خلاصه استراتژیهای کاهش ریسک

محقق

شفاف سازی تمامی قسمتهای زنجیره تأمین

Christopher&Lee(2004), Blackhurst et al. (2005)

انعطاف پذیری فعالیت­های تأمین، توزیع و رویارویی با مشتری، سیستمهای کنترلی و فرهنگ سازمانی

Sheffi and Rice (2005)

فرایند سه مرحله ای: کشف نقطه گسستگی، ترمیم آن و طراحی مجدد زنجیره تأمین

Blackhurst et al. (2005)

چارچوب ۴ مرحله ای: آگاهی، پیش­گیری، تصحیح و مدیریت دانش

Zsidisin et al. (2005)

توسعه تأمین کنندگان، بهبود عملکرد تأمین­کنندگان با اجرای برنامه­هایی مانند مدیریت کیفیت

Choi andLiker(1995),Krause (1999)

استراتژی منابع چندگانه

Newman (1989)

ذخیره احتمالی

Lee and Billington (1993)

شکل ‏۲‑۱۰- فرایند مدیریت ریسک زنجیره تأمین
مدل پیشنهاد شده سیکل­های موجود را از مدیریت ریسک استراتژیک و مالی برای ریسکهای زنجیره تأمین انطباق می دهد (Ziegenbein, A., Nienhaus, J., 2004).در اولین فاز که شناسایی ریسک زنجیره تأمین می­باشد، ریسک­های بالقوه در زنجیره تأمین و منابع ریسک­ها می­بایست شناسایی، ساختاربندی و مستند گردند. دسته بندی ریسک­های شناسایی شده در این مقطع مناسب به نظر می­رسد. سپس، ریسک­های بالقوه می­بایست در فاز ارزیابی ریسک زنجیره تأمین[۳۸] ارزیابی شوند. روش مناسب ترسیم احتمال و اثر منابع ریسک­ها در نقشه ریسک می­باشد. احتمال رخداد و همچنین شدت آن می ­تواند کیفی یا کمی باشد. براساس این ارزیابی[۳۹]، تصمیم درمورد نحوه برخورد با این ریسک­ها اتخاذ می­گردد. فاز کنترل ریسک زنجیره تأمین پس از ارزیابی و تخمین[۴۰]، انتخاب اقداماتی برای کنترل ریسک­ها است. اقدامات رایج برای مدیریت ریسک می ­تواند شامل اجتناب، کاهش، انتقال، تقسیم یا حتی پذیرفتن ریسک باشد و دست آخر، فاز ردیابی ریسک زنجیره تأمین، پیاده سازی و تأثیر اقدامات انتخاب شده را بررسی می­ کند و شرکت را قادر به داشتن دیدگاه شفاف نسبت به وضعیت ریسکهای زنجیره تأمین در تمام لحظه­ها می­ کند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲-۴-۲-۱- شناسایی ریسک زنجیره تأمین

شناسایی ریسک می ­تواند بعنوان مرحله پایه­ای درفرآیند مدیریت ریسک دیده شود. آنچه که پس از شناسایی ریسک بدست می ­آید آن است که تصمیم گیرندگان درباره رخدادهایی که می ­تواند اختلالات را بوجود آورند، آگاه می­گردند. در این فاز ریسک­های بالقوه در زنجیره تأمین و منابع ریسک­ها می­بایست شناسایی، ساختاربندی و مستند گردند. به منظورشناسایی در معرض ریسک قرارداشتن زنجیره تأمین، شرکت می­بایست نه تنها ریسک­های مستقیم را نسبت به عملیاتش شناسایی کند بلکه همچنین عوامل یا منابع بالقوه آن ریسک­ها را در هر رابطه مهم سراسر زنجیره تأمین شناسایی کند. بنابراین، تمرکز عمده شناسایی ریسک زنجیره تأمین تشخیص عدم قطعیت­های آتی به منظور توانمندسازی مدیریت پیشگیرانه نسبت به موضوعات مربوط به ریسک می­باشد. اغلب روش­های استفاده شده در این فاز عبارتند از مصاحبه­ ها، کارگاه­ها، متد دلفی و طوفان ذهنی، و همچنین آنالیز درخت رخداد یا شکست می­باشد.
دو تکنیک رایج برای مطالعه و جستجوی در فاکتورها و علت­های سهیم در رخدادهای تصادفی شامل آنالیز درخت شکست[۴۱] ( FTI) و آنالیز درخت رخداد[۴۲] (ETI) می باشد که هر دو آنها دیاگرام­های منطقی هستند که توالیهای شکست­هایی را نشان می­ دهند که از طریق سیستم پیچیده­ای پراکنده می­ شود. FTI تمام رخدادهای بالقوه ای که به رخداد بحرانی منجر می­ شود را بررسی می­ کند و دیاگرام گرافیکی است که نشان می­دهد چگونه سیستم متوقف می­ شود. آنالیز با رخدادهای مهم شروع می­ شود، سپس رخدادهای ضروری و به حدکافی خطرناک، علت­هایشان و فاکتورهای نقش دار همراه با روابط منطقی­شان با بهره گرفتن از منطق پس روانه[۴۳] شناسایی می­شوند. در ادامه نمودار درخت رخداد از عملکرد نامطلوب تأمین­کننده و خروجیهایش با توجه به مقاله برندلی و ریچی [۴۴] نمایش داده می­ شود. (Brindley, C., Ritchie B., 2004)
­­­
شکل ‏۲‑۱۱- نمودار درخت رخداد از عملکرد نامطلوب تأمین کننده و خروجی­هایش
ETI نیز دیاگرام گرافیکی منطقی است اما به طریق دیگری عمل می­ کند. این دیاگرام بر رخدادهایی تمرکز می­ کند که می­توانند بعد از وقوع بعضی رخدادهای بحرانی پدید آید و خروجی­های بالقوه درپی رخدادهای آغازین را با نگاه بر نتایج بالقوه شناسایی و کمی می­نماید. برای هردو تکنیک، داده کمی نظیر احتمالات رخدادها برای بدست آوردن ایده احتمال نهایی استفاده می­ شود. همانطور که ملاحظه می­ شود، نمودار بالا اثر عملکرد نامطلوب تأمین­کننده را بر زنجیره تأمین نشان می­دهد. این نمودار خروجی­های متحمل شده بر سیستم (مربع­های خاکستری رنگ) ناشی از عملکرد نامطلوب تأمین­کننده و همچنین سلسله اتفاق­هایی که به آن خروجی­ها منجر می­ شود (مربع­های سفیدرنگ) را نشان می­دهد. با دانستن احتمال وقوع رخداد آغازین (عملکرد نامطلوب تأمین کننده) و همچنین احتمال رخدادهای متنوع بعدی می­توان احتمال وقوع هر خروجی را تعیین کرد.

۲-۴-۲-۲- ارزیابی ریسک زنجیره تأمین

این مسأله بسیار مهم است که ریسک­ها پس از شناسایی ارزیابی و اولویت­ بندی شوند. یک روش رایج مقایسه رخدادها از طریق ارزیابی و تخمین احتمالات و نتایجشان و گذاردن آنها در نقشه ریسک می­باشد. در تئوری و زمانی­که رخدادهای تاریخی ارزیابی می­شوند، این روش می ­تواند روشی کاملاً آسان و کمی باشد.
احتمال
شدت اثر
نیازمند نظارت مستمر: افزایش احتمال رخداد ممکن است به فاجعه تبدیل شود
نیازمند نظارت مستمر: چندین بار رخ دادن میتواند اثرات شدیدی را ایجاد کند.
محدوده امن

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...