۵-۲-۵-۱٫ مرد نومسلمان و حضرت علی (ع) ۲۶۲
۵-۲-۵-۲٫ حجّاج و مرد راستگو ۲۶۳
۵-۲-۶٫ جهل و نادانی ۲۶۴
۵-۲-۶-۱٫ ستایش جاهل ۲۶۴
۵-۲-۶-۲٫ زکریای رازی و مرد دیوانه ۲۶۵
۵-۲-۶-۳٫ نادانی فرعون ۲۶۶
۵-۲-۷٫ بخل ۲۶۷
۵-۲-۷-۱٫ بخیلی و بخشندگی ۲۶۷
۵-۲-۸٫ اسراف ۲۶۹
۵-۲-۸-۱٫ یاران روز شادی ۲۶۹
n فصل ششم: ارزیابی و نمودار ۲۷۱
۶-۱٫ مقایسه و ارزیابی ۲۷۲
n فصل هفتم: نتیجه‌گیری و پیشنهادها ۲۷۶
۷-۱٫ نتیجه‌گیری ۲۷۷
۷-۲٫ پیشنهادها ۲۷۸
n فهرست منابع و مآخذ ۲۷۹
n چکیده‌ی انگلیسی ۲۸۳
فهرست جدول‌ها و نمودارها
عنوان صفحه
v جدول‌ها:
جدول شماره‌ی ۶-۱. بسامد کلّی فضایل اخلاقی در گزیده‌ی جوامع‌الحکایات ۲۷۳
جدول شماره‌ی ۶-۲. بسامد کلّی رذایل اخلاقی در گزیده‌ی جوامع‌الحکایات ۲۷۵
v نمودارها:
نمودار شماره‌ی ۶-۱. نمودار ستونی بسامد فضایل اخلاقی گزیده‌ی جوامع‌الحکایات ۲۷۴
نمودار شماره‌ی ۶-۲. نمودار ستونی بسامد رذایل اخلاقی گزیده‌ی جوامع‌الحکایات ۲۷۵
چکیده
ادبیّات کلاسیک ایران، گنجینه‌ای بسیار غنی از آموزه‌های دینی و اخلاقی است و در این میان، اثر نفیس جوامع‌الحکایات و لوامع‌الرّوایات سدیدالدّین محمّد عوفی، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این تحقیق، به شیوه‌ی توصیفی – تحلیلی به گزارش، تشریح، بررسی و ارزیابی کمّی اصلی‌ترین آموزه‌ها و پیام‌های اخلاقی، دینی و موضوعات اجتماعی و فرهنگی آن می‌پردازد.
ابتدا به اختصار به شرح احوال، آثار، به‌ویژه به معرّفی جوامع‌الحکایات و لوامع‌الرّوایات به کوشش: جعفر شعار، به دو بخش اصلی: فضایل و رذایل اخلاقی، تقسیم و موضوعات گوناگون در فصول مختلف، چکیده و بازنویسی و گزارش حکایت‌ها و تحلیل و بررسی انواع و عناصر داستانی و درون‌مایه‌های آن توجّه شده است. در مبحث عناصر داستانی، حکایت‌ها به لحاظ نوع داستان، اساطیری، تمثیلی، تاریخی و واقعی و در مبحث عناصر داستانی حکایت‌ها، شخصیّت‌های اصلی و فرعی، زمان، مکان، الگوی عناصر، گفتگو و پیام و درون‌مایه، تحلیل و بررسی شده است. پس از این، کاربرد انواع فضایل و رذایل اخلاقی و موضوعات و درون‌مایه‌ها، ارزیابی و سنجش از طریق جدول و نمودارها ارائه شده است.
نتایج کلّی این تحقیق مشخّص می‌کند که اصولاً تعداد موضوعات مربوط به فضایل اخلاقی در جوامع‌الحکایات در این اثر ارزشمند سه برابر رذایل اخلاقی است. در میان فضایل اخلاقی، کیاست و زیرکی با بسامد ۷۷/۷ درصد، حزم و دوراندیشی ۷۳/۶ درصد، درایت و تدبیر ۷۳/۶ درصد و در میان رذایل اخلاقی، حرص و طمع با بسامد ۷۷/۲۰ درصد و مکر و حیله ۱۸/۱۸ درصد بیشتر به کار رفته است.
کلید واژه‌ها:
ادبیّات تعلیمی، جوامع‌الحکایات، بازنویسی، آموزه‌های اخلاقی، فضایل، عوفی.
مقدّمه
در نیمه‌ی اوّل قرن هفتم هجری، مردی بلندهمّت، پرتوی نافذ به جهان ادبیّات انداخت و دایرهالمعارفی از داستان‌ها که دربرگیرنده‌ی نکات تاریخی، اخلاقی و مذهبی و لطایف سخن پارسی است، برای پژوهندگان پیشکش آورد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

جوامع‌الحکایات، مرجعی مهم و سودمند برای دانشمندان و نویسندگان متأخّر بوده است، چنانکه عموماً مؤلّف آن را از جمله فاضلان و اهل انشاء معرّفی کرده‌اند.
اثر گران‌بهای عوفی ـ «جوامع الحکایات» ـ زاییده‌ی ذهن عوفی و نیز منابعی که عوفی در اختیار داشته است، می‌باشد و تا امروز بعد از گذشت هفتصد سال، مورد توجّه دوستداران ادب قرار دارد.
این کتاب نفیس مشتمل بر چهار قسم است و هر قسم شامل بیست‌وپنج باب، که روی هم صد باب و دوهزار و صدوسیزده حکایت را دربردارد. لذا اینجانب به جهت حجم زیاد مطالب، به جای بررسی کلّ کتاب، به بررسی و بازنویس آموزه‌های دینی و اخلاقی حکایت‌های کتاب گزیده‌ی سخن پارسی اکتفا نمودم. منبع و نسخه‌ی اصلی ارجاعات من، کتاب گزیده‌ی سخن پارسی «جوامع‌الحکایات و لوامع‌الرّوایات» سدیدالدّین محمّد عوفی، به کوشش: دکتر جعفر شعار می‌باشد.
روش کار نیز بر طبق فهرست مندرجات بدین صورت است:
فصل اوّل، اختصاص دارد به کلّیّات تحقیق، که شامل بیان مسأله، اهداف، فرضیّه‌ها، پیشینه‌ تحقیق، اهمّیّت و جنبه‌ی نوآوری، روش کار و محدودیّت‌ها.
فصل دوم، شامل شرح احوال و آثار و نفوذ و تأثیر جوامع‌الحکایات در آثار دیگران است.
فصل سوم، شامل چکیده و بازنویسی حکایات مربوط به فضایل اخلاقی است که به سی‌ودو موضوع اخلاقی اشاره شده است.
فصل چهارم، شامل چکیده و بازنویسی حکایات مربوط به رذایل اخلاقی است که به ده موضوع مختلف پرداخته شده است.
فصل پنجم، به بررسی ساختار و عناصر تعدادی از داستان‌ها پرداخته شده و نوع داستان، شخصیّت‌های اصلی و فرعی، الگوی داستان، پی‌رنگ، پیام داستان، گفتگو بین شخصیّت‌ها و زمان و مکان داستان مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل ششم، در این فصل به ارزیابی و مقایسه‌ی حکایت‌های مربوط به آموزه‌های دینی و اخلاقی پرداخته شده و جدول و نمودار مربوط آورده شده است.
در انتها، فصل نتیجه‌گیری و فهرست منابع و مآخذ آمده است.
اینجانب برای نگارش پایان‌نامه، از روش فیش‌برداری و جمع‌ آوری نکات و یادداشت‌ها؛ یعنی همان روش کتابخانه‌ای استفاده نموده‌ام.
در پایان امید است که این نوشتار مورد نظر محقّقین قرار گیرد و فصلی برای پژوهش‌های آینده باز کند.
فصل اوّل

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...