بخش پنجم
۲-۲۰ معرفی دانشگاه پیام‌نور
۲-۲۰-۱آشنایی اجمالی با دانشگاه پیام‌نور:
دانشگاه پیام‌نور، دانشگاهی است با هویت ایرانی اسلامی که برای ایفای نقش ومسئولیت خود درجهت تحکیم جایگاه علمی و پژوهشی درمیان دانشگاه‌های باز و آموزش از راه دور دنیا به گسترش، رشد وتعالی تقوی و فضائل انسانی، ارتقاء علمی و پژوهشی، تعمیق جنبش نرم افزاری، امید بخشیدن و گسترش دامنه دانش، یادگیری در همه جا، همه وقت و برای همه در محیطی ایمن و مبتنی بر عدالت در راستای سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران در سطح ملّی وجهانی اهتمام می‌ورزد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

دستاوردهای دانشگاه پیام‌نور عبارتند از: اشتغال به تحصیل بیش از ۸۵۰ هزار دانشجو در سال ۱۳۹۳ در این دانشگاه، پوشش حدود ۳۰ درصدی ازکل دانشجویان کشور، توسعه بیش از ۵۰۰ مرکز و واحد دانشگاهی در اقصی نقاط کشور ، کسب رتبه دوم آسیا و رتبه ششم جهان درمیان دانشگاه‌های باز و از راه دور، و کسب رتبه برتر فرهنگی دانشگاه‌های ایران درسال ۱۳۸۹ وکسب رتبه برتر خدمت رسانی به دانشجویان شاهد و ایثارگر در سال ۱۳۹۰‌. دانشگاه پیام‌نور دارای مراکز متعدد ورزشی، مذهبی، وکانون‌های فرهنگی و امور فوق برنامه بوده و سعی در هدایت انرژی بالقوه جوانان در مسیرهای صحیح را دارد‌. گسترش هر چه بیشتر تبادل اطلاعاتی علمی با دانشگاه‌ها و مجامع معتبر تحقیقاتی بین المللی ، از جمله اهداف دانشگاه پیام‌نور بوده که از مهمترین فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه می‌توان تفاهمنامه‌ها و قراردادهای همکاری منعقدشده با دانشگاه‌های : رادیو تلویزیونی (چین)، ایندیراگاندی و جامع ملی اسلامی (هندوستان) ، چندرسانه‌ای و بین‌المللی اسلامی (مالزی)، تشرین، افتراضیهو دمشق (سوریه) را نامبرد‌. این دانشگاه همچنین در چندین مجمع علمی بین المللی معتبر در دنیا مانند: انجمن آسیایی دانشگاه‌های باز، انجمن بین المللی آموزش باز و از راه دور و اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام عضویت فعال دارند.
در هر سازمانی نیروی انسانی مهمترین سرمایه محسوب می‌شود و کارکنان از ارکان اساسی دانشگاه ها در امر آموزش و پژوهش هستند و تحقق اهداف دانشگاه ها به منظور ارتقائ کمی و کیفی بدون بهره مندی از کارکنان توانمند میسر نمی‌باشد.
دانشگاه پیام‌نور نیز به منظور تحقق اهداف و وظایف مندرج در اساسنامه، از جمله همگانی کردن آموزش عالی، تربیت بخشی از نیروهای متخصص مورد نیاز جامعه، تنوع بخشی به شیوه های مرسوم در نظام آموزش عالی نیازمند کارکنان توانمند، پویا و متخصص و متعهد است. تنوع فعالیتها، توسعه نظام آموزش دانشگاه، دوره های الکترونیک، تدوین کتاب های خود آموز، طرح سؤال متمرکز، گسترش دانشگاه در سراسر کشور، توسعه تحصیلات تکمیلی، اهمیت حضور فعال کارکنان را در عرصه های علمی،پژوهشی و اداری و مالی دانشگاه مضاعف می سازد. عملکرد صحیح، منظم و نیز ارتقای کیفی، وابسته به برقراری عدالت در تصمیم گیری، ارتقای رضایتمندی، حفظ شان و جایگاه عضور هیات علمی و شفاف سازی ضوابط و مقررات می‌باشد.
۲-۲۰-۲ اهداف کیفی دانشگاه پیام‌نور
توسعه و تعمیق آگاهی دینی، تبیین و استقرار ارزشهای ایرانی – اسلامی در راستای آراسته شدن دانشگاهیان به فضایل اخلاقی‌.
توسعه و تعمیق فرهنگ علم‌گرایی، روحیه خودباوری علمی و بینش سیاسی – اجتماعی دانشگاهیان‌.
شکوفا سازی استعدادهای علمی و پژوهشی و تقویت روحیه ابتکار و کارآفرینی در جامعه‌.
فراهم آوردن امکان برخورداری از آموزش استاندارد و یک سان صرفنظر از محل زندگی و کار دانشجویان مبتنی بر روش‌ها و منابع جدید اطلاعاتی.
دسترسی به تحصیلات عالیه برای همه کسانیکه استعداد و علاقه لازم را دارند، صرفنظر از شروط و قیود رسمی‌.
توسعه زیر ساخت‌ها و کار آمد سازی نظام‌های اداری دانشگاه از طریق فرآیندهای مبتنی بر تفکر ساخت یافته و بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا.
توسعه و توانمندسازی اعضای هیأت علمی و کارکنان در راستای تحقق اهداف سند چشم انداز دانشگاه.
ارتقاء جایگاه و موقعیت ملّی و بین المللی دانشگاه و سرآمدی در آموزش‌های نیمه حضوری، باز و از راه دور در منطقه.
۲-۲۰-۳ اهداف کمی دانشگاه پیام‌نور در برنامه پنجم توسعه (۱۳۹۴-۱۳۹۰)
افزایش نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی از ۶۵/۱ درصد به حداقل ۱۵ درصد.
افزایش سهم دانشجویان فنی و مهندسی از ۱۱ درصد به ۲۱ درصد، علوم پایه از ۱۳ درصد به ۱۷ درصد، کشاورزی از ۴ درصد به ۹ درصد، هنراز ۰۷/۰ درصد به ۴ درصد وعلوم انسانی از ۷۲ درصد به ۴۹ درصد.
افزایش نسبت اعضای هیأت علمی با رتبه استادیاری وبالاتر به حداقل ۲۵ درصد کل اعضای هیأت علمی‌.
افزایش سرانه فضا از حدود ۱ مترمربع به حدود ۵/۳ مترمربع.
افزایش تعداد مراکز بین‌المللی دانشگاه به حداقل ۲۵ مرکز.
افزایش تعداد قطب‌های آزمایشگاهی و مراکز پژوهشی به حداقل ۳۱ واحد.
افزایش نسبت دانشجویان شرکت ‌کننده در دوره‌‌های مجازی به حداقل ۵/۱۲درصد کل دانشجویان دوره‌های نیمه حضوری.
انتشار حداقل یک نشریه علمی ـتخصصی در هر گروه آموزشی.
۲-۲۱ نمودار سازمانی دانشگاه پیام‌نور
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱ مقدمه
دانش بشر، حاصل تلاش متوالی انسان هاست که از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته و در هر برحه از زمان این دانش بسط و گسترش یافته است. بدیهی است که نیاز انسان هم به دانستن و هم تامین نیازهای زندگی خود، منشاّ شکل گیری این گونه تلاش ها بوده است. بنابراین برای کسب علم و دانش، روش ها و ابزار متناسبی لازم بوده که بشر در هر دوره تاریخی به ابداع روش های تحقیق مورد نیاز خود اقدام کرده و از آن بصورتی که برایش مؤثر و مفید باشد استفاده نموده است. این روش و ابزار نیز به تناسب توسعه و تکامل معلومات بشری در حال تکامل و توسعه بوده است؛ به نحوی که روش های امروز کاملتر و کارآمدتر از روش های گذشته و طبعاً روش های آینده نیز کاملتر از روش های امروز خواهد بود. لذا می‌توان گفت که استفاده از یک روش تحقیق مناسب، ما را به هدف و موضوع تحقیق هدایت می‌کند که همین امر امکان دسترسی دقیق و آسان به پرسش های تحقیق را مهیا می سازد.
در هر تحقیقی پس از تعیین اهداف تحقیق و بررسی ادبیات و پیشینه موضوع، باید به دنبال روشی مناسب برای اجرای تحقیق بود. لازم است روش تحقیقی که طی آن بتوان هرچه سریعتر و دقیق­تر به پاسخ های مناسب برای پرسش­های تحقیق دست یافت، شناسایی گردد. لذا در این بخش روش تحقیق به تفصیل شرح داده می‌شود. به دنبال آن جامعه آماری و حجم نمونه که مخاطبان اصلی پژوهش هستند، معرفی شده و روش های گردآوری اطلاعات و ابزار لازم برای آن بیان می گردد. در نهایت روایی و اعتبار ابزار مذکور و روش آماری به کار گرفته شده جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات، مورد بحث قرار خواهد گرفت‌.
۳-۲ روش تحقیق:
پایه هر علمی شناخت آن است و ارزش قوانین هر علمی به روش شناخت بستگی دارد که در آن علم بکار می رود. از روش تحقیق تعاریف متعددی شده است که از جمله عبارتند از :

    1. روش تحقیق به معنای رویکرد هستی شناسی (مانند روش فلسفی،روش علمی و‌…)
    1. روش تحقیق به عنوان یک فرایند نظامند برای یافتن پاسـخ یـک پرسـش یـا راه حـل یـک مسئله (خاکی، ۱۳۷۸،ص۲۰۱)

تحقیقات علمی بر اساس دو مبنا تقسیم بندی می شوند:

    • ماهیت و روش

۳-۲-۱ تحقیقات علمی بر اساس هدف
بر اساس هدف تحقیقات علمی را می توان به سه گروه بنیادی ،کاربردی و عملی تقسیم کرد‌.

    1. تحقیقات بنیادی : این تحقیقات در جستجوی کشف حقایق و واقعیتها و شـناخت پدیـده هـا و اشیاء بوده ، که مرزهای دانش عمومی بشر را توسعه می دهند و قوانین علمی را کشف نموده، به تبیین ویژگیها و صفات یک واقعیت می پردازند.
    1. تحقیقات کاربردی : هدف در این تحقیقات ، توسـعه دانـش کـاربردی در یـک زمینـه خـاص است. تحقیق کاربردی به سمت کاربرد علمی دانش هدایت می‌شود‌.
    1. تحقیقـات عملـی: ایـن تحقیقـات نوعـاً خـصلت محلـی و موضـعی دارد و معمـولا خاصـیت تعمیم پذیری زیادی ندارد‌. این تحقیقات با هـدف رفـع مـشکل انجـام می‌شود‌.در واقـع ایـن تحقیقات را باید تحقیقات حل مساله یا حل مشکل نامید(آذرو مومنی،۱۳۸۹).

تحقیق حاضر از نظر هدف، یک تحقیق کا ربردی می باشد که کـاربرد مـدل سـه شـاخگی در بررسـی عوامل مؤثر در کاهش خطاهای انسانی را در عملیات مالی دانشگاه پیام‌نور بررسی می کند.
۳-۲-۲ روش تحقیق بر اساس نحوه گردآوری اطلاعات (ماهیت و روش):
تحقیقات علمی بر اساس نحوه گردآوری اطلاعات به دو دسته تقسیم می شوند:

    • تحقیق توصیفی
    • تحقیق آزمایشی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...