(هادیزاده مقدم و سلطانی، ۱۳۹۰، ۵۶).

موضوعات مطرح شده
عنوان
زمان انجام
محقق

هدف از این مقاله پژوهشی ارزیابی مدل مسیر ارتقا رهبری برای توسعه مدیران از طریـق بررسی تغییرات شایستگی­های افراد در سطوح شـغلی از پائین بـه بالا بوده است. نتیجه تحقیق نـشان داد بـا اسـتفاده از ایـن مدل، سازمان قادر خواهـد بـود بهترین افـراد را تحت مناسبترین آموزش­ها قرار داده و مسیر ارتقا مناسب با آنها را آماده سازد.

Leadership competencies across organizational levels: a test of the pipeline model
۲۰۱۱
Guangrong
Dai, King
Yii Tang,
Kenneth P.
De Meuse

در این مقاله، نویسنده در مورد سه اصل پیاده سازی یک برنامه مدیریت جانشین پروری موثر بحث میکند. شناسائی جانشینان و رهبران بلقوه توسعه و متعهد کردن کارکنان برای رهبری حفظ کارکنان توسعه یافته
The Case for Succession Planning
۲۰۱۱
Jodi Chavez

(هادیزاده مقدم و سلطانی، ۱۳۹۰ ، ۵۷).

فصل سوم

روش­شناسی تحقیق

۳ ـ ۱ ـ روش تحقیق

به طور کلی روش‌های تحقیق در علوم رفـتاری را می‌توان با توجه به دو ملاک تقسیم کرد. الف)هدف تحقیق و ب) نحوه گردآوری داده‌ها (دلاور، ۱۳۸۰، ۲۰۳)

۳ ـ ۱ ـ ۱ ـ روش تحقیق بر حسب هدف

پژوهش حاضر، تحقیقی کاربردی است و به قصد کاربرد نتایج یافته­هایش برای حل مشکلات خاص درون سازمان­ها انجام می­ شود و تلاشی برای پاسخ دادن به یک معضل ومشکل عملی است که در دنیای واقعی وجود دارد، بنابراین هدف از تحقیق حاضر توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است، لذا تحقیق از نظر هدف، کاربردی است
تحقیقات علمی بر حسب هدف به سه دسته تقسیم می‌شوند:
تحقیقات بنیادی: هدف تحقیق بنیادی، آزمون نظریه ­ها، تبیین روابط بین پدیده‌ها و افزودن به مجموعه دانش موجود در یک زمینه خاص می‌باشد. در تحقیق بنیادی نظریه‌ها مورد بررسی قرار گرفته و تأیید، تعدیل یا رد می‌گردند. با تبیین روابط میان پدیده ­ها، تحقیق بنیادی به کشف قوانین و اصول علمی می ­پردازد. با این اهداف، تحقیقات بنیادی درصدد توسعه مجموعه دانسته ­های موجود درباره اصول و قوانین علمی است. این نوع تحقیقات نتیجه­گرا بوده و در رابطه با نیازهای تصمیم ­گیری انجام نمی­ شود.
تحقیق کاربردی: هدف در این نوع تحقیق توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. تحقیق کاربردی به سمت کاربرد عملی دانش هدایت می‌شود.
تحقیق و توسعه: این نوع تحقیق به منظور تدوین و تشخیص مناسب بودن یک فرآورده آموزشی (روش­ها و برنامه ­های آموزشی) انجام می‌شود. هدف اساسی این نوع تحقیقات تدوین یا تهیه برنامه‌ها و طرح‌ها می‌باشد به طوری­که ابتدا موقعیت نامعین خاصی مشخص شده و براساس یافته‌های پژوهشی، طرح یا برنامه ویژه آن تدوین و تولید می‌شود (سرمد و همکاران، ۱۳۸۳، ۷۹).

۳ـ ۱ ـ ۲ ـ روش تحقیق بر حسب نحوه نحوه گردآوری اطلاعات

بطور کلی تحقیق­حاضر از نظر ماهیت و هدف، کاربردی و از نظر روش جمع­آوری داده ­ها، یک تحقیق توصیفی ـ تحلیلی و از نظر شیوه اجرا میدانی (پیمایشی) می­باشد.
تحقیقات علمی بر حسب نحوه گردآوری اطلاعات به دو دسته تقسیم می‌شوند:
تحقیق آزمایشی: در روش آزمایشی، برای ارزشیابی تأثیر متغیر مستقل، پژوهشگر آن را اجرا و دستکاری می کند و با بهره گرفتن از شیوه‌های مختلف کنترل، مشاهده و اندازه ­گیری نتایج آزمایش به معلول پی می‌برد. کنترل عوامل مختلف در تحقیق آزمایشی موجب می‌شود که محقق بتواند تأثیر عوامل دیگر را از عامل مورد نظر جدا کند و تأثیری را که مشاهده کرده است به متغیر مورد آزمایش نسبت دهد (دلاور، ۱۳۹۰، ۲۱۱).
تحقیق توصیفی: اجرای تحقیق توصیفی می‌تواند برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم ­گیری باشد. تحقیق توصیفی شامل جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سؤالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع، مطالعه می‌شود (خاکی، ۱۳۸۷، ۱۰۴). مطالعه توصیفی برای تعیین و توصیف ویژگیهای متغیرهای یک موقعیت صورت می‌گیرد. از این رو، هدف هر مطالعه توصیفی عبارت است از تشریح جنبه‌هایی از پدیده مورد نظر پژوهشگر و با دیدگاهی فردی، سازمانی، صنعتی و نظایر آن (سکاران، ۱۳۹۰، ۱۲۴-۱۲۳).

۳ ـ ۲ ـ جامعه آماری تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...