یکی از امور مهم تعریف جنبه‏ه ای تحلیل است. برای تعریف جنبه‏ه ای تحلیل باید جنبه‏ه ای تئوری، مقوله‏های اصلی و زیر مقوله‏ها تعریف شوند. می‏توان گفت که جنبه‏ه ای تحلیل دربردارنده کلمه، جمله، عبارت‏ها یا پاراگراف‏هایی است در جنبه‏هایی از زمینه یا محتوایشان با هم ارتباط دارند. با به کار بردن نظریه‏های موجود یا پژوهش‏های پیشین، پژوهشگران کار خود را با شناسایی متغیرها یا مفاهیم اصلی برای طبقه‏بندی مرزهای اولیه آغاز می‏کنند. با بهره گرفتن از نظریه مشخص، تعریف‏های عملیاتی برای هر مقوله مشخص می‏شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در این پژوهش، جنبه‏ه ای تحلیل، مفهوم‏هایی همچون: «قوانین و مقررات مانند: منبع قانون، گردآوری، تدوین، مشروعیت بخشی به قانون»، «منابع مالی مانند: مالیات، عوارض، درآمدها و …»، «مدیریت منابع انسانی مانند: جذب، آموزش، جبران خدمات، ارزیابی و بازنشستگی» و «پایش مانند: بازرسی، نظارت، گزارش و اطلاعات» هستند. البته جنبه‏هایی همچون: «فرهنگ»، «مشروعیت دینی»، «ساختار» و «ارتباطات و اطلاع رسانی» به سبب این که جز خرده نظام‏های اداری نمی‏باشند، بعدا حذف شده‏اند.
۴-۲-۳- جمع‏آوری و رمزگذاری داده‏ها برای ایجاد مقوله‏ها
با توجه به این که هدف پژوهش، شناسایی و مقوله‏بندی همه موارد مربوط به نظام‏های اداری امپراتوری هخامنشیان است، تمامی‏متن مطالعه شد و بخش‏هایی که مشخص می‏شوند علامت‏گذاری می‏گردند. بر اساس رمزهای تعیین شده (نظریه)، قسمت‏هایی که علامت‏گذاری شده‏اند رمزگذاری می‏شوند. اگر بخشی از متن در رمزگذاری اولیه جای نگرفت، رمز جدیدی به آن داده شد.
برای این که اطمینان حاصل شود که همه معانی مرتبط با پدیده، مد نظر قرار گرفته است، نخست موارد شناسایی شده علامت‏گذاری شدند و تا ایجاد قابلیت اعتماد، رمزگذاری انجام نشد. هنگام مواجهه با مقوله‏ای گسترده، برای شناسایی زیرمقوله‏ها، تحلیل‏های پی در پی انجام شد.
در این میان بیش از ۳۰ کتاب معتبر از نویسندگان نامدار ایرانی و خارجی و تعداد بیشماری از مقاله‏های فارسی و لاتین مطالعه شد. داده‏های جمع‏آوری شده ابتدا بر اساس نوع منبع و پس از علامت‏گذاری و رمزگذاری، بر اساس نوع مقوله شناسایی شده مرتب شدند.
۴-۲-۴- بازبینی مقوله‏ها و برنامه مرزبندی
با توجه به این که یافته‏های ناشی از تحلیل محتوای جهت‏دار، می‏توانند پیشنهادهایی برای حمایت یا عدم‏حمایت از یک نظریه داشته باشند، مقوله‏های بدست آمده با جنبه‏ه ای تحلیل تئوری، مقوله‏های اصلی و زیر مقوله‏ها مطابقت داده شده و بازبینی شدند. این کار نوعی کنترل جزئی پایایی است. بعد از بازبینی و مطابقت دادن مقوله‏ها مشخص شد خرده نظام‏های: مدیریت منابع انسانی، قوانین و مقررات و مالی با تعریف مقوله‏های اصلی مطابقت داشته و خرده نظام پایش، همچون خرده نظامی جدید و توسعه یافته، پذیرفته شد. باید در نظر داشت که مقوله‏های مشخص شده در پژوهش، می‏توانند دید متضادی از نظریه را ایجاد کنند یا می‏توانند در جهت اصلاح، گستردگی و تقویت نظریه اثر بگذارند.
۴-۲-۵- کار پایانی بر روی متن
در این گام، برای هر مقوله و زیر مقوله تعریف‏هایی تعیین و ویژگی‏های آن‏ها بیان می‏شود. این گام در حکم کنترل کلی پایایی است.
۴-۳- ارائه گزارش بر اساس سوال‏های پژوهش
چگونگی ارائه گزارش یکی از سخت‏ترین گام‏هاست. چالش اصلی پژوهشگر این است که چگونه یافته‏ها و روابط بین آن‏ها را گزارش دهد. چند تن از پژوهشگران، رویگرد ارائه گزارش بر اساس سوال‏های تحقیق را پیشنهاد می‏دهند (گیبسون و براون، ۲۰۰۹: ۱۹۶ و ۱۹۷). در این پژوهش نیز همین روش برای ارائه گزارش انتخاب شده است؛ چرا که این رویکرد با ویژگی‏های پژوهش همخوانی بیشتری دارد و از شفافیت بالاتری برای ارائه نتیجه‏ها بهره‏مند است. (همان، ۱۹۶).
۴-۴- سوال اول: نظام اداری امپراتوری هخامنشیان از چه اجزایی تشکیل شده است؟
همان‏طور که در نگاره ۴ـ۱ مشخص شده است، پس از پیمودن گام‏های بالا، چهار خرده نظام برای اجزای نظام‏های اداری امپراتوری هخامنشیان نمایان شده است. با بررسی‏ها و مطالعه‏های فراوان، هر یک از مقوله‏های اصلی و زیر مقوله‏ها نیز برای آن‏ها مشخص شد.
نگاره ۴ـ۱ مقوله‏های اصلی و زیرمقوله‏های نظام اداری امپراتوری هخامنشیان (پژوهشگر)

سوال پژوهش
مقوله اصلی
زیر مقوله‏ها

اجزای نظام‏های اداری امپراتوری هخامنشیان

مالی

انواع مالیات

امتیاز مالیاتی

عوارض

درآمدها

سایر درآمدها

هدیه و پیشکش

تعیین میزان مالیات، عوارض و هدیه دریافتی از هر ساتراپی

محل مصرف مالیاتی

منابع انسانی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...