" مقاله های علمی- دانشگاهی – ۲-۳-۲- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور – 10 " |
“
تاجالدینی و موسوی (۱۳۸۹) مقالهای با عنوان اضطراب کتابخانه ای؛ تبیین رابطه محیط کتابخانه و اضطراب مراجعهکنندگان را تدوین نمودند. و محیط را بهعنوان عاملی تأثیرگذار بر رفتار انسان قلمداد کردند.
ملکی، گودرزی، محتشمی و فقیهی (۱۳۸۹) در بررسی نگرش و عملکرد اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به کاربرد رایانه و اینترنت، دریافتند که میزان دستیابی به اینترنت هم در میان دانشجویان و هم در میان اساتید مناسب است. همچنین نگرش نسبت به کاربرد اینترنت نیز مثبت بود.
پشوتنی زاده ( ۱۳۹۰) در مقاله ای به توصیف اضطراب کتابخانه ای، روابط، تاثیرات و راهکارهایی برای آن پرداخته است. وی در این مقاله به بیان ویژگی دانشجویان مضطرب کتابخانه ای و رابطه اضطراب کتابخانه ای با دیگر متغیرها اشاره کردهاست و شناسایی عوامل تاثیر گذار بومی، منطقه ای، فرهنگی، زبانی و نژادی ایران بر احساس اضطراب کتابخانه ای دانشجویان ایرانی را مسئله ای بااهمیت دانسته است.
ذاکری، خواجهلو، افرایی و زنگوئی (۱۳۹۰) در پژوهش خود به بررسی نگرش معلمان نسبت به کاربرد فن آوریهای آموزشی در فرایند تدریس پرداختند. نتایچ تحقیق بیانگر آن بود که نگرش معلمان نسبت به کاربرد فن آوریهای نوین آموزشی در فرایند تدریس مثبت بود. میان متغیرهای جنسیت و میزان تحصیلات معلمان و نگرش آنها نسبت به کاربرد فن آوریهای نوین آموزشی در فرایند تدریس تفاوت معناداری مشاهده نشد. اما میان متغیرهای محل خدمت و سابقه تدریس و نگرش آنها نسبت به کاربرد فن آوریهای نوین آموزشی در فرایند تدریس تفاوت معناداری مشاهده شد.
رفیعیمقدم و جعفری مفرد (۱۳۹۰) به بررسی میزان اضطراب کتابخانه ای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ورودی سال ۹۰-۸۹ پرداختند. یافته ها در زمینه بررسی تفاوتهای جنسیتی نشان داد که اضطراب کتابخانه ای خانمها از آقایان بیشتر است ولی از نظر سنی و سطوح آشنایی با رایانه اضطراب آنها تقریباً یکسان است. مقطع تحصیلی نیز تأثیری بر اضطراب ندارد ولی در نظام کتابخانه قفسه بسته به نسبت قفسه باز و نظام مخزن کارتی به نسبت رایانهای اضطراب بیشتری وجود دارد. بیشترین میانگین اضطراب در دانشکده فنی مهندسی و دانشکده شیمی و کمترین اضطراب در دانشکده علوم انسانی و علوم و فنون دریایی است. عضویت در کتابخانه قبل و بعد از ورود به دانشگاه تأثیری بر اضطراب کتابخانه ای ندارد.
عرفانمنش(۱۳۹۰) به ساخت، اعتباریابی و پایایی سنجی مقیاس سنجش اضطراب اطلاعیابی پرداخت. نتایج تحلیل عاملی، نشاندهنده یک ساختار ۶ عاملی بود. بر اساس نتایج پژوهش، میتوان گفت ابزار سنجش اضطراب اطلاعیابی از اعتبار و قابلیت اعتماد بالایی برخوردار بوده و می تواند در پژوهشهای آینده برای سنجش سطح اضطراب اطلاعیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی ، مورد استفاده قرار گیرد.
عرفانمنش و بصیریان (۱۳۹۰) به مطالعه تأثیر آموزش مهارت های کتابخانه ای و تورهای آشنایی با کتابخانه بر اضطراب کتابخانه ای دانشجویان پرداختند. یافته ها نشان داد که اگرچه تفاوت معناداری در پیشآزمون سه گروه مورد بررسی وجود نداشته است، سطح اضطراب کتابخانه ای دانشجویانی که در تورهای آشنایی با کتابخانه شرکت داشته اند به میزان معناداری کاهش یافته است.
عرفانمنش و دیدگاه (۱۳۹۰) در مقالهای توصیفی، اضطراب کتابخانه ای را چالشی فراروی استفاده مؤثّر از خدمات کتابخانه ای دانسته اند. آنها چنین نتیجه گیری کرده اند که اضطراب کتابخانه ای عارضه ای جدی در میان کاربران کتابخانه است ولی میتوان آن را از طریق آموزش مناسب مهارت های کتابخانه ای، تعامل مثبت کتابداران با کاربران و ایجاد محیطی آرام و به دور از تنش در کتابخانه ها کاهش داد، که این امر نیازمند همکاری کتابداران، مدیران کتابخانه ها و اساتید و محققین جامعه کتابداری کشور است.
عرفان منش (۲۰۱۱) در مقالهای با بهره گرفتن از مقیاس اضطراب چندبعدی کتابخانه ای به بررسی اضطراب کتابخانه ای در میان دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز پرداخته است. یافته ها نشان میدهد که اضطراب کتابخانه ای در اکثر دانشجویان وجود دارد، و اضطراب منفی کتابخانه ای می تواند عملکرد تحصیلی دانشجویان را تحت تأثیر قرار دهد. به این ترتیب وی جلسات دیدار از کتابخانه، آموزش استفاده از منابع کتابخانه ای، دسترسی به منابع، آموزش سواد کتابخانه ای و سواد اطلاعاتی را جهت کم کردن اضطراب کتابخانه ای پیشنهاد میدهد.
مرور پیشینه ها در داخل کشور مبین توجه اندک به مسئله اضطراب کتابخانه ای میباشد. به خصوص که ورود فن آوریهای اطلاعاتی از جمله رایانه و اینترنت به کتابخانه ها، نگرشهایی را به دنبال میآورد که مستلزم توجه به آن در جهت کاهش اضطراب کتابخانه ای است. اما همان طور که دیده می شود تاکنون نه تنها نگرش رایانهای در ارتباط با اضطراب کتابخانه ای مورد بررسی قرار نگرفته، بلکه به نگرش اینترنتی نیز توجهی نشده است.
۲-۳-۲- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
جیائو و آنوگبوزی محققین اصلی در موضوع اضطراب کتابخانه ای هستند و تعداد زیادی از پژوهش های انجام شده که در زیر به آنها اشاره می شود توسط این افراد انجام شده است. معرفی پیشینه ها، ابتدا بر اساس نظم موضوعی میباشد و بعد نظم تاریخی به عنوان نظم ثانوی، اضافه شد.
نخستین بار در سال ۱۹۸۶ ملون مقاله ای نوشت که در آن اصطلاح اضطراب کتابخانه ای را به کار برد و زمینه تحقیقات آتی را فراهم کرد.
قدم مهم بعدی در حوزه اضطراب کتابخانه ای در سال ۱۹۹۲ توسط باستیک برداشته شد . هنگامی که وی، مقیاس اضطراب کتابخانه ای را تعیین نمود و آن را به عنوان مقیاسی برای پژوهشهای خود در این زمینه مورد استفاده قرار داد. باستیک ۵ زیرمقیاس برای اضطراب کتابخانه ای شناسایی نمود : موانعی که در مورد کارکنان وجود دارد، موانع عاطفی، موانع احساس راحتی در کتابخانه، موانع آگاهی از کتابخانه و موانع فنی.
مچ[۸۴] و بروکس[۸۵] ( ۱۹۹۵) در پژوهشی به ارزیابی اضطراب کتابخانه ای در دانشجویان و موقعیت های مختلف تجربه شده توسط دانشجویان، پرداختند و به این نتیجه رسیدند که بین اضطراب کتابخانه ای و اضطراب در موقعیت، تفاوت وجود دارد. همچنین بین اعتماد به نفس دانشجویان و اضطرابشان رابطه منفی وجود دارد.
“
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-09-19] [ 03:44:00 ب.ظ ]
|