‌بر اساس این منطق، اطلاعات جدید بخشی از عدم اطمینان اولیه بازار را برطـرف می‌کند مدیـریت مجبور می شود تا در تصمیمات اولیه خود تجدید نظر کند.

در حالی که در تحلیل های سنتی، انعطاف های مدیریتی را مد نظر قرار نمی دهد و ارزش پروژه ها و استراتژی ها را زیر ارزش واقعی شان تبیین می‌کند. پاسخ به ارزیابی چنین پروژه هایی در تحلیل اختیارات سرمایه گذاری است که می‌تواند در یک محیط پویا مانند کشف یک داروی جدید، صنایع نفت و گازها تولید ها و کسب و کار الکترونیک، ارزیابی ورود به بازارهای جدید، سرمایه گذاری مشترک تحقیق و توسعه، ادغام بازارهای الکترونیک توسعه و پرورش سرمایه های معنوی (افراد)، توسعه و گسترش تکنولوژی، توسعه تجهیزات، اولویت بندی پروژه ها و دیگر موارد کاربرد دارد بیشتر، بنیان کار در بودجه بندی سرمایه ای بر این پایه بوده است که جریان های نقدی هر پروژه ی سرمایه گذاری را تا زمانی در آینده پیش‌بینی، سپس با نرخ تنزیلی مناسب، ارزشی فعلی آن ها را به دست می آورند. معمولاً پروژه های سرمایه گذاری، پس از گزینش و آغاز سرمایه گذاری در آن ها، پایدار و دگرگون ناپذیر نمی باشد. مدیران می‌توانند هر از گاهی، با دستیابی به داده های نو و شرایط زمانی جدید، دگرگونی هایی را پدید آورند که در جریان نقدی آتی سرمایه گذاری تاثیر داشته باشد. این آزادی مدیران (یا اختیار سرمایه گذاری) در دل پروژه های سرمایه گذاری نهفته می‌باشد.

اختیارات سرمایه گذارری رویکردی است که یک دلیل مثبت از ارزش گذاری و ریسک وشناخت را برای پیشبرد سرمایه گذاری در نظر می‌گیرد.

متاسفانه در ایران بنا به دلایلی اختیارات سرمایه گذاری جایگاه و کاربردی ندارد. این تحقیق به بررسی تاثیر میزان عدم اطمینان بازار، کیفیت اطلاعات در دسترس مدیران و هزینه های سرمایه گذاری بر اختیارات سرمایه گذاری می پردازد تا از این طریق روش ها و مفاهیمی را برای گسترش و توسعه اختیارات سرمایه گذاری در ایران، معرفی کند.

این پژوهش به جستجوی این موضوع می پردازد، که آیا مدیران مالی شرکت های بورسی در ایران این تغییرات را پذیر فته اند و همگام با سایر کشورهای پیشرو متناسب با تکنیک ها و روش های اختیارات سرمایه گذاری گامی برمی دارند یا خیر؟ ‌بنابرین‏ ۴سوال اساسی زیر مطرح می شود:

۱-دیدگاه مدیران مالی نسبت به تاثیر میزان عدم اطمینان محیطی(بازار) بر اختیارات سرمایه گذاری چگونه است؟

۲-دیدگاه مدیران مالی نسبت به تاثیر میزان سرمایه گذاری ها بر اختیارات سرمایه گذاری چگونه است؟

۳-دیدگاه مدیران مالی نسبت به تاثیر میزان کیفیت اطلاعات دردسترس مدیران بر اختیارات سرمایه گذاری چگونه است؟

۴-دیدگاه مدیران مالی نسبت به تاثیر میزان بهره بدون ریسک بر اختیارات سرمایه گذاری چگونه است؟

۳-۱- اهداف تحقیق

با توجه به موضوع پژوهش حاضر که در زمینه بررسی تاثیر میزان عدم اطمینان بازار، سرمایه گذاری ها و کیفیت اطلاعات بر اختیارات سرمایه گذاری می‌باشد اهداف اصلی و فرعی زیر مدنظر است:

هدف اصلی:

۱-کمک به مدیران حرفه ای جهت استفاده کلی از اختیارات سرمایه گذاری و چگونگی به کارگیری مدیران از این اختیارات.

اهداف فرعی:

۱-تبیین ارتباط بین میزان عدم اطمینان محیطی و اختیارات سرمایه گذاری.

۲-تبیین ارتباط بین میزان نرخ بهره بدون ریسک و اختیارات سرمایه گذاری.

۳-تبیین ارتباط بین کیفیت اطلاعات دردسترس و اختیارات سرمایه گذاری.

۴-تبیین ارتباط بین هزینه سرمایه گذاری و اختیارات سرمایه گذاری.

این تحقیق منجر به ارائهیافته‌هایی در رابطه با اختیارات سرمایه گذاری خواهد شد. که نتایج آن می‌تواند موجب آشنا شدن و همراه شدن مدیران مالی با موضوعات و اختیارات سرمایه گذاری شود.

۴-۱- مدل مفهومی تحقیق

متغیرهای مستقل:

بهره بدون ریسک

عدم اطمینان محیطی (بازار)

کیفیت اطلاعات در دسترس

متغیر وابسته:

هزینه سرمایه گذاری

اختیارات سرمایه گذاری

سرمایه گذاری تحقیق و توسعه

زمانبندی سرمایه گذاری

برگشت ناپذیری هزینه های سرمایه ای

مدل مفهومی فوق ارتباط بین متغیرهای مستقل و تاثیرات آن ها را بر متغیر وابسته تحقیق نشان می‌دهد.

اختیارات سرمایه گذاری متغیر وابسته ای است که اولین متغیر مورد توجه است متغیری که تلاش می شود تغیرات آن توسط هفت متغیر مستقل، شامل: عدم اطمینان محیطی (بازار)، بهره بدون ریسک، کیفیت اطلاعات در دسترس مدیران، هزینه سرمایه گذاری، سرمایه گذاری تحقیق و توسعه، زمانبندی سرمایه گذاری، برگشت ناپذیری هزینه های سرمایه ای، تعبیر و تفسیر شود.

۵-۱-فرضیه های پژوهش

برای پاسخ به سوالات تحقیق فرضیه های زیر تدوین گردیده است:

۱-۵-۱-فرضیه اول

بین میزان عدم اطمینان محیطی (بازار) و استفاده از اختیارات سرمایه گذاری توسط مدیران شرکت های پذیرفته شده در بورس رابطه معنی داری وجود دارد.

۲-۵-۱- فرضیه دوم

بین میزان نرخ بهره بدون ریسک و استفاده از اختیارات سرمایه گذاری توسط مدیران شرکت های پذیرفته شده در بورس رابطه معنی داری وجود دارد.

۳-۵-۱- فرضیه سوم

بین کیفیت اطلاعات در دسترس مدیران و استفاده از اختیارات سرمایه گذاری توسط مدیران شرکت های پذیرفته شده در بورس رابطه معنی داری وجود دارد.

۴-۵-۱- فرضیه چهارم

بین میزان هزینه سرمایه گذاری و استفاده از اختیارات سرمایه گذاری توسط شرکت های پذیرفته شده در بورس رابطه معنی داری وجود دارد. که این فرضیه اصلی شامل سه زیرفرضیه ذیل می‌باشد:

۱- بین میزان سرمایه گذاری تحقیق و توسعه و استفاده از اختیارات سرمایه گذاری توسط مدیران شرکت های پذیرفته شده در بورس رابطه معنی داری وجود دارد.

۲- بین انتخاب زمانبندی سرمایه گذاری و استفاده از اختیارات سرمایه گذاری توسط شرکت های پذیرفته شده در بورس رابطه معنی داری وجود دارد.

۳- بین برگشت ناپذیری هزینه های سرمایـه ای و استفاده از اختیـارات سرمـایه گذاری توسـط مدیـران شرکت ها ی پذیرفته شده در بورس رابطه معنی داری وجود دارد.

۶-۱- متغیرهای عملیاتی تحقیق

متغیرمستقل:

عدم اطمینان محیطی بازار

نرخ بهره بدون ریسک

میزان هزینه هاس سرمایه گذاری

کیفیت اطلاعات در دسترس

سرمایه گذاری های تحقیق و توسعه

زمانبندی سرمایه گذراری

برگشت ناپذیری هزینه های سرمایه گذاری

متغیر وابسته:

اختیارات سرمایه گذار

۷-۱- تعریف واژه ها و اصطلاحات:

۱-۷-۱- اختیارات سرمایه گذاری[۱]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...