1. رنگ ویولت کوواسول

رنگ ویولت کوواسول جزء رنگ­های آرایشی است و رنگ ظاهری بنفش دارد (به فصل دوم مراجعه شود).
۳-۴-۲-۱- طیف مربوط به رنگ ویولت کوواسول
طیف Uv-Vis محلول آبی این ترکیب در شکل (۳-۱۱) مشاهده می­ شود،که طبق مشاهدات پیک ۵۷۰ نانومتر به عنوان طول موج ماکزیمم انتخاب شده است.
شکل (۳-۱۱): طیف جذبی محلول آبی۳ میلی­گرم بر لیتر رنگ ویولت کوواسول
۳-۴-۲-۲- رسم منحنی کالیبراسیون رنگ ویولت کوواسول
منحنی کالیبراسیون با اندازه گیری جذب محلول­های استاندارد از ویولت کوواسول در طول موج ماکسیمم ۵۷۰ نانومتر و رسم این کمیت بر حسب غلظت رنگ با معلوم بودن جذب مربوط به محلول مجهول در طول موج ماکسیمم ۵۷۰ نانومتر و استفاده از معادله­ کالیبراسیون می­توان غلظت رنگ را در نمونه مجهول محاسبه کرد. در معادله منحنی کالیبراسیون y بیانگر میزان جذب محلول و x غلظت محلول می­باشد.
شکل(۳-۱۲): منحنی کالیبراسیون رنگ ویولت کوواسول
۳-۵- اجرای آزمایش­ها
در این قسمت آزمایش­های مورد استفاده در این تحقیق توضیح داده می­ شود.
۳-۵-۱- آزمایش جذب ماده رنگی در نمونه خاک
انتخاب ماده ردیابی یکی از اصلی­ترین عملیات ردیابی است. دو ماده رنگی انتخابی مورد نظر قبل از آزمایش در مدل آزمایشگاهی، آزمایش جذب روی آن­ها انجام شد. آزمایش جذب به این صورت بود که ۲۵/۰ گرم از ماده مورد نظر در یک لیتر آب حل گردید. میزان جذب این محلول در طول موج ماکسیمم قرائت می­ شود. سه نمونه از خاک مورد نظر برداشته، یک گرم از هر کدام را در لوله سانتریفیوژ ریخته و ۲۰ میلی لیتر از محلول ساخته شده را به هر یک اضافه کرده به مدت یک ساعت شیک شده و ۲۴ ساعت به حالت سکون قرار داده می شود. بعد از آن یک ساعت شیک شده و سانتریفیوژ می­ شود. محلول صاف روی نمونه­ها را جمع­آوری کرده و با دستگاه اسپکتروفتومتر مقدار جذب ماده مورد نظر در خاک قرائت می­ شود. اگر مقدار جذب نمونه­های در حضور خاک با نمونه در عدم حضور خاک یکسان بود یا تفاوت بسیار کمی داشت، نشان­دهنده این است که ماده رنگی مورد نظر ردیاب مناسبی بوده است و فاقد جذب می­باشد و بر اساس این آزمایش دو ماده رنگی پانسیو ۴-آر و ویولت کوواسول انتخاب شدند.
۳-۵-۲- اجرای آزمایش ردیابی
با بهره گرفتن از مدل آزمایشگاهی ساخته شده، سه نمونه خاک مورد آزمایش قرار گرفتند. برای انجام آزمایش­ها، نمونه خاک­های مورد نظر با تراکم مناسب در داخل ستون و لوله آزمایش ریخته می­ شود. جریان توسط سیستم آب شهر موجود در آزمایشگاه و با فشار ثابت به داخل مخزن بالادست برقرار شد و اجازه داده شد آب تا ارتفاع ۶۰ سانتی­متر در مخزن بالادست بالا بیاید. ردیاب مورد نظر را به مخزن بالادست تزریق می­کنیم. جریان آب با توجه به قدرت انتقال خاک نمونۀ مورد آزمایش، از داخل نمونه عبور کرده و وارد مخزن پایین دست می­ شود. برداشت داده ­ها باید زمانی صورت گیرد که جریان بصورت ماندگار درآمده باشد. از این­رو باید کلیه حباب­های هوا از داخل نمونه مورد آزمایش و پیزومترها خارج شده و به اصطلاح نمونه به حالت کاملأ اشباع درآید. برای تعیین مقادیر دبی جریان از روش اندازه ­گیری حجمی استفاده گردید. برای این منظور، مدت زمان پر شدن حجم معینی از یک مخزن اندازه ­گیری با بهره گرفتن از زمان­سنج دیجیتالی اندازه ­گیری و بدین ترتیب دبی جریان برای هر یک از آزمایش­ها تعیین گردید. همچنین مقادیر فشار پیزومتریک، با بهره گرفتن از پیزومترهایی که در ابتدا، انتها و طول ستون محفظۀ آزمایش بصورت سری چهار تایی با فاصله ۲۰ سانتیمتری نسبت به یکدیگر در بدنه لوله ستون خاک نصب شده بودند از روی یک تابلوی پیزومتری قرائت گردیدند. نمونه­برداری غلظت ردیاب از شیرهای مخصوصی که به صورت سری چهارتایی با فاصله ۲۰ سانتیمتری نسبت به یکدیگر در بدنه لوله ستون خاک نصب گردیده بود انجام پذیرفت. بعد از نمونه­ برداری، مقدار جذب نمونه­ها با دستگاه اسپکتروفتومتر قرائت گردید و با بهره گرفتن از منحنی کالیبراسیون غلظت آن­ها محاسبه شد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۶- بازیابی جرم ردیاب­ها
با توجه به نمودار زمان – غلظت سطح زیر منحنی اندازه ­گیری شده و در برآورد میزان بازیافت ماده رنگی مورد استفاده قرار می­گیرد. چنانچه درصد بازیافت ماده رنگی نزدیک به ۱۰۰ باشد ردیاب زوال ناپذیر و واکنش ناپذیر است.
جرم ردیاب عبوری با بهره گرفتن از رابطه زیر بدست می ­آید:
(۴-۱)
که در این رابطه Ci غلظت متناظر با هر زمان اندازه ­گیری، Qi دبی جریان مربوط به زمان i و t∆ زمان بین دو برداشت متوالی می­باشد.
کل جرم بازیابی شده ردیاب توسط رابطه زیر محاسبه می­ شود:
(۴-۲)
که در آن V حجم جریان عبوری می­باشد.
(۴-۳)
=درصد بازیابی
۳-۷- مدل­سازی عددی جریان و ردیاب
در این تحقیق با استفاده (FEM) اجزاء محدود از این مدل عددی، نمودارهایی کاربردی برای تعیین الگوی کلی انتشار آلودگی در خاک ها می­ شود. این روش به پژوهشگران این امکان را می­دهد تا با داشتن مشخصاتی کلی از محیط محل انتشار آلودگی مانند میزان نفوذپذیری خاک، نوع آلاینده و شرایط مختلف خاک منطقه تخمینی مناسب از الگوی انتشار آلودگی در خاک داشته باشند. از آنجایی که انجام آزمایش های ردیابی از نظر اقتصادی هزینه بر می­باشد بنابراین استفاده از مدل­سازی های عددی می ­تواند درکاهش هزینه­ها مؤثر باشد به شرطی که نتایج آن­ها بوسیله نتایج آزمایشگاهی صحت سنجی و تأیید گردد.
۳-۷-۱- معرفی مدل Seep/w
این مدل مربوط به بررسی شرایط نشت و جریان آب است. از قابلیت ­های این نرم افزار ترسیم خطوط جریان، خطوط هم پتانسیل و محاسبه دبی عبوری برای مقطع مشخصی از خاک یا سنگ است. همچنین این برنامه این قابلیت را دارد که در شرایط جریان ماندگار آنالیز انجام دهد و شرایط آب و خاک را در حالت­های مرحله­ ای بررسی کند. این نرم افزار قادر است برسی جریان آب در محیط­های متخلخل اعم از اشباع و غیر اشباع را انجام دهد. برای بررسی مسائل در این نرم افزار باید شکل کلی مسأله ترسیم گردد. سپس نوع ماده متخلخل و خصوصیات نفوذپذیری و قابلیت نگهداری آب به نرم افزار معرفی شود. در مرحله بعد باید شرایط مرزی لازم را در هر یک از مرزها در نظر گرفت. در نهایت با اجرای برنامه شکل جریان آب در خاک، میزان جریان و فشار آب منفذی در هر نقطه قابل محاسبه و مشاهده می­باشد.
۳-۷-۱-۱- مراحل مدل­سازی در Seep/w
۱- ترسیم هندسه و مشخص کردن مرز لایه­ های مختلف موجود در مدل
۲- وارد کردن میزان نفوذپذیری خاک
۳- ایجاد شبکه گرافیکی یا المان­بندی محدود
۴- وارد کردن شرایط مرزی(ارتفاع تراز آب در مخزن بالادست)
۵- تعیین مقطع دبی عبوری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...