ریسک سیستماتیک شرکت

β ۵

۷۶۲/۱

۸۹۱/۲

۰۱۲/۰

ضریب تعیین

۳۶۳/۰

آماره F

۳۴۲/۱۸

ضریب تعیین تعدیل شده

۳۳۷/۰

معنی‌داری(P-Value)

۰۰۰/۰

آماره دوربین واتسون

۸۷۳/۱

فصل پنجم

نتیجه گیری و پیشنهادات

۵-۱ مقدمه

شاید یکی از مهمترین بخش های یک تحقیق فصل نتایج و پیشنهادات آن باشد. بیشتر کوشش هایی که در فرایند تحقیق صورت می گیرد در واقع برای دستیابی به نتایج و پیشنهادات تحقیق است، چرا که هدف از انجام تحقیق یافتن راه حل برای مشکلاتی است که وجود دارند و یا در طی تحقیق و پژوهش بروز می کنند و شناسایی می شوند گاهی این مشکلات هزینه و انرژی زیادی در جامعه هدر داده و کارایی و اثربخشی را کاهش می دهند و مانع رسیدن به نتایج مورد نظر و ارزشمند می گردند.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در این فصل به نتیجه گیری در مورد یافته های تحقیق در فصل چهارم پرداخته می شود. ابتدا یافته‌های پژوهشی و نتیجه های حاصله در مورد بررسی عکس العمل بازار سهام نسبت به اعلامیه های سود نقدی در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته می شود. در قسمت بعد پیشنهادات تحقیق که از نتیجه پژوهش بدست آمده ارائه شده و سپس پیشنهادات برای تحقیقات بعدی ارائه می گردد.

۵- ۲ خلاصه پژوهش

در پژوهش حاضر تلاش بر آن بود که عکس العمل بازار سهام نسبت به اعلامیه های سود نقدی در بورس اوراق بهادار تهران را مورد ارزیابی قرار دهد تا سرمایه گذاران با توجه به تاثیر و ارتباط این عوامل با سود حاصل از سرمایه گذاری سهام بتوانند به انتخاب سهامی مبادرت ورزند که بیشترین عایدی را نصیب آنها نماید. حسابداری به عنوان یک سیستم اطلاعاتی، بایستی به صورت کارا، اطلاعات صحیح و به موقع در اختیار استفاده کنندگان قرار دهد تا آنها از این اطلاعات به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری های خود استفاده کنند. یکی از کارکردهایی که برای حسابداری تعریف شده، ارائه اطلاعات مفید و سودمند برای سرمایه گذاران جهت تعیین ارزش اوراق بهادار و کمک به تصمیمات آگاهانه آنها است(کردستانی، رودنشین، ۱۳۸۵). اطلاعات سودمند، اطلاعاتی هستند که واجد ویژگی های کیفی باشند. این ویژگی ها شامل مربوط بودن و قابل اتکا بودن هستند. مربوط بودن به این معناست که اطلاعات حسابداری باید توانایی ایجاد تفاوت در یک تصمیم را داشته باشند(FASB، ۱۹۸۰). نهادهای حرفه ای حسابداری و مالی نیز تاکید بر تدوین استانداردهایی دارند که بتوانند در قالب صورت های مالی، اطلاعات مفید و مربوطی را به سرمایه گذاران و سایر استفاده کنندگان ارائه کنند و بر انطباق اطلاعات سیستم حسابداری با اطلاعات سودمند مورد نیاز سرمایه گذاران بیفزایند. آنها هدف اصلی حسابداری را تامین نیازهای اطلاعاتی بازار سرمایه عنوان می کنند(کردستانی، رودنشین، ۱۳۸۵). در این میان سرمایه گذاران نیز بدون توجه به یک سری از عوامل نمی توانند نتایج مطلوبی از سرمایه گذاری خود کسب نمایند. یکی از عواملی که سرمایه گذاران در سرمایه گذاری خود مد نظر قرار می دهند کسب سود است به طوری که می توان گفت هدف اساسی سرمایه گذاران کسب سود و بازدهی است. ارزیابی سودمندی اطلاعات حسابداری در ارتباط با سود و بازده یا مربوط بودن اطلاعات حسابداری به عنوان الگویی اصلی در پژوهش های حسابداری مالی مطرح شده است(کردستانی، رودنشین، ۱۳۸۵).
با توجه به کلیه مطالب مطرح شده در بالا این سوال اصلی مطرح شد که: آیا بازار سهام نسبت به اعلامیه های سود نقدی در بورس اوراق بهادار تهران عکس العمل نشان می دهد؟ بنابراین با طرح این سوال اصلی، زمینه برای انجام کارتحقیقی در این زمینه مهیا گشت و فرضیه های تحقیق به صورت زیر تدوین گردید:
فرضیه۱: بین نقد شوندگی سهام و اعلامیه‌های سود نقدی رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه ۲: بین بازده قیمتی سهام و اعلامیه‌های سود نقدی رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه ۳: بین بازده نقدی سهام و اعلامیه‌های سود نقدی رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه ۴: بین بازده کل سهام و اعلامیه‌های سود نقدی رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه ۵: بین تفاضل بازده قیمتی سهام با میانگین بازده‌ها و اعلامیه‌های سود نقدی رابطه معناداری وجود دارد.
با ارائه پنج فرضیه فوق کار تحقیق شروع گشت. پس از تدوین فرضیه‌ها، برای عملیاتی کردن و تعیین متغیرهایی جهت آزمون آن‌ها، با بهره گرفتن از مبانی نظری حسابداری و تحقیقات انجام شده قبلی، متغیرهایی برای آزمون فرضیه‌ها مشخص گردید. این متغیرها در قالب مدل‌هایی برای ارزیابی فرضیه‌ها تنظیم و مدل‌ها استنتاج گردید.
پس از تعیین متغیرها، تلاش برای جست‌جوی روشی برای اجرای تحقیق ادامه یافت و روش رگرسیون چند متغیره، با توجه به مدل‌های مربوطه، بکار گرفته شد. پس از این‌که روش تحقیق مشخص شد، با بهره گرفتن از ابزارهای مناسب، داده‌های مورد نیاز برای آزمون فرضیه جمع‌ آوری، دسته‌بندی و تجزیه و تحلیل و در نهایت فرضیه‌ها آزمون گردید. نتایج حاصل از آزمون‌های آماری فرضیه در فصل چهارم ارائه گردید. در فصل حاضر پس از ارائه نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ها، و قیاس با سایر تحقیقات مشابه، نتیجه‌گیری کلی ارائه می‌گردد.

۵-۳ نتیجه گیری

۵-۳-۱نتیجه گیری از فرضیه اول

  • بین نقد شوندگی سهام و اعلامیه‌های سود نقدی رابطه معناداری وجود دارد.

در بررسی معنی‌دار بودن کل مدل با توجه به این که مقدار احتمال آماره F از ۰۵/۰ کوچک‌تر می‌باشد (۰۰۰۱/۰ P-Value <) با اطمینان ۹۵% معنی‌دار بودن کل مدل تایید می‌شود. ضریب تعیین مدل نیز گویای آن است که ۲/۴۵ درصد از نوسانات سودهای نقدی در بازار بورس و اوراق بهادار تهران توسط نقدشوندگی سهام تبیین می‌گردد.
در بررسی معنی‌داری ضرایب با توجه نتایج ارائه شده در جدول ۴-۹، از آن‌جایی احتمال آماره t برای ضریب متغیر نقدشوندگی سهام بزرگتر از ۰۵/۰ می‌باشد (۲۳۱/۰ P-Value =)، در نتیجه وجود رابطه معنی‌داری میان متغیرهای نقدشوندگی سهام و اعلامیه های سودنقدی در سطح اطمینان ۹۵ درصد رد می‏گردد. بنابراین فرضیه اول تحقیق رد شده و با اطمینان ۹۵ درصد می‏توان گفت بین متغیرهای نقدشوندگی سهام و اعلامیه های سودنقدی شرکت‌های مورد مطالعه، رابطه معناداری وجود ندارد.
نتیجه حاصل از فرضیه اول، مبنی بر وجود ارتباط معنی دار رابطه متغیر مستقل و وابسته با پژوهش لیان، لورامورآ و پارک (۲۰۱۰) نا همسو می باشد. ایشان در تحقیق خود، عدم واکنش بازار نسبت به سود نقدی را مورد تایید قرار داده اند در حالی که نتایج تحقیق حاضر مطابق با این یافته ها نمی باشد. با این وجود ایشان دریافته اند که بازارهای مالی تفسیر متفاوتی از اطلاعات منتقل شده در اطلاعیه حذف سود سهام با توجه به چشم انداز آینده شرکت ها می کنند و این امر می تواند از دلایل عدم تطابق نتایج تحقیق حاضر با یافته های ایشان باشد. دشموخ، فاطمی و فولادی (۲۰۰۸) نیز در مورد عکس العمل قیمت سهام عادی و سهام ممتاز نسبت به افزایش سود نقدی پرداختند و بدین ترتیب حساسیت بازار سهام نسبت به سودهای نقدی را مورد مطالعه قرار دادند. آنها یافتند که تفاوت سیستماتیک بین این دو گروه از سهامداران وجود دارد، دارندگان سهام عادی در مقایسه با سهامداران ممتاز، نسبت به افزایش سود نقدی عکس العمل سریعتری نشان می دهند و در نتیجه می توان واکنش معنادار بازار سهام را نسبت به سود نقدی از تحقیقات ایشان نتیجه گرفت. لذا یافته های تحقیق حاضر همسو با نتایج تحقیقات ایشان بوده است. جنسن، لاندوم ، میلر (۲۰۱۰) در تحقیق خود نشان می دهند که جهش درآمد قابل توجهی به دنبال کاهش سود سهام به وجود می آید در عین حال واکنش سرمایه گذاران به اعلام سود سهام منفی است که این نتایج موید رابطه معنادار بین سودهای نقدی و واکنش بازارسهام می باشد و لذا یافته های ایشان از نظر معناداری ارتباطات همسو با یافته های تحقیق حاضر و از نظر جهت تاثیر گذاری ناهمسو با آن می باشد. خمیس الیحیی و دیگران (۲۰۱۱) نیز به بررسی تغییرات قیمت سهام معامله شده در بورس سهام پرداختند. نتایج تحقیق ایشان نشان داده که اعلامیه افزایش سود نقدی باعث افزایش قیمت سهام و کاهش سود نقدی سبب کاهش قیمت سهام میشود که حاکی از وجود رابطه معنادار بین اعلامیه های سود نقدی و بازار سهام می باشد و لذا همسو با یافته های تحقیق حاضر بوده است. همچنین چنگ و دیگران(۲۰۱۰) ، به بررسی سیگنالهای سود تقسیمی و بازدهیهای فعالیتهای معاملاتی درون سازمانی پرداخته اند و این بررسی نشان داده که فعالیتهای معاملاتی داخل شرکتی و سودهای تقسیمی دربردارنده محتوای اطلاعاتی هستند و سیگنالهایی را برای ارزش شرکتی به همراه دارند که نشان از رابطه معنادار بین سود تقسیمی شرکت ها و بازدهی های سهام آنها دارد و همسو با یافته های تحقیق حاضر می باشد. مایرینگ (۲۰۰۶) در تحقیق خود به بررسی رابطه بین بازدهی و درآمد های غیرمنتظره توسط روش های حسابداری پرداخته و واکنش بازار را نسبت به درآمدهای غیرمنتظره که از طریق تغییر در سود هر سهم و خطاهای پیش بینی تحلیل گر تعیین می شود مورد بررسی قرار داده است. یافته های وی نشان داده که واکنش های مشابه روش های مختلف حسابداری نسبت به درآمد، دور از انتظار نمی باشد و بر وجود رابطه بین واکنش بازار و سود سهام شرکت ها تحت هر نوع حسابرسی تاکید می -ورزد که همسو با یافته های تحقیق حاضر در جهت وجود این رابطه بوده است. داسیلاس و لونتیس (۲۰۱۱) نیز به بررسی عکس العمل بازار سهام نسبت به اعلامیه های سود نقدی در بورس اوراق بهادار پرداخته اند و نتایج این تحقیق عکس العمل مثبت قیمت و حجم معاملات سهام را نست به اعلامیه افزایش سود تقسیمی تأیید می کنند که همسو با یافته های تحقیق حاضر می باشد. مارنی، شوهانگ و تقوی (۲۰۰۵) ، واکنش سرمایه گذاران بورسی به آگهی های سالانه درآمدی شرکتها را بررسی نموده و تایید نمودند که سرمایه گذاران واکنش معناداری نسبت به آگهی های سالانه درآمدی شرکت ها نشان می دهند و این نتیجه نیز موید یافته های تحقیق حاضر می باشد.

۵-۳-۲ نتیجه گیری از فرضیه دوم

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...