۰۹/۶

جدول ۱۸- آزمون t مستقل برای مقایسه دلبستگی اضطرابی و اجتنابی بین زنان و مردان

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

متغیر

آزمون لون

آزمون t

دلبستگی اضطرابی

F

P

T

درجه آزادی

سطح معنی داری

۰۳/۱

۳۱/۰

۹۵/۱-

۱۵۸

۰۵۳/۰

دلبستگی اجتنابی

۱۷۰/۰

۶۸/۰

۸۸۳/۰

۱۵۸

۳۷/۰

در جدول فوق مشاهده می شود در سبک اضطرابی ابتدا با توجه به آزمون لون می بینیم فرض برابری واریانس ها بین زن و مرد تایید می گردد ، حال با فرض برابری واریانسها در آزمون t مشاهده می شود آماره t از نظر آماری معنی دار نیست(۰۵۳/۰=p ، ۱۵۸=df، ۹۵/۱-=t) و این نشان می دهد تفاوت معنی داری بین سبک دلبستگی اضطرابی در زنان و مردان دیده نمی شود هر چند در آمار توصیفی مشاهده می شود میانگین دلبستگی اضطرابی در زنان ۱۰/۱۸ از میانگین دلبستگی اضطرابی در مردان ۴۳/۱۶ بیشتر است اما این اختلاف معنی دار نمی باشد بنابراین به طور کلی نمی توان نتیجه گرفت که دلبستگی اضطرابی در زنان بیشتر از مردان است همچنین در دلبستگی اجتنابی می بینیم فرض برابری واریانس ها در آزمون لون تایید می گردد بنابراین با فرض برابری واریانسها در آزمون t مشاهده می شود آماره t از نظر آماری معنی دار نیست(۳۷/۰=p ، ۱۵۸=df، ۸۸۳/۰=t) بنابراین نتیجه گیری این است که بین سبک دلبستگی اجتنابی در زنان و مردان تفاوت معنی داری دیده نمی شود.
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
همانطور که در فصول قبل بیان شد هدف پژوهش حاضر رابطه سبک های دلبستگی و صمیمیت جنسی با رضایت زناشویی تمام زوج های جوان بین۲۰ تا ۴۰ سال که حداقل ۲سال از ازدواجشان گذشته است،می باشد.
فرضیه های پژوهش:
بحث در یافته های مربوط به فرضیه اول پژوهش:
-بین سبک دلبستگی ایمن با رضایت زناشویی رابطه معناداری دارد.
نتایج نشان داد بین سبک دلبستگی و رضایت زناشویی همبستگی معنی دار وجود دارد، به عبارتی نمره افراد در سبک دلبستگی ایمن هر چقدر که بالاتر باشد نمره رضایت زناشویی بالا رفته و برعکس. در نتیجه می توان گفت افرادی که دارای سبک دلبستگی ایمن بالاتری هستند از رضایت زناشویی بالاتری برخوردارند.در نتیجه فرض تحقیق دال بر وجود رابطه بین سبک دلبستگی ایمن با رضایت زناشویی تایید شد.یافته های این فرض با یافته های پژوهشی: هیل (۲۰۰۱)، وایت وی (۲۰۰۱)، وکرلی (۱۹۹۸)، میلر و فیشکن (۱۹۹۷)، فینی (۱۹۹۵)، فینی و نولر (۱۹۹۰)، بالبی (۱۹۸۲)، بشارت و گنجی (۱۳۹۱)، حیدری و اقبال (۱۳۸۹)، دیباچی فروشانی (۱۳۸۸)، هماهنگ بوده و تایید شد.
در تبیین یافته‫های این فرض می توان گفت، افرادی که دارای سبک دلبستگی ایمن هستند در روابط خود به دنبال راه حلی برای حل مسئله هستند و در حل مشکلات مصالحه بیشتری دارند، دلبستگی ایمن با توجه به اینکه باعث می شود از بهداشت روان بالاتری برخوردار باشد لذا می تواند دیدگاه واقع بینانه به فرد در رابطه با زندگی و مسائل آن بدهد. و در نتیجه افرادی که دارای واقع بینی بالاتری هستند از رضایت و آرامش بیشتری برخوردارند.
یافته های مربوط به فرضیه دوم پژوهش:
-بین سبک دلبستگی اضطرابی با رضایت زناشویی رابطه معنادارمنفی وجود دارد.
بین سبک دلبستگی اضطرابی و رضایت زناشویی رابطه معنی دار منفی وجود دارد. به عبارتی نمره افراد در سبک دلبستگی اضطرابی هر چقد که بالاتر باشد نمره رضایت زناشویی پایین آمده و برعکس. در نتیجه فرض تحقیق دال بر وجود رابطه منفی بین سبک دلبستگی اضطرابی با رضایت زناشویی تایید شد، یافته های این فرض با یافته های پژوهشی: برنبیوم (۲۰۰۷)، کالینز (۲۰۰۲)، فینی و نولر (۱۹۹۶)، هازن و شیور (۱۹۸۷)،آسفیچی (۱۳۹۱)، عارفی و محسن زاده (۱۳۹۱)، هماهنگ بوده و تایید شد.
در تبیین یافته های این فرض می توان گفت: دلبستگی اضطرابی باعث می شود که فرد از عدم تعادل در احساسات و تعارضات برخوردار باشد و از آنجا که دلبستگی برای رشد سالم اهمیت حیاتی دارد لذا این افراد در طول تعارضاتشان با سایر افراد رفتارهای منفی زیادی از خود نشان می دهند. در نتیجه افرادی که دارای رفتارهای منفی هستند رضایت و آرامش کمتری دارند.
یافته های مربوط به فرضیه سوم پژوهش:
-بین سبک دلبستگی اجتنابی با رضایت زناشویی رابطه معنادارمنفی دارد.
بین سبک دلبستگی اجتنابی و رضایت زناشویی همبستگی معنادار منفی وجود دارد. نمره افراد در سبک دلبستگی اجتنابی هرچقد که بالاتر باشد نمره رضایت زناشویی پایین آمده و برعکس. در نتیجه فرض تحقیق دال بر وجود رابطه بین سبک دلبستگی اجتنابی با رضایت زناشویی تأیید شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...