تاج­الدینی و موسوی (۱۳۸۹) مقاله­ای با عنوان اضطراب کتابخانه ­ای؛ تبیین رابطه­ محیط کتابخانه و اضطراب مراجعه­کنندگان را تدوین نمودند. و محیط را به­عنوان عاملی تأثیرگذار بر رفتار انسان قلمداد کردند.

 

ملکی، گودرزی، محتشمی و فقیهی (۱۳۸۹) در بررسی نگرش و عملکرد اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به کاربرد رایانه و اینترنت، دریافتند که میزان دستیابی به اینترنت هم در میان دانشجویان و هم در میان اساتید مناسب است. همچنین نگرش نسبت به کاربرد اینترنت نیز مثبت بود.

 

پشوتنی زاده ( ۱۳۹۰) در مقاله ای به توصیف اضطراب کتابخانه ­ای، روابط، تاثیرات و راهکارهایی برای آن پرداخته است. وی در این مقاله به بیان ویژگی دانشجویان مضطرب کتابخانه ای و رابطه اضطراب کتابخانه ای با دیگر متغیرها اشاره ‌کرده‌است و شناسایی عوامل تاثیر گذار بومی، منطقه ای، فرهنگی، زبانی و نژادی ایران بر احساس اضطراب کتابخانه ای دانشجویان ایرانی را مسئله ای بااهمیت دانسته است.

 

ذاکری، خواجه­لو، افرایی و زنگوئی (۱۳۹۰) در پژوهش خود به بررسی نگرش معلمان نسبت به کاربرد فن آوری­های آموزشی در فرایند تدریس پرداختند. نتایچ تحقیق بیانگر آن بود که نگرش معلمان نسبت به کاربرد فن آوری­های نوین آموزشی در فرایند تدریس مثبت بود. میان متغیرهای جنسیت و میزان تحصیلات معلمان و نگرش آن­ها نسبت به کاربرد فن آوری­های نوین آموزشی در فرایند تدریس تفاوت معناداری مشاهده نشد. اما میان متغیرهای محل خدمت و سابقه تدریس و نگرش آن­ها نسبت به کاربرد فن آوری­های نوین آموزشی در فرایند تدریس تفاوت معناداری مشاهده شد.

 

رفیعی­مقدم و جعفری مفرد (۱۳۹۰) به بررسی میزان اضطراب کتابخانه ­ای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ورودی سال ۹۰-۸۹ پرداختند. یافته­ ها در زمینه بررسی تفاوت­های جنسیتی نشان داد که اضطراب کتابخانه ­ای خانم­ها از آقایان بیشتر است ولی از نظر سنی و سطوح آشنایی با رایانه اضطراب آن­ها تقریباً یکسان است. مقطع تحصیلی نیز تأثیری بر اضطراب ندارد ولی در نظام کتابخانه­ قفسه بسته به نسبت قفسه باز و نظام مخزن کارتی به نسبت رایانه­ای اضطراب بیشتری وجود دارد. بیشترین میانگین اضطراب در دانشکده فنی مهندسی و دانشکده شیمی و کمترین اضطراب در دانشکده علوم انسانی و علوم و فنون دریایی است. عضویت در کتابخانه قبل و بعد از ورود به دانشگاه تأثیری بر اضطراب کتابخانه ­ای ندارد.

 

عرفان­منش(۱۳۹۰) به ساخت، اعتباریابی و پایایی سنجی مقیاس سنجش اضطراب اطلاع­یابی پرداخت. نتایج تحلیل عاملی، نشان­دهنده یک ساختار ۶ عاملی بود. بر اساس نتایج پژوهش، ‌می‌توان گفت ابزار سنجش اضطراب اطلاع­یابی از اعتبار و قابلیت اعتماد بالایی برخوردار بوده و می ­تواند در پژوهش­های آینده برای سنجش سطح اضطراب اطلاع­یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی ، مورد استفاده قرار گیرد.

 

عرفان­منش و بصیریان (۱۳۹۰) به مطالعه تأثیر آموزش مهارت­ های کتابخانه ­ای و تورهای آشنایی با کتابخانه بر اضطراب کتابخانه ­ای دانشجویان پرداختند. یافته­ ها نشان داد که اگرچه تفاوت معناداری در ‌پیش‌آزمون سه گروه مورد بررسی وجود نداشته است، سطح اضطراب کتابخانه ­ای دانشجویانی که در تورهای آشنایی با کتابخانه شرکت داشته اند به میزان معناداری کاهش یافته است.

 

عرفان­منش و دیدگاه (۱۳۹۰) در مقاله­ای توصیفی، اضطراب کتابخانه ­ای را چالشی فراروی استفاده مؤثّر از خدمات کتابخانه ­ای دانسته اند. آن­ها چنین نتیجه ­گیری کرده ­اند که اضطراب کتابخانه ­ای عارضه ای جدی در میان کاربران کتابخانه است ولی ‌می‌توان آن را از طریق آموزش مناسب مهارت های کتابخانه ای، تعامل مثبت کتابداران با کاربران و ایجاد محیطی آرام و به دور از تنش در کتابخانه ها کاهش داد، که این امر نیازمند همکاری کتابداران، مدیران کتابخانه­ ها و اساتید و محققین جامعه کتابداری کشور است.

 

عرفان منش (۲۰۱۱) در مقاله­ای با بهره گرفتن از مقیاس اضطراب چندبعدی کتابخانه ­ای به بررسی اضطراب کتابخانه ­ای در میان دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز پرداخته است. یافته ها نشان می‌دهد که اضطراب کتابخانه ­ای در اکثر دانشجویان وجود دارد، و اضطراب منفی کتابخانه ای می ­تواند عملکرد تحصیلی دانشجویان را تحت تأثیر قرار دهد. ‌به این ترتیب وی جلسات دیدار از کتابخانه، آموزش استفاده از منابع کتابخانه ای، دسترسی به منابع، آموزش سواد کتابخانه ای و سواد اطلاعاتی را جهت کم کردن اضطراب کتابخانه ­ای پیشنهاد می­دهد.

 

مرور پیشینه ­ها در داخل کشور مبین توجه اندک به مسئله اضطراب کتابخانه ­ای ‌می‌باشد. به خصوص که ورود فن آوری­های اطلاعاتی از جمله رایانه و اینترنت به کتابخانه­ ها، نگرش­هایی را به دنبال ‌می‌آورد که مستلزم توجه به آن در جهت کاهش اضطراب کتابخانه ­ای است. اما همان‌ طور که دیده می­ شود تاکنون نه تنها نگرش رایانه­ای در ارتباط با اضطراب کتابخانه ­ای مورد بررسی قرار نگرفته، بلکه به نگرش اینترنتی نیز توجهی نشده است.

 

۲-۳-۲- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور

 

جیائو و آنوگبوزی محققین اصلی در موضوع اضطراب کتابخانه ­ای هستند و تعداد زیادی از پژوهش های انجام شده که در زیر به آن­ها اشاره می شود توسط این افراد انجام شده است. معرفی پیشینه ­ها، ابتدا بر اساس نظم موضوعی ‌می‌باشد و بعد نظم تاریخی به عنوان نظم ثانوی، اضافه شد.

 

نخستین بار در سال ۱۹۸۶ ملون مقاله ای نوشت که در آن اصطلاح اضطراب کتابخانه ­ای را به کار برد و زمینه تحقیقات آتی را فراهم کرد.

 

قدم مهم بعدی در حوزه اضطراب کتابخانه ­ای در سال ۱۹۹۲ توسط باستیک برداشته شد . هنگامی که وی، مقیاس اضطراب کتابخانه ­ای را تعیین نمود و آن را به عنوان مقیاسی برای پژوهش­های خود در این زمینه مورد استفاده قرار داد. باستیک ۵ زیرمقیاس برای اضطراب کتابخانه ­ای شناسایی نمود : موانعی که ‌در مورد کارکنان وجود دارد، موانع عاطفی، موانع احساس راحتی در کتابخانه، موانع آگاهی از کتابخانه و موانع فنی.

 

مچ[۸۴] و بروکس[۸۵] ( ۱۹۹۵) در پژوهشی به ارزیابی اضطراب کتابخانه ­ای در دانشجویان و موقعیت های مختلف تجربه شده توسط دانشجویان، پرداختند و ‌به این نتیجه رسیدند که بین اضطراب کتابخانه ­ای و اضطراب در موقعیت، تفاوت وجود دارد. همچنین بین اعتماد به نفس دانشجویان و اضطرابشان رابطه منفی وجود دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...