگرش مذهبی دانش آموزان درراستای تاب آوری دانش آموزان توجه کنند. در واقع، یادآوری این نکته که برای ایجاد اراده قوی دررویارویی با مشکلات ونیزپیشرفت تحصیلی دانش‎آموزان صرفاً به توانایی‎های هوشی آنان بستگی ندارد، بلکه به عوامل متعددی ازجمله داشتن امیدو سازگاری وهمچنین شیوه های فرزند پروری خانواده هابستگی دارد.
۲- لازم است آموزش و پرورش در ارتباط با نقش شیوه های فرزندپروری والدین واجرای برنامه های مذهبی ، برنامه‎های آموزشی مناسبی را برای انواع دوره‎های آموزش معلمان، آموزش خانواده، مدیران و دبیران تهیه و برگزار کند.
۳- والدین و معلمان و استادان باید در فعالیت‎های تربیتی و مذهبی حضوری فعال داشته باشند تا به واسطه الگو بودن معلمان برای دانش آموزان،علاقه مندی دانش آموزان نیز برای شرکت درمراسم مذهبی افزایش یابد.
۴- به منظور آشنایی و کاربرد و نقش مؤلفه‎های تأثیرگذار بر تاب آوری دانش‎آموزان مانند شیوه های فرزند پروری و نگرش مذهبی، کارگاه‎های آموزشی و دوره‎های ضمن خدمت برای دست‎اندرکاران تعلیم و تربیت وخانواده هابرگزار شود.
۵- با توجه به افزایش آمار طلاق،خودکشی،فرارازمنزل واعتیاددربین جوانان جامعه ،نیازمبرم به پرداختن به مقوله تاب آوری افراد برای جلوگیری وکاهش این معضلات اجتماعی وحفظ بنیان خانواده ها بیش از پیش احساس می شودوبدین منظورمسئولین ودست اندرکاران تربیتی ونهادهای زیربط برنامه ریزی لازم ومستمر برای افزایش آگاهی والدین از شیوه های فرزندپروری وچگونگی ایجادنگرش مذهبی درفرزندان انجام دهند.
۶- باتوجه به نقش شیوه های رفتاری والدین درتاب آوری وافزایش سازگاری آنهادربرابربحران های زندگی، لزوم وجود فضای صمیمانه وگرم ونیزکنترل شده درخانواده ها ضروری است.
۷- معنویت جایگاه ویژه ای درارتقاءسلامت روانی وتاب آوری افراد دربرابر مشکلات داردولذا مشارکت نوجوانان درمراسمات دینی و مذهبی،مشارکت در فعالیت های قرآنی وفعالیت های مساجدواهمیت دادن به انجام فرایض دینی به ارتقاءنگرش مذهبی درنوجوانان وجوانان کمک می کند .
پیشنهادهایی برای پژوهش‎های بعدی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...