مقایسه میانگین اثر متقابل دو گانه نشان می­دهد که کمترین باکتری انتهای ساقه مربوط به تیمار شکاف ۵ سانتی متری همراه با ۲۰ میلی گرم در لیتر نانو ذرات نقره با ۰۰/۳ کلونی در ۱۰ سی­سی می­باشد و بیشترین آن مربوط به تیمار شاهد با ۱۳۲ کلونی در ۱۰ سی سی می­باشد (جدول ۴-۲ و شکل ۴-۱۳).
شکل ۴-۱۳- اثرات تیمار های مکانیکی و نانو ذرات نقره بر روی باکتری انتهای ساقه
بدون شکاف انتهای ساقه= C0 شکاف انتهای ساقه= C1
۵ میلی گرم در لیتر نانو ذرات نقره= N5 بدون نانو ذرات نقره= N0
۲۰ میلی گرم در لیتر نانو ذرات نقره= N20 10 میلی گرم در لیتر نانو ذرات نقره= N10
۳۰ میلی گرم در لیتر نانو ذرات نقره= N30
عوامل میکروبی موجب انسداد آوندی می­گردند و از طرفی این موضوع موجب کاهش میزان جذب محلول شده و از طرفی کاهش جذب محلول می ­تواند در اثر از دست دادن آب درون بافت گیاه باشد که در نتیجه تبخیر و تعرق دچار نقص و در نهایت تجزیه کلروفیل و مرگ زود رس می­گردد. بنابراین می­توان این نتیجه­رو پیش بینی نمود که اگر موادی بکار گرفته شود که بتواند از رشد میکروارگانیسم­ها جلوگیری نماید، خواهد توانست به افزایش طول عمر گل­های شاخه بریده کمک کند. میکروارگانیسم­هایی که در ظرف آب رشد می­ کند شامل باکتری­ ها، مخمرها و کپک می­باشد که باعث بسته شدن آوندهای چوبی و کاهش کیفیت گل بریده می­ شود. میکروارگانیسم­ها در تولید اتیلن درون­زا موثر بوده که موجب کاهش عمر گلجایی گل بریده و تولید ترکیبات سمی می­شوند (وادسون، ۱۹۹۸).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

اورعی و همکاران (۲۰۱۱) گزارش کردند که اسانس ­های گیاهی و نانوذرات نقره باعث کاهش آلودگی باکتریایی در محلول گلجایی گل بریده ژربرا می­گردند. از ترکیبات متعدد طبیعی و شیمیایی می توان جهت جلوگیری از رشد باکتری­ ها استفاده کرد (ژو و همکاران، ۲۰۰۸). نانو ذرات نقره به علت تماس سطحی بالا با باکتری­ ها، در مقایسه با سایر ترکیبات کارایی بیشتری دارند (رای و همکاران، ۲۰۰۹).
اسفندیاری و همکاران (۱۳۹۰) اثر نانو ذرات نقره بر لیلیوم رقم ′شاکینگ′ بررسی و به این نتیجه رسیدند که بین نانو ذرات نقره و تعداد باکتری و هدایت آبی همبستگی وجود دارد و نانو ذرات نقره با نفوذ به سلول باکتری و مختل کردن زنجیره تنفسی و تقسیم سلولی در آن منجر به مرگ سلول باکتری می­ شود. لیو و همکاران (۲۰۰۹) اثر نانو ذرات نقره بر روی ژربرا رقم رویکو، بررسی و به این نتیجه رسیدند که تیمار نانو ذرات نقره نسبت به شاهد باکتری کمتری تولید کردند.
حاتمی و همکاران (۱۳۹۰) دریافتند که تیمار نانو ذرات نقره در مقایسه با سایر تیمارها از انسداد آوندی و رشد باکتری­ های انتهای ساقه جلوگیری کرده و عمر گلجایی گل بریده رز رقم ’رد ریبون‘ را افزایش داد. شعبانی و همکاران (۱۳۹۰) با مطالعه بر روی گل بریده پرنده بهشتی دریافتند که تعداد باکتری­ های موجود در محلول های گلدانی و انتهای ساقه در گل­های تیمار شده با نانو ذرات نقره کمتر از شاهد بود و نانو ذرات نقره درصد آوندهای باز را افزایش داد و تیمار ۱۰ میلی گرم بر لیتر از این ترکیب بهتر از ۵ میلی گرم بر لیتر بود.
۴-۱۴- اندازه گیری اتیلن
جدول تجزیه واریانس داده ها نشان داد که اثر تکی شکاف، اثر تکی نانو ذرات نقره و اثر متقابل این دو عامل بر روی اتیلن در سطح ۱ درصد آماری معنی دار شده است (جدول ۴-۶). مقایسه میانگین اثر متقابل این دو عامل نشان داد که بیشترین اتیلن تولید شده مربوط به تیمار شکاف همراه با ۵ میلی گرم در لیتر نانو ذرات نقره با ۰۹۲/۱ نانو لیتر در لیتر در ساعت در گرم وزن تازه و همچنین کمترین اتیلن تولید شده مربوط به تیمار شکاف همراه با ۳۰ میلی گرم در لیتر نانو ذرات نقره با ۸۰۷/۰ نانو لیتر در لیتر در ساعت در گرم وزن تر می باشد (جدول ۴-۷ و شکل ۴-۱۴)
شکل ۴-۱۴- اثرات تیمار های مکانیکی و نانو ذرات نقره بر روی اتیلن
بدون شکاف انتهای ساقه= C0 شکاف انتهای ساقه= C1
۵ میلی گرم در لیتر نانو ذرات نقره= N5 بدون نانو ذرات نقره= N0
۲۰ میلی گرم در لیتر نانو ذرات نقره= N20 10 میلی گرم در لیتر نانو ذرات نقره= N10
۳۰ میلی گرم در لیتر نانو ذرات نقره= N30
گل آلسترومریا بسیار حساس به اتیلن هست و اتیلن تولیدی در مرحله پایانی نمو این گل موجب کاهش عمر گلجایی آن­ها به وسیله ریزش گلپوش می­شود (واگستاف و همکاران، ۲۰۰۲؛ چاناسوت و همکاران،۲۰۰۳). زخم زدن به گل باعث تحریک تولید اتیلن (سیاردی و کلی، ۲۰۰۱)، تسریع پیری (آبلس و همکاران، ۱۹۹۲) و ریزش (راپاکا و همکاران، ۲۰۰۷) می شود.
جدول ۴-۶- تجزیه واریانس اثر شکاف و نانو ذرات نقره بر اتیلن، میزان مالون دی آلدئید و آنزیم های آنتی اکسیدانی

منابع تغییرات

درجه آزادی

اتیلن

مالون دی آلدئید (MDA)

سوپر اکسید دیسموتاز (SOD)

پراکسیداز
(POD)

C

۱

۲۶۹/۰ **

۹/۳۴ **

۰۸/۳۱ **

۰۰۰۰۱۲/۰ ns

N

۴

۱۱۷/۰ **

۶۶/۵۷ **

۴۶/۴۵ **

۰۰۰۱۹۴/۰ **

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...