۶ و ۹

۳

نوع سنگ مادر آهکی و عمیق حاصلخیزی خاک ۶۵ cm و وضعیت ریشه­دوانی متوسط تا خوب بوده و وضعیت زهکشی خاک متوسط است

۳-۲- روش

۳-۲-۱- روش بررسی پارامتر­های رویشی

در عملیات صحرایی ابتدا پس از جنگل گردشی و انتخاب توده­های مورد نظر (ارغوان، ون، زیتون، سرونقره­ای و کاج بروسیا) سطح هر کدام از توده­ها به وسیله سیستم موقعیت­یاب جغرافیایی جهانی (GPS[57]) اندازه ­گیری شد. خصوصیات کمی و کیفی کلیه درختان (با توجه به کم بودن مساحت توده­ها و جهت افزایش دقت) که در ذیل به توضیح آنها پرداخته خواهد شد مورد آماربرداری صد در صد قرار گرفت.

۳-۲-۱-۱-مشخصه­های کمی توده

مشخصه­های کمی ذیل از پایه­ های موجود در جنگل­کاری اندازه ­گیری شد.
قطر برابر سینه (قطر در ارتفاع ۳۰/۱): بوسیله نوار قطر سنج تا دقت سانتی­متر اندازه ­گیری شد.
ارتفاع (بلندی) درخت: با توجه به درختچه­ای بودن برخی توده­ها یا شکست برخی از پایه­ها در صورت امکان از متر به صورت مستقیم برای تعیین ارتفاع استفاده شد ولی برای تعیین ارتفاع پایه­ های درختی، از شیب سنج سونتو استفاده شد. بدین منظور در فاصله مناسب درخت قرار گرفته و با خواندن شیب نوک و بن درخت و فرمول زیر ارتفاع درختان مورد نظر محاسبه شد. که h ارتفاع درخت به متر، a فاصله افقی تا درخت بر حسب متر، tga شیب نوک درخت و tgb شیب بن درخت نسبت به سطح افق است (زبیری، ۱۳۸۴).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

رابطه (۳-۱)

h= a(tga-(tgb))

ارتفاع (طول) بدون شاخه: از بن درخت تا ارتفاعی که هیچ گونه شاخه­ای در تنه مشاهده نشود در نظر گرفته شد.
عرض تاج: عرض (قطر) تاج نقش مهمی در کیفیت تنه دارد (گلی گنجی، ۱۳۹۰).
ضریب قد کشیدگی: از تقسیم ارتفاع کل به قطر برابر سینه به دست آمد، و با دسته بندی زیر مورد مقایسه قرار گرفت. کمتر از ۴۵ رویش در فضای باز، بین ۴۵ تا ۸۰ پایدار، بین ۸۰ تا ۱۰۰ ناپایدار و بیش از ۱۰۰ بسیار ناپایدار (تیری مشهدسر و همکاران، ۱۳۹۰)
سطح مقطع برابر سینه: سطح مقطع برابر سینه عبارت است از سطح تنه درخت در محل ارتفاع برابر سینه و عمود بر محور درخت، به آن رویه زمینی نیز اطلاق می­ شود. معمولا سطح مقطع در توده­های جنگلی که هدف تهیه طرح و برنامه­ ریزی، بهره ­برداری حجمی نیست مورد انداره­گیری و برآورد قرار می­گیرد. برای محاسببه سطح مقطع برابر سینه از فرمول زیر استفاده می­ شود (زبیری، ۱۳۸۴)،که g سطح مقطع بر حسب سانتی­متر مربع و d قطر درخت در ارتفاع برابر­سینه می­باشد.

رابطه (۳-۲)

g =( /۴) × d2

۳-۲-۱-۲-مشخصه­های کیفی:

جهت بررسی شاخص­ های کیفی از طبقه ­بندی زیر استفاده شد است.
تقارن تاج: دو دسته متقارن و نا متقارن (شاخه­دوانی در چهار جهت به یک اندازه است یا نه)
شادابی تاج (خشکیدگی): با توجه به اینکه در این تحقیق هدف مقایسه بین گروه هاست خشکیدگی درختان هر گونه به درصد به دست آمده و میانگین آنها مقایسه می­ شود و می­توان میانگین را در یکی از سه دسته­های زیر قرار داد (گلی گنجی، ۱۳۹۰).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...