فرضیه صفر: رفتار کارآفرینانه صادراتی بر عملکرد محصول جدید صادراتی تأثیر مثبت و معناداری ندارد.
فرضیه پژوهش: رفتار کارآفرینانه صادراتی بر عملکرد محصول جدید صادراتی تأثیر مثبت و معناداری دارد.
با توجه به نتایج در جدول ۴-۱۸ سطح معناداری فرضیه برابر ۰۰۰/۰ و کمتر از ۰۵/۰ می باشد لذا فرض پژوهش تأیید می­گردد بدین معنا که رفتار کارآفرینانه صادراتی بر عملکرد محصول جدید صادراتی تأثیر مثبت و معناداری دارد. میزان این اثر ۱۶۷/۱ می­باشد با توجه به اینکه این ضریب مثبت است اثر آن به صورت مستقیم است به عبارتی با تغییر یک واحد (افزایش) رفتار کارآفرینانه صادراتی به میزان ۱۶۷/۱ درصدعملکرد صادراتی محصول جدید افزایش می­یابد. از این رو نتیجه این فرضیه با نتیجه مطالعات میرفخرالدینی و دیگران (۱۳۹۱) ایمانی پور و زیودار (۱۳۸۷) تقی زاده و دیگران (۱۳۹۱) برت و اینستاین (۲۰۱۳) و ناتانایل و دیگران (۲۰۱۲) کارین و دیگران (۲۰۱۰) همسو و هم جهت می باشد.
فرضیه ۳: شدت رقابت بر عملکرد محصول جدید صادراتی تأثیر مثبت و معناداری دارد.
فرضیه صفر: شدت رقابت بر عملکرد محصول جدید صادراتی تأثیر مثبت و معناداری ندارد.
فرضیه پژوهش: شدت رقابت بر عملکرد محصول جدید صادراتی تأثیر مثبت و معناداری دارد.
با توجه به نتایج در جدول ۴-۱۸ سطح معناداری فرضیه برابر ۸۱۲/۰ و بیشتر از ۰۵/۰ می­باشد لذا فرض پژوهش رد می­گردد بدین معنا که شدت رقابت بر عملکرد محصول جدید صادراتی تأثیر مثبت و معناداری ندارد. نتیجه این فرضیه با نتیجه مطالعه صابری (۱۳۸۷) رحمان سرشت و کریمی (۱۳۸۲) ناتانایل و دیگران (۲۰۱۲) و لی و گریفیس (۲۰۱۰) مطابقت ندارد و همسو نمی باشد.
فرضیه ۳: دسترسی به منابع مالی بر عملکرد محصول جدید صادراتی تأثیر مثبت و معناداری دارد.
فرضیه صفر: دسترسی به منابع مالی بر عملکرد محصول جدید صادراتی تأثیر مثبت و معناداری دارد.
فرضیه پژوهش: دسترسی به منابع مالی بر عملکرد محصول جدید صادراتی تأثیر مثبت و معناداری دارد.
با توجه به نتایج در جدول ۴-۱۸ سطح معناداری فرضیه برابر ۰۰۰/۰ و کمتر از ۰۵/۰ می­باشد لذا فرضیه پژوهش تأیید می­گردد بدین معنا که دسترسی به منابع مالی بر عملکرد محصول جدید صادراتی تأثیر مثبت و معناداری دارد. میزان این اثر ۰۸۴/۰ می­باشد با توجه به اینکه این ضریب مثبت است اثر آن به صورت مستقیم است به عبارتی با تغییر یک واحد (افزایش) دسترسی به منابع مالی به میزان ۰۸۴/۰ درصد عملکرد صادراتی محصول جدید افزایش می­یابد. نتیجه این فرضیه با نتیجه مطالعه ناتانایل و دیگران (۲۰۱۲) همسو و هم جهت می باشد.
فرضیه ۴: رفتار بازار محور صادراتی بر عملکرد محصول جدید صادراتی تأثیر مثبت و معناداری دارد.
فرضیه صفر: رفتار بازار محور صادراتی بر عملکرد محصول جدید صادراتی تأثیر مثبت و معناداری ندارد.
فرضیه پژوهش: رفتار بازار محور صادراتی بر عملکرد محصول جدید صادراتی تأثیر مثبت و معناداری دارد.
با توجه به نتایج در جدول ۴-۱۸ سطح معناداری فرضیه برابر ۹۱۲/۰ و بیشتر از ۰۵/۰ می­باشد لذا فرض پژوهش رد می­گردد بدین معنا که رفتار بازار محور صادراتی بر عملکرد محصول جدید صادراتی تأثیر مثبت و معناداری ندارد. از این رو نتیجه این فرضیه با نتایج حاصل از مطالعات دیوانداری و دیگران (۱۳۸۶) دهدشتی (۱۳۸۴) ناتانایل و دیگران (۲۰۱۲)لین و کاو (۲۰۰۹) بارت (۲۰۰۸) هسو نمی باشد.
۵-۳ پیشنهادها
۵-۳-۱ پیشنهادهای اجرایی(حاصل از پژوهش)
پیشنهاد برای فرضیه اول: (گرایش به کارآفریتی و عملکرد محصول جدید صادراتی)

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

– تفویض اختیار: تفویض اختیار و اعطای مسئولیت به کارکنان، این امکان را به آنان می­دهد که از تجارب خود بیاموزند، آنان را در خلق ایده­ ها و راهکارهای جدید یاری می­دهد و احساس مسئولیت­شان را در تحقق اهداف سازمان بالا می­برد. لذا بایستی مدیران با دادن اختیارات، مسئولیت انجام کار و نحوه­ انجام آن را به کارکنان و کارشناسان سازمان واگذار نمایند و ترتیبی اتخاذ کنند که رسیدگی و نظارت فیزیکی به حداقل ممکن برسد و کارکنان و کارشناسان ماحصل کار خود را مشاهده نمایند.
– ایجاد جو مناسب: مدیران بایستی فرصت لازم را برای بیان نظرات تمام کارکنان و کارشناسان فراهم آورند. از انقادهای سخت­گیرانه پرهیز کنند و برای ایده­ ها و عملکردهای خوب، ارزش و پاداش مناسب قائل شوند.
– برای بالا بردن روحیه ریسک­پذیری و به تبع آن کارآفرینی، محیطی را در سازمان فراهم آورید که ویژگی ریسک پذیری در آن­ها تشویق و شکست­ها و اشتباهات آنان تحمل شود.
– ایجاد انعطاف­پذیری و اصلاح نظام ارزیابی عملکرد: مقررات و ضوابط سنتی و خشک از بروز خلاقیت­ها در سازمان جلوگیری می­ کند. همچنین لازم است تا نظام ارزیابی عملکرد از حالت سنتی و نرمالیته تغییر پیدا کند و به گونه ای نباشد که مانع خلاقیت و نوآوری کارکنان و کارشناسان شود. مدیران باید با ایجاد انعطاف، محدودیت­های تحمیل شده بر کارکنان و کارشناسان را کاهش دهند و زمینه را برای تقویت خلاقیت در آنان آماده سازند. در یک سازمان خلاق و نوآور ارزیابی کارکنان بر اساس حضور فیزیکی آنان صورت نمی­پذیرد بلکه تمام منابع انسانس سازمان بر اساس شاخص های تعالی و پیشرفت کارکنان و کیفیت فعالیت­ها و خدمات و میزان نوآوری ارزیابی می­گردند.
پیشنهاد برای فرضیه دوم: (شدت رقابت و عملکرد محصول جدید صادراتی)
افزایش بودجه بیشتری به بخش صادرات.
برگزاری سمینارها و جلسات با موضوع بازارهای بین الملل برای کارکنان.
ورود به بازارهای خارجی جدید.
انتخاب نوع محصول و تکنولوژی تولید با گرایش بازارهای صادراتی هدف مخصوصاً بازارهای اروپایی؛
مشارکت و همکاری نزدیک با تولیدکنندگان و توزیع کنندگان صاحب نام اروپایی به منظور بالابردن کیفی و کمی محصولات و تضمین بازارهای صادراتی؛
پیشنهاد برای فرضیه سوم: (دسترسی به منابع مالی و عملکرد محصول جدید صادراتی)
– در نظر گرفتن درصد زیادی از فروش و سودآوری شرکت به بخش صادرات.
پیشنهاد برای فرضیه چهارم: (رفتار صادرات محور و عملکرد محصول جدید صادراتی)
استفاده از تحقیقات بازاریابی صادراتی.
بازدیدهای منظم از بازارهای صادراتی به منظور جمع آوری اطلاعات ارزشمند در رابطه با نیازهای مشتریان.
حضور در نمایشگاه های بین المللی.
۵-۵ پیشنهادهایی برای پژوهش­های آتی
۱- بررسی تأثیر رفتار کارآفرینانه صادراتی بر عملکرد بازاری شرکت های صادراتی.
۲- بررسی تأثیر فعالیت های بازاریابی صادراتی بر عملکرد محصول جدید صادراتی.
۳- بررسی تأثیر بازارمحوری صادراتی بر نوآوری صادراتی شرکت های صادراتی.
۵-۴ محدودیت پژوهش
بیشتر مطالعات انجام شده در این زمینه در قالب پایان نامه بوده است و نتایج بسیاری از آنها در قالب مقاله چاپ نشده اند یا دسترسی به آنها امکان پذیر نبود.
عمده­ترین محدودیت این پژوهش استفاده از پرسشنامه (اندازه ­گیری ذهنی) برای متغیرهای عملکردی است که ماهیت عینی دارند (مانند رشد فروش صادراتی، سهم بازار، سودآوری صادراتی و غیره) به دلیل نبود پایگاه داده جامع و حساسیت مدیران امکان دسترسی پژوهشگران به داده ­های واقعی مهیا نشد.
منابع و مأخذ
فارسی:
– آرمسترانگ، مایکل(۱۳۸۴). مدیریت استراتژیک منابع انسانی؛ ترجمه محمد اعرابی و داود ایزدی ؛ دفتر پژوهشهای فرهنگی؛چاپ دوم.
– اسماعیل پور، حسن(۱۳۸۲). مدیریت بازاریابی بین الملل. چاپ سوم، تهران: انتشارات نگاه دانش.
– پورتر، مایکل(۱۳۸۷). استراتژی رقابتی تکنیک های تحلیل صنعت و رقبا؛ ترجمه جهانگیر مجیدی و عباس مهر پویا ؛ موسسه خدمات فرهنگی رسا؛ چاپ سوم.
– دهقان، نبیاله(۱۳۸۶). بررسی، طبقه بندی و انتخاب استراتژیهای ورود به بازارهای بین المللی. مجموعه مقالات دومین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک، ایران: تهران.
– دوید، فرد، آر(۱۳۷۹)، مدیریت استراتژیک، مترجمین: علی پارسائیان و محمد اعرابی، دفتر پژوهش های فرهنگی، تهران.
– زریباف، مهدی.، و حسینیکیا، سیدتقی(۱۳۸۲). مدیریت بازاریابی جهان . ی چاپ دوم، تهران: انتشارات گسترش علوم پایه.
– راشدی اشرفی، علیرضا(۱۳۸۶). مجموعه اطلاعات مورد نیاز در بازرگانی خارجی. چاپ اول، تهران: نشر قانون.
– رضایی نژاد، عبدالرضا(۱۳۸۰). بازاریابی بینالملل. چاپ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
– رضوانی، حمیدرضا(۱۳۸۸). برنامه ریزی استراتژیک کاربردی. چاپ اول، تهران: انتشارات مهربان.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...