تامین مالی از طریق لیزینگ

مقدار

۷

۱

۶

۵۰۰/۹۸۰/۱۲۵

۰

۲۱۰/۹۹۷/۱۷

جدول(۴-۲۵) اطلاعات مربوط به تامین مالی از طریق لیزینگ(اجاره) در باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر فوتبال ایران را در فصل ۹۰-۸۹ نشان می دهد. همانگونه که ملاحظه می شود در بین ۷ باشگاه ، ۶ باشگاه اظهار داشته است که از طریق لیزینگ تامین مالی نمی شود. همچنین کمترین مبلغ دریافتی از طریق لیزینگ در بین باشگاه های دارای این منبع مالی ۰ ریال و بیشترین آن ۵۰۰/۹۸۰/۱۲۵ریال بوده است. میانگین تامین مالی از طریق لیزینگ برای ۷ باشگاه نیز ۲۱۰/۹۹۷/۱۷ ریال بوده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۴-۳- روش های تامین مالی باشگاه های فوتبال دسته یک انگلستان
۴-۳-۱- بررسی وضعیت تامین مالی لیگ حرفه ایی فوتبال انگلستان
۴-۳-۱-۱- مقدمه
انگلستان را نه تنها مهد فوتبال در جهان ، بلکه پیشتاز توسعه درآمد زایی فوتبال در عرصه جهانی نیز می توان قلمداد نمود. فوتبال به شکل حرفه ای قدمت بسیار زیادی در انگلستان دارد باشگاه های حرفه ای فوتبال در این کشور مانند منچستر یونایتد و آرسنال از اوایل قرن نوزدهم میلادی شروع به کار کرده اند.(خبیری ،۱۳۸۳: ۶۵)
ساختار باشگاههای عرصه صنعت فوتبال انگلستان به گونه ایست که همه ی آن ها به صورت شرکت های تجاری به ثبت رسیده اند و مشمول قانون تجارت بریتانیا هستند.الزامات و حداقل معیارهای تعیین شده برای باشگا ه های حرفه ایی فوتبال، الزامات و قوانین حقوقی و تجاری شرکت ها، و نیز معیارهای شرکت باشگاه ها در بازار بورس همگی باعث شده اند تا باشگاه ها به عنوان یک بنگاه اقتصادی تمام عیار در صنعت فوتبال انگلستان توسعه ای دو چندان پیدا کنند.( هامیل[۱۳۱]،۲۰۰۴ : ۱۴۵) در حال حاضر در این کشور در ۵ رده ( لیگ برتر و ۴ رده پایین تر) لیگ کاملا حرفه ای برگزار می شود. این لیگ ها نه تنها بازیکنان بومی و داخلی بلکه بهترین بازیکنان خارجی را نیز جذب می کنند. بررسی های به عمل آمده در بازی های جام جهانی ۲۰۰۶ نشان داد که از کل بازیکنان حاضر در آن مسابقات یسش از ۱۰۰ نفر در تیم های حرفه ای انگلیسی عضویت داشته اند.وضعیت اقتصادی صنعت فوتبال در انگلستان در طی چند دهه اخیر به طور مداوم در حال توسعه بوده است به گونه ای که در این زمینه کشور انگلستان گوی رقابت از سایر رقبای اروپایی خود ربوده است. و ۲۵% از کل درآمد صنعت فوتبال در اروپا مختص کشور انگلستان بوده است.
لیگ برتر فوتبال انگلستان با شرکت ۲۰ باشگاه حرفه ای بالاترین رده لیگ حرفه ای فوتبال محسوب می شود که در انگلستان در حال برگزاری است. روند درآمد زایی این لیگ حرفه ایی هر سال روبه رشد است. درآمد کل لیگ برتر انگلستان در فصل مسابقات ۱۹۹۶-۱۹۹۵ معادل ۵۰۱ میلیون یورو بوده است. در حالی که این مقدار در فصل ۲۰۰۹-۲۰۰۷ به ۵۵۵/۲ میلیارد یورو رسیده است.
مهم ترین منابع مالی در صنعت فوتبال انگلستان عبارتند از حق پخش تلویزیونی و ماهواره ای ، درآمد روز مسابقه ( شامل فروش بلیط ، فروش اجناس و خوراکی ها در استادیوم، اجاره سوئیت های تجملاتی و…) حمایت مالی ورزشی ، فروش بازیکنان و..(مورو[۱۳۲]،۱۹۹۹: ۱۲) در بین این منابع درآمدی حمایت مالی ورزشی، حق پخش و درآمد روز مسابقه مهم ترین آن ها محسوب می شوند.
جدول (۴-۲۶) : منابع تامین مالی که بالاترین درصد را در افزایش درآمد لیگ برتر و قهرمانی فوتبال انگلیس در سال ۲۰۰۹ داشته اند

سهم منابع تامین مالی در درآمدزایی لیگ های انگلیس در سال ۲۰۰۹ ( درصد)

لیگ برترفوتبال انگلیس EPL[133]

لیگ قهرمانی فوتبال انگلیس
EFLC[134]

فروش بلیط

۵۰%

۵۰%

معاملات تلویزیونی و رادیویی

۲۵%

۲۲%

حامیان مالی

۲۵%

۰

تجارت ( خرده فروشی ها و حق الامتیازها)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...