شکل(۲-۳): نقشه استراتژی شهرداری تهران تهیه شده در سال۸۹
شهرداری کلان شهر مشهد مقدس (۱۳۹۲) طی تدوین برنامه میان مدت شهرداری مشهد طی سال های ۹۳ تا ۹۶ ، از مدل کارت امتیازی متوازن استفاده نمودند. در این پژوهش کاربردی، نقشه استراتژی شهرداری مشهد در ۴ منظر رشد و یادگیری، فرایند های داخلی، فرایند های مالی و منظر شهروندان، زائران و ذینفعان نقشه استراـژی سازمان را تهیه نمودند.در تهیه نقشه استراتژی شهرداری مشهد از سه کلید واژه چشم اندازی به عنوان مقاصد راهبردی استفاده نمودند که عبارتند از مشارکت همگانی، پیشرفت پایدار، پایتخت معنوی که اهداف راهبردی در راستای این سه مقصد راهبردی به کار بسته شده اند. در ذیل نمونه نقشه استراتژی شهرداری مشهد قابل ملاحظه می باشد.

شکل(۲-۴): نقشه استراتژی شهرداری مشهد در سال های ۹۳تا ۹۶ تهیه شده در سال۹۲
فقیهی (۱۳۸۱) طی پژوهشی در شهرداری تهران ، با بررسی مدل های نوین ارزیابی عملکرد نظیر مدل بالدریج، تعالی سازمانی، کارت امتیازی متوازن و مدل های سنجش ارزیابی فردی و با رویکرد آینده نگری و بهبود مستمر، و پاسخگویی مدیران شهرداری و هدف ارتقای سطح دانش مدیریتی شهرداران مناطق مدلی را در سه بعد سنجش مشخصات عملکرد مدیران مناطق، مشخصات مهارتی مدیران و مشخصات درونی مدیران طراحی نمود. در این پژوهش در هر بعد شاخص های مورد نظر تدوین و به روش پرسشنامه از مجموعه مدیران شهرداری مورد سنجش قرار گرفت. طی این پژوهش نتایج به دست آمده، اولویت های بهبودی در هر منطقه با توجه به سیاست های شهرداری را مشخص نموده است.
برک پور و همکاران(۱۳۸۹) در پژوهشی به ارزیابی عملکرد شهرداری تهران بر پایه سنجش میزان رضایت شهروندان از خدمات شهری پرداخت. طی این پژوهش پس از بیان شاخص های ارزیابی عملکرد سعی شده است کیفیت ۱۷ نوع از خدمات شهرداری شامل خدمات عمرانی، فرهنگی و خدماتی که تاثیر مستقیم بر زندی شهروندان می گذارد از لحاظ ذهنی در سطح محله مورد بررسی قرار گیرد.نتیجه بدست آمده در این پژوهش بیانگر رضایت عمومی شهروندان از خدمات شهرداری می باشد ولیکن دارای طیف متفاوتی در بین مناطق مورد ارزیابی می باشد.
ابطحی و همکاران(۱۳۹۱) در پژوهشی به سنجش و رتبه بندی شاخص های ارزیابی عملکرد امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بهره گرفتن از روشAHP و ANTROPY پرداختند. روش پژوهش در این تحقیق اکتشافی،میدانی و تطبیقی می باشد.نتایج بدست آمده تحقیق بیانگر این موضوع می­باشد که در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران عوامل تاثیر گذار بر عملکرد عبارتند از عوامل و شاخص های مدیریتی، تخصصی، پشتیبانی و شهروندمداری می باشد.
وردی نژاد و همکاران (۱۳۸۷) در پژوهشی به ارزیابی عملکرد شهرداری تهران با بهره گرفتن از الگوی کارت امتیازی متوازن پرداخت. طی این پژوهش پس از بررسی شاخص های عملکردی شهرداری، تعداد ۲۵ شاخص در قالب چهار منظر الگوی کارت امتیازی متوازن قرار گرفت که طی آن نتایج به دست آمده فاصله میان وضع موجود و مطلوب عملکرد شهرداری تهران را بیان نموده است.
شاهمرادی(۱۳۸۳) در پژوهشی به ارزیابی عملکرد واحد های تابعه یک مجتمع صنعتی با بهره گرفتن از کارت امتیازی متوازن ، پرداخت.در این تحقیق ضمن مطالعه و مقایسه کامل روش ارزیابی سنتی و روش کارت امتیازی متوازن ضمن شناسایی و رتبه بندی مهمترین فاکتور های اصلی موفقیت سازمان با بهره گرفتن از نمودار عنکبوتی برای اینکه بتوان موقعیت های بهبود را شناسایی نمود طراحی گردیده است.از روی این نمودار می توان فواصل بین شاخص های کلیدی یعنی فاصله موجود را نسبت به ایده آل نشان داد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

شاهنده و همکاران(۱۳۸۴) در پژوهشی به اندازه گیری عملکرد شهرداری اصفهان پرداخت. در این پژوهش طی بررسی وظابف شهرداری اصفهان ، شاخص های وظیفه ای و عملکردی مشخص و عملکرد شهرداری در مناطق ۶ و ۱۰ شهرداری اصفهان اندازه گیری گردید که طی آن نتایج عملکرد این مناطق مشخص شد.
خیام باشی و همکاران(۱۳۸۶) طی پژوهشی در سازمان آرامستان شهرداری اصفهان به ارائه الگویی جهت پیاده سازی ارزیابی متوازن در سازمان های عمومی پرداخت. در این پژوهش تعهد مدیریت ارشد در ارزیابی عملکرد و برنامه ریزی و همچنین استفاده از نتایج ارزیابی در نظام برنامه ریزی به عنوان اصلی ترین عوامل تاثیر گذار مورد توجه قرار گرفت.
احسانی فرد (۱۳۹۱) به بررسی ارائه مدل راهبردی سنجش، مدیریت و ارزیابی عملکرد موثر شهرداری با تلفیق دو مدل BSC و EFQM در مناطق ۳ و ۱۸ تهران پرداخته است که در این پژوهش با بهره گرفتن از روش دلفی الگوها و معیار های سنجش پس از استخراج از مبانی نظری از طریق نظرسنجی از خبرگان مورد بررسی و تایید نهایی قرار گرفته است.در این پژوهش کلیه شاخص های هر منظر پس از استخراج توسط خبرگان شهرداری مورد سنجش و رضایتمندی عمومی شهروندان طی پرسشنامه ای و با ذکر مولفه های مختلف از مناطق ۳ و ۱۸ به دست آمده است.
محقر و همکاران(۱۳۸۶) در پژوهشی در شرکت قند، به ارائه چارچوبی برای تدوین استراتژی ها با رویکرد غربال سازی فازی و استفاده از کارت امتیازی متوازن، تجزیه و تحلیلSWOT و گسترش عملکرد کیفیت نموده است. در این پژوهش با اجرای تحلیلSWOT ، یکسری استراتژیها باویژگیهای کارت امتیازی متوازن تهیه گردیده است که با بهره گرفتن از روش QFD استراتژیهای حاصل از ماتریس SWOT انتخاب و نهایی می گردند .

            1. پژوهش­های خارجی

در سال ۲۰۰۹ ، مدیریت ارشد شهر جده ضمن تشکیل تیم برنامه ریزی استراتژیک و با حضور مشاورین مدیریتی همچون کاپلان و نورتون، برنامه ۲۰ ساله شهر جده را با بهره گرفتن از مدل کارت امتیازی متوازن تهیه نمودند.این برنامه شامل ۳ بخش محتوای سند(۱۳ سند موضوعی) ، شاخصهای کلیدی عملکرد، پروژه های شاخص می باشد. نقشه استراتژی شهر جده در ذیل به اختصار بیان می­گردد.

مالی
شکل(۲-۵): نقشه استراتژی شهر جده تهیه شده در سال۲۰۰۹
در سال ۲۰۱۰ ، مدیریت ارشد شهر استانبول ضمن تشکیل تیم برنامه ریزی استراتژیک برنامه راهبردی شهر استانبول را طی سال ها ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۴، را با بهره گرفتن از مدل کارت امتیازی متوازن تهیه نمودند. در این برنامه، نقشه استراتژی شهرداری در ۴ منظر تهیه گردید که در هر منظر اهداف راهبردی مشخص می باشد.در ذیل نقشه استراتژی مربوطه ارائه می گردد.
شکل(۲-۶): نقشه استراتژی شهر استانبول تهیه شده در سال۲۰۱۰
چیانگ و لین[۳۲] (۲۰۰۹) در یک بررسی از ترکیب دو روش کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی داده ها نشان دادند که منظرهای چهارگانه کارت امتیازی متوازن گرچه رابطه معنی داری با هم نشان داده اند اما در صنایع مختلف اهمیت نسبی شاخص های چهار دیدگاه با هم برابر نبوده است.
هاوارد روم[۳۳](۲۰۰۹) در یک بررسی جهت بهبود عملکرد حاکمیت شهری، با بهره گرفتن از مدل کارت امتیازی متوازن، با بررسی حدود ۵۰ سازمان عمومی و خدماتی از ۲۲ کشور جهان شاخص هایی را جهت مدیریت بهتر این سازمان ها در ۴ منظر کارت امتیازی متوازن ارائه نموده است. در این تحقیق ، پژوهشگر با بیان ۹ مرحله جهت تدوین استراتژی ها در نهایت به معرفی شاخص های کلیدی عملکرد پرداخته است.این مراحل عبارتند از ارزیابی اولیه، تهیه استراتژی ها، تدوین اهداف راهبردی، تشکیل نقشه استراتژی، اندازه گیری عملکرد، تهیه اقدامات ابتکاری، اتوماسیون کاری، یکپارچگی و هماهنگی سازمانی ، ارزش گذاری می باشد.

            1. جمع­بندی پیشینه پژوهش

همان­گونه به­ طور مفصل توضیح داده شد، بیشتر تحقیقات پیشین در زمینه­ استفاده از کارت امتیازی متوازن جهت برنامه ریزی راهبردی و یا ارزیابی عملکرد در شهرداری ها بوده ­اند. تاکنون بر روی تلفیق BSC و QFD پژوهشی در مدیریت شهری انجام نگرفته است. در جداول ۲-۸ و ۲-۹ پژوهش­های داخلی و خارجی مرتبط قبلی انجام شده که جمع­آوری گردیده است، به­ طور خلاصه بیان می­گردد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...