نتیجه آزمون

P(VALUE)

F

ناهمسانی ندارد

۰٫۳۲۴

۰٫۸۲۱۵

مدل رگرسیونی

جدول۴-۷٫ آزمون ناهمسانی واریانس ها
۴-۴ نتایج آزمون فرضیه‌های تحقیق
در این پژوهش پنج فرضیه مورد آزمون قرار خواهد گرفت. برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. برای آزمون فرضیه‌های اول تا پنجم مراحل زیر انجام خواهد شد:

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

الف) ابتدا ضریب همبستگی پیرسون را طبق فرمول زیر محاسبه خواهیم کرد:
ب) در مرحله‌ی بعدی آماره‌ی آزمون به شرح زیر محاسبه خواهد شد:
ج (با توجه به مقدار محاسبه‌شده‌ی آماره، مقدار P-VALUE محاسبه می شود.
د) با مقایسه P-VALUE و دقت بر آورد ۰۵/۰ در مورد رد یا قبول فرض صفر اظهارنظرمی شود.
۴-۴-۱ نتایج آزمون فرضیه‌ی اول
فرضیه‌ی اول این تحقیق به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش است که آیا استقلال وبی طرفی حسابرسان داخلی در افزایش سطح اتکای حسابرسان مستقل به حسابرسان داخلی موثر است؟ و آیا این تأثیر معناداراست؟
در صورتی که متغیر تصادفی «استقلال وبی طرفی حسابرسان داخلی» و متغیر تصادفی « سطح اتکای حسابرسان مستقل به حسابرسان داخلی » باشد آنگاه فرض‌های آماری به صورت زیر خواهد بود:
H0
H1
که در آن ضریب همبستگی بین و است . به این ترتیب فرض H0 که بیانگر صفر بودن ضریب همبستگی بین دو متغیر است ، به معنی عدم وجود رابطه خطی بین این دو متغیر خواهد بود . درحالی‌که فرض مقابل (فرض H1)، که بیانگر غیر صفر بودن ضریب همبستگی خطی بین دو متغیر است به معنی وجود رابطه خطی بین آن‌هاست. نتایج مربوط به آزمون صفر بودن ضریب همبستگی در جدول(۸-۴) آمده است:
جدول ۴-۸٫ نتایج آزمون فرضیه‌ی اول

« استقلال وبی طرفی» و «سطح اتکا»

برآورد ضریب همبستگی

۶۶۱/۰

سطح معناداری آزمون

۰۰۰/۰

در این آزمون سطح معناداری آزمون (۰۰۰/۰)، بسیار کمتر از (۰۵/۰) است و در نتیجه فرض صفر رد خواهد شد در واقع آزمون موید این مطلب است که رابطه خطی مثبت و معناداری بین متغیرهای « استقلال وبی طرفی» و « سطح اتکای حسابرسان مستقل به حسابرسان داخلی » وجود دارد، پس افزایش استقلال وبی طرفی حسابرسی داخلی موجب افزایش اتکای حسابرس مستقل می شود یعنی فرضیه اول تأیید می‌شود.
۴-۴-۲ نتایج آزمون فرضیه‌ی دوم
در فرضیه‌ی دوم پیش‌بینی شد که صلاحیت حسابرسان داخلی بر افزایش سطح اتکای حسابرسان مستقل به حسابرسان داخلی موثر است. نتایج نهایی آزمون معناداری ضریب همبستگی در جدول(۹-۴)آمده است:
جدول۴-۹٫ نتایج آزمون فرضیه‌ی دوم

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...